۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۷۴۹۳۹۸
اخبار انتخابات (۴):

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم/ رایزنی شورای وحدت با حدادعادل و محصولی

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم/ رایزنی شورای وحدت با حدادعادل و محصولی
تاجیک در این همه آسمان و ریسمان خود حاضر نشده به مردم بگوید که در پشت سناریوی تحریم انتخابات و لغو صندوق رأی؛ گزینه شورش خیابانی، اقدام مسلحانه و ناامنی وجود دارد، گزینه ای که البته فرماندهانش برای پا گذاشتن بر جنازه های مردم به منظور تبدیل شدن به اپوزسیون نقشه ها کشیده اند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، از ۱۱ دی ماه تا ۱۱ اسفند سیب انتخابات در عرصه سیاست ایران هزاران چرخ خواهد خورد و از این رو گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی و خبرگان رهبری از هم‌اکنون آغاز شده است. جریانها و گروه‌های مختلف سیاسی و همچنین شخصیت‌ها و چهره‌های حزبی از دبیران کل این تشکل‌ها تا وزرای ادوار و استانداران سابق برای حضوری اثرگذار در این انتخابات در تکاپوهای آشکار و پنهان هستند؛ از این رو، در این گزارش به خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات به تحلیل و پیشینه‌های انتخابات پیش رو می پردازیم.  

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم

مدیرکل سیاسی وزارت کشور:

احراز نشدن صلاحیت به معنای بلاتکلیفی نیست

عبدالله مرادی در گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات وزیر کشور که «به دلیل نبود فرصت رسیدگی صلاحیت ۳۰ درصد نامزدهای کاندیداتوری در انتخابات مجلس احراز نشد»، اظهار کرد: منظور وزیر کشور درست در رسانه‌ها منتقل نشد، در این دوره بررسی‌ها برای صلاحیت دقیق‌تر از دوره‌های قبل بود آن هم در حالی که میزان ثبت‌نام بسیار بیشتر از دوره‌های پیشین بود، در این فرآیند، با توجه به تعداد زیاد ثبت‌نام‌ها، هیأت‌های اجرایی نیاز به بررسی بیشتری داشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که الآن تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان بلاتکلیف مانده‌اند، تأکید کرد: کسی بلاتکلیف نمانده و احراز نشدن صلاحیت به معنی بلاتکلیفی نیست. این افراد مانند تأیید صلاحیت‌نشدگان می‌توانند از طریق شورای نگهبان اعتراض کنند. ضمن اینکه فکر می‌کنم میزان کمتر از ۳۰ درصد باشد چرا که از حدود ۲۴ هزار ثبت‌نام‌کننده فقط حدود سه هزار نفر احراز صلاحیت نشده‌اند و شاید در اعلام این اعداد سه هزار و ۳۰ درصد اشتباه صورت گرفته باشد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره تأثیر هیأت‌های اجرایی در روند بررسی صلاحیت‌ها، یادآور شد: هیأت‌های اجرایی نقش بسیار مهمی در برگزاری انتخابات دارند و با توجه به اینکه ما در کشور انتخابات زیاد داریم، بعضی اوقات این اتفاق برایمان تکراری می‌شود و به اهمیتش پی نمی‌بریم. هیأت‌های اجرایی از مهم‌ترین نمادهایی هستند که نشان می‌دهند مردم برگزارکننده انتخابات هستند، در ۲۰۸ هیأت اجرایی سراسر کشور، هشت نفر معتمد حضور دارند که معتمدین محلی هستند، این‌ها هم مستقل هستند و هم دستوری عمل نمی‌کنند و براساس استعلام از نهادهای نظارتی به برداشت خودشان درباره احراز صلاحیت می‌رسند.

مرادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش احزاب در انتخابات، بیان کرد: وجود احزاب با سلایق مختلف که منعکس‌کننده سلایق مختلف جامعه باشد حتما مفید است، اما تعدد احزابی که شباهت زیادی با هم دارند آسیب‌زاست، تعدد احزاب دلزدگی ایجاد می‌کند، قانون احزاب سال ۹۵ برای شروع کار حزبی فضا را باز کرده تا فضای حزبی در انتخابات شکل بگیرد و قانون انتخاباتی که امسال تصویب شد باعث می‌شود که کار سیاسی به سمت شفاف شدن برود.

وی با بیان اینکه حمایت مالی دولتی از احزاب محدود است، اظهار کرد: این حمایت مالی با قاعده خاص و به عنوان یارانه احزاب در ردیف بودجه وزارت کشور انجام می‌شود و بسیار حداقلی است، ما روزی فضای پویا و با نشاط حزبی خواهیم داشت که حزب نیازی به کمک دولتی نداشته باشد. البته الآن هم احزاب، کمترین وابستگی را به بودجه دولتی دارند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با تأکید بر اینکه دولت در انتخابات بی‌طرف است، اما از فضای باز سیاسی و حضور سلایق مختلف استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: همین جلسه اخیر رئیس‌جمهور با نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی این موضوع را نشان داد؛ به تأکید خودِ حضار، حضور انواع سلایق سیاسی زیر یک سقف در سال‌های اخیر سابقه نداشته است که این نشان می‌دهد دولت از حضور سلایق مختلف و رقابت در انتخابات حمایت می‌کند.

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم

هیأت سه نفره شورای وحدت برای مذاکره با شورای نگهبان تشکیل می‌شود

در این جلسه، ضمن ارائه گزارش بررسی صلاحیت‌ها در جناح‌های مختلف سیاسی و اثرات آن بر موضوع مشارکت و تحقق منویات مقام معظم رهبری و جایگاه جریان ارزشی و انقلابی در این حوزه و با عنایت به گزارش‌های واصله در موضوع بررسی صلاحیت‌ها از استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه مقرر شد هیأتی سه نفره جهت رایزنی و مذاکره با شورای نگهبان تشکیل شود.

بر پایه این گزارش، این هیأت سه نفره متشکل از منوچهر متکی، اسدالله بادامچیان و حجت‌الاسلام جلالی ضمن جمع‌بندی اطلاعات در موضوع ردصلاحیت‌ها، د تهران و استان‌ها، با شورای نگهبان رایزنی داشته باشند و ضمن اخذ دلایل و استدلال‌های مربوطه و ارائه مستندات لازم، زمینه حضور حداکثری کاندیداها و ارتقای بسترهای لازم برای مشارکت سیاسی را فراهم کند.

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم

فرآیند تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان انتخابات مجلس چگونه است؟

محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات در پاسخ به سوالی درخصوص امکان تغییر حوزه انتخابیه برای داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در این زمینه یک قانون مستقل تحت عنوان «قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی» مصوب 14 بهمن 1382 وجود دارد.

وی افزود: در ماده واحده‌ی این قانون اشاره می‌شود که «به داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی که در موعد مقرر قانونی در یکی از حوزه‌های انتخابیه ثبت‌نام نموده‌اند و صلاحیت آن‌ها تایید شده است، فقط برای یک‌بار در مرحله‌ی اول انتخابات هر دوره اجازه داده می‌شود تا 15 روز قبل از روز أخذ رأی، حوزه انتخابیه خود را از طریق وزارت کشور و یا حوزه‌های که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، تغییر دهند.»

دبیر ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: در تبصره‌ی این ماده واحده آمده که داوطلبان بعد از اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر تأیید صلاحیت‌ها می‌توانند نسبت به تغییر حوزه انتخابیه‌شان اقدام کنند اما حتماً باید این تغییر حوزه به تأیید شورای نگهبان برسد.

اسلامی ادامه داد: وزارت کشور یا فرماندار و رئیس هیئت اجرایی حوزه انتخابیه موظف است درخواست داوطلب را به‌همراه مستندی از مدارک ثبت‌نام‌کننده حداکثر طی یک‌روز به حوزه انتخابیه جدید و مورد درخواست ارسال کند. هم‌چنین هیئت اجرایی مرکزی حوزه جدید موظف است حداکثر دو روز بعد از دریافت درخواست، نسبت به رسیدگی صلاحیت داوطلب بر اساس تبصره 2 و 3 ماده واحده‌ی این قانون اقدام و مراتب را طی صورت‌جلسه‌ای به هیئت نظارت استان اعلام کند.

وی گفت: ماده 4 این قانون می‌گوید که هیئت نظارت استان نیز موظف است حداکثر ظرف دو روز بعد دریافت صورت‌جلسه رسیدگی به صلاحیت داوطلب از هیئت اجرایی، با کسب نظر از هیئت مرکزی نظارت نظر خود را درخصوص تأیید یا ردصلاحیت داوطلب طی صورت‌جلسه‌ای به هیئت اجرایی اعلام کند. هیئت مرکزی نظارت هم نظر خود را هم‌زمان به شورای نگهبان اعلام می‌کند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که چه زمانی یک داوطلب می‌تواند درخواست تغییر حوزه‌ی انتخابیه‌اش را ثبت کند؟، خاطر نشان کرد: زمانی که داوطلب تأیید صلاحیت شده باشد این کار امکان‌پذیر خواهد بود. البته یک مرحله‌ی دیگر از بررسی صلاحیت‌ها باقی‌مانده و این مهم به تشخیص شورای نگهبان است و این شورا می‌تواند بعد از 19 بهمن‌ماه که نظر نهایی خود را درخصوص صلاحیت‌ها اعلام می‌کند، این تغییر حوزه را تأیید کند.

اسلامی بیان کرد: داوطلبی که هم‌اکنون تأیید صلاحیت شده می‌تواند درخواست تغییر حوزه انتخابیه بدهد و هیئت نظارت و شورای نگهبان درباره مورد مذکور تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی هم‌چنین عنوان کرد که این فرآیند زمان طولانی ندارد و نهایتاً تا 15 روز قبل از روز أخذ رأی، باید این تغییر انجام شده باشد؛ فرآیند تغییر حوزه مجموعاً 5 روز است و نتیجه مشخص خواهد شد.

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم

نوری:

شورای وحدت با حداد عادل و محصولی رایزنی کرده است

محمدجواد محمدی نوری معاون امور استان‌های شورای وحدت اصولگرایان در تشریح آخرین وضعیت فعالیت‌های انتخاباتی این تشکیلات گفت: پس از آغاز ثبت‌نام داوطلبان در انتخابات مجلس، دستور تشکیل ستادهای استانی و پارلمان استانی در همه کشور از سوی آقای متکی براساس مصوبه هیئت عالی صادر شد.

وی با بیان اینکه تقریبا امروز همه استان‌ها دارای هیئت پارلمانی استانی هستند، اظهار داشت: این پارلمان در قالب شیوه‌نامه‌ای که ابلاغ شده، جمعی از نخبگان از همه اقشار و احزاب است که در استان‌ها دفاتر نمایندگی دارند؛ همچنین بخش ویژه‌ای متشکل از روحانیت و حدود 20 تشکل حزبی و اقشار در پارلمان حضور دارند.

نوری تصریح کرد: در همه استان‌ها یک همایش استانی برگزار شده است و از دل این همایش‌ها مجدداً بر اساس دستورالعمل‌ها، شورای مرکزی انتخاب کردند، معاونین شش‌گانه‌ای  تعیین شدند و در آخر نیز رئیس ستاد هر استان برگزیده شد.

قائم مقام ستاد انتخابات استان تهران خاطرنشان کرد: شورای وحدت به عنوان یک جریان اصولگرایی متشکل از 45 حزب مجوزدار، راهبردی را طراحی کرده تا پس از فراخوان‌های انجام شده، اواخر دی ماه یا نیمه اول بهمن به دو برابر فهرست تهران و استان‌ها خواهیم رسید. ‌

وی ادامه داد: در استان‌ها احتمالاً تا پایان دی ماه دو برابر فهرست مورد حمایت شورای وحدت اعلام می‌‌شود و در تهران نیز تا نیمه بهمن ماه این کار انجام خواهد شد؛ ارزیابی‌ها از کسانی که در این فراخوان شرکت کردند و عده زیادی که احزاب به ما معرفی کردند صورت می‌گیرد؛ همچنین بر اساس رزومه افراد کار ارزیابی داوطلبان شروع شده است و ما از دو هفته پیش نشست‌های مشترک را با خود داوطلبان شروع کردیم؛ این روند تا 15 بهمن ادامه پیدا می‌کند تا بتوانیم در نهایت دو برابر فهرست را استخراج کنیم.

نوری درباره نشست‌های مشترک شورای وحدت با سایر جریان‌های جبهه انقلاب، اظهار داشت: در اردوگاه اصولگرایان رسم بر این نبوده که روبه روی هم بایستند بلکه با هم رقابت سالمی دارند و در درون یک خانواده هستند. این اصل را هم ما و هم گروه‌های دیگر در جریان اصولگرایی پذیرفته‌اند؛ با توجه به اینکه دستور ویژه‌ای داریم که تمامی مناطق تهران را به لحاظ کار ستادی فعال کنیم، ما وظایف خود را دنبال خواهیم کرد. البته در شورای عالی هم قبلا مصوب شد که با گروه‌های مختلف نشست‌های مختلفی برگزار شود.

معاون امور استان‌های شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به اینکه نشست مشترک شورای وحدت تاکنون با جریان پایداری و شورای ائتلاف یعنی  شخص آقای حدادعادل و آقای محصولی برگزار شده است، گفت: مشروح جلسه فعلا اطلاع رسانی نشده ولی با نگاهی به شرایط کشور و آورده هر کدام از این جریانات، برای اینکه وفاق و همدلی شکل بگیرد و نگاه‌ها را به هم نزدیک کنند، به این تکلیف عمل شد.

وی با بیان اینکه در دستورکار ما هست که با آقای قالیباف نیز مستقیما این نشست برقرار شود تا فرصت همکاری و همیاری همه جریانات و رسیدن به یک اقدام واحد و وحدت آفرین، فراهم شود، اظهار داشت: اگر این فرآیندها همدل و همسو باشد، امید داریم که بدنه اصولگرایی با یک فهرست واحد در انتخابات حاضر شود؛ اما اگر این اتفاق نیفتاد این به معنای شکست اردوگاه اصولگرایان نیست و به معنای رقابت‌پذیری جریانات مختلف اصولگرایی است که هرکدام می‌توانند ظرفیت‌های خود را به میدان انتخابات وارد کنند.

نوری درباره چهره‌های شاخص شورای وحدت که در حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: در حوزه تهران هنوز نمی‌توانیم  بگوییم که چه شخصیت‌هایی حضور دارند. بسیاری از کسانی که امروز  انتخابات مجلس اعم از وزرای سابق و نمایندگان ادوار آمده‌اند و مراجعاتی داشته‌اند و رزومه دادند، با آنها میثاق نامه بسته می‌شود. اساس ما این است که هیچ نامزدی بدون امضای مصوبه از سوی شورای وحدت معرفی نخواهد شد؛ هیچ یک از شورای وحدت چه در استانها و چه در تهران بدون امضای میثاق نامه معرفی نخواهند شد.

معاون امور استان‌های شورای وحدت اصولگرایان ادامه داد: آقای متکی و مهندس باهنر در کنار شهاب‌الدین صدر و حسن بیادی چهره‌هایی هستند که هم مردم و احزاب آنها را می شناسند و امتحان پس‌داده‌اند؛ بنده نیز به عنوان سرباز این جریان نامزد حوزه تهران هستم.

وی از تشکیل هیئتی سه نفره جهت رایزنی و مذاکره با شورای نگهبان خبر داد و گفت: هیئت سه نفره متشکل از آقایان منوچهر متکی اسدالله بادامچیان و حجت الاسلام جلالی تشکیل شده تا در تهران و استان‌ها، با شورای نگهبان رایزنی داشته باشند و ضمن اخذ دلایل و استدلال‌های مربوطه و ارائه مستندات لازم، زمینه حضور حداکثری کاندیداها و ارتقاء بسترهای لازم برای مشارکت سیاسی را فراهم کنند.

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم

آرایش اصلاحات در انتخابات؛

 سرلیست چه کسی می‌شود؟

از ۱۱ دی ماه تا ۱۱ اسفند سیب انتخابات در عرصه سیاست ایران هزاران چرخ خواهد خورد و از این رو گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی و خبرگان رهبری از هم‌اکنون آغاز شده است. جریانها و گروه‌های مختلف سیاسی و همچنین شخصیت‌ها و چهره‌های حزبی از دبیران کل این تشکل‌ها تا وزرای ادوار و استانداران سابق برای حضوری اثرگذار در این انتخابات در تکاپوهای آشکار و پنهان هستند. اصلاحات و منتسبان به این جریان هم در مسیر این اثرگذاری و طبق شواهد موجود فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی خود را آغاز کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: با شخصیت‌های همفکر خودمان که تأییدصلاحیت شدند، برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت وگو هستیم.

اسماعیل دوستی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و کاندیدای تأییدصلاحیت‌شده انتخابات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه در حال رایزنی با مجموعه‌های مردمی، اقشار، اصناف و جریان‌های سیاسی برای انتخابات هستیم، گفت: با شخصیت‌های همفکر خودمان که تأییدصلاحیت شدند و تخصص کاری یا تجربه مدیریتی دارند و یا جزو نمایندگان ادوار هستند، برای تهیه لیست انتخاباتی در حال گفت وگو هستیم.

وی افزود: ما امیدواریم و منتظر هستیم تا شورای نگهبان با دید بازتری به اعتراض‌ها رسیدگی کند تا برخی دوستان ردصلاحیت شده تأیید شوند و بتوانیم لیست کاملی را برای تهران معرفی کنیم.

دوستی درباره تعداد کاندیداهای تأییدصلاحیت شده جریان اصلاحات، گفت: آمارها در این زمینه متفاوت است چون برخی دوستان ما در تهران ثبت‌نام کردند اما قصد تغییر حوزه انتخابیه به شهرستان را دارند و نمی‌توان فعلاً آمار دقیقی اعلام کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه آیا با شخصیت‌هایی همچون محمدباقر نوبخت و یا علی مطهری هم درباره لیست تهران رایزنی شده یا خیر، گفت: من به هردو ارادت دارم اما هنوز صحبتی با آنها انجام نشده است اما در نظر داریم که با آنها هم گفت وگو کنیم.

آنچه در اردوگاه اصلاحات می‌گذرد

با کنار هم چیدن تمام اظهارات و اقدامات اصلاح طلبان در هفته‌های اخیر می‌توان به یک تصویری از خطوط اصلی تفکرات این طیف دست یافت. به نظر می‌رسد «تحریم انتخابات» دستکم برای جبهه اصلاحات و احزاب اصلی این جریان سیاسی کانون تمرکز نیست. «حسین نورانی نژاد» قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا تصریح می‌کند که حزب اتحاد به عنوان مهمترین حزب اصلاحات بنای تحریم انتخابات را ندارد. «حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم در نشست خبری خود، هرگونه توصیه به قهر و کناره‌گیری از صندوق رأی را به ضرر کشور می‌داند و درباره بی‌نتیجه بودن نسخه های تندروانه هشدار می‌دهد. دبیرکل کارگزاران در توضیح تصمیمات انتخاباتی جبهه اصلاحات هم می ‌گوید: در حال حاضر میان اعضای جبهه اصلاحات تحریم انتخابات، طرفدار ندارد.

با کنار هم چیدن تمام اظهارات و اقدامات اصلاح طلبان در هفته‌های اخیر می‌توان به یک تصویری از خطوط اصلی تفکرات این طیف دست یافت. به نظر می‌رسد «تحریم انتخابات» دستکم برای جبهه اصلاحات و احزاب اصلی این جریان سیاسی کانون تمرکز نیست

«شهاب الدین طباطبایی» دبیرکل حزب ندای ایرانیان، دیگر حزب اصلاح‌طلب هم در مناظره انتخاباتی خود در ایرنا، بر ایستادن درپای کار انتخابات تأکید می‌کند. این رویه در احزاب کوچکتر اصلاح‌طلب هم قابل مشاهده است.

اصلاح‌طلبان از سوی دیگر و براساس آنچه در اظهارات آنها قابل مشاهده است برای تعیین تکلیف دقیق فعالیت‌های خود در انتخابات، به ویژه پس از بیانات دوم دی مااه رهبر معظم انقلاب و تأکید بر مشارکت حداکثری همه جریان‌های سیاسی، منتظر اعلام وضعیت تایید صلاحیت‌ های افراد ثبت نام کرده از این جریان سیاسی هستند. این موضوع را مرعشی در نشست خبری خود مورد تاکید قرار داد و بسته شدن فهرست و اعلام سرلیست را منوط به پروسه تایید صلاحیت‌ها کرد. «محمد عطریانفر» دیگر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم تصریح کرده است که با حضور سلیقه‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف می‌توان ظرفیت ۵۵ درصد مشارکت در انتخابات را رقم زد.

با این توصیفات به نظر می‌رسد اصلاح طلبان در دو انتخابات به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی تمایلی به کناره گیری نداشته باشند. شاهد این گزاره را هم می‌توان از خلال سخنان آنان در نشست با رئیس جمهور دریافت. جایی که با حرارت تمام درباره انتخابات سخن گفتند و حتی برای برگزاری پرشور آن پیشنهاداتی را هم مطرح کردند گرچه عجیب و گاهی غیرقابل اجرا بود اما نشان از اهمیت ویژه این دوره از انتخابات برای آنان دارد. هرچند برخی چهره‌ها چون «جواد امام» معتقد است که مرعشی و دیگر شخصیت‌های اصلاحطلب تنها دیدگاه خود را اعلام کرده‌اند و هنوز هیچ چیز قطعی نیست اما به نظر می رسد با نزدیک شدن به ایام انتخابات، تعداد موافقان حضور پرشور در انتخابات میان اصلاح طلبان در قیاس با تحریم کنندگان روز به روز بیشتر شود.

نگرانی از رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان، دغدغه عدم اقبال مردم نسبت به اصلاحات و عملکرد ناموفق دولت یازدهم و دوازدهم و مجلس دهم که با حمایت جریان اصلاحات شکل گرفتند، از عمده چالش‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو است و باید دید تا چه میزان به این چالش ها غلبه خواهند کرد.

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم

سرلیستی اعتدال برای اصلاحات؟

نزدیک یک ماه است که در گعده‌های سیاسی و رسانه‌ای موضوع سرلیستی، اصلاح طلبان کانون توجه است و گرچه چند گزینه هم برای آن مطرح است اما جدی ترین آن که تاکنون هم تکذیب نشده، «محمدباقر نوبخت» دبیرکل حزب اعتدال و توسعه است. مرعشی و طباطبایی این موضوع را نه رد و نه تایید کرده‌اند و از سوی حزب اعتدال و توسعه هم تاکنون این مهم تکذیب نشده است.

هرچند شنیده‌ها از اعمال فشار برخی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان به «محمدباقر نوبخت» جهت انصراف از انتخابات حاکی است اما «جواد هروی» سخنگوی حزب اعتدال و توسعه می‌گوید: آقای نوبخت از تهران وارد انتخابات می‌شود اما نگاه ما یک نگاه همراهی است، محکم ایستاده‌ایم که ان‌شاءالله لیست تهران‌مان را تشکیل بدهیم و در انتخابات شرکت کنیم.

احتمال ائتلاف جریان اصلاح‌طلب با اعتدالیون را هم زمانی می‌توانیم قوی‌تر بدانیم که به پاسخ دبیرکل حزب کارگزاران درباره انتخابات مجلس خبرگان اشاره‌ای داشته باشیم. مرعشی حجت الاسلام «حسن روحانی» را در صورت تایید صلاحیت اصلی ترین گزینه اصلاحات برای انتخابات مجلس خبرگان اعلام کرد و این یعنی میان دو جریان اصلاحات و اعتدال همراهی‌های بیشتری را باید انتظار کشید. اینکه اما آیا این همراهی با طیف‌هایی از دیگر جریان‌های سیاسی مانند اصولگرایان سنتی خواهد بود یا نه هنوز مشخص نیست و اگر به این بخش از سخنان «جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات هم توجه کنیم، شاید بعید هم به نظر برسد. امام گفته است که «اگر قرار باشد جبهه اصلاحات در انتخابات شرکت کند، دیگر به سراغ کاندیدای غیر اصلاح طلب نخواهد رفت و فقط با کاندیدای اصلاح طلب وارد میدان خواهد شد».

از سوی دیگر، «محمد علیجانی» عضو فراکسیون امید مجلس دهم در گفت‌وگو با ایرنا، مُهر تایید بر ائتلاف اصلاحات با اعتدالی‌ها زد و گفت: با توجه به شرایط موجود در فضای انتخاباتی کشور، پیش‌بینی‌ها از ارائه لیست واحد توسط سه جریان اصلاح طلب، اعتدال و میانه‌روها (تیم منتسب به علی لاریجانی) در انتخابات مجلس دوازدهم حکایت دارد.

وی در باره سر لیستی«محمد باقر نوبخت» در لیست مشترک سه جریان نیز، اظهار کرد: آقای نوبخت دارای شرایط سر لیستی است اما در کنار او گزینه‌های دیگری هم برای سرلیستی مطرح هستند.

نزدیک یک ماه است که در گعده‌های سیاسی و رسانه‌ای موضوع سرلیستی، اصلاح طلبان کانون توجه است و جدی ترین آن که تاکنون هم تکذیب نشده، «محمدباقر نوبخت» دبیرکل حزب اعتدال و توسعه است.

با این اوصاف احتمالا الگوی سال ۹۴ ـ انتخابات مجلس دهم ـ دوباره برای اصلاح‌طلبان تَکرار و با حضور بازیگران اصلاح‌طلب، اعتدالی و میانه‌روها فهرست انتخاباتی آنها بسته می‌شود. باید منتظر ماند تا ظرف چندروز آینده و پس از پاسخ به اعتراضات دواطلبان از سوی شورای نگهبان راهبرد نهایی اصلاحات در آوردگاه ۱۱ اسفند ماه رسما اعلام و رسانه‌ای شود.

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم

روحانی: ما نمی‌توانیم نسبت به مساله انتخابات بی‌تفاوت باشیم

ایلنا گزارش داد: حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران به تازگی در یک میتینگ سیاسی، طی سخنانی درباره انتخابات با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم نسبت به مساله انتخابات بی‌تفاوت باشیم، گفت: دو نوع می‌توان به شرایط حاکم اعتراض کرد. یک راه این است که در انتخابات شرکت نکنیم اما این راه نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. راه بهتر این است که پای صندوق رأی برویم و به فردی که به شرایط امروز معترض است، رأی دهیم. رأی اعتراضی بهتر از رای ندادن است. مشکلات ما در نهایت باید با صندوق رأی حل شود، راه دیگری نداریم.

منهای درست و غلط جهت گیری روحانی درباره اینکه به چه کسی رأی بدهیم؛ لکن موضع مشارکت‌جوی آقای روحانی قابل تحسین است.

خاصّه در شرایطی که چپ های تحریمی دست به ترور صندوق رأی و تحریم انتخابات زده اند؛ اتخاذ چنین مواضعی از جانب رجال نجیب و چهره های سیاسی کشور موجب خرسندی است و باشد که همین قبیل مواضع بتواند نقشه چپ های تحریمی را نقش بر آب کند.

ذکر این نکته ضروریست که غیر از آقای روحانی؛ کمتر کسی با رصد ما مشغول تبیین مضار تحریم انتخابات است!

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم!

محمدرضا تاجیک، فعال چپ و از نظریه پردازان اصلاح طلب به تازگی در یادداشتی با عنوان ایام کیچ بازار که انصاف نیوز آنرا منتشر کرد، در اشاره به انتخابات پیش رو نوشته است: در آستانۀ انتخابات، بساط «کیچ» (دروغهای زیبا) و بزک و سرخاب‌سفیداب بر سر هر کوی و برزنی پهن است و عجوزه‌های بسیاری به زیور جمال و کمال و زیبایی و فریبایی و صد زیور دروغین آراسته می‌شوند و خود را در معرض «نگاه» و «طلب» مردمان می‌گذارند. در این ایام، هر آن‌چه در این کیچ‌بازار، عرضه و به فروش می‌رسد، مصنوع و مصقولی مردم‌پسند و دلربا و روح‌نواز و احساس‌برانگیز است.

او می افزاید: تمام فروشندگان و دلالان نیز، از نوع و جنس مومن و مسلمانا هستند که جز برای رضای خدا و خلق خدا، خود را در معرض تمنا و طلب نمی‌گذاشتند. پشتِ ویترین رنگین هر دکانی در این کیچ‌بازار، انواع و اقسام کالاهای نمایشی می‌بینی که مهر تضمین‌شده و استاندارد بر روی آنان حک شده و به نازل‌ترین قیمت به فروش می‌روند.

تاجیک می نویسد: روی شیشۀ ویترین‌ها هم نوشته شده: بخر و جایزه ببر. خلاصه، در این ایام، همچون آلیس که به سرزمین عجایب پرتاب می‌شود، مردمان هم دفعتا به عالم زیباترین‌ها و مردمی‌ترین‌ها و خاکی‌ترین‌ها و پاک‌ترین‌ها و کارآمدترین‌ها و صادق‌ترین‌ها و صدها «ترین»های دیگر پرتاب می‌شوند، تا همچون مردمانِ جامعۀ نمایش دوبور، به خرید و مصرف تصاویر بزک‌شدۀ کالاها ‌بپردازند.

این فعال اصلاح طلب تصریح می کند: نمی‌دانم امسال در این کیچ‌بازار قرار است چه کالاهای متفاوتی را به‌نمایش بگذارند، اما می‌دانم که بسیاری از مردمان، پشیمان و سرخورده از خریدها و مصرف‌های گذشته، چندان رغبتی برای خرید و مصرف پرتره‌ها و تصاویر و کالاهای کرداری و گفتاری و شعاری تکراری و نمایشی ندارند.

حرفهای آقای تاجیک مصداق اتمّ مخالفت با انتخابات و نومیدکردن مردم از صندوق رأی است.

تاجیک در این همه آسمان و ریسمان خود البته حاضر نشده به مردم بگوید که در پشت سناریوی تحریم انتخابات و لغو صندوق رأی؛ گزینه شورش خیابانی، اقدام مسلحانه و ناامنی وجود دارد.

گزینه ای که البته فرماندهانش برای پا گذاشتن بر جنازه های مردم به منظور تبدیل شدن به اپوزسیون نقشه ها کشیده اند و امثال تاجیک هم با ادبیات یونیک خود مسئولیت استتار همین هدف شوم را دارند...

تاجیک همچنین به مردم نمی گوید که گزاره سرخوردگی از خرید گذشته یکی القای باطل بیشتر نیست زیرا همواره و حتی در حالت بی نامزدی هم می توان با حمایت از نامزد نزدیک؛ از طریق صندوق های رأی موجب تغییر شد. بماند که در خریدها و آرای گذشته مردم نیز نعمات زیادی وجود داشته که تاجیک از بیان آنها هم طفره می رود چون سیاه نمایی مقدمه به خیابان کشاندن مردم پس از تحریم انتخابات است. رخدادی که در پیامد آن قرار است بانیان تحریم انتخابات، پا بر نعش مردم بگذارند و به سران اپوزسیون تبدیل شوند.

بانیان تحریم انتخابات به چه می‌اندیشند؟!

برخی اخبار حکایت از آن دارد که جریان تحریمی جریان اصلاحات فشارهای خود را به طیف مشارکت جو افزایش داده است، تحریمی‌های اصلاح طلب که با هدف پیگیری کاهش مشارکت می کوشند تفسیری خاص از این وضعیت بسازند و به راهبرد عدم مشارکت در انتخابات به عنوان راهبرد غالب پیگیری کنند، در آن سو اصلاح‌طلبانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند معتقدند که می‌توان لیستی قابل دفاع ارائه داده و دوری از قدرت به معنای خودکشی سیاسی است!

روزنامه آرمان‌ملی که مدافع شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات است به نقل از یدالله طاهر نژاد عضو حزب کارگزاران سازندگی نوشته است:

در حال حاضر بخش زیادی از جامعه از احزاب و جریانات سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا عبور کرده است، آیا در زمان کنونی فرد یا افرادی وجود دارند که بتوانند نقش مرحوم هاشمی را ایفا کند، من آن ظرفیت را در کمتر کسی می‌بینم اما شاید با یک فاصله‌ای آقای خاتمی، بعد از او آقای لاریجانی و شاید آقای روحانی بتوانند چنین نقشی را ایفا کرده و جامعه را به سمت اعتدال هدایت کنند. ما آسیب‌های زیادی از افراط خوردیم، فرقی نمی‌کند از کدام طرف باشد چون افراط از هر سویی ممدوح نیست و در سایه اعتدال و تعادل است که می‌توان کشور را ساخت و به پویایی و نشاط رساند. شاید این افراد بتوانند نقشی ایفا کنند اما در حد و اندازه مرحوم هاشمی کسی به ذهنم نمی‌رسد که بتواند آن نقش را ایفا کند.

نقشه تاجیک و چپهای تحریمی برای جنازه‌های مردم

اصلاح‌طلبان: خاتمی، ناطق و سیدحسن خمینی لیست مشترک بدهند

برخی اصلاح طلبان تحریمی به صورت جسته و گریخته و در ارتباطات میان فردی خود در حال بیان این توصیه به برخی کاندیداهای اصلاح طلب هستند که از کاندیداتوری در انتخابات مجلس انصراف داده و به زعم خود راهبرد غالب جبهه اصلاحات یعنی عدم مشارکت در انتخابات را تقویت نمایند. پیشنهادی که نه تنها از سوی این کاندیداها رد شده بلکه طیف اصلاح طلبان مشارکت جو را مصمم به حضور در انتخابات و ارائه لیست انتخاباتی کرده است.

پش از این محمد قوچانی افرادی را که مخالف شرکت در انتخابات بوده و به دیگر اصلاح‌طلبان برچسب می‌زنند را بلشویک‌ خوانده و نوشته بود:

اصلاح طلبان چپ که شاگردان بهزاد نبوی محسوب می‌شدند، پدر خویش را به محافظه کاری، راست روی و سازشکاری متهم کردند؛ همانگونه که چهل سال قبل مهدی بازرگان را به چنین اتهاماتی محکوم می‌کردند. کار به جایی می‌رسد که وقتی بهزاد نبوی می‌گوید با حضور خانم آذر منصوری در هیئت رئیسه جبهه اصلاحات مخالف است، آقای محسن امین زاده کارگردان پشت پرده جبهه اصلاحات نامه‌ای به بهزاد نبوی می‌نویسد و او را به سازشکاری و محافظه کاری متهم می‌کند.

ارسال نظرات