۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۴۸۵۷۶

جریمه فروش ابزار قتل، تنها ۵ میلیون تومان!

جریمه فروش ابزار قتل، تنها ۵ میلیون تومان!
درحالی که طبق قانون فروش داروهای سقط جنین بدون نسخه پزشک جرم بوده و فروش آنها صرفا در داروخانه‌های بیمارستانی مجاز است برخی پلتفرم‌های اینترنتی اقدام به فروش این داروها کرده‌اند.
 

به گزارش گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، ظرف چند ساعت قرص از بین‌بردن جنین را در پلتفرم‌های اینترنتی با قیمت نجومی می‌فروشند، قرصی که در داروخانه‌ها کمیاب است و حتی پزشکان به آن دسترسی ندارند. به راحتی ابزار قتل جنین را فراهم می‌کنند و واهمه‌ای هم بابت جریمه و برخورد قانون ندارند.

مدیر کل اداره داروی سازمان غذا و دارو محمد پیکانپور می‌گوید «پلتفرم اینترنتی داروی سقط جنین می‌فروشد و بعد از دو سال که پرونده در دادگاه در جریان است، تنها ۵ میلیون تومان جریمه می‌شود!»

چندی پیش نیز رئیس پلیس فتای تهران بزرگ سرهنگ داود معظمی از «دستگیری فروشندگان قرص‌های سقط جنین در فضای مجازی خبر داده بود.» به گفته معظمی مجرم در یکی از مناطق شرقی تهران دستگیر و «بیش از ۵۰ قلم داروی سقط جنین که فاسد و تاریخ گذشته نیز بودند» از محل اختفای وی کشف شد.

مطابق ماده ۵۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، توزیع داروهای رایج در سقط جنین، صرفا در داروخانه‌های مراکز درمانی بیمارستانی مجاز است. بنابراین، هرگونه خرید و فروش و توزیع داروهای مذکور، خارج از سامانه ردیابی و رهگیری فرآورده‌های دارویی وزارت بهداشت، غیر قانونی است. علاوه براین، «نگهداری و حمل این داروها بدون نسخه پزشک جرم است و مشمول مجازات‌های تعزیری درجه سه تا شش قانون مجازات اسلامی خواهد شد.»

ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز سقط جنین را ممنوع کرده و آن را «یک جرم با جنبه عمومی و با مجازات دیه، حبس و ابطال پروانه پزشکی دانسته است.» بر اساس این بند از قانون، تنها در مواردی مانند در خطر جدی قرار گرفتن جان مادر و منحصر شدن حفظ جان به سقط جنین، درخواست سقط قابل ارائه به مراکز پزشکی قانونی است.

برچسب ها: جنین جمعیت سلامت
ارسال نظرات