۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۴۹۸۶۷
اعضای هیات دولت در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟

دفاع از امنیت ملی بدون محدودیت/ یارانه نقدی تحت هیچ شرایطی قطع نمی‌شود

دفاع از امنیت ملی بدون محدودیت/ یارانه نقدی تحت هیچ شرایطی قطع نمی‌شود
اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران از دفاع از امنیت ملی بدون محدودیت تأکید کردند و وزیر کار عنوان کرد که تحت هیچ شرایطی یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز با حضور در حیاط دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

معاون حقوقی رئیس جمهور بیان کرد: دلیل عدم شکایت ایران از اسرائیل به لاهه

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت، در پاسخ به پرسشی درباره فعالیتهای علی کریمی علیه منافع ملی، اظهار داشت: هر فردی چه تبعه ایران باشد و یا تبعه کشور دیگری را داشته باشد، اگر علیه امنیت ملی کشور اقدامی انجام دهد، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

دهقان درباره اقدامات حقوقی ایران در پرونده ثبت شکایت علیه رژیم صهیونیستی گفت: به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را به عنوان دولت شناسایی نکرده است در صورت شکایت در دیوان بین‌ المللی  دادگستری از سوی ایران، این شکایت رد می شد که به صلاح کشور نبود.

وی ادامه داد: تاکنون فقط آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و ایران هم در حال آماده سازی متن خود برای اعلام ورود است.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا از کشورهایی که رژیم صهیونیستی را به رسمیت می شناسند، خواسته است که شکایت خود را علیه این رژیم ثبت کنند و پس از آن ایران هم می تواند به عنوان کشور ثالث اعلام ورود کند.

دهقان خاطرنشان کرد: به محض ثبت شکایت آفریقای جنوبی، ایران هم متن خود را برای ورود ثالث آماده کرد و امیدواریم دیوان بین المللی دادگستری به وظیفه تاریخی خود عمل کرده  و دستور موقت برای توقف این جنایت صادر کند.

وی با بیان اینکه اقدامات حقوقی جمهوری اسلامی ایران علیه جنایات رژیم صهیونیستی آغاز شده است، توضیح  داد: ارتباط با سازمان های مردم نهاد داخلی و خارجی، تشکیل دادگاه شبیه سازی شده محاکمه نمادین رژیم صهیونیستی در اصفهان با حضور اساتید حقوق بین الملل، دعوت از حقوقدان های بین المللی از مهمترین اقدامات ایران برای نشان دادن جنایات رژیم صهیونیستی و توقف آن است.

دهقان همچنین با اشاره به پرونده سرقت فرشهای کاخ سعدآباد گفت: از مقامات دولت قبل درباره وضعیت این فرشها سوال کردیم که گفتند همه به موزه سپرده شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده، تنها ۲ تخته از ۴۸ تخته فرش به موزه سپرده شده و وضعیت باقی فرشها معلوم نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی: آژانس طبق پادمان بر فرایندهای هسته ای ایران نظارت دارد

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی هم در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار داشت: با فناوری جدید هسته‌ای به دنبال پاکسازی آفات موجود در نخلستان‌های کشور هستیم و در این رابطه سامانه‌ای طراحی شده است.

وی افزود: کارشناسان سازمان انرژی اتمی به صورت میدانی در نخلستان‌های کشور در حال آزمایش این آفت‌کش های جدید هستند که کسانی که با این مشکل روبرو هستند از آن استفاده کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سند راهبردی ۲۰ ساله برای این سازمان  تنظیم و تدوین شده است، گفت: تا پایان امسال سه مرکز در راستای تامین سلامت و امنیت غذایی راه‌اندازی می‌شود.

اسلامی یادآورشد: موضوع مهم برای ما تامین سلامت مردم و امنیت غذایی است ولی نسبت به دیگر کشورها دیر شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: البته از دهه ۸۰ این ظرفیت ایجاد شده اما گسترش پیدا نکرده بود که در این رابطه تلاش می شود تا پایان سال سه مرکز افتتاح شود که گام مثبتی در حفظ سلامت مردم و زدودن آفات از محصولات کشاورزی خواهد بود.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآورشد: یکی از برنامه ها و دستاوردهای این سازمان استفاده از فناوری هسته ای برای آفت نخلستان ها است.

اسلامی درباره سطح دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای کشورمان، گفت: ما عضو پادمان هستیم و مطابق پادمان با آژانس همکاری داریم و آژانس نیز طبق پادمان بر فرایندهای ما نظارت دارد و دوربین نصب و کارشناس اعزام می‌کند.

وی اظهار داشت: سروصدایی که کشورهای اروپایی و به ویژه سه کشور اروپایی هر سه ماه یک بار به پا می کنند گزارش های مربوط به سند برجام است که همانند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که ایران نیز به موجب قانون اقدام راهبردی رفتار می کند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: گزارش هایی که آژانس انرژی اتمی ارائه می دهد عدم انطباق براساس یکسری از بندها است اما ما به بند ۲۶۳۶ در برجام عمل می کنیم. وظیفه آژانس نیست که عدم اجرای تعهدات طرف های برجام را گزارش کند این در حالی است که ما خودمان باید گزارش بدهیم که چه کارهایی انجام می دهیم که این کار هم انجام می دهیم اما صدای ما و ملت ایران شنیده نمی شود.

اسلامی خطاب به آژانس گفت: ما این محدودیت ها و ضوابط را پیاده کردیم که شما تحریم ها را لغو کنید وقتی تحریم ها را لغو نمی کنید به تعهداتان پایبند نیستید ما در همان ظرفیت برجام و مطابق پادمان عمل می کنیم و آژانس هم نظارت می کند و تا کنون هم هیچ گونه عدم انطباقی وجود نداشته و نخواهد داشت.

وی درباره اینکه آب سنگین ایران مشتری دارد، گفت: آب سنگین ایران مشتری های زیادی دارد. همه کشورهایی که «های تک» کار می کنند و پیشرفته هستند به آب سنگین نیاز دارند بنابراین به آنها صادرات داریم. همچنین مشتقات آب سنگین هم متقاضی دارد که در این زمینه هم صادرات داریم و آمریکا هم یکبار آب سنگین خریداری کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره دخالت نمایندگان در انتصابات سازمان انرژی اتمی گفت: تا کنون دخالتی نشده است. من در وزارت راه هم که بودم اجازه ندادم که کسی در کارها دخالت کند.

اسلامی درباره وظیفه این سازمان برای روز هوای پاک نیز گفت: پاک‌ترین و پایدارترین انرژی شناخته شده دنیا، انرژی هسته‌ای و برق اتمی است. دنیا و به ویژه کشورهای صاحب فناوری اراده کرده اند که نیروگاه‌های اتمی‌شان را سه برابر کنند بر همین اساس تاسیس نیروگاه‌های اتمی در مقیاس بزرگ و کوچک را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد.

مجوز تولید ۱۰ هزارمگاوات برق خورشیدی صادر شده است

علی سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست نیز در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه(۲۷ دی ماه) هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: موضوع مشارکت مردم در اجرای قانون هوای پاک در دستور کار سازمان محیط زیست است و شعاری که برای امسال انتخاب کردیم، مسوول پاسخگو و شهروند مسوول است تا به نحوه مطلوب این قانون اجرایی شود.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه دولت اقدامات ارزنده‌ای در حوزه انرژی پاک انجام داده است، افزود: در حوزه برق خورشیدی کارهای لازم برای تولید ۱۰ هزارمگاوات برق خورشیدی درحال انجام است و مجوزهای لازم برای کمتر از ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی صادر شده است.

وی با اشاره به بازدیدی که هفته گذشته از منطقه پارس جنوبی داشته است، تصریح کرد: این مجموعه برای کشور بسیار افتخار آفرین است و تاکنون اقدامات ارزنده‌ای با اعتبار حدود یک میلیارد دلار در حوزه محیط زیست در این مجموعه صورت گرفته ولی اطلاع رسانی دقیقی دراین باره انجام نشده است.

رییس سازمان محیط زیست کشور درباره افزایش سواد رسانه‌ای مردم که مورد توجه این سازمان است، عنوان کرد: در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گرفته تا مردم بتوانند نسبت به محیط زیست خود توجه بیشتری نشان دهند.

وی تاکید کرد که طبق گزارشی که تا پایان بهمن ماه، به معاون اول رییس جمهور ارائه خواهد شد، وظیفه دستگاه‌ها، تامین اعتبار و نوع کاری که باید در حوزه هوای پاک انجام دهند، مشخص می‌شود.

سلاجقه در ادامه درباره اینکه کدام دستگاه‌ها در زمینه اجرای قانون هوای پاک کوتاهی کردند، گفت: مشکل ما در این بخش بیشتر اعتبار کم و عدم توجه است. همچنین مهمترین موضوع در این زمینه سوخت پاک است و موضوع بازسازی پالایشگاه‌ها و استفاده از سوخت پاک در دستور کار است، اعتباراتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: کاهش سولفور در ۹ پالایشگاه مهم کشور را سازمان محیط زیست برنامه ریزی کرده است که با اعتبارات بسیار بالایی این موضوع در حال انجام است.

سلاجقه با اشاره به اقداماتی که در حوزه حمل و نقل عمومی در کلان شهرها صورت گرفته، خاطرنشان کرد: توسعه مترو اتوبوس و استفاده از تاکسی‌های برقی از جمله اقداماتی است که تا کنون با کمک شهرداری به مرحله اجرا رسیده است.

وزیر ارتباطات: پنجره ملی خدمات هوشمند دولت فعال است

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز -چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲- در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از پنجره ملی خدمات هوشمند دولت اظهار کرد: برای اولین بار در این دولت پنجره ملی خدمات هوشمند سال گذشته راه‌اندازی شد. بر اساس تکلیف قانونی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مشخص شده بود تکالیفی برای دستگاه‌ها مشخص شد تا سال گذشته حداقل ۳۰ درصد از خدمات خود را از طریق این پنجره ارائه دهند.

وی افزود: دستگاه‌ها ابتدا باید به این پنجره متصل می‌شدند که آدرس آن my.gov.ir است. در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم چهار تکلیف مشخص شده بود که اولا دستگاه‌های باقی‌مانده متصل شوند، ثانیا تمام خدماتشان را از طریق این پنجره ارائه دهند، ثالثا تمام استعلامات بین‌دستگاهی به شکل برخط انجام شود و رابعا ۲۰ درصد خدماتشان را هم به شکل هوشمند ازائه دهند. تعریف ما از خدمات هوشمند هم این است که بدون مراجعه حضوری و بدون دریافت هرگونه مدرک چه برخط و غیربرخط و در لحظه بدون مداخله انسانی خدمت دریافت شود.

زارع‌پور در ادامه عنوان کرد: خوشحالم که اعلام کنم الحمدلله پنجره راه افتاده و الان که در خدمت شما هستم بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت شده دارد یعنی ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تا به حال حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده کرده‌اند که این رکورد بسیار بزرگی است. این عدد در فروردین امسال حدود ۱۳ میلیون بود یعنی تقریبا سه برابر شده و ۲۸۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به این‌که «تعداد مراجعات ماهانه به این پنجره هم قابل توجه است»، افزود: به طور میانگین ما ماهانه ۸۰ میلیون مراجعه داشته‌ایم یعنی هر کدام از آن ۳۵ میلیون کاربر تقریبا سه بار مراجعه و از خدمات این پنجره استفاده کرده‌اند.

وزیر ارتباطات با یادآوری این موضوع که اتصال بعضی از دستگاه‌ها مورد اشکال است و باقی مانده‌اند، خاطرنشان کرد: چند زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی باقی مانده‌اند. البته بعضا متصل شده‌اند ولی استاندارد اتصال را از دست داده‌اند و درحال اتصالند. سازمان بهزیستی هم با وجود اینکه از اولین سازمان‌هایی بود که متصل شد به دلیل مشکلاتی که در سامانه‌های خود داشته فعلا از اتصال خارج شده و امیدواریم که هر چه سریع‌تر متصل شوند

وی همچنین اضافه کرد: در بین دستگاه‌ها تکلیف دوم که باید خدمات را کاملا به شکل برخط ارائه دهند، وزارت دادگستری، نیرو، ارتباطات، آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش بیش از ۷۰ درصد خدمات خود را برخط ارائه کرده‌اند. وزارت دادگستری و نیرو ۱۰۰ درصدی بوده‌اند و ما خودمان در وزارت ارتباطات ۹۷ درصد خدماتمان به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود.

زارع‌پور ادامه داد: در انتهای لیست هم بعضی از دستگاه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و نفت هستند که نیازمند کار ویژه‌تری هستند و ما الان در حال برگزاری جلساتی با آنها هستیم تا به سرعت مشکلات را برطرف کنند. اینها متصل هستند اما درصد خدماتی که ارائه می‌دهند پایین است.

وی درباره هوشمندسازی هم گفت: در حال پیگیری هستیم چون هنوز تا آخر دی فرصت هست که ۲۰ درصد خدماتشان را به صورت هوشمند ارائه دهند ، دوستان در حال ارائه گزارش‌های نهایی خود هستند. در جلسه بعدی گزارش هوشمندسازی را هم خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به استعلامات برخط، عنوان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور در حال رخ دادن است این است که بیش از ۱۲۰۰ سرویس وجود دارد که دستگاه‌ها در حال استفاده از این سرویس‌ها هستند و استعلامات مختلف مثل استعلام مدرک تحصیلی و انواع استعلاماتی که دستگاه‌ها به آن نیاز دارند صورت می‌گیرد. تا الان فقط امسال در ۶ ماهه نخست، ۶ و نیم میلیارد بار این سرویس‌ها مورد استفاده قرار گرفته و پیش‌بینی ما این است تا پایان سال حداقل به ۸ و نیم یا ۹ میلیارد بار برسد. این رقم پارسال در کل سال ۷ و نیم میلیارد بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: هر کدام از این تراکنش‌ها که در مرکز ملی ارتباطات صورت می‌گیرد احتمالا یا یک مراجعه حضوری بوده یا یک مدرکی باید از مردم گرفته می‌شده یا مردم می‌خواستند جای دیگری بفرستند و برای گرفتن آن مراجعه می‌کرده‌اند که این نشان می‌دهد روند هوشمندسازی دولت با شتاب دنبال می‌شود. امسال حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته استعلامات برخط در حال افزایش پیدا کردن است.

زارع‌پور در پاسخ به سوالی درباره نقش وزارت ارتباطات در برگزاری انتخابات الکترونیک اظهار کرد: در قانون انتخابات امسال که به تصویب رسید تکالیفی برای همه دستگاه‌ها از جمله وزارت ارتباطات مشخص شده است. وزارت ارتباطات در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری انتخابات در شعب باید نقش خود را ایفا کند. ما الان کارگروهی را تشکیل داده‌ایم که هر هفته جلسه داریم و نزدیک به ۶۰ هزار شعبع اخذ رایی که در کشور وجود دارد و حتی نزدیک به ۱۵ هزار شعبه سیار که در ۵۰ هزار نقطه حضور پیدا می‌کنند، باید وضع ارتباطشان بررسی و پایدار شود. همکاران من در حال دنبال کردن این موضوع هستند تا در روز انتخابات وضعیت کاملا پایدار باشد.

وی در ادامه بیان کرد: بحث دومی که دنبال می‌کنیم کمک به افزایش مشارکت از طریق حمایتی که سکوهای داخلی برای تبلیغات نامزدهای تایید صلاحیت شده انجام می‌دهند، است. در حال بررسی هستیم تا این سکوها یک بسته انتخاباتی به ستاد انتخابات کشور ارائه دهند تا در اختیار نامزدها قرار گیرد. الان بحمدالله سکوهای داخلی مورد اقبال مردم هستند و بخش قابل توجهی از مردم عزیزمان دراین سکوها حضور دارند و فرصت خوبی برای شناساندن نامزدها به مردم از طریق سکوهای داخلی است و حداقل آن این است که برای هر نامزد تایید صلاحیت شده یک کانال با تیک آبی در سکوهای داخلی راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: پرونده مظنون اصلی سرقت فرش‌های سعدآباد به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت پرونده دزدیده شدن فرشهای کاخ‌ سعد آباد، گفت: پرونده سرقت از کاخ سعدآباد که بیش از ۴۸ تخته فرش که بعضاً مربوط به دوره قاجار است و قابل قیمت‌گذاری نیست در دولت گذشته اتفاق افتاد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: این موضوع توسط معاونت حقوقی دولت سیزدهم پیگیری شد که در جمع‌بندی نهایی به ۱۰ نفر مظنون از مقامات دولت قبل رسیدند. پرونده‌ای تشکیل شد و با توجه به اینکه مظنون اصلی شرایط خاصی داشت، پرونده سال گذشته به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد. این پرونده در حال بررسی است و منتظر نتیجه آن هستیم.

وی تأکید کرد: سرنوشت این فرشها معلوم نیست و وضعت پرونده توسط معاونت حقوقی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: کسانی که برای عمره مفرده وجه واریز کرده‌اند می‌توانند پول خود را پس بگیرند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: هماهنگی ها لازم برای بازپرداخت کسانی که وجه برای عمره مفرده واریز کرده‌اند انجام شده است. اینکه برخی درباره رقم پرداختی برای اعزام عمره مفرده و کاهش مبلغ صحبت می کنند، باید دوستان سازمان هواپیمایی و وزارت امور خارجه این اقدام را انجام دهند. آنچه را که مربوط به ما و سازمان حج بوده انجام داده‌ایم.

وی درباره تکلیف عمره مفرده نیز توضیح داد: باید به زودی این مشکل برطرف و یا تعیین تکلیف شود. آقای امیرعبدالهیان در ایران نیست چند روز پیش در تماس تلفنی از ایشان خواستم سریعتر این موضوع را تعیین تکلیف کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: معتقدیم وضعیت خوبی نیست و مردم منتظر هستند. وزارت خارجه همت کند با همتاهای سعودی این مشکل به زودی حل شود.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که بهانه سعودی ها چیست؟ تصریح کرد: من در جریان این موضوع نیستم.

وی گفت: در حوزه کتاب، ایجاد شبکه وسیعی از کتابفروشی ها در کشور را با رئیس جمهوری و آقای مخبر جمع بندی کردیم و یک مجموعه منظمی قرار است در تمام استان‌ها راه بیفتد که ستادی هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره تشکیل شده است.

اسماعیلی اظهار داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش های خصوصی در آن مشارکت دارند و کار هم در اختیار مردم و بخش خصوصی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که در حوزه متولی‌گری قرآنی جایی مانند ستاد اقامه نماز که مشخص شود، نداریم؟ اظهار داشت: شورای برنامه ریزی توسعه قرآنی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که اخیرا ریاست آن به سازمان تبلیغات داده شده است. با رییس سازمان در ارتباط هستند و ناهماهنگی نداریم.

وی گفت: رییس کمیته ترویج ما هستیم همه وزارتخانه در آن عضو هستند و جلسات ماهانه انجام می شود و اکنون در بهترین حالت خود قرار دارد.

وزیر اقتصاد: سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها ۹۸ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰، افزایش سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه تا پایان اسفندماه این میزان به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می رسد که در مجموع بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت خواهد بود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی بیان کرد: این در حالی است که در پایان سال ۹۹ مجموع سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت در همه دولت‌های گذشته در مجموع ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

خاندوزی افزود: در دو سال و نیم اخیر تا پایان اسفندماه معادل کل سرمایه تا پیش از این دولت بانک‌های تحت مدیریت دولت به سرمایه بانک‌های دولتی اضافه خواهیم کرد که توان و قدرت اعتباردهی بانک‌ها افزایش یابد تا بتوانیم برای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ توان اعتباردهی و تسهیلات و رفع نیاز تولیدکنندگان و مردم را در وضعیت بهتری قرار گیرد.

وی در خصوص افزایش نرخ ارز طی روزهای گذشته نیز یادآورشد: با اتفاقات در منطقه و حمله به مردم یمن و تحولات دیگری از جمله آغاز سال نو میلادی چینی ها بسیاری از حواله ها به ناچار باید تسویه می شد و مجموعه این تدابیر موجب افزایش نرخ ارز در بازار شد که با ورود بانک مرکزی طی روزهای آینده شاهد ثبات در نرخ ارز خواهیم بود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی درباره سنگ‌اندازی بانک‌ها در ارائه تسهیلات با وجود تاکیدات رئیس جمهور نیز گفت: دستور آیت الله رئیسی در مجمع عمومی بانک مرکزی جدی است و تمهیدات بسیار خوبی در این زمینه از سوی بانک مرکزی ایران اندیشیده شده است.

خاندوزی بیان داشت: بانک مرکزی ۱۲۰ هزار مورد افزایش سهمیه پرداخت وام ازدواج را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده و اکنون نیز بیش از ۱۰۰ هزار مورد افزایش ظرفیت پرداخت وام فرزندآوری از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است.

وزیر راه و شهرسازی از صدور کد رهگیری رایگان در سامانه خودنویس خبر داد

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران،‌ گفت: موجر و مستاجر می‌توانند به صورت رایگان به سامانه قراردادهای اجاره یا سامانه خودنویس مراجعه کرده و قراردادهای فی‌مابین‌شان را با حضور شاهدان نوشته، امضا و ثبت کنند.

وی ادامه داد: این نوع قراردادها در شوراهای حل اختلاف معتبر و قابل استناد است.

وزیر راه و شهرسازی از ثبت و صدور کد رهگیری برای ۶۰ هزار قرارداد سامانه خودنویس سخن گفت و افزود: از ۲۰۰ هزار نفری که وارد سامانه شده و اطلاعات اولیه‌شان را ثبت کرده‌اند، ۶۰ هزار نفر قراردادهای‌شان را نهایی کرده‌اند. برای همه این قراردادها کد رهگیری صادر شد که همگی این قراردادها در نظام معاملات مسکن کشور معتبر است.

بذرپاش ابراز امیدواری کرد سامانه خودنویس در کاهش قیمت تمام شده ملک و مسکن نیز تاثیرگذار باشد.

وی از افتتاح سامانه خودنویس از امروز ۲۷ دی ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این سامانه همان سامانه قراردادهای اجاره بود که در گذشته میزبان موجران و مستاجران برای ثبت قراردادهای فی‌مابین‌شان به صورت رایگان روی سامانه بود. این سامانه امروز با نام جدید قراردادهای اجاره ملک را ثبت و برای آنها کد رهگیری صادر می‌کند که در محاکم حل اختلاف قابل استناد است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای بافت فرسوده، گفت: تعداد قراردادهای ما در سامانه شرکت بازآفرینی شهری از ۲۱۰ هزار قرارداد عبور کرد و روزانه رشد فزاینده‌ای را شاهد است و عملیات احداث و نوسازی ۶۰ هزار واحد از واحدهای ثبت‌نام شده در بافت فرسوده به اتمام رسید.

وی از اتمام و تحویل ۱۱۳ هزار مسکن مهر به صاحبان آنها خبر داد و گفت: از ۲۴۰ هزار مسکن مهر باقی مانده از دولت‌های گذشته با وجود همه مشکلات و کمبود منابعی که داشتیم ۱۱۳ هزار واحد را تکمیل و تحویل دادیم.

بذرپاش با اشاره به نتایج جلسه مشترک با وزیر امور خارجه هندوستان، گفت: مراحل نهایی مذاکرات برای انعقاد قرارداد بندر شهید رجایی چابهار انجام شد. توافق شد طی یک ماه آینده توافقات باقی مانده، نهایی و توسط مسوولان دو کشور امضا شود. با اتمام پروژه خط آهن چابهار و زاهدان، کریدور حمل و نقل بار در این بخش از کشور فعال می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در جلسه امروز هیات وزیران گزارشی جامعه از کریدورهای شمالی - جنوبی و شرقی - غربی به رییس‌جمهور و هیات وزیران دادم. قرار شد  سایر دستگاه‌های مسوول هم برای اجرایی شدن هر چه سریعتر این کریدورها همکاری جدی‌تری داشته باشند. بندرعباس به بندر کاسپین در دهه فجر امسال متصل می‌شود.

وی با یادآوری درخواستش از مجلس شورای اسلامی برای اضافه نکردن بار مالی جدید بر دوش وزارت مسکن و شهرسازی، گفت: اگر مجلس مسوولیت‌های ما را اضافه نکند هم قانون جهش تولید مسکن و هم قانون جمعیت و تعالی خانواده را به بهترین شکل اجرایی خواهیم کرد در غیر این صورت تامین زمین و بودجه ریالی مشکل‌ساز شده و سایر مسوولیت‌های وزارتخانه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بذرپاش از ساخت یک میلیون ۹۶۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد گفت: از مجلس می‌خواهم کمک کنند تا تکالیف قانونی‌مان را به نحو شایسته اجرایی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد وزارت دفاع برای ساخت  مسکن برای کارکنان فاقد مسکن نیروهای مسلح، گفت: با این وزارتخانه برای احداث ۵۰۰ هزار واحد توافق کردیم که عملیات اجرایی برای احداث ۲۱۰ هزار واحد مسکن شروع شده است. تا پایان سال بخشی از این واحدها با حضور رییس‌جمهور تحویل صاحبان‌شان می‌شود.

وی از شروع عملیات اجرایی ساخت مسکن پردیس هیات‌های علمی و خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور در بهمن ۱۴۰۲ با حضور رییس‌جمهور سخن گفت.

بذرپاش از تفاهمات اولیه برای احداث ۸۰۰ واحد مسکونی برای ورزشکاران خبر داد و گفت: مسکن خبرنگاران و هنرمندان نیز در دستورکارمان است.

سخنگوی دولت: مجلس همراهی کند، عدالت در پرداخت‌ها محقق می‌شود

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: از مجلس خواهش می کنم کمک و همراهی کنند که پیشنهاد دولت برای افزایش میانگین حقوق ها در لایحه بودجه تصویب شود تا شرمنده حداقل بگیرها نباشیم و بتوانیم به سمت عدالت در پرداخت ها حرکت بکنیم.

وی با تاکید بر اینکه در زمان تنظیم لایحه بودجه سعی می شود منابع واقعی پیش بینی شود اگر منابع غیر واقعی پیش‌بینی شود و سبب خلق پول و کسری بودجه خواهد شد، اظهار داشت: باید سعی شود در سقف منابع موجود، هزینه ها پیش بینی شود.خلق هزینه اضافه تر یعنی خلق پول و تورم برای مردم. خواهش ما از مجلس این است با نگاه کارشناسی و فرابخشی بودجه ای تراز بسته شود که تورمی وجود نداشته باشد.

بهادری جهرمی ادامه داد: درباره افزایش حقوق، درخواست دولت در لایحه به صورت صریح درج شده و اعلام شده به طور میانگین افزایش حقوق ۱۸یا ۲۰ درصد باشد، یعنی کسی که حداقل بگیر است دولت امکان این را داشته باشد که افزایش حقوق بیشتری را برای او لحاظ کند.اگرمیخواهیم‌ تنظیم‌گری کنیم و پرداخت ها عادلانه شود، بهتر است پیشنهاد دولت مصوب شود تا به سمت عدالت در پرداخت حرکت کنیم.

تاکید رئیس سازمان اداری و استخدامی برای پیوستن دستگاه‌های اجرایی به سامانه رضایت‌سنجی

میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره دستور رئیس جمهور برای سامانه رضایت‌سنجی کارکنان دولت گفت: تا امروز بر اساس گزارشی که برای من فرستاده‌اند، برای ۸۷۷ هزار و ۶۸۲ نفر از کارکنان دولت کد یا نمایه دوبعدی یا اصطلاحا کیو.آر. کد صادر شده که شهروندان وقتی از دستگاه‌های اجرایی خدمتی می‌گیرند می‌توانند نظر خودشان را درباره خدمتی که همکاران ما ارائه می‌کنند، ثبت کنند.

وی با بیان این‌که «این کار برای همه کارکنان دولت است»، اظهار کرد: اگر وزارت آموزش و پرورش هم متصل شود نزدیک به یک میلیون به این عدد اضافه می‌شود. تا امروز ۳۶۱ هزار و ۸۵۵ نظر هم ثبت شده است که به صورت سامانه‌ای هم در اختیار دستگاه مربوطه و هم در اختیار ما است که به دستگاه‌ها در خصوص عملکردشان بازخورد می‌دهیم.

لطیفی ادامه داد: طبق آماری که داریم و به صورت لحظه‌ای دریافت می‌کنیم فقط دیروز هفت هزار و ۱۱۲ نفر از شهروندانمان در مورد خدمتی که از دستگاه‌های اجرایی گرفته‌اند اظهار نظر کرده‌اند. بیشترین همکاری را در وزارت بهداشت و درمان داریم که مخاطبان زیادی هم در بین دستگاه‌های اجرایی دارد. وزارت نیرو و سازمان امور مالیاتی هم نسبت به سایر دستگاه‌ها وضعیت خوبی دارند و امیدواریم سایر دستگاه‌ها هم بپیوندند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری‌ها هم در این سامانه حضور دارند؟ بیان کرد: شهرداری‌ها هم موظف هستند که بیایند ولی هنوز مقداری تاخیر دارند. اگر شهرداری‌ها و تامین اجتماعی هم بیایند ما می‌توانیم حجم زیادی از نظرات مردم را در حوزه عملکرد دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم.

در آینده نتایج پیشرفت‌های موشکی را اعلام می‌کنیم

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات اخیر با وزیر دفاع روسیه، اظهار کرد: ما در تعاملات با روسیه همواره این مذاکرات را داریم. ما با وزیر دفاع روسیه صحبت کردیم و ملاحظاتی که در منطقه داریم باید رعایت شود، مخصوصا احترام به حق حاکمیت ما. این را وزیر دفاع روسیه هم تایید کرد و قرار شد در سند تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت خارجه دنبال می‌کنند حتما لحاظ کنند. مواردی که به امنیت ملی یا حاکمیت و تمامیت ارضی ما بازمی‌گردد را روسیه کاملا رعایت کند.

وی افزود: ما ارتباط راهبردی با روسیه داریم و فکر می‌کنم آن‌ها هم کاملاً نسبت به این قضیه مصر هستند و قول دادند که این موضوع را اعمال کنند.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسشی درباره حملات اخیر به مواضع تروریست‌ها در اطراف مرزهای ایران، تصریح کرد: ما در دفاع از منافع ملی و مردم خود محدودیتی قائل نیستیم، حتماً این کار را انجام می‌دهیم و با اقتدار هم انجام می‌دهیم؛ ما تروریسم را در سراسر جهان محکوم می‌کنیم. اگر هر نوع اقدامی با نقض حقوق مردم ما و اقدامات تروریستی علیه مردم ما انجام شود، حتماً عکس‌العمل نشان می‌دهیم و به شدت این کار را انجام می‌دهیم و هیچ محدودیتی هم قائل نیستیم.

آشتیانی افزود: اما ما به حق حاکمیت کشورها، منافع کشورها، حقوق و قوانین آنها و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذاریم، به‌ویژه همسایگانمان. اما به هیچ وجه نمی‌پذیریم کسی در مرزهای ما شیطنت کند و حتماً برخورد می‌کند.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسشی درباره توان موشکی ایران، تاکید کرد: ما انواع موشک‌هایی در بردهای مختلف زیر ۲ هزار کیلومتر داریم که یکی از آنها خیبرشکن است. هرزمان لازم باشد از آنها استفاده می‌کنیم. این موشک‌ها بردها، توانایی‌ها و سر جنگی‌های مختلف دارند. ما یک قدرت موشکی در دنیا هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ساخت نسل جدید موشک‌های هایپرسونیک، تاکید کرد: ما انواع موشک‌ها را چه کروز و چه بالستیک، همه را در اختیار داریم و تلاش می‌کنیم سطح فناوری‌ها در این حوزه را ارتقاء دهیم. حتما این موشک‌ها در دستور کار ماست و نتایج خوبی هم به دست آوردیم که در آینده اعلام می‌کنیم.

آشتیانی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حمله به مواضع تروریست‌ها در شرق کشور تاکید کرد: برای ما فرقی نمی‌کند، از هر ناحیه‌ای بخواهند جمهوری اسلامی را تهدید کنند ما عکس‌العمل نشان می‌دهیم و حتماً این عکس‌العمل متناسب و قاطعانه و سخت خواهد بود.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت ساخت بالگرد بومی، اظهار کرد: در ساخت تجهیزات نظامی وزارت دفاع کارهای بزرگی را انجام داده و هم در دست انجام دارد، با توجه به نیازهایی که نیروهای مسلح دارند تاکید داریم چه از طریق بومی‌سازی و چه ساخت تجهیزات جدید، این نیاز را تامین کنیم. در خصوص بالگرد هم در حال انجام این کار هستیم و به مرور هر زمان نتایج تازه‌ای به دست آوریم اعلام می‌کنیم.

وزیر کار: تحت هیچ شرایطی یارانه نقدی حذف نمی‌شود

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: دولت یک سری سیاست های کمک معیشتی و تشویقی برای مردم دارد که بنا دارد به شکلی بتواند قیمت ها را متعادل کند.

وی افزود: یارانه نقدی تا آن زمانی که مصوب شده ادامه پیدا خواهد کرد و حذف نمی‌شود.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات