۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۵۱۰۲۹
اخبار انتخابات (۱۱):

تعداد نامزد‌های مجلس شورای اسلامی از ۱۴ هزار نفر گذشت/ راهبرد انتخاباتی اصلاحات

تعداد نامزد‌های مجلس شورای اسلامی از ۱۴ هزار نفر گذشت/ راهبرد انتخاباتی اصلاحات
در این بسته خبری به مروری به تأیید صلاحیت های جدید نامزدهای مجلس شواری اسلامی، معرفی ۱۰ چهره جدید برای انتخاب کاندیداها در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و تحلیل نوسانات نرخ ارز در آستانه انتخابات و راهبرد انتخاباتی کارگزاران در انتخابات خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در روزهای نزدیک به ۱۱ اسفندماه انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم، فضای انتخاباتی رقابتی‌تر شده، برخی لیست های انتخاباتی جریان های اصولگرا و اعتدالیون و اصلاح طلبان نهایی شده است، از این رو گروه رصد خبرگزاری رسا در این بسته خبری به تأیید صلاحیت های جدید نامزدهای مجلس شواری اسلامی، معرفی ۱۰ چهره جدید برای انتخاب کاندیداها در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و تحلیل نوسانات نرخ ارز در آستانه انتخابات و راهبرد انتخاباتی کارگزاران در انتخابات  پرداخته است.

تعداد نامزد‌های مجلس شورای اسلامی از ۱۴ هزار نفر گذشت/۱۰ چهره جدید برای انتخاب کاندیداها در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

تعداد نامزد‌های مجلس شورای اسلامی از ۱۴ هزار نفر گذشت

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی از تایید صلاحیت بیش از ۷۵۰ داوطلب دیگر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: این داوطلبان در مراحل قبل از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت صلاحیت‌شان احراز نشده بود که اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کردند. شورای نگهبان پس از انجام بررسی‌های دقیق صلاحیت‌ها آن‌ها را تایید کرد.

وی طحان‌نظیف گفت: در هفته پایانی فرصت رسیدگی به اعتراضات داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان قرار داریم و بررسی‌های اعضای شورا همچنان ادامه دارد.

با این احتساب تعداد نامزد‌های انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاییده شده توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان که این انتخابات روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد، از ۱۴ هزار نفر فراتر رفت.

البته طحان‌نظیف یادآور شد که بررسی صلاحیت‌ها و اعتراضات در مرحله شورای نگهبان به پایان نرسیده و تا پایان هفته یعنی روز ۱۹ بهمن ادامه دارد و نتایج نهایی پس از آن به داوطلبان ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: مهلت رسیدگی به اعتراضات داوطلبان این انتخابات در روز ۱۸ بهمن به پایان خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوال مجری این بخش خبری عنوان کرد: فقهای شورای نگهبان در حال رسیدگی به اعتراضات داوطلبان هستند. اگر چنانچه تغییری در نتایج بررسی‌ها حاصل شود به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

گفتنی است؛ پیش از این نیز ۲ هزار و ۲۴۸ داوطلب که در هیات‌های اجرایی و نظارت صلاحیت‌شان احراز نشده بود، توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند که اخبار آن طی سه مرحله اعلام و در سه لیست ۱۰۱۴ نفری، ۶۷۸ نفری و ۵۵۶ نفری به وزارت کشور ارسال شد.

تعداد نامزد‌های مجلس شورای اسلامی از ۱۴ هزار نفر گذشت/۱۰ چهره جدید برای انتخاب کاندیداها در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

۱۰ چهره جدید برای انتخاب کاندیداها در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب + اسامی

امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به جلسه 11 بهمن این شورا گفت: با توجه به لزوم تشکیل و تکمیل شورای انتخاب در جلسه 11 بهمن با برگزاری انتخاباتی 10 چهره به عضویت شورای انتخاب درآمدند.

وی افزود: حجت الاسلام شهاب مرادی، کاظم انبارلویی، عباس سلیمی نمین، علیرضا دبیر، صدیقه حجازی، محمود رضوی، محمد رئیس‌زاده، پیام تیرانداز، مهدی عباسی و غلامرضا خواجه‌سروی اعضای جدید شورای انتخاب هستند.

رسولی خاطرنشان کرد: شورای انتخاب شامل این ده نفر به‌اضافه شورای ائتلاف (به‌جز کسانی که کاندیدا هستند) خواهد بود.

در روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم و همین امر بازار عجیب شایعات را به‌همراه داشته است.

حدود یک ماه پیش قیمت دلار در محدوده 50 الی 51 هزار تومان بود و هیچ تحلیلی مبنی بر افزایش نرخ ارز مشاهده نمی‌شد اما به‌یک‌باره نرخ دلار با افزایشی عجیب روبه‌رو شد و تا محدوده 59 هزار تومان هم بالا رفت.

تعداد نامزد‌های مجلس شورای اسلامی از ۱۴ هزار نفر گذشت/۱۰ چهره جدید برای انتخاب کاندیداها در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

گروه های سیاسی بدون مجوز از وزارت کشور حق دادن لیست انتخاباتی ندارند

طبق قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، گروه های سیاسی بدون مجوز از وزارت کشور، حق دادن لیست انتخاباتی ندارند.

ماده ۸- صرفاً احزاب و جبهه‌ها می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان، فهرست انتخاباتی خود را به‌صورت مجزا برای حوزه‌های انتخابیه دارای بیش از یک کرسی و تا سقف کرسی‌های آن حوزه انتخابیه تنظیم و حسب مورد به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌ها اعلام کنند. این امر مانع از حمایت‌های احزاب و جبهه‌ها از نامزد‌ها در حوزه‌های انتخابیه تک کرسی نخواهد بود. آگهی اسامی نامزدها و فهرست‌های موضوع این ماده پس از تأیید ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌ها منتشر خواهد شد.

لذا در قم، گروه «ابنا» به دلیل فوت مسئول گروه آقای عرب، مجوزش باطل شده و «هم افزایی» به دلیل نداشتن مجوز رسمی از وزارت کشور، حق دادن لیست ندارند و اگر رسماً لیست بدهند مرتکب جرم شده و باید با آنها برخورد شود.

تعداد نامزد‌های مجلس شورای اسلامی از ۱۴ هزار نفر گذشت/۱۰ چهره جدید برای انتخاب کاندیداها در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

اظهارنظر به‌جهت دیده‌شدن در رقابت انتخاباتی

نکته جالب‌توجه این بوده که به‌سبب نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی، شاهد اظهارنظرات گوناگون و عجیب پیرامون نرخ ارز هستیم، اظهاراتی که بیشتر به‌سبب داغ‌شدن فضای انتخاباتی و درعین‌حال افزایش شهرت صورت می‌گیرد،

به‌عنوان نمونه یکی از مجریان اسبق صداوسیما که از قضا نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی است، در پستی نوشت: آیا بانک مرکزی و دولت به‌دلیل تأمین منابع و نوسان‌گیری نرخ ارز را افزایش داده‌اند؟

البته پیش‌تر و در دوران افزایش نرخ ارز، نیز چنین اظهارنظراتی مبنی بر دخالت مستقیم دولت در افزایش و کاهش نرخ ارز وجود داشته است، در واقع این افراد مدعی هستند دولت در راستای تأمین کسری بودجه خود در انتهای سال، نرخ ارز را افزایش و پس از تأمین اعتبار، قیمت دلار را کاهش خواهد داد.

آنچه مشخص است، تحلیل‌های این‌چنین فاقد ارزش است، در واقع ازآنجایی که نرخ ارز در ایران برای مردم حائز اهمیت است، لذا افزایش این نرخ فضای عجیب در کشور ایجاد خواهد کرد، جوی که در صورت عدم کنترل منجر به اعتراضات اجتماعی نیز خواهد شد.

از سوی دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است و دولت به‌دنبال افزایش مشارکت مردم است، اما افزایش نرخ ارز و نارضایتی می‌تواند قهر برخی از اقشار مردم از صندوق‌های رأی را به‌دنبال داشته باشد.

نکته بعدی پیرامون این موضوع به انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری مربوط می‌شود، در واقع هر گونه عدم کنترل نرخ ارز به‌ روی تصمیم‌گیری مردم تأثیرگذار است، درواقع هیچ دولتی به‌دنبال حضور 4ساله نیست و ازآنجایی که افزایش نرخ دلار و عدم توانایی در کنترل نرخ ارز، ادامه حیات دولت در چهار سال دوم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، لذا با این تحلیل نیز می‌توان ادعای عجیب انتخاباتی برخی از افراد را رد کرد.

تعداد نامزد‌های مجلس شورای اسلامی از ۱۴ هزار نفر گذشت/۱۰ چهره جدید برای انتخاب کاندیداها در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

راهبرد انتخاباتی کارگزاران در انتخابات چیست؟

باتوجه به نزدیکی روز انتخابات رفته رفته استراتژی‌های جریان‌های سیاسی رونمایی می‌شود. در این بین بسیاری منتظرند تا ببینید اردوگاه اصلاح‌طلب چگونه در این رقابت‌ها حاضر خواهند شد. در این مورد روز گذشته «حسین مرعشی»، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: «برنامه انتخاباتی این حزب صرفا حضور در حوزه‌هایی است که نامزدی با سوابق روشن حزبی یا اصلاح‌طلبی داشته باشد.

روزنامه آرمان امروز به نقل از حسین مرعشی نوشته است:

پیشنهاد ما حضور در حوزه‌های انتخابیه‌ای است که نامزد حزبی یا غیرحزبی تایید صلاحیت شده با سوابق روشن اصلاح‌طلبانه داشته باشد و بتوانیم در برابر مردم از عملکرد گذشته و آینده آن‌ها دفاع کنیم.

طبق اخبار دریافتی شورای مرکزی کارگزاران سازندگی ایران به پیشنهاد دبیرکل حزب و با رای اعضا، مصوب شد که کارگزاران با رعایت آیین‌نامه جبهه اصلاحات صرفاً در حوزه‌هایی از انتخابات مجلس شورای اسلامی فعال باشد که نامزد حزبی یا نامزدی با سوابق روشن و قابل دفاع اصلاح‌طلبانه تایید صلاحیت شده باشند، این اقدام حزب کارگزاران سازندگی در شرایطی است که تحریمی های جریان اصلاحات همچنان بر عدم مشارکت تاکید داشته و مصوبه حزب کارگزاران سازندگی نشان می دهد که رقابت در چارچوب نظام جمهوری اسلامی در برابر مبارزه با نظام در بخشی از جریان اصلاحات پذیرفته شده است.

تعداد نامزد‌های مجلس شورای اسلامی از ۱۴ هزار نفر گذشت/۱۰ چهره جدید برای انتخاب کاندیداها در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

مخالفان انتخابات فرمان تحریم را صادر کردند

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات درباره جزئیات مصوبه تازه جبهه اصلاحات گفت: با توجه به شرایط موجود و به استناد راهبرد انتخاباتی و مصوبه مجمع عمومی که امشب به تصویب رسید، جبهه اصلاحات ایران در انتخابات اسفند ماه امکان ارائه لیست در تهران را ندارد!

از این رو، اگرچه پیش از این و در تمام قیام و قعود جبهه اصلاحات نیز این عزم تحریمی قابل مشاهده بود لکن تاکنون به هر دلیلی رسما اعلام نمی‌شد. دقت شود که این نخستین بار طی ماه‌های اخیر است که سخنگوی جبهه اصلاحات رسما اعلام می‌کند که انتخابات اسفند از سوی چپ‌های تحریمی، تحریم شده است.

و باز دقت شود که نباید اسیر الفاظ انتخابی امام و امثال امام شد! الفاظی که برای پوشاندن چهره کریه و خیانتبار تحریم انتخابات بیان می‌شوند (مثل امکان ارائه لیست نداریم!) و هدف دیگرشان ایجاد کانال فرار از برخورد امنیتی است؛ وگرنه همه می‌دانیم که جریانات سیاسی بوجود می‌آیند تا مسیر صلاح و فلاح را از صندوق رأی و با محوریت مردم ایجاد کنند و گرنه در سمت دیگر ماجرا گزینه اسلحه و خیابان وجود دارد.

به سخن دیگر اینکه جوامع صرفا و فقط 2 راه برای اصلاح امور و تصمیم‌گیری مردم‌محور در اختیار دارند. اسلحه و صندوق رأی. لذاست که این همه مدنیت و رسانه‌محوری و سیاست‌ورزی و تولد احزاب و گروه‌های سیاسی صرفا به این دلیل است که جامعه به مسیر خشونت‌بار اسلحه نرود و راه عقلانی و مدنی یعنی صندوق رأی را در پیش گیرد و از دانستن همین معانی است که نقاب از چهره خائن و خطرناک چپ‌های تحریمی فرو می‌افتد.

درباره اظهارات امام همچنین باید دانست که او دروغ می‌گوید و چپ‌های تحریمی حتی اگر هیچ نامزد اصلاح‌طلبی هم در انتخابات نباشد اما امکان ارائه لیست و تکرار رفتار خود در سال 92 (حمایت از روحانی) را دارند. لکن این کار را نمی‌کنند چون می‌خواهند به جای صندوق رأی از مسیر خیابان با مردم و نظام اسلامی حرف بزنند؛ بنابراین با تصمیم اخیر، چپ‌های تحریمی تاکنون 3 انتخابات پیاپی 98، 1400 و 1402 را تحریم کرده‌اند.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات