۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۷۵۰۲۲۳

"مزایای سلطنت" ؛ افشاگری آسوشیتدپرس از اموال خاندان پهلوی در ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس که یکی از بزرگترین خبرگزاری های جهان که در آمریکا فعالیت دارد، 30 دی 1357 گزارشی درباره صورت اموال خاندان سلطنتی در ایران منتشر کرد.

چند روز پس از خروج پهلوی دوم از ایران که 26 دی 1357 رخ داد، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به دارایی‌های خاندان پهلوی پرداخت که روزنامه اطلاعات آن را در شماره اول بهمن 1357 چاپ کرد. البته در میان انبوه برادران و خواهران محمدرضا پهلوی، فقط حمیدرضا یکی از برادرانش به آن واکنش نشان داد و با ارسال جوابیه ای به روزنامه اطلاعات مدعی شد که 17 سال است از مزایای خاندان سلطنتی محروم است.

صورت اموال پهلوی‌ها چه بود؟

در گزارش مفصل خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس آمده است که «شاه ایران پیش از ترک ایران، اسناد املاک شخصی خود را به مبلغ 233.95 میلیون دلار به بنیاد پهلوی واگذار کرد. این اقدام به‌عنوان کوششی برای رفع آلودگی فساد از خاندان سلطنتی صورت‌گرفته است. آسوشیتدپرس افزود: «گفته می‌شود درصورتی‌که شاه ایران به کشورش بازنگردد، بنیاد پهلوی ملی خواهد شد.»
در بخش دیگری از این گزارش به نقل از منابع نزدیک به بنیاد پهلوی آمده که «فعال‌ترین سرمایه‌گذار در خاندان پهلوی، پرنس محمودرضا است که دارایی او شامل 24 موسسه بزرگ صنعتی، چندین کارخانه، چند معدن و یک کارخانه آجر و یک کارخانه لاستیک سازی اتومبیل است.»

اشرف و شمس پهلوی و دختر محمدرضا شاه چه اموالی داشتند؟

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دیگر اعضای خاندان پهلوی در امور بازرگانی و صنعتی متعددی مداخله داشتند از جمله شمس پهلوی که 20 کارخانه از جمله کارخانه لوله‌سازی و کشتی‌سازی داشت.
به گفته آسوشیتدپرس، اشرف نیز در 16 موسسه بزرگ سرمایه‌گذاری کرده است و دارایی او شامل یک مجتمع خانه‌سازی در تهران به ارزش یکصد میلیون دلار، یک مجتمع ساحلی در دریای خزر و یک شرکت عظیم بیمه در خاورمیانه است. همچنین شهرام پسر اشرف که با چندین موسسه خارجی که در ایران سرمایه گذاری کرده اند، شریک است و 12 موسسه خصوصی او شامل یک کارخانه پارچه بافی در اصفهان، چندین روستا، یک کارخانه فراورده های شیری و مشارکت در یک خط هوایی ژاپن است.

افشاگری خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از اموال خاندان پهلوی در ایران

در بخش دیگر این گزارش درباره اموال شهناز دختر پهلوی دوم و فوزیه همسر اول محمدرضا شاه گفته شده که او دارای دو موسسه کشت و صنعت است به‌اضافه کارخانه‌ای که در آن دوچرخه و موتورسیکلت ژاپنی هوندا تولید می‌شود.
احمدرضا یکی از برادرهای محمدرضا شاه مخلوع نیز 5 شرکت دارد که بیشترشان فرآورده های غذایی تولید می کنند.
فاطمه کوچک‌ترین خواهر شاه نیز یک باشگاه بولینگ، سه شرک بزرگ صنعتی دارد که در امور خانه‌سازی مهندسی و روغن‌نباتی فعالیت دارند.
 
واکنش یکی از برادران شاه: 17 سال است از مزایای خاندان سلطنت محرومم!


اما طبق این گزارش، کمترین ملک و املاک مربوط به دو برادر دیگر محمدرضا پهلوی و یک برادرزاده بود؛ بدین صورت که «احمدرضا و حمیدرضا هر کدام صاحب یک کارخانه نان ماشینی و یک کارخانه سرکه سازی هستند. علی برادرزاده او نیز یک موسسه صنعتی بزرگ برای کشت پنبه  وپاک کردن آن در منطقه گرگان مشرف به دریای خزر دارد.»

جالب آنکه به فاصله یک روز پس از انتشار این گزارش در روزنامه اطلاعات، فقط یکی از اعضای خاندان پهلوی یعنی حمیدرضا برادر محمدرضا شاه به آن واکنش نشان داد و جوابیه ای برای روزنامه ارسال کرد که روزنامه اطلاعات نیز در تاریخ دوم بهمن 1357 آن را منتشر کرد.
در آن جوابیه آمده است:«...از قول خبرگزاری آسوشیتدپرس خبری درج شده بود که پرنس حمیدرضا پهلوی نیز دارای یک کارخانه نان ماشینی و یک کارخانه سرکه‌سازی می‌باشد. ضمن تکذیب  این خبر برای روشن شدن اذهان عمومی یادآوری می‌نماید که اولا هفده سال است اینجانب طبق تصمیم و فرمان شاهنشاه از کلیه عناوین و مزایای خاندان سلطنت محروم بوده و فقط با حقوق ناچیزی که دارم، خیلی ساده و معمولی مانند سایر خانواده‌های ایرانی در ایران زندگی می‌کنم و خروج از کشور را جایز نداتسته‌ام و به شهادت آن‌ها که مرا می‌شناسند، همه را خواهران و برادران خودم می‌دانم و اغلب وقت خود را با آن‌ها و در کنار آن‌ها می‌گذرانم و تنها دلخوشی من همین است که مردم مرا از خودشان بدانند و خیلی صمیمی و صادقانه بگویم که اینجانب نه در داخل و نه در خارج از کشور، صاحب یک موسسه و کارخانه‌ای نبوده و نیستم و چنانچه خلاف این ادعا ثابت شود، حاضرم همه را به ثابت‌کننده واگذار کنم و از اولیای محترم روزنامه اطلاعات انتظار دارم طبق قانون مطبوعات، اظهارات بنده را برای اطلاع بیشتر ملت شریف و عزیز ایران در روزنامه درج نماید.»
 
 

افشاگری خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از اموال خاندان پهلوی در ایران

ارسال نظرات