۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۷۴۸۱۴۳
دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای عنوان کرد؛

اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب به تفسیر عمومی و تخصصی قرآن کریم

اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب به تفسیر عمومی و تخصصی قرآن کریم
حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تفسیر را از سال ۱۳۴۳ در مسجد قبله و از سوره مائده شروع کردند، به تشریح فعالیت های ایشان در عرصه تفسیر قرآن کریم پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدعلی رضایی دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، صبح امروز در سومین سومین اجلاسیه این‌کنگره، در حضور جمعی از شخصیت‌های علمی حوزوی و دانشگاهی و مولفان بیش از ۲۵۰ مقاله، گفت: در نگاه به تفسیر قرآن از سوی رهبر معظم انقلاب باید دو بخش نوآوری های قرآنی رهبر معظم انقلاب و سیر تطور تفسیر ایشان را مورد توجه قرار بدهیم.

وی افزود: ایشان متولد ۱۳۱۸ در مشهد و اولین معلم ایشان پدر بزگوار ایشان سیدجواد حسینی خامنه ای هستند و تفسیر را از پدربزرگِ مادری آیت الله سیدهاشم میردامادی نجف ابادی آموختند.

حجت‌الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۳ در قم شاگردی علامه طباطبایی و حضرت امام را داشتند و شخصیت علمی ایشان تعامل سه حوزه مشهد قم و نجف است. چرا که در حقیقت عقلانیتی که در قم بوده و تبلور حوزه قم هست و تعبدی که در حوزه مشهد و ولایتمداری حوزه نجف عجین شده و شخصیت بزرگی را به ما ارمغان داده که می‌تواند جامعه اسلامی را هدایت و رهبری کند و به مقصد برساند.

دبیر علمی‌ کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تصریح کرد: ایشان تفسیر را از ۱۳۴۳ در مسجد قبله از سوره مائده شروع کردند و پس از آن سوره کهف، و در سال ۱۳۴۵ به مشهد بازگشتند و تفسیر را از سال ۱۳۵۳ شروع کردند در مسجد کرامت و آنقدر جمعیت زیاد می‌شد مخصوصاً دانشجویان که مسجد را گسترش دادند تا جا برای شنوندگان باشد.

وی ادامه داد: دوره اول تفسیر ایشان عمومی و با تفسیر سوره های مائده، توبه، انفال و یونس بود، و دوره تخصصی از ۴۷ تا ۵۱ در مسجد میرزاجعفر مشهد شروع کردند که با استقبال چشمگیر طلاب و فضلای حوزه علمیه مشهد همراه بوده است.

حجت‌الاسلام رضایی افزود: دوره سوم تفسیر ایشان تفسیر موضوعی است که در مسجد کرامت در سال ۱۳۵۳ بیان کردند و دوره چهارم تفسیر ایشان بعد از انقلاب اسلامی برای طلاب قم دفتر تبلیغات در سال ۱۳۵۸ آغاز شد و سوره حشر و جمعه و ممتحنه و مجادله و صف و تغابن و منافقون را برای دفتر ریاست جمهوری در سال ۶۱ و ۶۲ در اوج جنگ تفسیر کردند و این نکته آموزنده است برای طلاب که در شرایط سخت هم می شود کار علمی‌ کرد.

وی ادامه داد: در سال ۶۹ و ۷۰ سوره حمد و سوره بقره را سال ۷۰ و ۷۱ برای دانشجویان تفسیر کردند و این‌هم باز نشان دهنده این است که می شود در شرایط سخت دست از کار علمی برنداریم.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در خصوص رجوع و توجه معظم‌له به مرجعیت قرآن و ورودش در مباحث قرآنی ایشان و نمونه‌ای از این مرجعیت‌ها اشاره کرد و گفت: مرجعیت به معنای منبع، مرجعیت به معنای امضایی، مرجعیت به معنای پاسخگویی به انسان معاصر، مرجعیت علمی قرآن در جهت دهی به علوم انسانی در مبانی و اهداف و اصول از جمله مرجعیت‌هایی است که می‌توان نام‌برد و از میان این موارد مورد سوم و چهارم مورد عنایت و نظر مقام معظم رهبری است و باید به آن توجه کرد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات