۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۷۵۱۶۴۳

انشعاب در جریان اصلاحات؛ معتدل‌ها در برابر تحریمی‌ها

انشعاب در جریان اصلاحات؛ معتدل‌ها در برابر تحریمی‌ها
انتشار بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واپسین لحظات شامگاه ۲۲ بهمن، آن‌هم تنها چند روز پس از اعلام راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات و تأیید و تمجید فحوای آن از جانب «محمد خاتمی»، مُهر تأییدی بود بر وجود گسلی ترمیم‌ناپذیر میان افراطیون و طیف‌های معتدل اصلاحات.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انتشار بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واپسین لحظات شامگاه ۲۲ بهمن، آن‌هم تنها چند روز پس از اعلام راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات و تأیید و تمجید فحوای آن از جانب محمد خاتمی که روزگاری ردای رهبری جریان اصلاحات را به تن داشت، مُهر تأییدی بود بر وجود گسلی ترمیم‌ناپذیر میان افراطیون و طیف‌های معتدل اصلاحات.

به‌رغم آن‌که چند روز پیش راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات با رویکردی به شدت رادیکال منتشر شد و افراطیون اصلاح‌طلب در آن سازوکار انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده و انتخابات پیش رو را «فاقد معنا» و «نمایشی» و «غیررقابتی» عنوان کردند، انتشار بیانیه فوق که در آن بر مشارکت در انتخابات تأکید شده، آب سردی بود بر راهبرد رادیکال‌هایی که سال‌هاست گزینه «تحریم» را به‌مثابه چماقی بالای سر نظام نگه داشته تا به‌زعم خود چنین عنوان کنند که جایگاهی قابل در عرصه سیاست‌ورزی ایران داشته و قادرند به یک اشاره مشروعیت انتخابات را زیر سؤال ببرند!

تحریم‌طلبان با این رویکرد درصدد آن برآمدند تا از رهگذر بیان شروطی گزاف و زیاده‌خواهانه، درواقع مطالبات فراقانونی خود را به نظام تحمیل کنند.

نگاه واقع بیانیه در اردوگاه جدید اصلاحات!

انتشار بیانیه اخیر ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب به دنبال اعلام موضع صریح برخی از احزاب ریشه‌دار این جریان از جمله حزب «کارگزاران سازندگی» با همراهی احزابی نظیر «اعتدال و توسعه» و «ندای ایران» و «اعتماد ملی»، نشان داد معتدل‌های اصلاح‌طلب راه خود را از رادیکال‌هایی که هم‌چنان در فضای سال‌های آخر دهه هفتاد منجمد شده و وجوهی از رویکرد «چانه‌زنی از پائین» را در دستورکار خود قرار داده‌اند، جدا کرده‌ و بنا دارند تا با رویکردی واقع‌بینانه کنش‌گری سیاسی خود را تداوم بخشند.

این جمع از اصلاح‌طلبان به این تحلیل واقع‌نگرانه رسیده‌اند که محبوبیت و داشتن پایگاه اجتماعی با «رادیکال شدن گفتمان و صدور بیانیه حاصل نمی‌شود»، از این‌رو «نیروهای سیاسی و مدنیِ مردم‌سالار باید از سطح توصیف مسائل و بحران‌ها، صدور بیانیه و آرزواندیشیِ سیاسی، فهرست کردن آرمان‌های جذاب و سودای ناممکنِ تحققِ دفعی‌شان فراتر بروند.»

آن‌ها همچنین با اذعان به این‌که «کاهش مشارکت انتخاباتی از جمله به تشدید تهدیدها علیه ایران و تحریم‌ها علیه ایرانیان می‌انجامد» خود را دغدغه‌مندانی توصیف کرده‌اند که نمی‌توانند این مهم را نادیده بگیرند و بنابراین کنش مشارکت مدنی را در پیش گرفته‌اند تا با مشارکت فعال در عرصه انتخابات و فراخواندن هواداران خود به حضور، هم منویات معقول خود را در چارچوب قانون پی بگیرند، هم در بالا بردن آمار مشارکت به مثابه امری امنیت‌ساز ایفای نقش کرده باشند.

این درحالی است که پس از انتشار این بیانیه، بانیان راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات همچنان بر موضع پیشین خود پای فشردند تا ثابت کنند برای ایشان در همچنان بر همان پاشنه می‌گردد و هیچ تصمیمی بر تغییر رویکرد خود نسبت به انتخابات ندارند. گرچه آذر منصوری رئیس این جبهه امروز در نشستی خبری عنوان کرد «جبهه اصلاحات در موقعیتی قرار گرفته که توصیه‌ای برای انتخابات ندارد، ولی این به معنی قهر با صندوق و فاصله گیری از انتخابات نیست و اصلاحات باید تلاش کند که به انتخابات و صندوق رای معنا ببخشد. » با این‌حال او با بازنشر توییت چند روز قبل جواد امام بر عدم مشارکت جبهه اصلاحات در انتخابات تأکید کرد. ضمن این‌که پیش‌تر نیز خبرهایی مبنی بر تهدید و هشدارنسبت به اصلاح‌طلبانی که بنا دارند در انتخابات از حوزه تهران شرکت کنند، منتشر شده بود، خبری که حکایت از طرد و عدم حمایت این جبهه نسبت به این گروه‌ها داشت.

با همه این احوال اما طیف‌های معتدل اصلاح‌طلب عزم خود را برای مشارکت در انتخابات جزم کرده‌اند، چه این‌که از تجربیات پیشین پند گرفته و دریافته‌اند راه‌های آزموده را آزمودن خطاست. تأکید چند روز پیش کارگزارانی‌ها بر مشارکت در انتخابات «تحت شرایطی»، و بیانیه اخیر ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب امری در همین راستاست.

مرعشی: در ۹۸ هم نامزدم داشتیم؛ دروغ گفتیم کاندیدا نداریم

از سوی دیگر، حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی دیروز در نشست انتخاباتی اصلاح طلبانِ کرمان نکات جالبی پیرامون انتخابات بیان کرد و با بیان اینکه «نقد اصلی برای اصلاح طلبان برای به میدان نیامدن در انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است و این نقد در تاریخ متوجه اصلاح طلبان است» اعتراف قابل توجهی داشت. او گفت: با وجود آن‌که در انتخابات مجلس یازدهم برای تهران لیستی قوی داشته‌اند، اما «به دروغ تصمیم گرفتیم به مردم بگوییم کاندیدا نداریم»! (متن خبر را اینجا بخوانید)

با توجه به اذعان «حسین مرعشی» نسبت به رقابتی بودن انتخاب و دعوتِ گنشگران سیاسی و رسانه‌ای از مردم جهت حضور در پای صندوق‌های رأی، اردوگاه جدیدی در جریان اصلاحات شکل گرفته و با محوریت ۴ حزب اصلاح‌طلب و خواص نزدیک به آنها، بازیگرانشان وارد کارزار انتخابات خواهند شد تا با اصولگرایان به رقابت بپردازند؛ لب کلام آنکه انتخابات ۱۴۰۲ علی رغم همه ادعاهایی که پیش از این مطرح شده بود رقابتی خواهد بود.

ارسال نظرات