۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۷۴۸۲۹۰

تقدیر نماینده شورای صنفی راهنمایان تهذیبی و تربیتی از استاد عالم زاده نوری و مجریان و طراحان دوره تعالی

تقدیر نماینده شورای صنفی راهنمایان تهذیبی و تربیتی از استاد عالم زاده نوری و مجریان و طراحان دوره تعالی
نماینده شورای صنفی راهنمایان تهذیبی – تربیتی به نمایندگی از گروه امام خمینی(ره) با حضور در معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تقدیر به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی احمدی، نماینده شورای صنفی راهنمایان تهذیبی – تربیتی به نمایندگی از گروه امام خمینی(ره) که گروه اول آموزش دیده در دوره های پودمانی تعالی می باشد، با حضور در معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تقدیر به عمل آورد.

بر اساس این گزارش، تقدیرنامه ای با امضای تمام اعضای گروه امام خمینی(ره) جهت تقدیر و تشکر و قدردانی از زحمات برگزار کنندگان، مجریان و طراحان دوره پودمانی تعالی در این جلسه به حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری تقدیم شد.

گفتنی است، در فرایند تهذیب و تربیت طلاب مدارس علمیه، عناصر گوناگونی ایفای نقش می‌کنند؛ مدیر مدرسه، اساتید، معاونان خصوصا معاون تهذیب و تربیت، استاد اخلاق، مشاور و نیز مربی یا راهنما، در یک تعامل هماهنگ، تهذیب و تربیت طلاب را در مدرسه رقم می‌زنند. در این میان «مربی یا راهنما» جایگاه سنتی و متعارفی بوده که از گذشته در حوزه­های علمیه به عنوان یک نقش اثرگذار و بی­بدیل، تمشیت امور تربیتی طلاب را بر عهده داشته است. احیای این نقش کارآمد در کنار شکل­گیری یک جایگاه جدید به نام «مشاور» در حوزه­های علمیه امری ضروری و اجتناب­ناپذیر به نظر می­رسد. با توجه به اینکه در گذشته اساتید شاخص این نقش را عهده­دار بودند، هدف­گذاری معاونت تهذیب آن است که هر استاد در قامت یک مربی در تربیت جامع طلاب نقش­آفرین باشد. بر این اساس لازم است در واحدهای حوزوی بین دو کارویژه «مربی یا راهنمای تهذیبی» و «مشاور» تفکیک شود.

آنچه در وظایف راهنمای تهذیبی یا مربی تربیتی بیش از همه مد نظر است و مهم‌ترین هنر آنان محسوب می­شود «رسیدگی جامع» در حق طلبه و «ارائه‌ی هویت و آرمان» به او است. یعنی ایجاد شور و شوق و انگیزه، آن هم نه صرفاً با شعار یا تکنیک‌های شکلی؛ بلکه با ایجاد یک افق عالی و ایمان راسخ به طلبگی در یک ارتباط صمیمی، مستمر و چهره‌به‌چهره و در ضمن عهده‌داری عام احوال طلبه. با ایجاد این افقِ ایمانی و مقصد آرمانی، طلبه، رشید خواهد شد؛ یعنی به جریان می‌افتد و بدون اینکه کسی او را حرکت دهد دغدغه‌مند رشد و تعالی خود خواهد بود.

دوره پودمانی تعالی درصدد است توان ایفای این نقش را دست‌کم در پاره‌ای از اساتید مدارس علمیه ایجاد کند.

ارسال نظرات