۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۵۰۱۱۹
عضو شورای سیاستگذاری اولین جشنواره قلم مقدس عنوان کرد؛

مطالبه گری منطقی و پرهیز از سیاه‌نمایی ویژگی برجسته روزنامه‌نگار تراز انقلاب

مطالبه گری منطقی و پرهیز از سیاه‌نمایی ویژگی برجسته روزنامه‌نگار تراز انقلاب
حجت الاسلام محققی گفت: ویژگی‌های برجسته روزنامه‌نگاران تراز انقلاب، مطالبه‌گری منطقی، نقد مشفقانه و پرهیز از سیاه‌نمایی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا و عضو شورای سیاستگذاری اولین جشنواره قلم مقدس به تعریف رسانه انقلابی و اسلامی پرداخت و اظهار داشت: موضوع رسانه و ارتباطات از مهم‌ترین ویژگی‌های جهان معاصر شناخته می‌شود.

وی افزود: برای رسیدن به پاسخ شما درباره تعریف رسانه اسلامی، باید مفهوم ارتباطات و رسانه‌های جمعی را در فرهنگ اصیل اسلامی و زیست بوم فرهنگ انقلاب اسلامی بازاندیشی و بازشناسی کنیم. نتیجه این تامل عالمانه، فاصله گرفتن از تعاریف ارتباطات و ارزش‌های رسانه از منظر غرب و تولید دستگاه نظام مندی از معانی و آفرینش ساختار رسانه‌ای مبتنی بر اصول اسلامی و مقاصد انقلاب اسلامی خواهد بود.

عضو شورای سیاستگذاری اولین جشنواره قلم مقدس در پاسخ به این پرسش که الگوی مطلوب اسلامی و انقلابی برای فعالیت در رسانه‌های خبری کدام است، گفت: براساس مبانی قرآنی، در رسانه انقلابی و اسلامی، تمامی فرایندها حول کنش دعوت شکل می‌گیرد. بر اساس مبانی نظری مصرح در بیانیه گام دوم انقلاب، دومین مرحله از فرایند کلان اهداف انقلاب یعنی سه گانه «خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» پیش روی ماست. از این رو با توجه به روندهای نوین ارتباطی در جهان پسامدرن، در سطح حکمرانی رسانه‌ای نظام اسلامی، «کنش دعوتی» رسانه‌های داخلی بر اساس آیه شریفه «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ» (آل عمران، آیه 104) می‌تواند در ابعاد تهذیب نفس، همبستگی اجتماعی، وحدت امت اسلام و کرامت انسان در جهان بشریت بازتعریف شود و رسانه‌های ما مخاطب پیام‌های خود را افراد، گروه‌ها، جوامع، ملت‌ها و عموم بشریت قرار دهند.

حجت الاسلام محققی در پاسخ به این سوال که اگر از شما شاخص‌ترین ویژگی روزنامه‌نگار تراز انقلاب را جویا باشیم، کدام ویژگی‌ها مد نظرتان است، گفت:  مهم‌ترین ویژگی‌های پیام‌رسان و فعال رسانه‌ای تراز انقلاب اسلامی، تهذیب نفس، آراستگی درونی و تحول بر اساس الگوی قرآنی تدبر و سیر در آفاق و انفس طبق آیه «سَنُرِیهِمْ ءَایَاتِنَا فىِ اْلاَفَاقِ وَ فىِ أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ» (فصلت، آیه 53) است. تا روزنامه‌نگار هجرت درونی نداشته باشد، نمی‌تواند اقدام به تولید پیام تاثیرگذار بر مخاطب (هجرت پیام) کند. شاید این همان رازی است که پیام‌های رسانه‌گرانی مانند شهید آوینی و نادر طالب زاده بر جان‌ها می‌نشست و منشا تحول افراد و تغییرات اجتماعی می‌شد.

مدیر عامل خبرگزاری رسا در پایان با بیان اینکه ویژگی دیگر، مطالبه‌گری معقول و منطقی است، گفت:  برخی الگوهای مطالبه‌گری، مساوی با پرخاشگری، بی‌ادبی، سیاه نمایی و هرج و مرج طلبی است. اما در منطق عقلانیت انقلاب اسلامی، نقد، مشفقانه است؛ کاستی‌ها همراه با قوت‌ها و خیرخواهانه تذکر داده می‌شود، ضعف‌ها با هدف مچ‌گیری و انتقام گرگ صفتانه نیست، بلکه همراه با راهکار اجرایی است. ویژگی‌های عمومی و اختصاصی دیگری هم مد نظر هست که حتما در مصاحبه با اساتید، عالمان و پیشکسوتان تصریح خواهد شد.

گفتنی است؛ جایزه "قلم مقدس" نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال گذشته توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اهالی رسانه رونمایی شد. معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد امسال این جایزه را به روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی، روز 14 بهمن ماه 1402 در تالار رودکی اهدا کند.

ارسال نظرات