۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۷۵۱۶۲۵
صدور انقلاب ۱۶؛

گفتمان بین المللی انقلاب اسلامی ایران

گفتمان بین المللی انقلاب اسلامی ایران
یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی ایران ، صدور انقلاب است. بر اساس این نظریه، هدف از صدور انقلاب، انتقال مفاهیم انقلابی اسلام به عنوان یک فرهنگ، ایدئولوژی و یک روش فکری و معرفتی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، پیروزی انقلاب اسلامی ایران منشاء تحولات بزرگی در منطقه و جهان شد و این رویداد تاثیرات بسیار زیادی در بیداری مسلمانان جهان و احیای باورهای دینی داشت. یکی از دستاوردهای انقلاب ایران در منطقه و جهان, صدور فرهنگ انقلاب اسلامی بود.

رهبر معظم انقلاب در این‌باره فرموده اند: تفکر بسیجی، تفکر انقلاب اسلامی است و امام بزرگوار ما این تفکر اسلامی را در ایران خلق کرد. مفاهیم انقلاب اسلامی و مفاهیم اسلام مثل عطر گل‌های بهاری است هیچ کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و بسان نسیم روح‌افزا و روان‌بخشى است که همه‌جا را به خودى خود می‌گیرد؛ حالا جنجال کنند، داد و بیداد کنند؛ رفته، صادر شده و الان شما در کشورهاى گوناگونى ملاحظه کنید؛ این تفکّر در لبنان دارد فعّالیت می‌کند، در عراق دارد فعّالیت می‌کند؛ جوان هاى عراقى حرکت کردند همراه ارتششان شدند توانستند این پیروزى‌ها را به دست بیاورند.

انقلاب ما بر اساس مبانی اسلام بنیان گذاری شده است و اسلام دینی است برای تمامی مردم جهان نه فقط برای یک منطقه یا یک قومیت خاصی و هچنین نصوص قرآنی فراوانی در این رابطه وارد شده است؛ خداى متعال در آیه 28 سوره «نبأ» مى‌فرماید: «ما تو را نفرستادیم مگر براى همه مردم جهان، در حالى که همگان را به پاداش هاى بزرگ الهى بشارت مى دهى و از عذاب الهى انذار مى کنى ولى اکثر مردم از این معنى بى خبرند.» در همین راستا مبانی انقلاب اسلامی ایران که برگرفته از معارف اسلام ناب است نیز برای مردم ایران و ایرانی به تنهایی نیست و می‌تواند با صدور این مبانی به ملت های آزاده جهان، منشاء تحولات موثری در عرصه رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشد.

هدف از صدور انقلاب اسلامی

یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی ایران، صدور انقلاب است. بر اساس این نظریه، هدف از صدور انقلاب، انتقال مفاهیم انقلابی اسلام به عنوان یک فرهنگ، ایدئولوژی و یک روش فکری و معرفتی است. هدف این نیست که ما انقلاب را به شکل متعارف در عرف سیاسی به این کشور و آن کشور صادر کنیم؛ انقلاب چیزی نیست که با ابزارهای سیاسی بشود ان را صادر کرد و به خورد مردم داد و این غلط است.

بنابر مبانی اندیشه امام خمینی، بنیانگذار و معمار کبیر جمهوری اسلامی ایران، با گسترش مسئولیت‌های نظام اسلامی هدف از استقرار چنین نظامی در سه سطح ملی، منطقه‌ای (اسلامی) و جهانی تعریف می‌شود و تلاش برای گسترش نفوذ اسلام در جهان را مسئولیت اصلی نظام اسلامی می‌داند و این یکی از اهداف جهانی انقلاب ایران در بحث صدور انقلاب اسلامی است.

موانع صدور انقلاب اسلامی

صدور انقلاب اسلامی معمولاً با موانعی در عرصه داخلی و بین‌المللی روبه‌رو می‌شود و اهداف جهان‌شمولی انقلاب اسلامی و صدور انقلاب بزرگ‌ترین علت مقابله با معارف انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید. امام‌خمینی با اذعان به وحشت برخی دولت‌ها از جمله آمریکا از صدور انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر حتی مناطق قاره آمریکا، این وحشت را در واقع به ترس از گسترش حق در جهان اسلام، بلکه جامعه جهانی مستضعفان و به‌خطرافتادن منافع آنان، تعبیر می‌کرد. در نگاه ایشان مهم‌ترین انگیزه آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حمایت ابرقدرت‌های دنیا از آن نیز ریشه در همین احساس خطر از صدور انقلاب اسلامی ایران داشت.

از نگاه قرآن، دین اسلام در سراسر جهان گسترش خواهد یافت و حاکمیت زمین به مستضعفان و بندگان صالح خداوند خواهد رسید فلذا مؤمنین با قیام علیه ظلم و جور و تشکیل نظام اسلامی آماده اعانت امام عصر (عج) می‌شوند و صدور مبانی این انقلاب اسلامی در جهت همراهی و یاری قیام امام زمان (عج) در آخرالزمان پرداخته و مردم دیگر جهان را آگاه می‌کنند.

از سوی دیگر دشمنان برای جلوگیری از گسترس اسلام و فرهنگ انقلاب اسلامی تمام تلاششان را می‌کنند تا با ایجاد رعب و وحشت در دل مردم جهان آنها را از این فیض عظیم دور بدارند؛ مثلا هدف انقلاب اسلامی را که ارائه زندگی و کشور داری بر اساس موازین اسلامی هست را، تعبیر می‌کنند به لشکر کشی به کشور های دیگر و کشور گشایی. برخی جهالت‌ها و تندروی‌های داخلی نیز با حمایت از روش‌های نظامی و آشکار صدور انقلاب و کارهای خودسرانه برخی افراد در برخی از کشورها مانند افغانستان، لبنان، سوریه و دیگر مناطق این تبلیغات را تأیید می‌کرد.

در این میان، مخالفت با انقلاب اسلامی ایران و سرکوب اندیشه‌های انقلابی و اسلامی در بعضی از کشورهای همسایه و بی‌توجهی یا سکوت سران کشورهای اسلامی در برابر قدرت‌های جهانی یا همراهی و همکاری با آنان برای حفظ حکومت‌های چندروزه خود نیز از موانع صدور انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید.

محمدمهدی داغانی نیشابوری

ارسال نظرات