۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

شناسایی ۱۷ سیاره فراخورشیدی که ممکن است قابل سکونت باشند

ناسا ۱۷ سیاره فراخورشیدی را شناسایی کرده است که احتمال دارد قابل سکونت باشند.

ستاره شناسان به طور طبیعی تلاش خود را بر شناسایی سیارات فراخورشیدی متمرکز کرده اند که ممکن است دارای اقیانوس‌های مایع باشند.

آب می‌تواند به شکل مایع در سطح سیاره وجود داشته باشد، به گونه‌ای که گرمای مستقیم ستاره میزبانش می‌تواند آن را از یخ زدگی حفظ کند، اما می‌تواند در زیر سطح سیاره نیز وجود داشته باشد، جایی که منابع حرارتی داخلی می‌توانند اقیانوس‌های زیر سطحی را در جریان نگه دارند.

در یک تحلیل جدید، ناسا فاش کرد که ۱۷ سیاره فراخورشیدی کشف شده ممکن‌ است حاوی اقیانوس‌های زیرسطحی مدفون در زیر صفحات ضخیم یخی باشند.

این سیارات می‌توانند مکان‌های امیدوارکننده‌ای برای بررسی آثار حیات مانند نشانه‌های شیمیایی مناسب زندگی باشند.

در حالی که ترکیب دقیق این سیارات هنوز مشخص نیست، تخمین‌های دمای سطح آن‌ها از مطالعات قبلی نشان می‌دهد که آن‌ها بسیار سردتر از زمین هستند. همچنین با وجود اینکه تقریباً به اندازه خود سیاره ماست، چگالی کمتری دارد.

لینا کوئیک، عضو مرکز پرواز‌های فضایی گودارد ناسا گفت: تحلیل‌های ما پیش‌بینی می‌کند که این ۱۷ سیاره ممکن است سطوحی پوشیده از یخ داشته باشند، اما گرمای داخلی کافی برای حفظ اقیانوس‌های درونی خود دریافت می‌کنند.

به عبارت دیگر، در حالی که ستارگان میزبان آن‌ها ممکن است شرایط کافی برای حفظ آب به صورت مایع بر روی سطوح خود را نداشته باشند، این سیارات می‌توانند گرما را در زیر سطوح خود ایجاد کند.

کوئیک افزود: تمام سیارات مورد مطالعه ما، به لطف میزان گرمایش داخلی که تجربه می‌کنند، می‌توانند فوران‌های کریوولکانیکی شکل ستونی را بروز دهند.

مواد شیمیایی و مولکول‌هایی که در نتیجه فعالیت‌های آتشفشانی منجمد در اتمسفر این سیارات آزاد می‌شوند، ممکن است سرنخ‌هایی درباره وجود حیات در اعماق تاریک و سرد آن‌ها داشته باشند.

این تحقیق در مجله Astrophysical منتشر شده است.

برچسب ها: سیاره خورشید نجوم