۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۷۵۰۰۸۱
اخبار انتخابات (۹)؛

دستور کار شورای وحدت برای تنظیم لیست ۳۰ نفره در تهران/ سخنان عجیب روحانی درباره قهر مردم از صندوق رأی

دستور کار شورای وحدت برای تنظیم لیست ۳۰ نفره در تهران/ سخنان عجیب روحانی درباره قهر مردم از صندوق رأی
در این بسته خبری به چهره‌های معروف ثبت نام کننده در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، دستور کار شورای وحدت برای تنظیم لیست ۳۰ نفره در تهران، اظهارات اخیر حجت الاسلام سیدعلی خمینی درباره قداست صندوق رأی و سخنان عجیب روحانی درباره قهر مردم از صندوق رای خواهیم پرداخت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، فاصله تا انتخابات اسفندماه چندان زیاد نیست اما اصلاح طلبان و اعتدالیون همچنان در کش و قوس دادن یا ندادن لیست کاندیداهایشان هستند و از سوی دیگر اصولگرایان در تلاش برای عبور از ارائه چند لیست و رسیدن به یک لیست هستند، از این رو گروه رصد سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در این بسته خبری به چهره های معروف ثبت نام کننده برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، دستور کار شورای وحدت برای تنظیم لیست 30 نفره در تهران، شورای ائتلاف به عنوان محور وحدت نیروهای انقلابی در کشور، اظهارات اخیر حجت الاسلام سیدعلی خمینی درباره قداست صندوق رأی و سخنان عجیب روحانی درباره قهر مردم از صندوق رای پرداخته است.

دستور کار شورای وحدت برای تنظیم لیست 30 نفره در تهران / سخنان عجیب روحانی درباره قهر مردم از صندوق رای

 4 و 5 بهمن، نتایج نهایی رد و تایید صلاحیت مجلس خبرگان اعلام می شود

برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری 510 نفر از واجدین شرایط برای تصدی 88 کرسی نمایندگی یک‌دورۀ هشت‌ساله ثبت‌نام کردند که طبق قانون جدید، دارا بودن مدرک سطح چهار حوزه علمیه و حداقل سن 40 سال شرط ثبت‌نام معیّن شده بود. 52 درصد از داوطلبان، سابقه حضور در این مجلس را دارند و 65 نفر از اعضای فعلی نام‌نویسی کرده‌اند.

از جمله چهره‌هایی که برای ورود به مجلس خبرگان نام‌نویسی کردند می‌توان به سید احمد خاتمی، سید محمود علوی، محمد امامی‌کاشانی، محسن قمی، محمدعلی موحدی کرمانی، سید احمد حسینی خراسانی، صادق آملی‌لاریجانی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی اشاره کرد.

نکته‌ی دیگر اینکه آیت‌الله احمد جنتی رئیس فعلی مجلس خبرگان رهبری در این دوره از انتخابات این مجلس ثبت‌نام نکرد.

طبق جدول زمان‌بندی، 4 و 5 بهمن‌ماهِ پیشِ‌رو موعد اعلام مراتب رد صلاحیت به داوطلبان از سوی وزارت کشور و یا فرمانداری‌های حوزه انتخابیه است و بعد از این مهلت، 3 روز زمان تقاضای بررسی مجدد داوطلبان ردصلاحیت‌شده در نظر گرفته شده است و در نهایت، اسامی کلیه داوطلبان تأییدشده توسط وزارت کشور و یا فرمانداری‌های حوزه‌ها 19 بهمن اعلام خواهد شد.

دستور کار شورای وحدت برای تنظیم لیست 30 نفره در تهران / سخنان عجیب روحانی درباره قهر مردم از صندوق رای

لیست  30 نفره در تهران در دستور کار شورای وحدت قرار دارد

منوچهر متکی درگفت وگویی به اقدامات و جلسات  شورای وحدت  در استان ها ی مختلف پرداخت و توضیح داد که شورای وحدت شاخه استان‌های ما که پارلمانی با شورای مرکزی 21 نفره تشکیل داده‌اند، این اختیار را دارند که بررسی کنند و اگر در مورد نامزدها به اجماع نظر رسیدند همان افراد به عنوان نامزد نهایی شورای وحدت در آن استان‌ها معرفی شوند. البته اگر به هر دلیلی نتوانستند در رابطه با انتخاب نامزدها به اتفاق نظر برسند، شورای وحدت مرکزی به این مسئله ورود خواهد کرد.

وی لیست 30نفره در تهران در دستور کار شورای وحدت قرار دارد،  تصریح کرد: اما در خصوص شهر تهران ما بنای الان‌مان این است که فهرست مستقل خودمان را داشته باشیم، اما اگر شرایط جدیدی پیش آمد یا در تحلیل و رصدی که می‌کنیم اوضاع و احوال به گونه‌ای شد که ما در این موضوع تجدید نظر کنیم آن زمان مشکلی نداریم، ضمن اینکه فهرست نهایی خود را داریم و می‌توانیم با سایر طیف‌های جریان ارزشی درباره لیست واحد مذاکره کنیم.

دستور کار شورای وحدت برای تنظیم لیست 30 نفره در تهران / سخنان عجیب روحانی درباره قهر مردم از صندوق رای

شورای ائتلاف به عنوان محور وحدت نیروهای انقلابی در کشور عمل خواهد کرد

همچنین اسماعیل کوثری عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی بیان کرد که شورای ائتلاف به عنوان محور وحدت نیروهای انقلابی در کشور عمل خواهد کرد و تمام تلاش خود را برای گرم تر کردن فضای انتخابات و تشکیل یک مجلس انقلابی به کار خواهد بست.

وی نیز ادامه داد: جلسات و همایش‌هایی که نیروهای انقلابی در این ایام برگزار می‌کنند اثرات بسیار زیادی دارد و باعث هماهنگ‌تر شدن نیروهای انقلابی با یکدیگر و بررسی مسائل روز می‌شود.

دستور کار شورای وحدت برای تنظیم لیست 30 نفره در تهران / سخنان عجیب روحانی درباره قهر مردم از صندوق رای

جبلی: نامزدهای انتخابات می‌توانند ویدیو‌های تبلیغاتی خود را در تلوبیون بارگذاری کنند

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما ، جزئیات قرارگرفتن صفحه در تلوبیون برای نامزدهای انتخاباتی را تشریح کرد و گفت: ما در تلوبیون به ازای هر نامزد تایید صلاحیت شده یک صفحه تصویری در اختیار او قرار خواهیم داد.

وی افزود: این صفحه تصویری به گونه‌ای است که نامزد انتخاباتی قادر است تمام ویدیو‌های تبلیغاتی و اطلاعات مکتوب خود را که لازم برای عموم اطلاع رسانی کند در صفحه مربوط به خود بارگذاری کند و در آنجا به نمایش گذاشته می‌شود.

جبلی با اشاره به تاثیر این صفحه برای نامزدها تصریح کرد که نامزد انتخاباتی در این صفحه می تواند همچنین اسامی حامیان خود را هم اعلام کنند و وی نیز تاکید کرد که ظرفیت تلوبیون با بیش از ۲۵ میلیون مشترک حتماً کمک خوبی برای تبلیغات نامزدهای انتخابات خواهد بود.

دستور کار شورای وحدت برای تنظیم لیست 30 نفره در تهران / سخنان عجیب روحانی درباره قهر مردم از صندوق رای

سیدعلی خمینی: صندوق رأی، مقدس و مجلأ اراده عبادالله است

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی به تازگی طی سخنانی با بیان اینکه برخی در داخل یا خارج دنبال رأی مردم نیستند، گفته است: ما باید تلاش 100 درصدی داشته باشیم و صندوق رای را حفظ کنیم. کسانی که مسئولیت نظارت و برگزاری دارند باید مقدماتش را فراهم کنند و کسانی که مسئولیت شرکت دارند، باید در مسأله شرکت کنند.

وی ضمن انتقاد از جریان های که دم از تحریم انتخابات می زنند، خاط نشان کرد که کسانی که فعالیت سیاسی می‌کنند و بعضا صحبت از تحریم و عدم شرکت در انتخابات دارند، روی این نکته فکر کنند که از ابتدای انقلاب تا امروز هیچ کس از تحریم انتخابات سود نبرده است؛ هیچ گروه یا حزبی از تحریم انتخابات سود نبرده است؛ بلکه ضرر محض کرده‌اند.

حجت‌الاسلام خمینی همچنین مکعب صندوق رأی مقدس است چون مجلای اراده‌ی عبادالله دانست   وتصریح می‌کند که ما باید با تمام توان از این مکعب حراست کنیم، یک وقتی موشک‌های صدام می‌خواست نگذارد که این انتخابات در کشور برگزار شود، ولی ملت شرکت کردند و کسانی که تحریم کردند به مرور زمان حذف شدند و قوه تأثیرگذاری را از دست دادند؛ یا به خارج از کشور رفتند و تأثیرگذاری آنها صفر شد و یا در داخل کشور خودمان منزوی شدند و تأثیرگذاری آنها صفر شد.

تحلیل ما این است که سخنان دقیق حجت‌الاسلام والمسلمین سید لی خمینی از مصادیق بصیرت نافذ و جهاد تبیین است که باید از تمام منابر و تریبون‌ها شنوای آن باشیم، این سخنان درست در مقابل موضع چپ‌های تحریمی و کسانی قرار دارد که قصد دارند به بهانه رد صلاحیت‌ها؛ دست به تحریم انتخابات بزنند، از صندوق رأی عبور کنند و به گزینه خیابان برسند.

دستور کار شورای وحدت برای تنظیم لیست 30 نفره در تهران / سخنان عجیب روحانی درباره قهر مردم از صندوق رای

روحانی:

اولین بار است می‌بینیم درباره انتخابات، اقلیت حاکم با اکثریت مردم نظر واحد دارند

حسن روحانی در سخنان عجیبی ودور از ذهنی در دیدار با جمعی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای با طعنه زنی به نظام اسلامی گفته است که اولین بار است می‌بینیم درباره انتخابات، اقلیت حاکم با اکثریت مردم نظر واحد دارند. اقلیت حاکم می‌خواهد انتخابات خلوت باشد و کسی پای صندوق رأی نرود. اکثریت مردم هم نمی‌خواهند پای صندوق بروند. اقلیت حاکم می‌داند بقای آن در خلوتی صندوق است. به این نتیجه رسیدند که انتخابات پررونق پایان قدرت این اقلیت است.

وی درباره حضور خود در انتخابات نیز خاطر نشان کرد که من با دوستانم مشورت می‌کردم برای آنکه در انتخابات ثبت‌نام کنم، بعضی آنچنان عصبانی می‌شدند، تحمل نمی‌کردند حرف من را، می‌گفتند این چه حرفی است، چرا با ما مشورت می‌کنید، برای چه می‌خواهید ثبت‌نام کنید؟ مگر امیدی دارید؟

امید نامه محمدرضا عارف نیز اظهارات روحانی را عجیب دانست و این رسانه نوشت که «اینکه اقلیت حاکم و به گفته آقای روحانی ضد انقلاب می خواهند انتخابات پیش رو با حداقل شرکت‌کننده برگزار شود، حرفی درست و البته مسبوق به سابقه بوده است ولی اینکه قهر مردم از صندوق رای را با رویکرد ضد انقلاب همسو دانسته شود، نشان از عمق دور بودن از مردم است. مردم در یک‌دهه گذشته بواسطه عملکرد دولت وقت و البته برخوردهای بخش‌هایی از حاکمیت با مردم از صندوق رای فاصله گرفتند که بهتر است در این خصوص آقای روحانی پاسخگو باشد نه مدعی.»

میثم صدیقیان
ارسال نظرات