۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۷۵۲۵۶۱
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

عبور از تحریم ها و ایستادن بر قله اقتدار و عزت دستاورد استثنایی حضور مردم در میدان انتخابات است

عبور از تحریم ها و ایستادن بر قله اقتدار و عزت دستاورد استثنایی حضور مردم در میدان انتخابات است
امام جمعه موقت تهران با اشاره به نقش ملت در تعیین سرنوشت کشور، گفت: پیوند تنگاتنگ و در هم تنیده شهروندان با کشورداری و شکل‌‌گیری نهادها و نظام‌‌های سیاسی از مهم‌‌ترین ارکان مردم‌‌سالاری دینی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن توصیه به خود و دیگران به رعایت تقوای الهی، گفت: تقوا دژ مستحکم و فولادی است که انسان ها را از گزند حوادث حفظ می کند، در هفته های گذشته موضوع تقوای حکمرانی در نگاه امیرالمومنین را بررسی کردیم.

وی افزود: در ادامه مباحث ارائه شده پیرامون منشور حکمرانی، امیرالمؤمنین(ع) در فرمان حکومتی به مالک اشتر، چگونگی نگاه حاکمان به مردمان را تبیین می‌فرمایند «مالک، مردمان دو گروه هستند، یا برادر دینی تو هستند و یا در آفرینش با تو همانندند» چه کلام انسان‌سازی. در جامعه آن روز مصر جمعیت انبوهی به اسلام ایمان نیاورده بودند و در دنیای کفر سیر می‌کردند. حضرت علی(ع) در این فراز تأکید می‌کنند که مالک، آحاد افراد در نظام اسلامی باید مورد توجه و نگاه ویژه تو باشند. آنان یا هم کیش و آیین تو هستند و یا مانند تو انسان هستند.

وی افزود: این نگاه که براساس نظریه جذب حداکثری و دفع حداقلی بنیان نهاده شده است یکی از مهمترین ارکان نظریه دولت در سپهر سیاسی مدرسه پیامبر اعظم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) است. راهبرد حکومت آراسته به رحمت و عطوفت رهبر معظم انقلاب اسلامی در رویدادهای اجتماعی گذشته از این رکن رکین اندیشه سیاسی دینی الهام می‌گرفت.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این نگاه، زیرساختی در روابط و مناسبت‌های مدیریتی و تعامل‌های انسانی را خلق می‌کند که راه را برای تحکیم پیوند دولت و ملت هموار می‌کند. با افزایش سرمایه اجتماعی، زمینه ارتقای کارآیی نظام سیاسی و اعتماد عمومی فراهم می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اینکه مردم و ملت، زمینه آزمایش مدیران و مسئولان هستند، ابراز کرد: هر رأی مسئولیتی خطیر بر شانه افرادی است که مخاطب و منتخب ملت عزیز ایران هستند لذا اگر در این جایگاه به وظیفه خود به شایستگی عمل کنند در نزد خداوند جایگاهی فاخر و منزلتی ویژه خواهید داشت و اگر در انجام مسئولیت کوتاهی شود در پیشگاه خلق و خالق مسئول هستید.

وی با بیان اینکه براساس اندیشه امیرالمومنین (ع) کسی که شایستگی مقام مدیریت را ندارد خود را برکرسی مدیریت نمی نشاند، ادامه داد: نگاه درست به خویشتن و جایگاه مدیریت و نگاه با معرفت به خدا و دریافت درست از حقیقت هستی اجازه نمی‌دهد انسان در جایگاهی که شایستگی آن را ندارد بنشیند و گرفتار زیاده خواهی و ستم بر مردم شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌‌های اسلام برای فراهم آوردن زمینه‌‌های رشد اقتصادی، اشتغال، کاهش شکاف طبقاتی، افزایش سطح همبستگی، رفاه اجتماعی و ارتقای سطح فضایل اخلاقی و نوع دوستی در جامعه، نهادینه سازی فرهنگ قرض‌‌الحسنه در جوامع اسلامی و انسانی است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی و چالش‌‌های طبقه ضعیف و متوسط که با آن رویارو هستند و برای برون رفت از تنگنای اقتصادی و تأمین نیازهای ضروری خویش، امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند به نهادهایی هستند که بتوانند به صورت سهل و روان به این نیاز مهم پاسخ دهند.

امام جمعه موقت تهران افزود: صندوق‌‌های قرض‌‌الحسنه که در چارچوب قواعد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این خدمات را به مردم ارائه می‌‌دهند و امروز مورد عنایت ویژه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران می‌‌باشند، باید توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شورای پول و اعتبار مورد حمایت جدی قرار گیرند و از تمام ظرفیت نظام بانکی کشور برای افزایش منابع قرض‌‌الحسنه و پشتیبانی از نهادهای متولی این مهم بهره گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با بیان اینکه سازمان اقتصاد اسلامی با ساماندهی بیش از یک هزار صندوق قرض‌‌الحسنه با اشراف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این راه، گام‌‌های بلندی برداشته است، ابراز کرد: امید است با مذاکرات انجام شده و نگاه مثبت دولت محترم و بانک مرکزی جمهوری اسلامی بتوان در حمایت و پشتیبانی از صندوق‌‌های قرض‌‌الحسنه در چارچوب نظامات و قواعد گام‌‌های بلندی بردارند.

وی با اشاره به روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی تاکید کرد: مردم عزیز، پیش از انقلاب اسلامی، در شهر تهران ۷۵ بوستان و فضای سبز محله‌‌ای، منطقه‌‌ای و فرامنطقه‌‌ای وجود داشت این عدد در حال حاضر به دو هزار و ۳۹۰ بوستان و فضای سبز، افزایش یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با بیان اینکه سرانه فضای سبز درون شهر تهران از یک متر مربع پیش از انقلاب اسلامی امروز به ۱۷ متر مربع برای هر فرد رسیده است، ادامه داد: تا امروز ۴۶ هزار هکتار درختکاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران عملیاتی شده است و به گفته مدیرعامل محترم سازمان بوستان‌‌ها و فضای سبز تهران تا سال ۱۴۰۳ طرح ۵۰ هزار هکتاری کمربند سبز شهر تهران به اتمام می‌‌رسد. 

وی تحول در حوزه های مختلف را از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و اذعان داشت: امیدوارم در راه اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی با توجه به زیرساخت‌‌های اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور قدم‌های بلندی برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به حوادث غره اظهار داشت: ایالات متحده امریکا، نظام لیبرال دموکراسی غرب این مدعی دفاع از حقوق بشر و دموکراسی، امروز مدیریت کشتار بیش از ۳۰ هزار کودکان، جوانان، زنان و مردان مظلوم و مقاوم غزه را در دستان آلوده به جنایت خویش دارد.

وی افزود: این چهره واقعی فرهنگ و تمدن غربی است. اقدام به خودسوزی خلبان نیروی هوایی آمریکا در برابر سفارت رژیم صهیونیستی بازگوکننده این حقیقت است که امروز دنیای مدرن، گوش شنوایی برای شنیدن فریادها و اعتراضات جامعه جهانی به کشتار بی‌‌رحمانه و نسل‌‌کشی مردم غزه ندارد.

وی با اشاره به اینکه ملت عزیز با هدایت خداوند سبحان، برگ زرین دیگری به تاریخ پر افتخار، حدود نیم قرن مقاومت و ایستادگی خود خواهند افزود، تصریح کرد: در حکمرانی برآمده از ارده ملت و مبتنی بر مبانی حقوقی و ارزش‌‌های متعالی اسلام، پیوند تنگاتنگ و در هم تنیده شهروندان با کشورداری و شکل‌‌گیری نهادها و نظام‌‌های سیاسی از مهم‌‌ترین ارکان مردم‌‌سالاری دینی است.

وی یادآور شد: عبور همراه با عزت و قدرت از چالش‌‌های بزرگ و رویارویی با نظام سلطه و دو اردوگاه شرق و غرب و پیروزی انقلاب اسلامی، تبدیل جنگ تحمیلی به نقطه آغاز حرکت پرشتاب و سرشار از امید و نشاط ملت بزرگ ایران و پشت سر نهادن تحریم‌‌های به اصطلاح شکننده امریکا و دنیای استکبار از دستاوردهای بزرگ و استثنایی حضور تعیین کننده مردم در سپهر سیاست است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: در ۴۰ سال نخست انقلاب، حکمرانی کشور با الهام از این رکن اصیل و ظرفیت بی‌‌بدیل با ساخت درونی قدرت حرکت پرشتاب خود را تداوم بخشیده است و امروز ارتقای جایگاه مردم و نقش‌‌آفرینی ملت در راستای افزایش اقتدار ملی و وحدت ملی و سرمایه اجتماعی و تحکیم پیوند ملت و دولت و ارتقای کارآیی قوای سه گانه و دستگاه تصمیم‌سازی کشور مورد تأکید ویژه رهبری معظم انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه وحدت ملی و انسجام اسلامی دو راهبرد قطعی نظام برای تحکیم ارکان اقتدار ملی و تبدیل تهدیدها به فرصت‌‌ها است، خاطرنشان کرد: ملتی که دارای وحدت است، نماد عزم، اراده، امید، آرمان‌‌خواه و ایستاده در میدان مجاهدت و تلاش و مبارزه است و این مهم دستاورد تفاهم و گفت‌‌وگو و تعامل برآمده از عقلانیت و اخلاق و حرکت بر مدار قانون است.

وی ادامه داد: در نقطه مقابل اگر بر آتش اختلافات دمیده و گسل‌‌های اجتماعی فعال و زمینه تنش‌‌های سیاسی و اجتماعی فراهم شود، وحدت ملی و انسجام اسلامی و اقتدار بزرگ ملت ایران در برابر دسیسه‌‌ها و توطئه دشمنان انقلاب و کینه توز مورد تهدید قرار می‌‌گیرد، این است که در آموزه‌‌های اجتماعی اسلام و قرآن بیش از هر اصل بر وحدت و انسجام جامعه اسلامی تأکید شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد ابراز کرد: تقویت نظام پاسخگویی و حکمرانی برآمده از اراده ملت و مشارکت شهروندان در کشورداری باید مستمر پایدار و با ثبات باشد، یکی از عوامل محوری و اساسی ثبات و مشارکت مردم در عرصه سیاست پاسخگویی صاحبان قدرت است.

وی افزود: اگر ساز و کار و ابزارهای پاسخگویی مسئولان و مدیران طراحی شود بدون تردید به ارتقای کارآیی نظام و اعتماد عمومی و مشارکت مردم می‌‌انجامد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به لزوم مشارکت مردم در تصمیم سازی و خط مشی گذاری ها خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در فرایند خط مشی گذاری و تصمیم سازی است. رهبر معظم انقلاب در دی‌‌ماه ۱۴۰۰ از ضرروت طراحی ساز و کارهایی برای مشارکت و افزایش ظرفیت‌‌های عمومی و مردمی در فرایند تصمیم‌‌سازی و خط مشی گذاری سخن گفتند و فرمودند «مسئولان یک ساز و کاری را پیش بگیرند که بتوانند از نظرات استفاده کنند». در حقیقت مردم را در تصمیم‌‌سازی دستگاه‌‌های کشور شریک کنند و از ظرفیت مردمی هم برای نظارت عمومی استفاده کنند. ایفای نقش ساختارمند مردم در سطوح مختلف تصمیم‌‌سازی نقش مؤثری در افزایش حضور آنها در سپهر سیاست و کشورداری خواهد داشت.

وی ادامه داد: امیدوارم دولت محترم و قوای سه گانه و مجلس شورای اسلامی که ان شاءالله با اراده شما ملت بزرگ شکل خواهد گرفت راه را برای این مهم و تحقق رهنمود الهام بخش رهبر معظم انقلاب هموار کنند و در سطوحی بالاتر از امروز کار کنند و زمینه مشارکت نخبگان در تصمیم‌سازی فراهم شود.

ارسال نظرات