۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۷۴۹۳۱۳
اخبار انتخابات (۳)؛

شکایت ۳ هزار نفر در سامانه داوطلب/ لیست احتمالی اصلاح‌طلبان

شکایت ۳ هزار نفر در سامانه داوطلب/ لیست احتمالی اصلاح‌طلبان
در جریان اصلاح‌طلب اگرچه برخی از افراد و چهره‌های شاخص مورد تأیید قرار گرفتند اما نمایندگان احزاب این جریان معتقدند تعداد افرادی که صلاحیت‌‌شان تأیید نشده بیشتر از افراد تأیید صلاحیت‌شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روز جمعه 15 دی‌ماه نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت شورای نگهبان اعلام شد و داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشده است، تا سه روز فرصت ثبت اعتراض دارند. در جریان اصلاح‌طلب اگرچه برخی از افراد و چهره‌های شاخص مورد تأیید قرار گرفتند اما نمایندگان احزاب این جریان معتقدند تعداد افرادی که صلاحیت‌‌شان رد شده بیشتر از افراد تأیید صلاحیت‌شده است، از این رو، در این گزارش به خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات به تحلیل‌ها و پیشینه‌های انتخابات پیش رو می پردازیم.   

شکایت سه هزار نفر در سامانه داوطلب تا لیست احتمالی اصلاح‌طلبان

سخنگوی حزب اعتدال:

نوبخت از تهران وارد انتخابات می‌شود و ما محکم ایستاده‌ایم تا لیست تهران را تشکیل دهیم

جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت وگویی، با اشاره به جلسه امروز دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه که با حضور همه اعضا برگزار شد، گفت: امروز  جلسه دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه در خصوص تصمیم گیری در رابطه با نتایج تأیید و رد صلاحیت انتخابات پیش رو و اعضای حزب اعتدال و توسعه برگزار شد و حزب اعتدال و توسعه رسما اعتراض خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به روند 55 درصدی صلاحیت‌ها و هدایت جامعه به یک فضای سرد و بی‌روح اعلام می‌کند.

وی افزود: حزب اعتدال و توسعه خواستار روش‌های مدنی و رفتن به سمت مشارکت‌های گسترده در انتخابات است و به همین دلیل هم ما از همه شایستگان دعوت کردیم با وجود اینکه بعضا رغبت برای شرکت وجود نداشت، اما بسیاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور بر ثبت نام در انتخابات مجلس توصیه و تأکید کردیم.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از 75 درصد کاندیداهای حزب متأسفانه رد صلاحیت شدند، انتظار داریم که در مرحله آخر شورای محترم نگهبان نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنند و یک فضای رقابتی در انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وجود بیاورند.

وی در ادامه گفت: امروز متأسفانه ضربه شدیدی به ما در لیست تهرانمان خورد و بسیاری از چهره‌های شاخص‌ ما به غیر از آقای نوبخت در تهران رد صلاحیت شدند. اعضای شورای مرکزی ما و اعضای دفتر سیاسی ما و خود بنده به عنوان سخنگو رد صلاحیت شدم و به همین دلیل اگر قرار به چنین روندی باشد، ما این روند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مناسب نمی‌دانیم.

هروی در ادامه تصریح کرد: حزب اعتدال و توسعه امروز در جلسه رسما اعلام کرد که ما همچنان راه نجات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صندوق رای می‌بینیم ولی درباره نحوه رد صلاحیت افراد شایسته، اطمینان قاطع داریم که به نوعی موجب کاهش مشارکت می‌شود و به همین خاطر انتظار داریم در مرحله پایانی، شورای نگهبان به نوعی تجدیدنظر برای رد صلاحیت اعضا چه در تهران و چه در شهرشتان‌ها کرده تا ان‌شاءالله منویات رهبر معظم انقلاب برای مشارکت پرشور با حضور همه گروه‌های سیاسی عملیاتی شود.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از تصمیماتی که در جلسه امروز حزب اعتدال و توسعه مطرح شد به رغم اینکه بسیاری از اعضای حزب در تهران و شهرستان‌ها رسما اعلام کردند که اعتراض نخواهند کرد، حزب درخواست و تکلیف کرد که همه اعضای حزب در تهران و شهرستان‌ها که رد صلاحیت شده‌اند، اعتراض خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شورای محترم نگهبان اعلام کنند تا ان‌شاءالله شاهد انتخاباتی رقابتی و پرشور باشیم و این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان یک اصل حزبی از همه دوستان انتظار داریم که انجام بدهند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به این سؤال که آیا آقای نوبخت به حوزه انتخابیه رشت منتقل می‌شود، گفت: آقای نوبخت از تهران وارد انتخابات میشوند اما نگاه ما یک نگاه همراهی است، ما محکم ایستاده‌ایم که ان‌شاءالله لیست تهران‌مان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل بدهیم و در انتخابات شرکت کنیم. اگر قرار باشد که لیست تهران حزب اعتدال تشکیل نشود، ما تصور می‌کنیم که باید یک جلسه اضطراری برای نحوه ورود به انتخابات و لیست‌ها و حضور در حوزه‌های انتخابیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگذاریم.

