۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۷۵۰۵۸۲

آغاز بررسی اعتراض داوطلبان ردصلاحیت‌شده خبرگان/ پرونده روحانی بدون اعتراض بسته شد

آغاز بررسی اعتراض داوطلبان ردصلاحیت‌شده خبرگان/ پرونده روحانی بدون اعتراض بسته شد
از روز گذشته و همزمان با پایان مهلت قانونی اعتراض نامزدهای احراز صلاحیت‌ نشده مجلس خبرگان، شورای نگهبان بررسی اعتراض‌ها را آغاز کرده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روز گذشته زمان قانونی اعتراض داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید و بیش از 120 نفر از داوطلبانی که صلاحیت آنها  احراز نشده بود، اعتراض خود را برای بررسی مجدد ثبت کردند و بررسی این اعتراض‌ها نیز از روز گذشته در شورای نگهبان آغاز شده است.

به‌گفته یک منبع آگاه، در جلسات روز گذشته، برخی از داوطلبانی که صلاحیت آنها برای انتخابات خبرگان احراز نشده بود، تأیید صلاحیت شدند و قرار است تا چند روز دیگر، شورای نگهبان اسامی داوطلبانی را که جدیداً احراز صلاحیت شده‌اند، اعلام کند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق نیز که صلاحیت وی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رد شده بود، تا پایان مهلت قانونی، اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام نکرد.

گفتنی است، ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به‌همراه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه 11 اسفند 1402 برگزار خواهد شد.

مجلس خبرگان رهبری دارای 88 کرسی از تمامی استان‌هاست که نمایندگان آن برای یک‌دورۀ 8ساله از اقصی‌نقاط کشور با رأی مردم انتخاب می‌شوند. در این دوره از انتخابات و طبق قانون، شرط سنیِ حداقل 40 سال و دارا بودن مدرک سطح چهار حوزه علمیه اعمال شده است.

در مرحلۀ ثبت‌نام، 510 نفر برای راهیابی به این مجلس نام‌نویسی کرده بودند که شورای نگهبان صلاحیت 138 نفر را تأیید کرد و نتایج بررسی صلاحیت‌ها نیز 5 بهمن‌ماه به داوطلبان اعلام شد.

مرحلۀ دریافت اعتراضات از 6 تا 8 بهمن‌ماه به پایان رسید و فقهای شورای نگهبان طی 10 روز مجدداً صلاحیت‌های این داوطلبان را بررسی خواهند کرد و نتایج را به‌صورت کتبی به وزارت کشور اعلام می‌کنند. سرانجام، 19 بهمن اسامی کلیه داوطلبان تأییدشده هر استان و اسامی نامزدهای انتخاباتی منتشر خواهد شد.

فرصت تغییر حوزه احتمالی نامزدهای تأییدصلاحیت‌شده نیز در نظر گرفته شده است که از 20 تا 22 بهمن این تقاضا پذیرفته می‌شود.

تبلیغات نامزدهای انتخابات خبرگان از 25 بهمن تا 9 اسفند تعیین شده است و دیگر مرحلۀ این فرآیند، فرصت انصراف احتمالی یک نامزد است؛ این انصراف کتبی نهایتاً تا تاریخ 8 اسفند یعنی حداقل 72 ساعت قبل از شروع اخذ رأی پذیرفته خواهد شد.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات