۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۵۰۹۵۳
مشارکت رقابت؛ پشتوانه ایران قوی (۸)؛

حجت‌الاسلام کاوندی: برخی جریان ها نداشته‌های خود را از شورای نگهبان طلب می‌کنند

حجت‌الاسلام کاوندی: برخی جریان ها نداشته‌های خود را از شورای نگهبان طلب می‌کنند
حجت‌الاسلام کاوندی با تبیین وضعیت انتخابات و راهکارهای افزایش مشارکت و رقابت در آن، گفت: متأسفانه برخی از جریان‌ها نداشته‌های خود را از شورای نگهبان طلبکاری می‌کنند؛ شورای نگهبان وظیفه کاندیداسازی ندارد.

حجت‌الاسلام جواد کاوندی پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا درباره مشارکت و رقابت در انتخابات پیش‌رو با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب با این مضمون که «اگر انتخابات نباشد یا هرج و مرج یا دیکتاتوری می‌شود»، گفت: اگر انتخابات نباشد چگونه حرف جامعه را بفهمیم؟

این پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی ادامه داد: راه منطقی و عقلایی فهمیدن حرف و رسیدن به اراده مردم در یک نظام مردم‌سالار دینی یا غیر دینی و اداره امور بر اساس اراده مردم جامعه، انتخابات است؛ بنابراین انتخابات که در بسیاری از کشورهای دنیا هم مرسوم است، وسیله‌ای برای رسیدن به حرف واقعی مردم است.

وی با اشاره به کسانی که تنها از مردم حرف می‌زنند، گفت: ممکن است مردم یک روز آقای «الف» را انتخاب کنند و فردا «ب» را انتخاب کنند تنها برای اینکه در مقابل «الف» است؛ این داخل منظومه انتخابات است و مشکلی ندارد.

حجت‌الاسلام کاوندی درباره یک بام و دو هوا بودن عده‌ای که در مواردی حرف مردم را مقدم و در مواردی در مقابل آن می‌ایستند، ابراز کرد: جریان، حزب یا گروهی در کشور وجود دارد که دارای مبانی فکری با ریشه نظری غربی هستند؛ وقتی این‌ها جمهوری اسلامی را توصیف می‌کنند آن را توتالیتر می‌دانند؛ توتالیتر نه دیکتاتوری و نه دموکراسی است؛ مردم در نظام‌های توتالیتر نقش آفرینی توده‌ای دارند.

این پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی در بیان چهار فرض که جریان غرب‌گرا در هر فرض با جمهوری اسلامی مشکل دارد اظهار داشت: ورود این آقایان به انتخابات و رأی آوردنشان فرض اول است؛ در این صورت مسئولیت را بر عهده می‌گیرند اما همچنان چالش دارند؛ راهبرد فتح سنگر به سنگر یا راهبرد فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا نشان دهنده همین رویکرد است؛ این‌ها حاکمیت را از اساس به حق نمی‌دانند؛ آن چارچوب نظری این برونداد را به این‌ها می‌دهد که مجلس ششم شکل می‌گیرد که ابایی از جام زهر دادن به رهبری ندارد.

وی در بیان فرض دوم که جریان غرب‌گرا در انتخابات پیروز نشوند ابراز داشت: چون چارچوب فکری آن‌ها این فرآیند انتخابات را قبول ندارد بهانه‌هایی می‌آورند که این انتخابات درست نیست؛ در ساده‌ترین راهکارشان می‌گویند شورای نگهبان ایراد دارد؛ این غیر مسئولانه‌ترین برخورد با ساختاری است که شما پیشتر از طریق همین به مسئولیت رسیده‌اید.

حجت‌الاسلام کاوندی در بیان فرض سوم که تأیید صلاحیت نشدن غرب‌گرایان است گفت: جمهوری اسلامی مانند هر سسیستم دیگری حق دارد کسانی را که در چارچوب فکری با آن مخالف هستند را در خود راه ندهد؛ هر سیستم و نظام دیگر نیز اجازه نمی‌دهد یک عنصر، بازیگر یا مؤلفه غیر همسو با چارچوب فکری خود، از ارکان تصمیم گیری سیستم باشد؛ حتی اگر این ویروس وارد شود، سیستم واکنش نشان می‌دهد؛ حتی می‌توان گفت خواسته گروه مخالف نیز برای ورود غیرموجه است؛ اگر سیستم ایراد دارد برای چه تلاش می‌کنید تا به آن وارد شوید؟

این پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی به تفکر برخی که تأیید نشدن صلاحیت مخالفان را باعث مشارکت پایین انتخابات می‌دانند تصریح کرد: در نظام‌های دموکراتیک دیگر میزان مشارکت چقدر است؟ مشارکت فعلی در ایران بالای میانگین است؛ البته این مشارکت با تجربه و سابقه جمهوری اسلامی پایین است؛ ولی قابل قبول است.

وی تلاش هر چه بیشتر برای مشارکت حداکثری را ضروری توصیف کرد و گفت: با همه مشکلات ما باید از خاستگاه مبانی جمهوری اسلامی مشارکت را افزایش دهیم؛ من با سند و دلیل ثابت می‌کنم که مشارکت اگر 98 درصد هم باشد، آن را زیر سئوال خواهند برد؛ کما اینکه تجربه آن وجود دارد.

