۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۷۵۰۱۹۲
رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان مطرح کرد؛

ارتقا و اتصال سه نهاد خانواده، مدرسه و مسجد در رویداد ملی رشدآوند

ارتقا و اتصال سه نهاد خانواده، مدرسه و مسجد در رویداد ملی رشدآوند
اصفهان ـ حجت الاسلام احمدیان با اشاره به هدف تشکیل و ایجاد رویداد رشدآوند، گفت: در این رویداد سه نهاد خانواده، مسجد و مدرسه به یکدیگر وصل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبدالرسول احمدیان، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در نشست خبری رویداد ملی رشدآوند با اشاره به اینکه هیچ کسی نیست از آسیب‌ها و هجمه های فرهنگی و تربیتی به وجود امده برای جوانان و نوجوانان آگاه نباشد و نگران این موضوع مهم و چالشی نباشد، گفت: متولیان تربیتی و فرهنگی در سطوح مختلف در صدد هستند راهی جدی و اساسی برای حل این موضوع پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: یکی از مهم ترین دلایل این آسیب از دست رفتن و ضعیف شدن جایگاه مراجع تربیتی سالم جوانان است.

حجت‌الاسلام احمدیان ادامه داد: مهم‌ترین نهادهای تربیتی سالم به مرور مرجعیت و جایگاه خود را از دست دادند و کم رنگ شدند و جای خود را به منابع غیر قابل اطمینان مانند فضای‌ مجازی و سلبریتی‌ها دادند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه یکی از استراتژی های دشمن در هجمه و شبیخون فرهنگی عوض کردن سرچشمه های تربیتی بوده، تصریح کرد: خانواده به عنوان اولین و مهم ترین و تاثیرگذارترین نهاد تربیتی برای نوجوان مورد هجمه قرار گرفته و جایگاه خود را در تربیت کم رنگ و در برخی مواقع از دست داده است.وی تاکید کرد: مدرسه به عنوان بزرگترین و گسترده ترین نهاد تربیتی و اموزشی کشور طی سال های گذشته به دلایل مختلف در حوزه تربیت و پرورش دچار ضعف شده و احتیاج به کمک دارد.

حجت الاسلام احمدیان در خصوص خالی شدن مساجد از حضور قشر جوان و نوجوان خاطرنشان کرد: مسجد به عنوان متعالی ترین و سالم ترین مرجع تربیتی جوانان و نوجوانان از حضور جوانان خالی شده و حضور آن‌ها در مساجد کم‌رنگ‌تر شده است اما در این‌میان نخبگان دغدغه‌مندان و فرهیختگان زیادی هستند که حتی در این سال های پر تلاطم در حال تلاش برای بازیابی این هویت و مرجعیت سه نهاد مهم و سالم تربیتی هستند.

وی ادامه داد: در رویداد ایده‌پردازی رشدآوند با هدف بازیابی مرجعیت نهادهای اصلی و سالم تربیتی یعنی خانواده به عنوان اولین نهاد، مدرسه به عنوان گسترده ترین مرجع و مسجد به عنوان متعالی ترین نهاد ترییتی هستیم. 

رییس دفتر تبلیعات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه در رویداد رشدآوند در پی رشد آوند‌های سالم تربیتی و پیدا کردن ایده‌ها و طرح های خلاقانه‌ای هستیم که این سه نهاد مهم تربیتی را به یکدیگر وصل می‌کند، گفت: در رویداد رشدآوند در پی شناسایی، پرورش و اشتراک گذاری ایده های تربیتی که به ارتقاء این سه نهاد مهم کمک می‌کنند، در یک فرآیند منطقی و هدفمند هستیم.

وی در ادامه افزود: در این رویداد ایده‌هایی هستند که در گوشه ای از ایران اسلامی به صورت خودجوش و موفق در حال اجرا هستند که در این فرصت قرار است این ایده‌ها را از سراسر کشور به صورت ملی شناسایی کنیم که توسط نخبگان و متخصصان و دغدغه مندان این عرصه طراحی شده و برخی سابقه اجرا دارند و برخی موفق به اجرا نشده و بستر مناسبی برای اجرا پیدا نکرده اند.

حجت الاسلام احمدیان تصریح کرد: در واقع در این رویداد  هم طرح های اجرا شده و هم طرح هایی که هنوز بستری برای اجرا پیدا نکرده اند  را مورد هدف قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه این رویداد به دنبال شناسایی ایده هایی که به بهترین نحو به بازیابی مرجعیت سه نهاد تربیتی سالم و تاثیرگذار خانه، مسجد و مدرسه است، بیان کرد: این ایده ها باید قابلیت اشتراک‌پذیری و اشتراک‌گذاری با بقیه را داشته باشند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اشتراک پذیری طرح‌ها و ایده‌های ارائه شده برای ما مهم است چراکه شاید ایده ای در مجموعه خاصی به جهت این که در منطقه جعرافیای خاص یا در کنار نهاد مالی خاص یا نهاد علمی خاص قرار گرفته و وابسته به یک فرد یا مجموعه خاص باشد که با اینکه ان طرح بسیار موفق است ولی قابلیت اشتراک گذاری و تکثیر برای بقیه نقاط کشور را نداشته باشد و طبیعتاً امتیاز کمتری را کسب می کنند.

وی در ادامه عنوان کردک ایده هایی مهم هستند که قابل تکثیر باشند و وابستگی مالی توسط نهادهای دولتی و خصوصی خاصی و احتیاج به پشتوانه علمی توسط افراد خاص نداشته باشند و قابل استفاده و انتقال و ارائه با بقیه باشند.

حجت الاسلام احمدیان افزود: ما سعی می کنیم اولا این طرح ها را ثبت کنیم تا مالکیت معنوی افراد و مجموعه‌ها حفظ شود و در صورت اجازه آن‌ها این طرح ها مستند‌سازی خواهند شد و برای استفاده بقیه مجموعه ها به اشتراک گذاشته می شوند.

وی با اشاره به خروجی رویداد رشدآوند خاطرنشان کرد: خروجی این رویداد در قالب سایت ایده، کتاب، مستند تلوزیونی و نمایشگاه پیش‌بینی شده است‌.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در خصوص استفاده رایگان از متخصصان و مشاوران در این رویداد افزود: سعی می‌کنیم در فرآیند رویداد، ضمن احصاء ایده‌های برتر در فرآیند پرورش ایده‌ها نیز با مشاوره رایگان توسط متخصصان حوزه های مختلف آموزش و پرورش، خانواده، تربیتی و... در رستای پرورش ایده‌ها  کمک کنیم تا ایده‌پردازان برای ارتقاء ایده خود از ایشان استفاده کنند.

وی با اشاره به یکی از خصوصصیات این رویداد بیان کرد: در رویداد رشدآوند  توجه به همه ایده ها می‌شود  و صرفا در قالب یک مسابقه فقط ایده های برتر را شناسایی نمی کنیم و سعی می کنیم به همه آن‌ها توجه کنیم و جایگاه هرکدام را برای انتخاب مخاطب مشخص کنیم و سعی می‌کنیم برای ارتقاء و تعامل بین ایده‌ها در قالب شبکه سازی و هم‌افزایی و معرفی افراد ایده پرداز به یکدیگر کمک کنیم. 

حجت الاسلام احمدیان به همکاری نهادهای مختلف در این رویداد اشاره کرد و گفت: همکاری خوب از طرف آموزش و پرورش به ویژه اداره کل اموزش و پرورش استان و متولیان مسجد خصوصاً ستاد اقامه نماز و مجموعهای متنوع فرهنگی دیگر در این رویداد مانند ستاد امور مساجد، سازمان تبلیعات، حوزه علمیه،شهرداری و.... در این رویداد داشته‌ایم.

وی به گزارشی از آمار ایده های ثبت شده پرداخت و اظهار کرد: بیش از ۳۲۰ ایده تا الان در سایت  www.karizNegar.ir ثبت شده که نیمی از این ایده ها یعنی ۱۵۰ ایده تابحال اجراشده هستند و نیمی دیگر صرفا ایده‌پردازی هستند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: از تمام استان های کشور در این رویداد شرکت‌کننده و استقبال کننده داریم ولی بیشترین ایده و یک سوم ایده ها از استان اصفهان ثبت شده که نشان‌دهنده ظرفیت خوب این استان در حوزه خلاقیت است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال خوب و بی‌نظیر به تناسب بقیه رویدادها این رویداد را تا پایان بهمن‌ماه تمدید کردیم و امکان ارسال ایده همچنان وجود دارد و قرار است این رویداد هر سال به صورت تخصصی در موضوعات دیگر هم تکرار شود./1304/

ارسال نظرات