۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۷۴۹۰۴۱

کار ناتمام سردار سلیمانی که 3 روز قبل از شهادتش بر زمین ماند

کار ناتمام سردار سلیمانی که 3 روز قبل از شهادتش بر زمین ماند
بهمن 97 سراسرنمای خرمشهر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به دستور سردار سلیمانی تغییر کاربری داد و تبدیل به موزه مقاومت شد. قرار بود حاج قاسم یک سال بعد برای افتتاح به آن‌جا برود اما 3 روز قبل از افتتاح به شهادت رسید.

«کلیه فرماندهان و برادران ذیل‌الذکر، سلام علیکم. این مسئله از ضروریات و برای نظام و آینده تاریخ کشور اساسی است، لذا با همت همکاری شود.» این جملات دستور حاج قاسم سلیمانی برای تبدیل موزه خرمشهر به موزه مقاومت در سال ۱۳۹۷ است.

اردیبهشت‎‌ماه سال ۱۳۹۵ خبر رسمی افتتاح سراسرنمای خرمشهر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شد. این موزه کار خود را با تمرکز بر دوران دفاع مقدس آغاز کرد تا اینکه بهمن‌ماه ۲ سال بعد، طی دستور سردار قاسم سلیمانی، کلید واژه مقاومت در این موزه از انحصار زمان و مکان دفاع مقدس ایران خارج شد و ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت.

مجموعه موزه مقاومت یا سراسرنما ابتدا با الهام از مقاومت داخلی شهر خرمشهر شروع به کار کرد. در بخش‌های مختلف مجموعه، آثار حجمی، هنری و مولتی مدیا در ارتباط با شروع جنگ تحمیلی، اشغال و مقاومت مردم خرمشهر و در نهایت آزادسازی آن قرار گرفته بود.

محمدقاسم ناظر مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: «سال ۱۳۹۷ طی مکاتبه‌ای که با سردار قاسم سلیمانی انجام شد، لازم دانسته شد در مجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بخشی درباره محور مقاومت وجود آید. شهید سلیمانی ۲۵ بهمن‌ماه همان سال با این موضوع موافقت و دستور آغاز تغییر کاربری را به فرماندهان و رده‎‌های مختلف نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر و در اولویت برنامه‌های سپاه قرار داد.»

وی ادامه داد: «پس از آن، کارهای مطالعاتی و پیش‌تولید موزه جدید با مشاوره‌های حاج قاسم، فرماندهان سپاه و نیروی قدس شروع و ۷ ماه بعد، یعنی شهریورماه سال ۱۳۹۸، سراسرنمای مقاومت وارد فاز اجرایی خود شد.»

برای راه‌اندازی موزه مقاومت، تجهیزات و ادوات موجود در کشورهای مختلف مانند سوریه، عراق و ... مورد نیاز بود. به گفته سردار ناظر، یافتن و انتقال این وسایل از کسی جز حاج قاسم بر نمی‌آمد.

یکی از وسایلی که توسط حاج قاسم به این موزه منتقل شد، سلاحی است که صدام حسین با شلیک نمادین آن در مقابل کاخ ریاست جمهوری‌اش، جنگ تحمیلی علیه ایران را آغاز کرد.

زمانی که داعش در عراق جولان می‌داد، بزرگان قبایل و عشیره‌های عراقی این سلاح را به حاج قاسم تقدیم کردند و حاج قاسم هم آن را به موزه مقاومت داد.

علاوه بر آن حاج قاسم شروع کرد به جمع کردن وسایلی مثل ماشین‌های انتحاری داعش، اسناد و مدارک داعش، خودروهای فرماندهی ضد گلوله ، تجهیزات بیمارستان عایشه در بوکمال که توسط داعش مورد استفاده بوده، کمربندهای انتحاری، جی‌پی‌اس‌های آمریکایی داعش، تخت شکنجه، زیردریایی داعش و .... سپس آن‌ها را با حدود ۲۰ پروازو در ۲ نوبت، برای سراسرنمای مقاومت ارسال کرد. سردار ناظر در این باره می‌گوید: «صفر تا صد بحث موزه مقاومت به دستور شخص حاج قاسم بوده است.»

در این میان ۲ نفر از افرادی که در عراق و سوریه وظیفه بارگیری این تجهیزات برای موزه مقاومت را بر عهده داشتند، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ تحت بمباران دشمن به شهادت رسیدند.

مدیر عامل موزه توضیح می‌دهد: «قرار بود دوشنبه، ۱۶ دی‌ماه این موزه توسط حاج قاسم افتتاح شود .اما تنها ۳ روز قبل از آن به شهادت رسیدند.

در حال حاضر خودرو و موتورسیکلتی که حاج قاسم با آن‌ها در سوریه تردد می‌کرد، برای بازدید عموم در این سراسرنما قرار گرفته است.

با مشاهده موتورسیکلت و خودرو حاج قاسم متوجه می‌شوید حتی ضدگلوله هم نیست و در مقابل با خودروهای پیشرفته و ضد گلوله فرمانده داعش بسیار ساده به نظر می‌رسد.

منبع: فارس
ارسال نظرات