۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۷۴۷۳۸

مطابقت صور ذهنی با خارج منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مطابقت صور ذهنی با خارج، پژوهشی درباره رئالیسم معرفت شناختی و ارزش شناخت نوشته عباس عارفی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
مطابقت صور ذهني با خارج


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب مطابقت صور ذهنی با خارج، پژوهشی درباره رئالیسم معرفت شناختی و ارزش شناخت نوشته عباس عارفی به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

این کتاب از آثار گروه معرفت شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی است، که موضوع محوری آن، اثبات مطابقت صور ذهنی با خارج و دفاع از رئالیسم معرفتی است؛ نویسنده تلاش نموده تا با اثبات امکان معرفت، پاسخی به شبهات شکاکانه در این حوزه بدهد.

اثر حاضر از این منظ حائز اهمیت است که به مهم ترین مباحث معرفت شناسی معاصر با رویکرد تطبیقی از منظر حکمت اسلامی می پردازد و ضمن رجوع به منابع معتب و دست اول، از آرای برجسته ترین صاحب نظران معاصر ایران بهره می گیرد.

در مقدمه کتاب «مطابقت صور ذهنی با خارج، پژوهشی دربارۀ رئالیسم معرفت شناختی و ارزش شناخت» می خوانیم: «اهل نظر می دانند که مبحث رئالیسم معرفت شناختی، یا ارزش شناخت، از عمیق ترین و پیچیده ترین موضوعات تفکر بشری است که نوعاً اندیشه های بزرگ را در چنبره خود به پیچ و تاب واداشته است. این مساله ژرف ترین و در عین حال زیباترین مباحثات را در ساحت اندیشه برانگیخته، و هم اکنون نیز زنده و پویا در معراج اندیشه حضور دارد. این بحث شالوده معارف و پایه اندیشه ها است. از این رو، پرداختن بدان از اوجب واجبات به فتوای خرد و منطق معرفت است؛ و این رساله نیز، به عنوان انجام چنین واجبی، به تحریر آمده و مدون گشته است.»

گفتنی است، کتاب «مطابقت صور ذهنی با خارج، پژوهشی دربارۀ رئالیسم معرفت شناختی و ارزش شناخت» در 723 صفحه به بازار کتاب ارائه شده است. /920/د102/ع

ارسال نظرات