۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۷۵۰۵۷۸

ماجرای تحیر ژاپنی‌ها در نیروگاه شهید مفتح همدان چه بود؟

ماجرای تحیر ژاپنی‌ها در نیروگاه شهید مفتح همدان چه بود؟
مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح گفت:مدیر منطقه‌ای شرکت ژاپنی سازنده نیروگاه در بازدیدی که ماه گذشته از این نیروگاه داشت، از توانایی مهندسان ایرانی متحیر شد.

امروزه ۱۰۰ درصد عملیات تعمیرات و حتی تعمیرات اساسی (اورهال) این واحد نیروگاه از سوی کارکنان این مجموعه انجام می‌شود و حتی نیرو‌های آن به قدری توانمند شده اند که خدمات فنی-مهندسی خود را به نیروگاه‌های کشور‌های همسایه ارائه می‌دهند.

نیروگاه برق شهید مفتح همدان با ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق همچون قلب تپنده‌ای انرژی مورد نیاز بخشی از کشور را تامین می‌کند و نقش راهبردی در تعادل شبکه برق‌رسانی شمال- جنوب و مرکز-غرب کشور دارد.

تیرماه سال ۱۳۷۳ بود که نخستین واحد تولید برق نیروگاه شهید مفتح همدان راه اندازی شد و انرژی تامین شده آن در مدار بهره برداری قرار گرفت، واحد شماره ۲ این نیروگاه ۶ ماه بعد و در دی ماه ۱۳۷۳ تکمیل و واحد‌های سه و چهار نیز در سال ۱۳۷۴ بهره برداری شدند.

نیروگاه حرارتی شهید مفتح چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی دارد و در دشت فامنین و در کیلومتر ۴۵ جاده همدان - تهران در زمینی به وسعت ۲۷۰ هکتار بنا شده است، این نیروگاه از نوع بخاری با یک برج خنک کننده خشک و سه برج خنک کننده‌تر با سوخت گاز طبیعی کار می‌کند.

عملیات ساخت این نیروگاه بر اساس مطالعات صورت گرفته و با توجه به منابع آب غنی منطقه در سال ۱۳۶۹ آغاز شد، طرح نیروگاه حرارتی شهید مفتح بر اساس گزارشات فاز صفر و نیاز شبکه سراسری و به خصوص منطقه غرب کشور و بر مبنای اصل خودکفایی از نقطه نظر تولید نیروی برق پی ریزی شده است.

این نیروگاه براساس مطالعات توزیع بار، پایداری و اتصال کوتاه شبکه در منطقه غرب کشور شامل استان‌های همدان، لرستان، کردستان، کرمانشاه و مرکزی و با در نظر گرفتن مسائل سوخت رسانی، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی طراحی و ساخته شده است.

نیروگاه شهید مفتح نقش موثری در جلوگیری از افت ولتاژ، تامین برق مطمئن و پایدار برای بخش‌های خانگی، تجاری و صنعتی دارد و کمک زیادی به توسعه، عمران و آبادی و سرمایه گذاری در این استان می‌کند.

انرژی تولیدی نیروگاه از طریق ایستگاه برق ۴۰۰/۲۳۰ کیلو ولت نیروگاه به شبکه سراسری انتقال داده می‌شود که از طریق ایستگاه‌های برق موجود در همدان، اراک، سنندج و زنجان مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که ۵۵۰ تا ۶۰۰ مگاوات از انرژی تولید شده در استان همدان به مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی می‌رسد.

برج خنک کن نیروگاه از نوع‌تر بود که مصرف آب خام برای استفاده در برج‌های خنک کن نیروگاه از ۲۲ حلقه چاه تامین می‌شد که با توجه به خشکسالی‌های سالیان گذشته و کاهش سطح سفره‌های زیر زمینی، در تابستان ۱۳۹۴ پروژه‌های برج خشک و انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب راه اندازی شد که مصرف آب نیروگاه از چاه‌ها به کمترین مقدار ممکن رسید.

نیروگاه برق شهید مفتح همدان نمونه بارز خودکفایی در کشور است

عبدالمجید دیناروند مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان گفت: این نیروگاه با توانمندی نیرو‌های داخلی خود نمونه بارز خودکفایی در کشور است و کار‌های پژوهشی و تولید تجهیزات نیروگاهی در آن، چهره صنعتی و اقتصادی استان را ارتقا داده است.

وی افزود: نیروگاه برق یک هزار مگاواتی شهید مفتح در نزدیکی شهر فامنین و در کیلومتر ۴۵ جاده همدان- قزوین قرار دارد و همچون نیروگاه برق شهید رجایی با استفاده از توان شرکت میتسوبیشی ژاپن ساخته و از سال ۱۳۷۳ بهره‌برداری شده است.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان تصریح کرد: این نیروگاه در سی‌اُمین سال بهره‌برداری قرار دارد و با گذشت این مدت همچون سال نخست به کار خود ادامه می‌دهد.

نیروگاه شهید مفتح همدان

دیناروند اظهار کرد: این نیروگاه چهار واحد تولید برق با ظرفیت هرکدام ۲۵۰ مگاوات دارد و با ۹۹ درصد آمادگی، بخش قابل توجهی از انرژی برق مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی بیان کرد: واحد‌های تولید برق این نیروگاه کمتر از پنج بار در سال تریپ (خروج اضطراری اتوماتیک از مدار) دارد و همین موضوع نیروگاه برق شهید مفتح را در رده برترین نیروگاه‌ها قرار می‌دهد.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان با اشاره بی نیازی این تیروگاه جهت انجام فعالیت‌های تعمیراتی به تکنسین‌های خارجی و داخلی، ادامه داد: مهندسان ایرانی نیروگاه شهید مفتح سال گذشته هر چهار واحد تولید برق را تعمیرات اساسی کردند و حالا به همت کارکنان، نیروگاه با همه توان به کشور خدمت می‌کند.

وی تصریح کرد: مدیر منطقه‌ای شرکت ژاپنی سازنده نیروگاه در بازدیدی که ماه گذشته از این نیروگاه داشت، از توانایی مهندسان ایرانی متحیر شد و به قدری تحت تاثیر توانمندی کارکنان ما قرار گرفت در نامه‌ای این مهندسان را ستایش کرد.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان با بیان اینکه ژاپنی‌ها از اینکه این نیروگاه پس از ۳۰ سال فعالیت همچون روز نخست کار می‌کند شگفت زده شده و به توانایی مهندسان ایرانی آفرین گفتند، افزود: مهندسان داخلی نیروگاه برق شهید مفتح همدان به توانایی دست پیدا کردند که قادرند هر نیروگاه برقی در سراسر جهان که از کار افتاده است را اورهال (تعمیر اساسی) کنند.

وی با بیان اینکه مهندسان ما می‌توانند همه قطعاتی که شرکت سازنده ژاپنی ساخته و حالا معیوب شده است را تعمیر کنند، گفت: به عنوان نمونه مدتی قبل بر اثر نشست زمین ترازبندی توربین‌های نیروگاه تغییر کرده بود که سال گذشته و به دستان پر توان مهندسان ما، یاتاقان‌های توربین تراز بندی و مشکل رفع شد.

دیناروند عنوان کرد: طراحی این نیروگاه در ابتدا با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه و رسیدن به آب، با حفر چاه ۲ متری صورت گرفته بود و سامانه خنک کننده آن برج‌تر بود و بعد‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش شدید سطح آب چاه‌های زیر زمینی، سامانه خنک کن یکی از واحد‌ها به برج خشک تغییر داده شد.

عبدالمجید دیناروند نیروگاه شهید مفتح همدان

وی خاطرنشان کرد: با ساخت برج خشک شماره یک و انتقال پساب فاضلاب تصفیه شده شهر همدان به نیروگاه، برداشت آب از چاه‌ها متوقف شد و نیروگاه برای تولید برق از مصرف آب‌های زیر زمینی بی‌نیاز است.

وی ادامه داد: برج خشک شماره ۲ این نیروگاه نیز در حال ساخت است و هم اینک ۶۵ درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان افزود: هم اینک فاضلاب شهر همدان با خط انتقالی به طول ۴۸ کیلومتر، به نیروگاه برق شهید مفتح منتقل می‌شود و آب مورد نیاز واحد‌ها را تامین می‌کند.

وی افزود: این نیروگاه تا سال ۱۳۹۵ بر اساس ظرفیت پایه خود برق تولید می‌کرد، اما از آن سال تاکنون ظرفیت تولید را افزایش داده و ۲ بار نیز رکورد تولید برق خود را شکسته است.

دیناروند با اشاره به اینکه انرژی برق شاهرگ حیاتی همه کار‌ها است و زیرساخت زیرساخت‌ها محسوب می‌شود، گفت: هدف ما حذف استفاده از تجهیزات خارجی بود و حالا به این هدف رسیده‌ایم و رتبه یک ساخت تجهیزات نیروگاهی کشور را کسب کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: نزدیک به ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در این نیروگاه مشغول کار و ۶۰ درصد این افراد نیرو‌های بومی استان همدان هستند.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان ادامه داد: فعالیت کنونی نیروگاه به گونه‌ای است که در صورت خراب شدن قطعه‌ای، مهندسان به جای تعویض قطعات آن را همچون روز نخست تعمیر می‌کنند و نیروگاه را با این روش نگهداری می‌کنیم و نیازی به تجهیزات خارجی نداریم.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه یک صنعت بالنده و افتخار استان همدان محسوب می‌شود، افزود: مطالعات در معاونت‌ها و اهداف امسال ما بر اساس گام دوم انقلاب و متناسب با فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی هدفگذاری شده است و با این محور برنامه‌های نیروگاه اجرا می‌شود.

دیناروند تصریح کرد: این نیروگاه رتبه نخست ساخت و تولید، رتبه اول آمادگی تولید و پیک تابستان، رتبه نخست فرآیند‌های مدیریتی و همچنین مسائل فرهنگی و سایر بخش‌ها را در بین نیروگاه‌های کشور دارد.

پژمان اختری معاون تولید نیروگاه برق شهید مفتح همدان

برج خشک مصرف آب واحد یک نیروگاه مفتح را تا ۸۵ درصد کاهش داده است

پژمان اختری معاون تولید نیروگاه برق شهید مفتح همدان نیز گفت: این نیروگاه ۱۰۰ درصد انرژی برق مورد نیاز استان همدان را تامین می‌کند و نقش محوری در تعادل ولتاژ و فرکانس برق منطقه غرب کشور را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه برق شهید مفتح به عنوان یکی از بزرگترین نیروگاه‌های تولید برق در کشور شناخته می‌شود، افزود: کار تعمیرات، سرویس و نگهداری این نیروگاه به همت و تلاش مهندسان، تکنسین‌ها و کارکنان این مجموعه ۱۰۰ درصد توسط نیرو‌های داخلی انجام شده است.

معاون تولید نیروگاه برق شهید مفتح همدان اظهار کرد: تعمیرات اساسی واحد بخار شماره ۲ نیروگاه یکی از نمونه‌های بارز توان داخلی محسوب می‌شود که سال گذشته به همت نیرو‌های داخلی به سرانجام رسید.

اختری تصریح کرد: نیروگاه شهید مفتح به واسطه داشتن نیرو‌های متعهد و متخصص، همواره توانسته رتبه‌های برتری در حوزه‌های مختلف نیروگاهی را کسب کند.

وی ادامه داد: این نیروگاه در زمینه تولید و آمادگی تولید در تابستان سال گذشته رتبه نخست کشور را به دست آورد.

معاون تولید نیروگاه برق شهید مفتح همدان گفت: برج هیبریدی خشک شماره یک نیروگاه به عنوان نخستین برج خشک ترکیبی در صنعت نیروگاهی کشور ساخته و بهره برداری شد.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از برج خشک بیش از ۸۵ درصد از مصرف آب واحد شماره یک این نیروگاه صرفه جویی شد.

اختری یادآور شد: عملیات ساخت برج خشک ترکیبی شماره ۲ این نیروگاه نیز از چند سال گذشته آغاز شده است و روند ساخت آن نیز ادامه و هم اینک ۶۵ درصد پیشرف فیزیکی دارد.

وی افزود: با راه‌اندازی برج خشک شماره ۲ نیروگاه نیز بخش قابل توجهی از آب مصرفی واحد‌های تولید برق نیروگاه کاهش می‌یابد و مصرف آب به ۵۰ درصد می‌رسد.

معاون تولید نیروگاه برق شهید مفتح همدان گفت: پروژه ملی انتقال آب تصفیه شده فاضلاب شهر همدان به نیروگاه در سال ۱۳۹۴ کلید خورد و حالا بیش از ۹۹ درصد آب مصرفی مورد نیاز نیروگاه توسط پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: برداشت آب از چاه‌ها و منابع آب زیر زمینی به کمترین مقدار خود و به اندازه مصارف آشامیدنی و مصارف عمومی کارکنان شاغل در نیروگاه رسیده است.

مهندسان نیروگاه مفتح امروز به کشور‌های خارجی خدمات فنی-مهندسی می‌دهند

مسعود جاویدانی معاون تعمیرات نیروگاه شهید مفتح همدان نیز گفت: برای آمادگی تولید برق در پیک مصرف تابستان سال آینده، همکاران ما همه مقدمات لازم را فراهم کرده‌اند و تابستان آینده کوچک‌ترین مشکلی در رابطه با تامین برق مشترکان نخواهیم داشت.

وی افزود: تعمیرات پیش از پیک مصرف تابستان، توسط متخصصان خود نیروگاه انجام شده است و تعمیراتی که سالیان گذشته به دست مستشران خارجی انجام می‌شد امروز توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

معاون تعمیرات نیروگاه شهید رجایی با بیان اینکه ژاپنی‌ها که کار ساخت این نیروگاه را برعهده داشتند از توانمندی مهندسان ایرانی در خصوص تعمیرات اساسی نیروگاه شگفت زده شده اند، اظهار کرد: امروزه از توان کارکنان نیروگاه شهید مفتح همدان برای تعمیرات اساسی نیروگاه‌های کشور‌های خارجی نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: یک زمان برای انجام کوچک‌ترین کار‌های تعمیراتی نیازمند خارجی‌ها بودیم، اما امروز نه تنها از این موضوع بی نیاز شده ایم بلکه مهندسان ما به سایر کشور‌ها خدمات فنی-مهندسی ارایه می‌دهند و در کار راه اندازی و تعمیرات نیروگاه‌ها در کشور‌های همسایه مشارکت دارند.

دولت سیزدهم پس از استقرار، برنامه دقیق و هدفمندی را در صنعت برق کشور از جمله استان همدان طراحی و اجرا کرد به طوری که در طول ۲ تابستان گذشته با مدیریت شبکه و افزایش تولید، ضمن تامین برق پایدار مصرفی، هیچ‌گونه قطعی را شاهد نبودیم تا خاموشی‌های سال‌های اخیر به خصوص تابستان ۱۴۰۰ را به باد فراموشی بسپاریم.

از سوی دیگر ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروگاه توسط پرسنل خود نیروگاه و شرکت‌های داخلی امتیاز بزرگی برای کشور محسوب می‌شود که می‌توان با شناسایی شرکت‌های توانمند و اعتماد به آن‌ها با محوریت اقتصاد مقاومتی با تکیه بر خلاقیت و توانمندی متخصصان ایرانی نیاز‌های کشور را در مسیرخودکفایی و گذر از تحریم‌ها تامین کرد.

ارسال نظرات