جایگاه معرفت در امر «تربیت»
در فرهنگ اسلامی، معرفت، بنیان است
معاون تهذیب حوزه ادامه داد: در رابطه سؤالات و ابهامات طرح عنوان کرد: تربیت در فرهنگ اسلامی، معرفت بنیان است و زمینه تربیت اسلامی یک دستگاه شناختی و معرفتی منسجم و نگرش ایمانی بوده و بدون معرفت، تربیت نقش بر آب است.
وی ادامه داد: معاونت تهذیب و تربیت باید جایگاه معرفت را در تربیت پاس بدارد و به درستی بار بگذارد و دبیرخانه امور معرفتی نیز برای رفع همین نیاز در معاونت تهذیب و تربیت شکل گرفت.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه افزود: تربیت خلقی و شخصیتی در میان دو امر مهم قرار میگیرد و از یک طرف مبتنی به دستگاه اندیشهای و فکری و نظام باورها و نگرشها میشود و از طرف دیگر به تعهد، احساس مسئولیت و رسالت مندی مبتنی میشود.
موظف هستیم به اندیشه های رهبری مراجعه کنیم
وی با بیان اینکه بدون این دو عنصر دستگاه تربیتی کامل نیست، اظهار کرد: کلاس های عقایدی که در حوزه های علمیه برگزار میشوند متکفل اصلی برای به دست آورند این نظام اندیشهای و فکری هستند اما به دلایلی کلاس های عقاید ما تبدیل به آموزش اعتقادات می شود و بین آموزش اعتقادات و تربیت اعتقادات تفاوت بسیاری وجود دارد و باید این آموزش را به سمت تربیت ایمانی و اعتقادی بکشانیم.
وی بیان کرد: برای انتقال نگرش ایمانی، اعتقادی و معرفتی موردنیاز به نسل جوان و طلاب حوزه علمیه باید از آخرین دستاوردهای شیعه بهره ببریم و آخرین دستاوردهای شیعه توسط اندیشمندان بزرگ انقلاب اسلامی ارائه می شود و در بین این اندیشمندان، رهبر معظم انقلاب ویژگیهایی دارد که از ایشان یک شخصیت منحصر به فرد پدید می آورد و فارغ از شأن راهبری و حقوقی، ایشان یک اندیشمند تراز بالا، عمیق، اصیل و جامع النظر است که اندیشه ای می آورد که موظف به مراجعه به آن هستیم.
از مبانی اندیشه های بنیادی تا عینیت و نظامات اجتماعی در فرمایشات و آثار رهبر معظم انقلاب جاری است
معاون تهذیب حوزه ضمن اشاره به طرح هایی همچون نظام جامع اندیشه اسلامی، سیر مطالعاتی شهید مطهری، طرح ولایت و … اضافه کرد: جای خالی طرح مطالعاتی آثار و اندیشه های رهبر معظم انقلاب در حوزه های علمیه همواره احساس می شد، از این رو دبیرخانه امور معرفتی مصمم شد تا این طرح را در دستور کار قرار دهد؛ در این طرح، حوزه علمیه به صورت رسمی اندیشه متعالی رهبر معظم انقلاب را در دستور کار قرار می دهد تا طلاب با اندیشههای ایشان آشنا شوند.
وی یادآور شد: دستگاه فکری که امروز رهبر معظم انقلاب عرضه میکنند از شهید مطهری پیشی می گیرد و در انتقال یک دستگاه فکری و نگرشی مستحکم برای جوانان و طلاب قابل توصیهتر است و نیاز است که این امر در جلسات تبیین شود.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه با بیان اینکه از مبانی اندیشه های بنیادی تا عینیت و نظامات اجتماعی در فرمایشات و آثار رهبر معظم انقلاب جاری است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم در تبیین مبانی فکری و بنیادهای نظری اسلام و انقلاب و هم در امتداد این اندیشه به عرصه عینیت فرصت بیشتری برای تبیین داشتند.
منظور از عنوان «از توحید تا تمدن» چیست؟
معاون تهذیب حوزه تأکید کرد: مراد ما از عنوان «از توحید تا تمدن» این است که از مبانی تا عینیت در آثار و اندیشه های رهبر معظم انقلاب وجود دارد، از این رو می توان گفت که ما اندیشمندی مانند ایشان نداریم که بتوانیم از اندیشه هایش در عرصه های مختلف استفاده کنیم.
وی بیان کرد: توصیه ما به طلبه ها این است که اگر می خواهند با یک نظام اندیشه ای مستحکم آشنا شوند، آثار و اندیشه های فرد اعلای این زمینه که کسی جز رهبر معظم انقلاب نیست را مطالعه کنند.
معاون تهذیب حوزه آثار و اندیشه های رهبر انقلاب را متعالی، پاسخگو، کارگشا، تمدن ساز، جامعه گرا و تعهدآفرین دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم این مهم را ره طلاب انتقال دهیم و در برنامه های خود از آن به درستی استفاده کنیم.
علی اصغر خواجه الدین