۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۷۵۳۴۷۱
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

از شکل گیری درس خارج مهدویت با رویکرد تحقیق علمی تا تولید ۶ هزار کتاب مهدویت در حوزه

از شکل گیری درس خارج مهدویت با رویکرد تحقیق علمی تا تولید ۶ هزار کتاب مهدویت در حوزه
حجت الاسلام معنوی گفت: امروزه به لطف سیر تطوراتی شکل گرفته در حوزه های علمیه، تعداد ۶۰۰۰ کتاب در حوزه مهدویت می توان ارائه کرد که این رقم، علاوه بر نگارش ۲۸۰۰ مقاله علمی، پژوهشی و ترویجی و نیز مقالات تخصصی فعال در این عرصه است.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی معنوی مدرس حوزه و دانشگاه در نشست «تطور اندیشه مهدویت در حوزه در سده اخیر» از سلسله نشست های علمی یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم با اشاره به توجه حوزه های علمیه به مباحث مربوط به مهدویت در صدسال گذشته اظهار داشت: در صدسال گذشته تنها کتابی با نام دادگستر جهان درباره مهدویت وجود داشت که بسیاری از افراد تنها این کتاب را می شناختند؛ اما امروزه به لطف سیر تطوراتی شکل گرفته در حوزه های علمیه، تعداد ۶۰۰۰ کتاب در حوزه مهدویت می توان ارائه کرد.
 
وی افزود: این تعداد از کتاب ها و تالیفات تنها مربوط به پژوهش های حوزه علمیه قم است و در حوزه های علمیه کشورهای دیگر همچون شهر سامرا نیز شاهد فعالیت پژوهشی گسترده ای نسبت به امامت و مهدویت هستیم که پژوهش ها بسیار قابل توجه هستند.
 
مدرس حوزه و دانشگاه بیان داشت: شکل گیری تحقیق علمی در حوزه علمیه قم درباره مهدویت در دهه اخیر بوده است و امروز شاهد بیش از ۲۸۰۰ مقاله علمی، پژوهشی و ترویجی هستیم که این تعداد، به غیر از مقالات تخصصی فعال در این عرصه است، همچنین نزدیک به ۴۰۰ مقاله با رویکرد مهدویت پژوهشی شکل ارائه شده است.
 
وی شکل گیری درس خارج مهدویت با رویکرد تحقیق علمی در حوزه های علمیه را از جمله فعالیت های پژوهشی مهدویت حوزه های علمیه دانست و اظهار داشت: امروزه درس خارج مهدویت توسط برخی از علما همچون آیت الله طبسی در حوزه علمیه برگزار و دانش پژوهانی در این زمین تربیت می شوند.
 
حجت‌الاسلام معنوی ابراز کرد: مسئله مهدویت که در صدسال پیش در چند کتاب حدیثی خلاصه شده و یا در منابر به عنوان امری مناسبتی ارائه می شد؛ اما امروز تطور مطالعاتی آن در حوزه های علمیه به مقداری افزایش پیدا کرده که غنای محتوایی و معرفتی آن، ظرفیت تبدیل شدن مسئله مهدویت به دروس خارج را فراهم آورده است.
 
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر گسترش مهدویت پژوهی و معرفت به آن در ایران خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کتابخانه های تخصصی متعددی درباره مهدویت شکل گرفت و در کنار آن مراکز مختلف تخصصی و موسسات مهدویت به وجود آمد و مطالعات مهدویت به عنوان تفکر راهبردی در حوزه دانشی گسترش پیدا کرده و روز به روز به وسعت آن افزوده شد.
 
ارسال نظرات