۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۷۵۲۶۱۴

مهلت رای‌گیری انتخابات به پایان رسید/ آغاز شمارش آراء مردم

مهلت رای‌گیری انتخابات به پایان رسید/ آغاز شمارش آراء مردم
مهلت قانونی رای‌گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری پس از سه مرتبه تمدید شدن، ساعت 24 جمعه 11 اسفند به پایان رسید و بلافاصله کار شمارش آراء مردمی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مهلت قانونی رای‌گیری انتخابات در ساعت 24 جمعه 11 اسفند به پایان رسید و بلافاصله پس از اتمام روند اخذ رای از افراد حاضر در شعب، کار شمارش آراء مردمی آغاز می شود.
 
گفتنی است، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، از ساعت ۸ صبح جمعه 11 اسفندماه در سراسر کشور آغاز شد و براساس قانون تا ساعت 18 ادامه داشت. اما، این مهلت بنابر تشخیص وزیر کشور تا ساعت 24 جمعه 11 اسفند تمدید شد.
 
استقبال گسترده مردم به رغم سرمای شدید موجب تمدید ساعت رای گیری تا ساعت 24 شد. با توجه به میزان آرای اخذ شده تا این لحظه و تخمین میزان آرا در ساعات آینده، برآوردها از افزایش میزان مشارکت نسبت به انتخابات دور قبل حکایت دارد. میزان مشارکت در انتخابات دوره قبل مجلس 42 درصد بود.
 
ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد که شعب اخذ رای در سراسر کشور موظفند تا آخرین نفر از افراد حاضر در شعب رای گیری کنند.
 
پس از پایان فرآیند رأی گیری، آرای حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌ها و استان‌ها شمارش و از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود. از آنجا که حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر ۳۰ کرسی در مجلس دارد و ۳ هزار و ۵۴۵ نامزد در صحنه رقابت حضور داشتند، زمان شمارش و اعلام نتایج زمان می‌برد.
 
بنابر آمار ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر می توانستند در انتخابات ۱۴۰۲ شرکت کنند که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن بودند.
 
بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، حدود ۱۵ هزار نفر برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده اند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد هستند و ۱۴۴ نفر هم در مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شدند.
 
انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار شد. این چهار حوزه، ۱۷۰۰ شعبه داشت که برای هر شعبه پنج صندوق الکترونیکی و در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکتریکی در نظر گرفته شد.
 
گفتنی است، بیش از ۳۵۰ خبرنگار و عوامل خبری از ۱۶۰ رسانه و ۲۰ کشور جهان، دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری را از ایران پوشش رسانه‌ای دادند.
 
گزارش خبرگزاری رسا حاکی است، دکتر طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان نیز در گفت وگویی اعلام کرد که شمارش آرا پس از اخذ آرای آخرین نفرات حاضر در شعبه انجام گیرد.
 
عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان دقایقی پیش در گفتگو با بخش خبری 24 سیما اظهار داشت: نظارت بر فرآیندهای برگزاری انتخابات از ابتدای آغاز رای‌گیری تاکنون صورت گرفت و با مشکلی مواجه نبودیم.
 
وی خاطرنشان کرد: از طریق سامانه مردم ناظر گزارش‌های محدودی دریافت کردیم که مورد پیگیری قرار گرفت و با مشکل خاصی مواجه نبودیم.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: شمارش آرا پس از پایان رای‌گیری در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
 
حسین عجمی
ارسال نظرات