شکایت سه هزار نفر در سامانه داوطلب تا لیست احتمالی اصلاح‌طلبان

آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات تهران؛

 رأس و بدنه لیست احتمالی چه‌کسانی خواهند بود؟

در جریان اصلاح‌طلب برخی از افراد و چهره‌های شاخص مورد تأیید قرار گرفتند اما نمایندگان احزاب این جریان معتقدند تعداد افرادی که صلاحیت‌‌شان رد شده بیشتر از افراد تأییدصلاحیت‌شده است.

جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اعلام کرد: حدود 80 درصد اعضای دفتر مرکزی و دفتر سیاسی و دبیران ما در استانها با عدم احراز صلاحیت روبه‌رو شده‌اند، در احزاب همسو با ما نیز وضعیت به همین شکل است؛ همچنین شخصیت‌های مستقلی که ما آنها را با اصرار وارد رقابت‌های انتخاباتی کرده بودیم، با رد صلاحیت‌ مواجه شدند.

وی از مکلف شدن تمامی داوطلبان‌مان ردصلاحیت‌شده در حزب اعتدال و توسعه برای ثبت درخواست اعتراض خبر داد و گفت: ما به نگاه تعاملی شورای نگهبان برای اعاده حیثیت و صلاحیت داوطلبان‌مان امیدوار هستیم.

یکی از اعضای حزب کارگزاران هم خبر داد که از شورای مرکزی این حزب تنها یک نفر ثبت‌نام کرده بود و از میان سایر داوطلبان وابسته به کارگزاران در تهران، یک نفر تأیید صلاحیت شده است.

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سؤالی که چه‌تعداد از اعضای حزب اعتماد ملی تاکنون تأیید صلاحیت شده‌اند؟، عنوان کرد: هنوز آمار دقیقی از تأیید یا ردصلاحیت‌شده‌ها در سراسر کشور نداریم ولی به‌نظر نمی‌رسد بیش از دو سه نفر تأیید شده باشند که طبیعتاً با این تعداد امکان لیست دادن منتفی است.

پیگیری‌ها از احزاب نشان می‌دهد تجمیع 30 چهره شاخص و اصلاح‌طلب در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست؛ البته بیش از آنکه در این مسئله شورای نگهبان مقصر باشد، عملکرد جبهه اصلاحات ایران زیر سؤال است که با انفعال خود مانع از مشارکت فعال اصلاح‌طلبان در تهران شدند و در زمان پیش‌ثبت‌نام‌ها اعلام کردند افراد مختارند که در پیش‌ثبت‌نام انتخابات شرکت کنند یا نکنند و تصمیم قطعی اتخاذ نکردند.

گرامی‌مقدم تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اصلاح‌طلب شامل همه احزاب در انتخابات مجلس را حدود 130 نفر اعلام کرد؛ حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران هم در نشست خبری از ثبت‌نام 180 نفر از اعضای احزاب اصلاح‌طلب در سراسر کشور خبر داد. می‌توان میانگین گرفت که تنها به‌تعداد نیمی از کرسی‌های مجلس اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت‌نام کردند.

این انفعال و بی‌عملی موجب شده بود محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران در دیدار کمیته سیاسی این حزب با حسن روحانی از تفوق طیف منفعل جریان اصلاحات بر طیف فعال انتقاد کند. پشیمانی از عدم تصمیم قاطع در زمان پیش‌ثبت‌نام‌ها منجر به این شد تا انفعال آن زمان را با حمله به قانون انتخابات جبران کنند. در نشست رئیس‌جمهور با احزاب سیاسی، مجید انصاری عضو مجمع روحانیون، جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات، حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و  مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری هر یک به‌نحوی خواستار این شدند که امکان ثبت‌نام مجدد برای داوطلبان فراهم شود، به‌طور مثال جواد امام  خواستار ارائه طرح 3فوریتی برای لغو قانون انتخابات و امکان ثبت‌نام مجدد داوطلبان شد(!)، امری که  با توجه به زمان باقی‌مانده تا انتخابات غیرمنطقی است.

لیست احتمالی اصلاح‌طلبان را چه‌کسانی تشکیل می‌دهند؟

در صورتی که بعد از بررسی نهایی شورای نگهبان، احزابی مانند اعتدال و توسعه، حزب کارگزاران، اعتماد ملی و شخصیت‌های اصلاح‌طلب غیرحزبی که از قبل تصمیم بر مشارکت داشتند بخواهند فهرستی تشکیل دهند، به‌احتمال قوی محمدباقر نوبخت سرلیست آنها خواهد بود.

همچنین علی مطهری توانایی ایستادن در جایگاه سرلیستی را دارد. مطهری در انتخابات مجلس نهم و دهم به‌صورت مستقل فهرستی تحت عنوان «صدای ملت» را رهبری می‌کرد و ممکن است بخواهد مجدداً با برخی همفکرانش ورود مستقل به عرصه انتخابات داشته باشد.

بدنه لیست اصلاح‌طلبان را از میان چهره‌های شناخته‌شده افرادی همچون رئوف قادری و اسماعیل دوستی از حزب اعتماد ملی، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در دولت روحانی، سید فرید موسوی، محسن علوی نماینده و محمود مازنی نمایندگان مجلس دهم تشکیل خواهند داد.

همچنین برخی نزدیکان علی لاریجانی همچون منصور حقیقت‌پور یا علی عباسپور تهرانی تأییدصلاحیت شده‌اند که ممکن است مانند انتخابات مجلس دهم، شاهد ائتلاف بین این دو جریان باشیم.

البته باید منتظر ماند و دید جبهه اصلاحات از میان سه راهبرد «تحریم انتخابات»، «مشارکت بدون قید و شرط» و «مشارکت مشروط» کدام را برمی‌گزیند؟ حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران در نشست خبری اعلام کرد دو راهبرد اولی طرفدار چندانی ندارد و اکثریت اصلاح‌طلبان به مشارکت مشروط معتقدند و این مسئله را هم به میزان تعداد افراد تأییدصلاحیت‌شده وابسته دانست و گفت: باید ببینیم چه‌تعداد تأیید می‌شوند، اگر 20 نفر تأیید شوند ما در خانه می‌نشینیم اما اگر بیشتر تأیید شوند، برای تهیه لیست اقدام می‌کنیم.

شکایت سه هزار نفر در سامانه داوطلب تا لیست احتمالی اصلاح‌طلبان

ره‌پیک: ۳ هزار نفر در سامانه داوطلب ثبت شکایت کردند

سیامک ره پیک در گفت و گویی اعلام کرد: امروز که اولین روز مهلت سه روزه اعتراض به نتیجه بررسی صلاحیت‌ هاست، حدود سه هزار  نفر در سامانه داوطلب، ثبت شکایت کردند.

وی افزود: در مرحله بررسی صلاحیت‌های هیات‌های نظارت، تلاش شد تا عدم احرازها کاهش پیدا کند.

ره پیک ادامه داد: اسناد جدیدی که از داوطلبان به دست می‌آید، ممکن است وضعیت آن‌ها را تغییر دهد؛ یعنی اگر در گذشته تایید شده، رد شود و یا عکس آن صورت بگیرد، ردصلاحیت بدین معنا نیست که داوطلب برخوردار از تمامی شرایط نیست.

وی با بیان اینکه رد اعتبارنامه فی نفسه مورد توجه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نیست، گفت: بیش از ۲۵۰ کارشناس ما را در فرایند بررسی صلاحیت‌ها کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در ادوار گذشته موضوعی به نام پیش‌ثبت‌نام نداشتیم، در هر حال مقایسه اعداد و ارقام بین دو دوره باید با دقت بیشتری انجام شود. مرحله پیش‌ثبت‌نام یک مرحله ورود بسیار ابتدایی و آسانی بوده است، به ویژه اینکه ما در این دوره برخلاف دوره‌های دیگر ثبت‌نام را به صورت الکترونیکی داشتیم، یعنی افراد می‌توانستند به راحتی فرآیند ثبت‌نام را طی کنند.

ره‌پیک افزود:  این یک مزیت محسوب می‌شد که افرادی که تمایل برای مشارکت در این امر داشتند، دیگر زحمت رفتن به فرمانداری‌ها و وزارت کشور را متحمل نمی‌شدند، خود این موضوع نیز یک عامل مؤثر برای افزایش تعداد حاضرین در مرحله پیش‌ثبت‌نام بود و استقبال صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که پس از پیش‌ثبت‌نام مصمم بودند در انتخابات شرکت کنند، چون در مرحله ثبت‌نام اطلاعات کامل افراد اخذ می‌شد و افراد نیز باید اطلاعات کامل خود را ذکر می‌کردند که انگیزه آن‌ها را برای مشارکت در انتخابات به طور قوی نشان می‌داد، از این رو شاهد بودید که بدون انجام ممیزی در فاصله پیش‌ ثبت‌نام تا ثبت‌نام تقریباً عدد ثبت‌نام نسبت به عدد پیش‌ثبت‌نام به نصف تقلیل پیدا کرد.

وی تاکید کرد: در این دوره جمعیت ثبت‌نام‌کننده بیشتر از ۲۱ هزار نفر بود.

شکایت سه هزار نفر در سامانه داوطلب تا لیست احتمالی اصلاح‌طلبان

چپ‌های تحریمی اینگونه خون مردم را در شیشه کرده‌اند

غلامرضا ظریفیان، از فعالان اصلاح طلب درباره انتخابات پیش رو به آرمان ملی گفته است: لازمه به صحنه آوردن مردم مقتضیاتی است که فراهم کردن آن مقتضیات با توجه به شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است. بنابراین برای اقناع مردم باید اقدامات موثر عملی جدی صورت بگیرد که به نظر می‌رسد با این رویکردی که برخی گروه‌های اصولگرا دارند و حتی قانون جدید مجلس مانع از حضور موثر کاندیداها می‌شد این فرصت تا حد زیادی آسیب دیده است!

او همچنین ادعا می کند: جامعه به طور طبیعی حضور در این عرصه‌ها (انتخابات) را برای حل مسائل بنیادین خود موثر تلقی نمی‌کند که این حضور بتواند مسائل بنیادین او را به صورت نسبی مرتفع کند

درباره بخش اول اظهارات ظریفیان باید اشاره کرد که چپهای تحریمی از 4 سال قبل وارد پروژه تحریم انتخابات شده اند. به این معنی که شرایط اقتصادی در 4 سال قبل هرگز به بدی شرایط فعلی نبود اما اصلاح طلبان تحریمی در همان دوران نیز دست به تحریم انتخابات زدند که این فرایند نشان میدهد طرح مسئله اقتصادی برای کاستن از مشارکت مردم در انتخابات صرفا یک بهانه برای آنهاست.

در باب اقناع عمومی هم این وظیفه فعالان سیاسی است که مردم را اقناع و اهمیت صندوق رأی را گوشزد کنند. وظیفه ای که البته می بینیم امثال ظریفیان در قبال آن به سمت دیگری میل کرده و عملا ساز تحریم انتخابات را کوک و خون مردم را در شیشه می کنند. بدیهیست که در این فضا کسانی از مردم گول خواهند خورد و به انتخابات نخواهند آمد!

این ادعای ظریفیان که مردم حضور در انتخابات را موثر نمی بینند نیز بر اثر همان القائات پیش گفته و فریب هایی است که اشاره کردیم چپ های تحریمی در قبال مردم انجام میدهند.

به دیگر سخن اینکه حضور در انتخابات اساسا و منطقا موثر است و کسی که به تصور بی تاثیری رسیده صرفا تحت تاثیر القائات غلط چپهای تحریمی قرار گرفته است.

این نکته بدیهی است که حتی وقتی فردی احساس می کند نامزد مطلوبش در انتخابات نیست اما بایستی با مشارکت خود از نامزد نزدیک حمایت کند تا زمینه تغییرات معقول مد نظرش هموار شود.

شکایت سه هزار نفر در سامانه داوطلب تا لیست احتمالی اصلاح‌طلبان

کار تمیز انتخاباتی در قم

مجمع هم افزایی جوانان انقلابی قم مجموعه ای است که در قامت یک حلقه میانی، بدون سهم خواهی های مرسوم احزاب و تشکل های سیاسی به دنبال اصلاح شیوه سیاست ورزی در مدیریت شهری و حکمرانی کارگزاران، بر اساس گفتمان حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب و نقش آفرینی بیشتر جوانان است.

این مجمع با تشکیل کمیته های ارزیابی و با دعوت از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی جهت ارائه برنامه و کارنامه و شرکت در مصاحبه های تخصصی، به دنبال معرفی شایسته ترین ها در تراز حرکت تمدنی ایران اسلامی است.

از مجموع ۶۰ نفری که خود را به کمیته های ارزیابی معرفی کرده بودند ۲۰ نفر به دور دوم ارزیابی راه پیدا کرده اند تا در این دور که در قالب نشست های عمومی برگزار می شود راه یافتگان به دور سوم مشخص شوند.

این شیوه می تواند به عنوان شیوه ای مردم سالارانه تر و با رویکرد شایسته گزینی الگوی خوبی برای استان ها و شهرهای دیگر باشد.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات