۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۵۲۲۳۱
یادداشت؛

صدای رسای میدان بودن، وظیفه خواص

صدای رسای میدان بودن، وظیفه خواص
اهمیت خواص و نقش آنها به قدری بالا است که دشمنان همیشه به آنان طمع کرده و سعی در اغوای این قشر دارند تا بتوانند به این وسیله به عوام جامعه استیلا پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، برای اینکه بخواهیم اهمیت انتخابات را بیش از پیش درک کنیم باید بدانیم هر نماینده مجلس شورای اسلامی یک افسر عالی رتبه در میدان جنگ است که رهبری این میدان را امام جامعه بر عهده دارد، این افسران دایره اختیاراتی دارند که کم نیست، اما مهمتر از اختیارات نمایندگان جایگاه فرآیند انتخاب آنها است، در یک نقشه کلی قرآن چنین تصویر سازی می کند که؛ ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت؛ عبادت خدا و اجتناب طاغوت وظیفه افراد هر جامعه و جامعه اسلامی است، به عبارتی همچنانکه عبادت خدا باید کرد و برای این عبادات شناخت و معرفت لازم است نسبت به طاغوت هم همین طریق باید طی شود یعنی دشمن شناسی مهمترین مولفه بعد از عبادت خدا است که باید به آن توجه شود.

اگر عبادالله یک جامعه هستند عبادالشیطان و طاغوت هم یک جامعه اند و طبیعتاً هر کدام متشکل از افرادی هستند که این جوامع را تشکیل می دهند مهمترین نکته این است که هیچکدام از افراد در این جوامع بدون نقش نیستند، پس افراد باید جایگاه خود و نقش خود را پیدا کنند شاید بخاطر همین حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها دایما دعا می کردند: الهی استعملنی لما خلقتنی له، خدایا من را خرج کاری کن که مرا بخاطرش آفریدی.

در این میان نقش خواص جامعه بیش از همه سنگین است، اما خواص چه کسانی اند؟ هر فردی که بنا به وسیله و علمی که در اختیار دارد بتواند بر روی چندین نفر تاثیر، شوق و انگیزه ایجاد کند خواص نام می گیرد که ممکن است درجات این اشخاص به سبب کمیت و کیفیت اثرگذاری متفاوت باشد.

رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش خواص می فرماید: «ایجاد یک فکر، یک گفتمان، یک جریان فکری در جامعه، به دست خواص جامعه است؛ به دست اندیشمندان جامعه است؛ آنها هستند که می توانند فکر ملتها را به یک سمتی هدایت کنند که مایه‌ی نجات ملتها شود؛ همچنان که خدای نخواسته می توانند به سمتی ببرند که مایه‌ی بدبختی و اسارت و تیره‌روزی ملتها شود. این دومی متأسفانه در طول هفتاد، هشتاد سال اخیر در برخی از کشورها، از جمله در کشور خود ما اتفاق افتاد.»(۱۳۹۱/۰۹/۲۱)

اهمیت خواص و نقش آنها به قدری بالا است که دشمنان همیشه به آنان طمع کرده و سعی در اغوای آنها دارند تا بتوانند بوسیله آنها به عوام جامعه استیلا پیدا کنند، بهترین تصویر تاثیر خواص را اگر بخواهیم به تصویر بکشیم می شود سکانسی از فیلم مختارنامه که در آن لشکر مختار به فرماندهی بن شمیت و همراهی کیان ایرانی به تقابل با مصعب بن زبیر می رود، آنجا یکی از اصلی ترین حیله های دشمن اغوای خواص لشکر مختار است که اتفاقا نتیجه هم می دهد و لشکر مختار شکست می خورد هر چند بعد از آن فرمانده لشکر نادم از کار خویش شده و توبه می کند اما پشیمانی و توبه چه سود دارد وقتی شیرازه لشکر به سبب شهید شدن بهترین یاران لشکر از هم پاشید و به شکست انجامید.

روایتی است از رسول مکرم اسلام، که می فرماید: «لا تصلح عوامّ هذه الأمّة الاّ بخواصّها قیل یا رسول‌اللّه و من خواصّها قال العلماء» حضرت عالمان را خواص جامعه می داند یعنی کسانی که صلاح امور عوام امت به دست آنها رقم می خورد؛ البته گاهی اوقات نیز عموم مردم از خواص پیشی می گیرند و در امتحانات الهی سربلند می شوند مثل فتنه ۸۸ که مردم نمره قبولی گرفتند اما برخی از خواص لغزیدند.

پس امروز در کارزار انتخابات ما دو جبهه داریم؛ دوستانی که آن را با عنوان امت واحده اسلامی نام می بریم با تاسی به آیه ۲۱۳ سوره بقره که می فرماید: «کان الناس امه واحده» که با هدف ریاست عالم پا به عرصه گذاشته است و آن نیز با تاسی بر آیه ۵ سوره قصص است که می فرماید«و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» حال در مقابل این جبهه، دشمن داریم.

خواص جبهه دشمن که تکلیفشان معلوم است؛ حیله گری و فتنه انگیز است، اما خواص جبهه خودی چه؟ وظیفه آنها چیست؟

در گام اول خواص جامعه می بایست مردم را به معنای واقعی دوست داشته باشند، در غیر این صورت تاثیر گذاری کمترین میزان خود را خواهد داشت، شاخصه اصلی پیامبران، ائمه و اولیا و بدنبال ایشان امامین انقلاب ایجاد، تثبیت و رشد رابطه قلبی بین خودشان و مردم است، این مورد را نیز قرآن در اثنای آیه ۱۰۳ سوره آل عمران اشاره می کند آنگاه که تالیف قلوب مومنین را یک چیز فرامادی معرفی می کند، یعنی اگر خواص با صدق و خلوص نیت وارد عرصه کارزار با دشمن شوند خداوند نیز عنایات خود را شامل می کند.

گام بعدی مردمی بودن، مشورت با مردم است که همین انتخابات یکی از شقوق و شاورهم فی الامر قرآن است، البته این مشورت و حضور مردم ابعاد مهم دیگری هم دارد که فعلا در این مقال نمی گنجد.

گام دوم خواص جامعه اطلاع رسانی در امور مهمه و تبیین وضعیت جامعه و تشویق و ترغیب در جهت انجام کارهای جمعی مشارکتی است که یک وجهه اش انتخابات است، این مورد نیز مورد اشاره قرآن است آنجا که در سوره انفال آیه ۶۵ می فرماید: یا ایها النبی حرض المومنین علی القتال؛ سومین گام عملیاتی خواص جامعه در مقابل جبهه دشمن، تشویق جامعه به سمت امت واحده بودن و دعوت به یک صدایی دوری از تفرقه، نفاق و دو رویی است، این هم ارشادی از جانب قرآن است که ما باید توجه کنیم که خدا ما را به عنوان جامعه واحد می پسندد( و ما کان الناس الا امه واحده. یونس آیه ۱۹) 

اما مهمترین وظیفه خواص این است که صدای رسای میدان کارزار علیه دشمن باشند، یعنی جبهه حق را طوری معرفی کنند و طوری علمداری کنند و پاسخگوی شبهات باشند که نفرات بی تفاوت میل شان به سمت دشمن نباشد چرا که این افراد بدنبال جبهه ای هستند که صدای رسایی دارند، این خصیصه به قدری مهم است که سبب لغزش خیلی از نخبگان جامعه شده و یا برخی ها را تا اعلی علیین برده است.

نمونه های بارز تاریخ برای هر دو طرف عبارتند از حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و جناب عمار که امامشان در جدایی آنها نفیر «أین» سر داده است و ابو موسی اشعری که لعن و نفرین یک تاریخ را با ساده لوحی خود به جان خریده است. کسب این درجه مستلزم دانستن منظومه فکری امام و رهبر خویش و اسلام شناسی توأم با زمان شناسی است.

ارسال نظرات