۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۷۵۱۱۵۹

عمان برای کاهش تنش در دریای سرخ میانجیگری می‌کند؟

عمان برای کاهش تنش در دریای سرخ میانجیگری می‌کند؟
فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن تیم لیندرکینگ پیش از سفر به مسقط از تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در دریای سرخ خبر داد.

«عمان در حال انجام تلاش‌های میانجی‌گرانه با [انصارالله] است که مناطق وسیعی از یمن را در دست دارند». این را فرستاده ویژه آمریکا در یمن تیم لیندرکینگ گفت که با هدف گفت‌وگو برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای تنش در دریای سرخ عازم عمان بود. 

 

وی سه‌شنبه شب (۶ فوریه) بدون اشاره به تجاوزات آمریکا و انگلیس علیه یمن به بهانه هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، تصریح کرد که تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن فعالیت نیروهای مسلح یمن باید به گونه‌ای انجام می‌شود که به بهبود وضعیت در دریای سرخ کمک کند.

 

اما نیروهای مسلح یمن اعلام کرده است که حملات پهپادی و موشکی علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ تنها در صورتی متوقف خواهد کرد که تجاوز اسرائیل به غزه پایان یابد. امری که موجب شد ​از حدود یک ماه پیش دو متحد اصلی تل‌آویو یعنی آمریکا و انگلیس به بهانه به خطر افتادن امنیت دریانوردی در دریای سرخ در چندین نوبت مراکز نظامی و تسیلحاتی یمن را هدف قرار دهند. 

لیندرکینگ در پاسخ به این موضوع نیز ادعا کرد وزیر امور خارجه آمریکا آنتونی بلینکن به سختی روی آن کار می‌کند و «ما باید شاهد آرامش جدی در غزه باشیم».

نماینده آمریکا در امور یمن، که پیشتر از حملات هوایی آمریکا علیه یمن برای تضعیف صنعاء حمایت کرده و تهدید کرده بود که تداوم حملات انصارالله در دریای سرخ بر حل‌وفصل مناقشه یمن در عرصه بین‌المللی تاثیر منفی می‌گذارد، افزود تلاش‌های دیپلماتیک برای «محدود کردن فعالیت» انصارالله یمن باید به گونه‌ای انجام می‌شود که به بهبود وضعیت در دریای سرخ کمک کند.

منبع: فارس
برچسب ها: یمن دریای سرخ عمان
ارسال نظرات