۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۷۵۱۲۵۶
به همت خبرگزاری رسا؛

نشست علمی «بررسی مبانی مردم سالاری دینی از منظر رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

نشست علمی «بررسی مبانی مردم سالاری دینی از منظر رهبر معظم انقلاب» برگزار شد
نشست علمی «بررسی مبانی مردم سالاری دینی از منظر رهبر معظم انقلاب» ر محل خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه حوزوی در راستای ماموریت‌های خود برای تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی تبیینی و همچنین مناظرات انتخاباتی کرده است.

تا کنون سه نشست انتخاباتی خبرگزاری رسا با حضور پژوهشگران، مبلغان و اساتید حوزه و دانشگاه با عناوین «چله تواصی» با موضوع نقش مبلغین در امیدآفرینی و حضور حداکثری در انتخابات، «رسانه، مشارکت و امید آفرینی»  و «پرسش و پاسخ دانشجویی» برگزار شده است.

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های مشارکت، رقابت؛ پشتوانه ایران قوی با حضور جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران با عنوان «بررسی مبانی مردم سالاری دینی از منظر رهبر معظم انقلاب» با حضور حجج الاسلام سجاد ایزدهی و محمد ملک زاده برگزار شد.

نشست علمی «بررسی مبانی مردم سالاری دینی از منظر رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

در این نشست حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تبریک ایام دهه فجر با اشاره به اینکه سه دیدگاه درباره مردم سالاری دینی وجود دارد، اظهار داشت: طبق نظریه اول دموکراسی در حکم جنس منطقی است که فصل ممیزهای آن دینی و غیر دینی است.

وی در ادامه گفت: نظریه دوم ناظر بر این است مردم سالاری و دین دو مفهوم متباین هستند و اصطلاح مردم سالاری دینی صحیح نیست زیرا دو عنوان مردم سالاری و دین با هم جمع نمی شوند؛ در نظریه سوم، مردم سالاری و دین دو مفهوم متناقض است؛ بنابراین براساس نظریه دوم و سوم، مردم سالاری دینی وجود ندارد.

نشست علمی «بررسی مبانی مردم سالاری دینی از منظر رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

همچنین حجت الاسلام سجاد ایزدهی عضو هیات علمی گروه فقه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست با تبریک ایام دهه فجر با تاکید براینکه مردم سالاری دینی نسبتی با دموکراسی ندارد، اظهار داشت: مردم سالاری دینی گونه خاصی از دموکراسی نیست بلکه قرائتی از نظام اسلامی مبتنی بر اراده مردم و پذیرش نظر و رأی مردم است و با دموکراسی از یک سنخ نیست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید براینکه مردم سالاری دینی ساختار و محتوای برگرفته از مبانی اصیل اسلامی دارد، گفت: رویکرد تمدنی اسلامی در مردم سالاری دینی تعریف می شود.

وی با اشاره به اینکه در قرون وسطی حکومت ها، مشروعیت خود را به کلیسا مستند می‌کردند، افزود: در دوره رنسانس نسبت دین از حکومت حذف شد و انسان خودبنیاد و مبتنی بر مبانی اومانیسم شکل گرفت، حاکمان تمام ظلم را بر مردم داشتند و مردم مورد ستم واقع شدند.

ارسال نظرات