دستکاری چراغ یا راهبندان؛ مقصر ترافیک تهران کیست؟
«پلیس خودش ترافیک درست میکند آن هم با دستکاری چراغ و ایجاد راهبندان»؛ این گلایه مردم است در حالی که پلیس نظر دیگری دارد.
در روزهای بارانی و پر ترافیک، پلیس در برخی معابر و مقاطع به صورت حضوری یا با دستکاری چراغ راهنمایی، اجازه تردد به خودروها را نداده و راهبندان مقطعی ایجاد میکند.
رئیس پلیس راهور پایتخت سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور میگوید «مأمور پلیس مستقر در معابر با مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ارتباط مستقیم داشته و محدودیتها را در راستای جلوگیری از گره خوردگی در یک معبر اصلی بالاتر یا پایینتر انجام میدهد».
کنترل و اداره چراغهای راهنمایی پایتخت به وسیله سیستمهای هوشمند مرکزی در از سال ۷۷ شروع شده و بیش از ۴۰۰۰ چراغ راهنمایی و رانندگی و بالغ بر ۵۰۰۰ چراغ چشمک زن در تهران فعال هستند؛ همچنین ۳۷ مرکز پایش تصویری نیز در تهران به صورت آنلاین فعالیت میکنند.
دوربین، چراغهای راهنمایی و عوامل انسانی از جمله ابزار پلیس برای مدیریت ترافیک است.
کمبود اتوبوس، تاکسی و مترو، تردد خودروهای تک سرنشین، عدم اسقاط کافی خودروهای فرسوده، ورود جمعیت شناوری که از شهرهای همجوار روزانه برای تحصیل یا اشتغال به تهران میآیند و و... در بروز ترافیک نقش دارند.
رئیس پلیس راهور فراجا سردار سیدکمال هادیانفر میگوید «روزانه ۲۵ میلیون سفر در تهران انجام میشود که ۸ برابر ظرفیت معابر آن است؛ تولید خودرو که افزایش داشته و هیچ اسقاطی هم انجام نمیشود» این درحالی است که رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران معتقد است «دستکاری چراغهای راهنمایی و رانندگی در سطح شهر باید کمتر صورت بگیرد».
کارشناسان شهری معتقدند که راهکار اصلی رفع معضل ترافیک به توسعه حمل و نقل عمومی بستگی دارد، در همین رابطه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران سید جعفر تشکری هاشمی میگویدهیچ کجای دنیا برای حل ترافیک راه حل اعجاب انگیزی جز «توسعه حمل و نقل عمومی و ترویج حمل و نقل پاک» پیدا نکردهاند.