۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۷۵۰۵۹۹
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

تعداد کتابخانه‌های سیار تا پایان دولت سیزدهم به ۲۰۰ باب خواهد رسید ‌

تعداد کتابخانه‌های سیار تا پایان دولت سیزدهم به ۲۰۰ باب خواهد رسید ‌
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از فعالیت ۲۰۰ کتابخانه سیار تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.
 به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،  مهدی رمضانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات کتابخانه مرکزی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه تکمیل کتابخانه‌های نیمه تمام در کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم ۳۰ کتابخانه سیار در کشور فعالیت می‌کردند که به ۵۰ کتابخانه رسیدیم و تلاش می‌شود در پایان دولت به ۲۰۰ کتابخانه سیار برسیم.

وی اضافه کرد: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور فعالیت می کنند، گفت: با این آمار و تعداد کتابخانه در منطقه اول هستیم.

رمضانی افزود: برای اینکه موضوع مطالعه را در جامعه افزایش دهیم باید تمرکز بر حوزه کودک باشد، مسئله مطالعه در دنیا به موضوع خواندن تغییر پیدا کرده و فضای مجازی در این سند دیده شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: توسعه خدمت‌رسانی به کودک و نوجوان، خدمات هنری، اکران فیلم‌های سینمایی و اتاق علم و کارگاه‌های مهارتی از جمله خدماتی است که در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود.

وی افزود: در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی تا ۶۰ خدمت ارائه می‌شود و توسعه خدمات سبب خدمت‌رسانی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

استان قم استان پرظرفیتی است

رمضانی یادآور شد: قم استان پرظرفیتی است و پس از تهران از نظر ناشران کتاب دومین استان در کشور است، بیش از ۴۳ کتابخانه در قم فعالیت می کنند و ۲۵ کتابخانه توسط نهاد کتابخانه عمومی اداره می‌شود و ۱۶ کتابخانه مشارکتی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور هستند، بیان کرد: ۳ میلیون نفر از این تعداد فعالیت دارند و کتاب امانت می‌گیرند.

همه مردم ایران به عضویت سامانه کتابخانه عمومی درمی‌آیند

رمضانی اضافه کرد: تلاش می شود همه مردم ایران به عضویت سامانه کتابخانه عمومی درآمده و با کد ملی بتوانند کتاب امانت ببرند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه ۸۰۰ کتابخانه روستایی در کشور فعالیت می‌کند، گفت: ۷۰۰ کتابخانه در روستاهای کشور زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند و تلاش می‌شود برای مناطق روستایی زیر ۲۵۰۰ نفر کتابخانه سیار ایجاد شود.

رمضانی با اشاره به سرانه مطالعه در کشور تصریح کرد: عدد دقیقی در این زمینه وجود ندارد و براساس آمار صداوسیما سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه اعلام شده است. ‌

ارسال نظرات