۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۷۴۷۶۲۸
حجت الاسلام مازنی در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

برنامه‌های مدیریت ترویج پژوهش حوزه های علمیه در هفته پژوهش

برنامه‌های مدیریت ترویج پژوهش حوزه های علمیه در هفته پژوهش
مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به برنامه‌های مدیریت ترویج پژوهش در هفته پژوهش، ماموریت این مدیریت را ناظر به توسعه و ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی طلاب واحد‌های آموزشی دانست.

حجت الاسلام صدرا مازنی مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در گفت وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به برنامه‌های مدیریت ترویج پژوهش در هفته پژوهش اظهار داشت: ماموریت مدیریت ترویج پژوهش ناظر به توسعه و ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی طلاب واحدهای آموزشی است و در 3 عرصۀ کلان مجموعه برنامه‌های این مدیریت دنبال می‌شود.

وی افزود: مدیریت ترویج پژوهش در هفته‌ی پژوهش سال 1402 برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده که از جمله آن برگزاری سلسله نشست‌های ترویج پژوهش با هدف آموزش تجربه‌های پژوهشی اساتید و صاحب‌نظران در حیطه‌ی دانش‌های تخصصی است و در این نشست‌ها از وجود چهره‌های برجسته‌ همچون حجج اسلام والمسلمین مقیمی( فقه و اصول فقه)، رضایی اصفهانی(تفسیر قرآن)، محمد تقی سبحانی نیا(اخلاق)، سیدباقری(اندیشه‌ی سیاسی اسلام و انقلاب اسلامی)، رستمی(رسانه و تبلیغ)، بهره می‌بریم.

مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه بیان داشت: باهدف تقویت فرآیند تصمیم‌گیری در حوزه آموزش مهارت های پژوهشی و کم کردن ضریب خطا، سلسله نشست هایی را برنامه‌ریزی کردیم که اولین نشست آن با حضور جمعی از مدرسان مهارت های پژوهشی در سال گذشته برگزار شد و نشست دوم نیز در هفته پژوهش سال1402 برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری کارگاه آموزش مهارت های پژوهشی برای طلاب توسط مدیران گروه‌های جشنواره علامه حلی از جمله برنامه های مدیریت ترویج پژوهش در هفته‌ی پژوهش سال 1402 می باشد.

حجت الاسلام مازنی بیان داشت: در هفته‌ی پژوهش از 2 کتاب روش مطالعه برای تحقیق و روش نگارش علمی با مشارکت مرکز تدوین متون درسی حوزه رونمایی می‌شود.

وی افزود: اعلام دومین فراخوان جشنواره کانون‌های علمی که همزمان با هفته‌ی پژوهش انجام می‌شود و بیش از هزار کانون علمی سراسر کشور می‌توانند فعالیت های خود را به دبیرخانه‌ی کانون های علمی ارسال کنند.

مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه مشارکت با مدیریت حوزه علمیه قم در برگزاری دومین اجلاسیه‌ی مدیران و معاونان مراکز تخصصی را از جمله برنامه های هفته‌ی پژوهش عنوان و اظهار داشت: این اجلاسیه با حضور آیت الله اعرافی برگزار می شود و ضمن اینکه از رهنمودهای مدیر حوزه استفاده می‌کنیم، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه مهمترین دستاوردهای معاونت پژوهش را تبیین می‌کند و از انتظارات پژوهش در مراکز تخصصی می‌گوید؛ همچنین از نظرات و پیشنهادهای مدیران و معاونان پژوهش مراکز تخصصی برای ارتقای وضعیت پژوهش حوزه بهره مند می‌شویم.

وی افزود: بازدید از مراکز تخصصی و مراکز آموزشی فقهی از دیگر برنامه‌هایی است که مقارن با هفته پژوهش انجام می‌شود و با حضور معاون محترم پژوهش از برخی مراکز بازدید به‌عمل می‌آید.

حجت الاسلام مازنی بیان داشت: برنامه‌ریزی و هماهنگی با معاونت سطوح عالی قم برای برگزاری کارگاه آموزش مهارت‌های پژوهشی به طلاب سطوح عالی، برنامه‌ی دیگر همکاران در این هفته به‌شمار می‌رود و انتظار ما این است که با مشارکت همکاران مدیریت حوزه علمیه قم بتوانیم کارگاه‌هایی را برای تقویت مهارت‌های پژوهشی طلاب برگزار کنیم.

وی افزود: برگزاری مرحله دوم منطقه‌ای دوره تربیت مدرس مهارت های پژوهشی به میزبانی همدان و گلستان و اولین مرحله استان فارس به مدت ۳ روز از برنامه‌های دیگر این مدیریت است که حدود 25 نفر از اساتید و معاونان پژوهش واحدهای آموزشی استان فارس و بوشهر از سراسر کشور در این دوره شرکت می‌کنند.

مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه ابراز کرد: حضور در مدارس واحدهای آموزشی سطح یک قم نیز از دیگر برنامه‌ها است و برگزاری دومین فراخوان جشنواره ایده‌های برتر در انگیزه‌بخشی به پژوهش با عنوان«ایده پردازی برای مشارکت اساتید و طلاب دورس آزاد در پژوهش».این برنامه با هدف شناسایی و عملیاتی‌سازی ایده‌های پژوهشی، فراخوان ایده‌پردازی برای ارتقای انگیزش پژوهشی طلاب برگزار می‌شود.

حجت الاسلام مازنی افزود: همچنین برگزاری مسابقه‌ی کتابخوانی که برای دومین بار در راستای روش‌مندی و استانداردسازی پژوهش‌های علمی طلاب، به مسابقه گذاشته می‌شود. (پس از اعلام رسمی طلاب محترم جهت دریافت فایل کتاب و شرکت در مسابقه در سامانه سخا، بخش خدمات فرهنگی، مسابقات کتابخوانی مراجعه‌ کنند.)

مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: حضور فعال در نمایشگاه محصولات معاونت پژوهش نیز از برنامه‌هایی است که با هدف ارائه‌ی گزارش عملکرد به طلاب و فضلا و علما برگزار می‌شود.

حجت الاسلام مازنی پیشنهاد «برگزاری نشست هم اندیشی اصحاب پژوهش استانی با مدیران و معاونان پژوهش واحدهای آموزشی ، دبیران کانون های پژوهشی مدارس و سردبیران نشریات مدرسه ای» به مدارس کل کشور را از جمله برنامه های هفته پژوهش عنوان کرد.

وی افزود: در هفته پژوهش پیشنهاد «معرفی کانال ها، کانون ها و گروه های برتر مدارس در فضای مجازی» به مدارس کل کشور، پیشنهاد «برگزاری اجلاسیه اساتید راهنما و دبیران کانون‌های علمی» به مدارس کل کشور، پیشنهاد «انجام پژوهش های گروهی و تشکیل جلسات ضابطه مندِ کانون ها و انجمن های علمی با حضور اساتید راهنما» به مدارس کل کشور و برگزاری مراسم پایانی جشنواره های استانی علامه حلی توسط استانهایی که فرایند ارزیابی آثار جشنواره پانزدهم به خط پایان رسیده است را خواهیم داشت.

مدیرگروه نیازسنجی پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در پایان برگزاری مراسم پایانی جشنواره‌های مدرسه‌ای و استانی علامه حلی توسط مدارس و استانهایی که فرایند ارزیابی آثار جشنواره پانزدهم به خط پایان رسیده است، فراخوان جشنواره آثار پژوهشی برای کارکنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و فراخوان شانزدهمین دوره جشنواره علامه حلی تا اوایل دیماه انجام می‌شود را از جمله برنامه های هفته پژوهش دانست.

ارسال نظرات