حجت‌الاسلام کاوندی به کتاب «جامعه‌شناسی سیاسی ایران، دوره جمهوری اسلامی» اشاره کرد و ابراز داشت: نویسنده وقتی به مشارکت بالای صدر انقلاب می‌رسد می‌گوید «این مشارکت اساساً مشارکت دموکراتیک نیست؛ این مشارکت پایدار نیست بلکه توده‌ای و آبستن بحران است؛ این مشارکت برخاسته از مشروعیت نیست»؛ البته منظورش مشروعیت غربی است.

این پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی تصریح کرد: بنابراین گمان نکنید اگر مشارکت بالا برود، خرده‌گیری این افراد فروکش می‌کند؛ ما باید از خاستگاه مبانی جمهوری اسلامی مشارکت 48 درصد یا 42 درصد مجلس یا ریاست جمهوری را افزایش دهیم.

وی درباره راهکار مشارکت و رقابت عالی گفت: رقابت گروه‌های مختلف مستلزم کاندیداهایی قوی از گروه‌های مختلف است؛ هر چند مسئولان نباید در تأیید صلاحیت‌ها وسواس به خرج دهند اما در جایی که کمتر از نماینده مورد نیاز افرادی هستند که دارای صلاحیت هستند نباید از شورای نگهبان انتظار داشته باشیم که برای معنا داشتن رقابت، خود را آنقدر تقلیل دهد که با منحل شدن یکسان باشد؛ شورای نگهبان وظیفه کاندیدا سازی ندارد.

حجت‌الاسلام کاوندی با اشاره به اینکه جریان‌های مختلف سیاسی استعداد خود را از دست داده‌اند ابراز داشت: ایراد از فعالان سیاسی خودمان است؛ ما در قم به اندازه کافی مجتهد نداشتیم؟ اجتهادی که شورای نگهبان توقع دارد نیز مطلق نیست بلکه یک اجتهاد متجزی قابل قبول و مورد تأیید آقایان است؛ ما حتماً این مجتهدین را داریم؛ حتماً این‌ها انقلابی هم هستند؛ یعنی مجتهد متجزی انقلابی بسیار است اما عقل عاقله‌ای باید این‌ها را تدبیر کند.

این پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی افزود: بازیگران جامعه سیاسی تنها مسئولان نیستند؛ تشکل‌های حوزوی چرا به این فکر نیفتادند که افرادی را در هر استان معرفی کنند؟ در نقطه مقابل بعضی جریانات، استعدادهای درونی خود را از بین رفته می‌بینند و برونداد نیروی انسانی ندارند؛ البته در جبران این نقیصه به شورای نگهبان اعتراض می‌کنند؛ باید گفت شورای نگهبان آقای «الف» و «ب» را رد کرده است اما شما می‌توانید نیروهای جدید بیاورید؛ این‌ها نداشته‌های خود را از شورای نگهبان طلبکاری می‌کنند؛ در آسیب‌شناسی این جریانات پیداست که به زایندگی، رشد و پایندگی لازم نرسیده‌اند و مشکل را باید ریشه‌ای‌تر حل کنند.

وی نقش انتخابات در تقویت حاکمیت ملی و سیاست داخلی را بسیار مبرهن توصیف کرد و گفت: انتخابات یک امر درونی است ولی به ویژه در شرایط کنونی تأثیر زیادی در عرصه بین‌الملل دارد.

حجت‌الاسلام کاوندی با استناد به نشریات خارجی که از سال‌ها پیش ایران را مؤلفه‌ای تعیین کننده در خاورمیانه می‌شناختند ابراز داشت: خیلی‌ها معتقدند خاورمیانه قلب زمین و جمهوری اسلامی اگر تمام کننده هم نباشد، اراده‌ای تعیین کننده است؛ مسئولان غربی هم می‌گویند نمی‌توان هیچ تصمیمی بدون حضور ایران گرفت، اگر هم بگیریم اجرایی نمی‌شود.

این پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی جمهوری اسلامی را متغیر ثابت معادلات منطقه دانست و گفت: اراده‌های دیگر متغیر وابسته هستند؛ دشمن استقلال جمهوری اسلامی را فهمیده است؛ اکنون کسانی که در این کشور فتنه‌ای بر می‌انگیزند به دنبال رفراندوم و رأی مردم هستند؛ حتی آنکه پدر و پدر بزرگش با رفراندوم نیامدند می‌گوید رفراندوم؛ چون مردم ایران به واسطه انقلاب اسلامی چنان استقلالی به دست آورده‌اند که حتی دشمن نمی‌تواند تغییر سرنوشتشان را بدون رأی این مردم پیشنهاد دهد.

وی با اشاره به هدف قرار گرفتن بیمارستان المعمدانی غزه تصریح کرد: همان موقع گفتم که برای انتقام این جنایت باید با قوت بیشتر در انتخابات ایران شرکت کنیم؛ این شعار نیست؛ دوست و دشمن در آخرین نقاط مرزی جنگ حق و باطل نگاهشان به ایران است که در درون چه تغییری پیدا می‌کند؛ اگر در جمهوری اسلامی انتخاباتی ضعیف برگزار شود، قطعاً دستگاه تبلیغاتی دشمن به رزمندگان فلسطینی، لبنانی و محور مقاومت می‌گوید که شما به پشتوانه چه کسی می‌جنگید؟ خود جمهوری اسلامی معلوم نیست باشد یا نباشد.

حجت‌الاسلام کاوندی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه انتخابات در ایجاد وحدت و میثاق ملی مؤثر است، سیاست داخلی را مستحکم‌تر خواهد کرد و در سیاست خارجی اثرگذار است.

ارسال نظرات