۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۷۴۷۷۸۱

استفاده رژیم صهیونیستی از «بمب‌های هدایت نشده» علیه مردم غزه

استفاده رژیم صهیونیستی از «بمب‌های هدایت نشده» علیه مردم غزه
سی‌ان‌ان با استناد به ارزیابی جدید اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد اسرائیل در جنگ غزه از «بمب‌های هدایت نشده» استفاده کرده است.

سی ان ان گزارش داد که ارزیابی جدید اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که نزدیک به نیمی از بمب‌های هوا به زمینی که اسرائیل در غزه استفاده می‌کند، بمب‌های هدایت نشده‌اند که به «بمب‌های گنگ یا هدایت نشده» (Dumb Bomb) معروف هستند.

ارزیابی دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا که به سی ان ان منتقل شده است، حاکی از آن است که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از ۲۹۰۰۰ بمب هوا به زمینی که اسرائیل در غزه به کار برده است هدایت شده نبوده‌اند. این در حالی است که بقیه مهمات دقیقاً هدایت شونده بودند.

به نوشته سی ان ان، بمب‌های هدایت‌نشده معمولاً دقت کمتری دارند و می‌توانند تهدید بزرگ‌تری برای غیرنظامیان به‌ویژه در مناطق پرجمعیتی مانند غزه باشند و حجم بالای استفاده از «بمب‌های هدایت نشده» توسط اسرائیل ممکن است در افزایش تلفات غیرنظامیان نقش داشته باشد.

نیر دینار، سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی این نهاد آمریکایی، به سی‌ان‌ان گفت: «ما به نوع بمب‌های استفاده‌شده اشاره نمی‌کنیم.»

کرن هاگیوف، دیگر سخنگوی اسرائیل مدعی شد: «به عنوان ارتشی متعهد به رعایت قوانین بین‌المللی و قوانین اخلاقی هستیم! جنگ ما علیه حماس است، نه علیه مردم غزه!»

اما کارشناسان به شبکه آمریکایی سی ان ان گفتند که اگر اسرائیل از بمب‌های هدایت نشده استفاده نمی‌کرد، این حجم از کشتار غیر نظامیان رقم نمی‌خورد.

برایان کاستنر، افسر سابق تیم خنثی‌سازی بمب که اکنون مشاور ارشد سازمان عفو ​​بین‌الملل در زمینه تسلیحات و عملیات‌های نظامی است، ضمن ابراز نگرانی در خصوص استفاده از بمب‌های هدایت نشده علیه مردم غزه، تنها دلیل حجم بالای کشتار مردم غزه را استفاده از این بمب‌ها دانست.

یادآور می‌شود از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه ۱۸ هزار و ۲۰۵ فلسطینی شهید و ۴۹ هزار و ۶۴۵ تن زخمی شده‌اند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات