۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۷۴۹۷۱۸
اخبار انتخابات (۷)؛

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات/ ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات/ ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی
دوقطبی سازی حجاب یکی از پروژه‌های تعریف‌شده از سوی رادیکال‌های اصلاح‌طلب در انتخابات است که با راه انداختن یک کارزار اینترنتی از هفته گذشته کلید خورده است، سرمنشأ برخی از این تحولات سیاسی در سفارت انگلیس در تهران است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات های نظارت به پایان رسید و نتایج آن روز ۱۵ دی از سوی ستاد انتخابات کشور به صورت پیامکی به داوطلبان اعلام شد؛ در جریان اصلاح‌طلب اگرچه برخی از افراد و چهره‌های شاخص مورد تأیید قرار گرفتند اما نمایندگان احزاب این جریان معتقدند تعداد افرادی که صلاحیت‌‌شان رد شده بیشتر از افراد تأیید صلاحیت‌شده است، از این رو، در این گزارش به خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات به تحلیل‌ها و پیشینه‌های انتخابات پیش رو می پردازیم.  

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات/ ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی

طراحی بسته تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات در پیام‌رسان‌ها

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به وظایف وزارت ارتباطات در انتخابات؛ گفت: یکی از وظایفی که قانون بر عهده ما گذاشته است درباره بحث زیرساخت‌های ارتباطی است چون شعب برای اموری که دارند نیاز به ارتباط دارند که ما این را داریم پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: یک موضوع هم که ما داوطلبانه پذیرفتیم و داریم دنبال می‌کنیم بحث استفاده از ظرفیت پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که برای هر کدام از نامزدهای تائید شده، یک کانال اختصاصی با تیک آبی طراحی شود و به آنها ظرفیت تبلیغاتی داده می‌شود.

زارع پور افزود: البته چون سکوها خصوصی هستند هزینه‌ تبلیغات گرفته خواهد شد ولی با کاندیداها تخفیف می دهند و قرار شد سکوها یک بسته تبلیغاتی طراحی کنند تا هر کدام از نامزدها تمایل داشتند از آن استفاده کنند.

وی درباره نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برگزاری انتخابات الکترونیک هم گفت: انتخابات امسال به شکل الکترونیکی کامل نیست فقط بحث احراز هویت به شکل برخط است و البته در یک یک سری از شعب هم الکترونیکی برگزار خواهد شد که آن هم به صورت کاملاً الکترونیکی نیست ولی در این حوزه مباحث ارتباطات را دنبال می‌کنیم.

ترقی عضو شورای مرکزی شورای ائتلاف شد

در جلسه اخیر شورای مرکزی ائتلاف با نظر اکثریت اعضای این شورا، حمیدرضا ترقی قائم مقام حزب موتلفه به عضویت شورای مرکزی شورای ائتلاف درآمد.

ترقی علاوه بر عضویت در شورای مرکزی شورای ائتلاف در کارگروه نظارت و ارزیابی شورای ائتلاف هم عضویت دارد.

بر پایه این گزارش، غلامعلی حدادعادل ریاست شورای ائتلاف را به عهده دارد.

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات/ ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی

ترقی درباره همگرایی اصولگرایان با توجه به حضور موتلفه در شورای وحدت و در شواری ائتلاف، افزود: سیاست ما در موتلفه این است که همه با هم متحد باشند و لیست واحد ارائه دهند. بر همان اساس با همه تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی در حال مذاکره و تعامل هستیم که بتوانیم نقاط اشتراک را افزایش دهیم این کلیت سیاست موتلفه است و در این مسیر گام برمی‌دارد.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: مشکل، ائتلاف و یا همان اختلاف در تهران است اما در استان‌ها این مساله چندان محسوس نیست. در بسیاری از استان‌ها، نیروها، عناصر و برنامه‌ریزان یکی هستند.

شورای وحدت و ائتلاف در استان خراسان با هم یکی هستند

ترقی با بیان اینکه بر همین اساس اکنون در استان خراسان، شورای وحدت و ائتلاف تقریبا یکی هستند و در یک جا تصمیم‌گیری و لیست بسته می‌شود و تفاوتی با یکدیگر نداریم؛ افزود: امیدواریم در تهران نیز این انسجام پدید بیاید و انرژی‌ها متراکم شود تا امکان موفقیت نیروهای انقلابی افزایش پیدا کند.

وی درباره امکان بسته شدن لیست واحد در تهرات گفت: امکان بستن لیست واحد وجود دارد، ضمن آنکه نقاط اشتراک در لیست دوطرف می‌تواند به حداکثر برسد از این رو احتمال اینکه اشتراک ایجاد شود وجود دارد خصوصا که همه بر افزایش مشارکت تکیه می‌کنند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره عدم حضور برخی‌ها در یک لیست تصریح کرد: ممکن است افراد برای جذب مشارکت مردم در صحنه باشند اما در یک لیست نباشند و در لیست دیگری قرار گیرند و برخی از تحلیل‌ها حاکی از آن است که این موضوع موجب افزایش و حفظ مشارکت مردم می‌شود.

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات/ ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی

تفاوت لیست شورای وحدت با ائتلاف

ترقی در تحلیل خود از تفاوت شورای وحدت و شورای ائتلاف گفت: شورای وحدت طبق میثاقنامه‌ای که از نامزدهای انتخابات مجلس می‌گیرد، اگر در لیست این شورا قرار نگیرند آنها را مختار می‌گذارد که یا انصراف بدهند و یا فعالیت انتخاباتی‌شان را مستقل ادامه دهند و البته در شورای ائتلاف تاکید بر این است که به نفع لیست انصراف بدهند.

وی، انتخابات مجلس شورای اسلامی را انتخابات سرنوشت‌ساز در کشور خواند و اظهار کرد: معتقدیم دشمن توپخانه خود را از ابتدای امسال علیه مشارکت مردم به‌کار گرفته و با سیاه‌نمایی و بزرگ کردن ضعف‌ها و کوچک‌کردن موفقیت‌ها چه در دولت و چه در مجلس سعی‌ دارد مردم را از تاثیرگذار بودن در انتخاباشان مایوس کند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: بنابراین باید تلاش کنیم که مردم با امیدواری در صحنه انتخاباتی پرشور حضور پیدا کنند و مطمئن باشند که رأی آنها در سرنوشتشان تاثیر دارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حل کند.

ترقی با بیان اینکه همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند همه کسانی که تریبون در اختیار دارند و صدایشان به مردم می‌رسد باید در جهت تبیین و تشریح آثار، برکات، نتایج و نقاط مثبت حضور در انتخابات و مشارکت مردم کنند، گفت: بسیج عمومی نیز باید از طریق همه دستگاه‌های رسانه‌ای چه انسان‌رسانه‌ها و چه رسانه‌های مختلف، مردم را در جهت نه گفتن به دشمن و ‌آری گفتن به انتخابات جلب کنند و اهمیت این مساله را به اطلاع مردم برسانند تا ما بتوانیم مجلسی قوی‌تر و مقتدرتر از مجلس فعلی را هماهنگ کنیم.

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات/ ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی

سیاست‌های کلان انتخاباتی دانشگاه‌ها فردا تعیین می‌شود

عبدالحسین کلانتری در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، به تشریح رویکرد و سیاست های انتخاباتی دانشگاه ها پرداخت و گفت: ما از زمان تاکید رهبری انقلاب در خصوص اهمیت انتخابات، از همان ابتدای سال ۱۴۰۲ جلسات مفصلی را در وزارت علوم برگزار کردیم تا متناسب با انتظارات رهبری همچنین وظیفه و مسولیت اجتماعی خود بتوانیم تمهیدات لازم را برای برگذاری انتخابات پرشور و مشارکتی داشته باشیم

وی در ادامه از تدوین اولین ابلاغیه انتخاباتی دانشگاه ها خبر داد و  تصریح کرد: ما در نتیجه جلسات مداومی که با مشآرکت ذی نفعان آموزش عالی در حوزه انتخابات داشتیم، توانستیم اولین ابلاغیه انتخاباتی دانشگاه ها را تدوین و اعلام کنیم در این ابلاغیه چارچوب فعالیت های این مراکز برای انتخابات مشخص شد و تاکید کردیم باید فضای باز سیاسی برای برگزاری برنامه های انتخاباتی در دانشگاه ها وجود داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از مکاتبه با روسای دانشگاه ها برای ایجاد فضای باز سیاسی برنامه های انتخاباتی خبر داد و گفت: تلاش ما این است تا با ایجاد این فضا کنشگران دانشجویی به ویژه تشکل های دانشجویی بتوانند شور و نشاط سیاسی را در دانشگاه ها تزریق کنند. حتی در این مسیر ستادی در معاونت فرهنگی تشکیل شد تا بتوان راهکارهایی برای افزایش مشارکت در انتخابات شکل بگیرد.

کلانتری همچنین خاطرنشان کرد: فردا شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه های سراسر کشور در وزارت کشور برگزار می شود و معاونین فرهنگی دو وزارت خانه علوم و بهداشت، معاونین سیاسی استانداری ها، معاونین فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و تمامی بازیگران عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در جلسه فردا حضور خواهند داشت تا سیاست های سطح کلان انتخاباتی دانشگاه ها ترسیم و در نهایت کنشگری سیاسی دانشجویان در این حوزه تسهیل شود.

وی به نقش کلیدی دانشگاه ها در حوزه انتخابات و مشارکت انتخاباتی اشاره کرد و گفت: بر اساس نظر سنجی های متعددی که صورت گرفته است تمامی مجموعه ها بر این امر که اساتید و دانشگاهیان اثرگذارترین گروه اجتماعی در امر انتخابات هستند، تاکید دارند.

کلانتری با بیان اینکه هیچ سلیقه سیاسی نباید برای دانشگاه ها ارجعیت داشته باشند، گفت: تمامی سلایق سیاسی که در چارچوب قانون و نظام فعالیت کنند و تایید صلاحیت شده باشند می توانند از فضای دانشگاه‌ها برای بیان ایده ها، اندیشه ها و برنامه های خود از سکوی دانشگاه ها استفاده کنند تا بتوانیم انتخابات پرشور و عقلانی داشته باشیم.

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات/ ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی

اتحاد ملتی‌ها به چه می‌اندیشند؟ / راهبرد مطالبه محوری برای چالش با حاکمیت

سخنرانی آذر منصوری در قامت دبیر کل (غیرقانونی) حزب اتحاد ملت در نهمین کنگره حزب علاوه بر به نمایش گذاشتن جشنواره‌ای از یاس آفرینی از شرایط کشور در متن و بطن خود دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان ساختاری در مواجهه با جامعه و حاکمیت را به نمایش گذاشت.

این سخنرانی در کنار آن کشف حجاب به‌خوبی مدل رفتاری اصلاح‌طلبان رادیکال در ۲ سال اخیر را شرح و توضیح می‌دهد، منصوری در سخنرانی خود ضمن تلاش برای القای جاماندن تصمیم گیران کشور از تغییرات پرشتاب و همه جانبه جهانی (پیوند با آشوب‌های آمریکایی سال ۱۴۰۱) کوشید تا ازآنچه عدم نگاه واقع بیانیه مسئولان به تحولات می‌خواند، سخن به میان آورده و تأکید کند که نسل جوان به‌موجب این تغییرات دستخوش تغییرات در باورهایش شده است که بیگانه باارزش‌های نسل‌های پیشین است.

منصوری ضمن تعریف گذار از جامعه «تکلیف محور» به جامعه «حق محور» به‌عنوان مهم‌ترین راهبرد اتحاد ملتی‌ها و به تعبیر دقیق‌تر اصلاح‌طلبان ساختاری که در حال پخت‌وپز در جبهه اصلاحات هست، کوشید جریان اصلاحات را به‌عنوان نماینده حقوق جامعه معترض تعریف کند که به‌زعم آنان برای آنان نمی‌توان تعیین تکلیف کرد.

گرچه از طنز روزگار اینکه اصلاح‌طلبان ساختاری خود به دنبال تکلیف کردن مطالباتی هستند که در دایره خواست عموم مردم نبوده و زمینه‌ساز قدرت‌یابی اصلاح‌طلبان رادیکال می‌باشد.

بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که آذر منصوری به‌عنوان دبیر کل حزب اتحاد ملت که اتفاقاً ریاست جبهه اصلاحات را نیز بر عهده دارد در کنگره حزب خود کوشید تا ۱۲ مطالبه ساختارشکنانه را برجسته ساخته و آن‌ها را به‌عنوان خطوط مطالباتی در فرایند کلیت جبهه اصلاحات تبدیل به دستورالعمل سازد. مطالبی که بیان آن‌ها تازگی خاصی نداشته و با طرح حق به ابتدای سخنان و محورهای پیشین خود می‌کوشند تا از ایده‌های جدید سخن به میان بیاورند.

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات/ ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی

همراهی لیدر اصلاحات با رادیکال‌ها علنی شد!

بررسی این مطالبات عجیب اما بیانگر آن است که اصلاح‌طلبان رادیکال و ساختاری به‌موجب اظهارات مختلف یکی از کار ویژه های خود را سیاه نمایی از شرایط آینده تعریف کرده و در حال تولید یاس در سطح جامعه می‌باشند.

طرح حق زیست انسانی از سوی اتحاد ملتی‌ها و از دیگر تأکید خاتمی بر اصالت داشتن انسان، قرینه‌هایی مبنی بر همگرایی هر چه بیشتر خاتمی با اصلاح‌طلبان ساختاری بوده و نشان می‌دهد که خاتمی بسیار تأثیرپذیر از رادیکال‌های اصلاح‌طلب می‌باشد.

این راهبرد نشانه آن است که اتحاد ملتی‌ها همچنان اعتقاد به جامعه اعتراضی (جامعه تلاطمی روی خط آشوب) داشته و می‌کوشند راهبردهای خود را بر اساس آنچه مطالبات این جامعه می‌خوانند، طراحی کنند، تأکید اصلاح‌طلبان ساختاری بر جامعه حق محور بیانگر آن است که این طیف می‌کوشد تا با طرح برخی مطالبات و کلید زدن فرایند مطالبه گری به کانونی سازی مطالبات جریانی خود ذیل حق مردم بپردازد.

تصریح و تأکید اصلاح‌طلبان ساختاری بر مطالبات اغتشاش محور نشان می‌دهد که این بخش از اصلاح‌طلبان همچنان تمرکز خود را بر طبقه متوسطی قرار داده‌اند که به‌زعم خود طبقه متوسط جدیدی بوده که دارای دیدگاه‌های خاصی در خصوص سبک و سطح زندگی می‌باشند که مطالبات آنان صرفاً با شرکت در انتخابات میسر نمی‌شود!

اما رادیکال شدن عریان طیف رادیکال جبهه اصلاحات در آستانه انتخابات سیگنال خاصی نیز دارد، اتحاد ملتی‌ها تلاش دارند تا عدم مشارکت خود در انتخابات آتی را به‌عنوان پاسخ به مطالبات پس از آشوب معنا دهی کنند، این بخش از اصلاح‌طلبان می‌کوشند تا در راستای هژمون ساختن دیدگاه‌های خود در برابر سایر نحله‌های جریان اصلاح‌طلبی تأکید کنند که رمز اولیه اصلاح‌طلبی اعتقاد و التزام به محورهای مطرح‌شده از سوی آنان می‌باشد.

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات/ ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات

انتشار فیلمی کوتاه از کشف حجاب یک عضو حزب اتحاد ملت در شبکه انگلیسی و بررسی برخی مطالب منتشرشده در رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب بیانگر آن است که آنان تلاش دارند با تجمیع سوژه حجاب اختیاری و انتخابات به چالش آفرینی ذهنی و سیاسی بپردازند.

شاید گام اول در این زمینه را باید در پرسشی دانست که اصلاح‌طلبان مبنی بر حق رأی معتقدان به حجاب اختیاری و به تعبیری بی‌حجابی به شکل ظریفی طرح و بیان می‌کنند، رسانه‌های اصلاح‌طلب در این زمینه با تعریف بی‌حجابی و به تعبیر خود حجاب اختیاری به‌عنوان یک مطالبه و بدون اشاره به‌صراحت قانون و شرع در این زمینه می‌کوشند تا با برجسته‌سازی عدم سلب حق رأی برای زنان معتقد به حجاب اختیاری، از سویی به عادی‌سازی کشف حجاب در حوزه‌های انتخابیه و صندوق‌های رأی پرداخته و از جانب دیگر مشارکت بخش‌هایی از جامعه را منوط به چشم‌پوشی از مسئله حجاب نمایند!

رونمایی از پروژه جدید اصلاح‌طلبان در انتخابات/ ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی

ارسال سیگنال برای حضور زنان بی‌حجاب در پای صندوق‌های رأی!  

در همین رابطه روزنامه هم مهین که ارگان رسانه‌ای اصلاح‌طلبان رادیکال است در یادداشتی می‌نویسد:

اگر زنان برای رسیدن به صندوق‌های رأی از مترو استفاده کنند با تذکر حجاب‌بان‌ها روبه‌رو می‌شوند. اگر قرار باشد با خودروی شخصی پای صندوق‌های رأی بروند، جریمه و شاید توقیف شوند و در خیابان هم تذکر بسیاری می‌گیرند. حالا بی‌حجاب‌ها که به‌زعم مصوبه «حجاب و عفاف» قانون‌گریزند، باوجود قانون ستیزی هم می‌توانند باحجاب اختیاری پای صندوق‌های رأی بروند و رأی بدهند تا در سرنوشت خود شرکت کنند، اما این مشارکت در واقعیت و پس از انتخابات به معنای جرائم سنگین مالی، محرومیت از برخی خدمات و حتی اخراج از ادارات است.

از سوی دیگر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب با طرح این پرسش که آیا زنان بی‌حجاب نیز حق کاندیداتوری در انتخابات مجلس را دارند، گریزی به مسئله حجاب زده و با بیان اینکه جریانی در کشور به دنبال تحدید اجتماعی به نام حجاب می‌باشد، مدعی هستند که شورای نگهبان در شرایط کنونی چون به مشارکت انتخاباتی نیاز دارند تأکید دارند که هیچ مانعی برای رأی دادن این زنان بی‌حجاب وجود ندارد.

به نظر می‌رسد که دوقطبی سازی حجاب یکی از پروژه‌های تعریف‌شده از سوی رادیکال‌های اصلاح‌طلب در انتخابات است که با راه انداختن یک کارزار اینترنتی از هفته گذشته کلید خورده است، سرمنشأ برخی از این تحولات سیاسی در سفارت انگلیس در تهران است که این روزها به طرز عجیبی محل تردد سرپل‌های کشف حجاب شده است، بازوی رسانه‌ای این ماجرا بی‌بی‌سی فارسی است!

میثم صدیقیان
ارسال نظرات