۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۷۵۰۸۵۳
استاد فقه ارتباطات و رسانه مطرح کرد؛

ضرورت توجه به مبانی، منابع، روش و مساله شناسی فقهی طراحی لباس در جامعه

ضرورت توجه به مبانی، منابع، روش و مساله شناسی فقهی طراحی لباس در جامعه
حجت الاسلام نهاوندی گفت: مدیریت میدان پوشش و لباس در جامعه دچار ضعف و متاثر از مدرنیته غربی و مصرف گرایی نظام سرمایه داری است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی نهاوندی مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام روز چهارشنبه در نشست علمی «ظرفیت شناسی فقه پژوهی و مسائل طراحی لباس، مد و فشن» که در سالن امام خمینی (ره) این مرکز برگزار شد،  با اشاره به لزوم موضوع شناسی فقهی مد، فشن و طراحی لباس ناظر به مسائل میدانی برای راهگشایی مسائل گفت: مساله مُدهای رایج موضوعی است که میدان نوپدید به شمار می رود.

وی افزود: اولین کسی که در مساله خیاطی، دوخت و طراحی لباس اهتمام کرد، حضرت ادریس در 830 سال پیش از میلاد مسیح بود، وی نسل پنجم حضرت آدم است. زیرا پیش از او انسان ها با پوست حیوانات و برگ درختان خود را می پوشاندند.

وی در بخش دیگر به تبیین رهنمودها و اندیشه های رهبر معظم انقلاب در مساله مد و پوشش در سال 1383 پرداخت و بر ضرورت ظرفیت شناسی فقه پژوهی در مساله لباس و مد تاکید کرد.

مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با بیان این که در قاموس دین، لباس تنها به عنوان ساتر شناخته نمی شود و نماد تشخص و هویت انسان است، به دسته بندی روایات درباره انواع لباس، رنگ لباس، مکان پوشش، زمان پوشش، جنس لباس از منظر منابع دینی و در میراث فقهی علما پرداخت.

وی با اشاره به سیره و روایات معصومان در مساله لباس بیان کرد: در عرصه فقه درباره موضوع مد، نه به معنای غربی آن، ابوابی مانند زیّ، هیأت و صورت ظاهری اشخاص وارد شده است. مثلاً چگونگی پوشش لباس و عدم هیات لباس به شکل کافران بحث شده است.

حجت الاسلام نهاوندی معیارهای پوشش تراز را در نظام اسلامی مد نظر قرار داد و گفت: طرز رفتار افراد و زیست اجتماعی و سبک زندگی متناسب با لباس آنان باید مورد بازبینی و طراحی قرار گیرد. زیرا وضع کنونی پوشش و لباس در جامعه ما تحت تاثیر صنعت مد غربی و فرهنگ مصرف گرایی نظام سرمایه داری ارزیابی می شود. 

استاد فقه رسانه و ارتباطات با اشاره به احکام اولیه و ثانویه ادامه داد: مد و مدگرایی مورد نهی و نفی یا احکام تجویزی شارع به عنوان حکم اولیه نیست، مگر آن که عناوین ثانویه مانند تهییج، تحریک شهوت، تشبه به کفار، تبرج، مصرف گرایی، بر انگیختگی، فخرفروشی و تقلید ناپسند بر آن منطبق شود.

وی افزود: بیشتر فقیهان معاصر با توجه به منابع، مبانی، روش و مساله شناسی فقهی وارد حل مساله مد و لباس و فشن شده اند.

حجت الاسلام نهاوندی با بیان این که بیش از 127 روایت معتبر و بسیار روایت صحیح السند در موضوع لباس و پوشش قابل مراجعه است گفت: مساله تبلیغات رسانه ای مد و فشن با رویکرد فقهی نیازمند بحث و بررسی است و راهکارهایی مانند واقعیت ارزش افزوده و استفاده از فناوری متاورس می تواند در این مساله راهشگا باشد.

ارسال نظرات