۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۷۵۳۸۶۱

موشک ابومهدی؛ موشکی با ۱۰ ویژگی راهبردی

موشک ابومهدی؛ موشکی با ۱۰ ویژگی راهبردی
موشک کروز ابومهدی (طلائیه) یکی از جدیدترین دستاورد‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریاست که برد موشک‌های کروز دریایی ایران را از ۳۰۰ کیلومتر به بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر یعنی سه برابر افزایش داده است.
صنعت دفاعی ایران در سال ۱۴۰۲ نیز همچون سال‌های گذشته دستاوردها و محصولات متنوع و موثری را در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران طراحی و تولید کرده است که هر کدام به نوبه خود نقش مهمی در حوزه رزمی ایفا خواهند کرد. به همین منظور، گروه سیاسی خبرگزاری فارس قصد دارد تا در روزهای آینده هر کدام از این دستاوردها را بازخوانی کند.چهارمین گزارش از این مجموعه به بررسی و معرفی جدیدترین موشک کروز برد بلند ایرانی با نام «موشک کروز ابومهدی» اختصاص دارد که در ادامه، ویژگی‌های آن را مطالعه می‌کنید.

موشک ابومهدی؛ قاتل ناوهای دشمنان

موشک کروز ابومهدی برای اولین بار ۳۰ مردادماه سال ۹۹ همزمان با موشک بالستیک حاج قاسم رونمایی و سه سال بعد یعنی در سومین روز از مردادماه ۱۴۰۲ با حضور امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع، دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و دریادار حمزه‌علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش به نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران الحاق شد.این موشک یکی از تولیدات صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با برد بیش از یک هزار کیلومتر است که می‌تواند هر هدفی را منهدم کند و از این طریق،‌ محدوده پوشش دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به قبل چندین برابر کرده و می‌تواند دامنه عملیاتی گسترده‌ای را تحت پوشش قرار دهد.استفاده از مواد منفجره با قدرت تخریب بالا در سَر جنگی موشک ابومهدی، قابلیت انهدام انواع ناو، ناوچه و ناوشکن‌ها را به این موشک بخشیده است.

بهره‌گیری موشک ابومهدی از هوش مصنوعی

موشک ابومهدی قابلیت شلیک از انواع حامل‌های متحرک و ثابت را دارد و سامانه هدایت و ناوبری این موشک قابلیت به‌روزرسانی موقعیت نهایی هدف را در طول پرواز داراست.واکنش سریع، مدیریت انتخاب هدف در میدان، دورزدن پدافند دشمن و قابلیت شلیک از عمق جزو ویژگی‌های موشک کروز دریایی ابومهدی به شمار می‌رود.موشک ابومهدی قابلیت پرواز در ارتفاع پست و زیر دید رادارهای دشمن را دارد و می‌تواند مسیر و ارتفاع خود را با توجه به عوارض جغرافیایی و سامانه‌های پدافندی دشمن تغییر دهد.این موشک اولین موشک کروز برد بلند دریایی است که از هوش مصنوعی در نرم افزارهای مرتبط با طراحی مسیر پروازی موشک در سامانه فرماندهی و کنترل استفاده کرده و امکان عبور از عوارض طبیعی و مصنوعی و همچنین سایت‌های راداری و پدافندی دشمن را با عبور از نقاط راه میانی داشته و از جهت‌های مختلف به سمت هدف حمله و برخورد می‌کند.

تجهیز موشک ابومهدی به سیکر دوگان

دیگر ویژگی موشک ابومهدی استفاده از سامانه ناوبری تلفیقی پیشرفته و موتور قدرتمند است که می‌تواند از عمق خاک ایران اسلامی و از مکانی کاملاً پنهان به سوی اهداف متحرک دریایی شلیک شود.این موشک اولین موشک کروز برد بلند دریایی در کشور است که از سیکر دوگان (اکتیو و پسیو) راداری بهره می‌برد که این فناوری علاوه بر مقابله با جنگ الکترونیک سامانه‌های دشمن باعث افزایش میزان اختفای موشک هنگام نزدیک شدن به هدف شده تا همچون یک شبح بدون اینکه دشمن متوجه شود به آن حمله کرده و فرصت واکنش به موقع را از دشمن می‌گیرد.
 
سامانه پرتاب موشک ابومهدی قابلیت آماده‌سازی و پرتاب در کوتاه‌ترین زمان را دارد و می‌تواند چندین موشک را با فواصل زمانی کوتاه و از مسیرهای مختلف به سمت یک هدف مشخص شلیک کند به نحوی که این موشک‌ها همزمان به هدف مورد نظر برخورد کنند.

ویژگی‌های موشک ابومهدی به روایت سردار تنگسیری

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در تشریح اهمیت موشک ابومهدی در ارتقای توان رزم این نیرو گفت: یکی از کارهایی که این موشک می‌تواند انجام بدهد، دورسازی دشمن است و می‌تواند دشمن را از ساحل خودمان دور کند.وی افزود: ما می‌توانیم از عمق، موشک ابومهدی را شلیک کنیم. این موشک دارای سیکر دوگان است و در مقابله با جنگ الکترونیک دشمن موفق عمل می‌کند.فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه موشک ابومهدی به ما کمک می‌کند تا اهداف را به دقت هدف قرار داده و دشمن را در عمق مورد اصابت قرار دهیم، تصریح کرد: همچنین باعث می‌شود دشمن از ساحل ما دور شود.وی ادامه داد: موشکی که به نیروهای دریایی سپاه و ارتش تحویل شده، هم می‌تواند بر روی شناور نصب شده و هم از روی سکوهای ساحلی شلیک شود.سردار تنگسیری گفت: اگر شناور شما یک هزار کیلومتر وارد عمق شود و این موشک را با برد یک هزار کیلومتری شلیک کند، دشمن یا ناو هواپیمابر باید یک هزار کیلومتر دیگر عقب‌نشینی انجام بدهد. در آن صورت هواپیماهای این ناو هواپیمابر کارایی نخواهند داشت. به همین دلیل، این موشک جزو موشک‌های تحریمی است.

تجهیز نیروی دریایی ارتش به موشک ابومهدی

دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش اردیبهشت ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نیروی دریایی ارتش به موشک‌های کروز ابومهدی تجهیز شده یا خیر؟، گفت: این کار محقق شده و به‌زودی این موضوع رونمایی می‌شود. خبر تجهیز نیروی دریایی ارتش به موشک‌های کروز ابومهدی که در گفت‌وگوی خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس با دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام شده بود، سه ماه بعد یعنی روز الحاق این موشک به نیروهای دریایی ارتش و سپاه تایید شد. در این راستا، دریادار حمزه علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در مراسم الحاق این موشک تجهیز نیروی دریایی ارتش به موشک کروز ابومهدی را تایید و ویژگی‌های آن را برشماری کرد.

اهمیت موشک کروز ابومهدی برای افزایش توان نیروی دریایی ارتش

دریادار حمزه‌علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در تشریح اهمیت موشک کروز ابومهدی در ارتقای توان رزم این نیرو گفت: اضافه شدن این موشک به سبد موشک‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، قدرت بازدارندگی و دفاعی نیروی دریایی را در عمق تکمیل می‌کند.وی افزود:‌ با توجه به سواحل ما در منطقه مکران و شناورهای نیروی دریایی ارتش، با استقرار و نصب آن بر روی شناورها می‌توانیم از منافع جمهوری اسلامی ایران در شمال اقیانوس هند و دریاهای آزاد، حراست کنیم.
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ویژگی‌های موشک ابومهدی بیان کرد: این موشک پاسخگوی هرگونه تهدیدی در عمق دریا به ویژه شمال اقیانوس هند به‌عنوان محل ماموریت و مسئولیت نیروی دریایی ارتش است.دریادار کاویانی تصریح کرد:‌ موشک ابومهدی با قابلیت‌ها و سَر جنگی بسیار پرقدرت می‌تواند پاسخگوی هر تهدیدی باشد.
 
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: با این موشک می‌توانیم قدرت بازدارندگی و زنجیره دفاعی خودمان را در کنار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خلیج فارس و تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند و دریاهای آزاد و هر کجا که منافع جمهوری اسلامی ایران و ملت عزیز و نجیب ایران اسلامی باشد، تامین کنیم.‌ حتماً با دریافت این موشک و به کارگیری آن این توان ایجاد خواهد شد.

نخستین حضور موشک کروز ابومهدی در منطقه سوم دریایی ارتش

چند ماه پس از برگزاری مراسم الحاق موشک کروز ابومهدی به نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران، سوم دی ماه بود که این موشک در مراسمی با حضور فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی ارتش به منطقه سوم دریایی نیروی دریایی ارتش در کنارک الحاق شد.
 
البته به نظر می‌رسد که نیروی دریایی ارتش از این موشک با نام طلائیه استفاده می‌کند چرا که در مراسم الحاق این موشک به منطقه سوم دریایی ارتش در کنارک، موشک مورد نظر با نام طلائیه حضور دارد.

دیگران چه می‌گویند؟

همانند سایر دستاوردهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی، الحاق موشک راهبردی ابومهدی به نیروهای دریایی ارتش و سپاه از چشم ناظران بین‌المللی نیز، مخفی نماند و واکنش‌های مختلفی را در سطح بین الملل شاهد بودیم که برخی از آن‌ها در ادامه آمده است.روزنامه جروزالم پست در گزارشی با بررسی ویژگی‌های موشک کروز «ابومهدی» تاکید کرد که اضافه شدن این موشکِ بردبلند و نقطه‌زن به‌عنوان پاسخی به تحرکات آمریکا در منطقه تلقی می‌شود.
 
در این گزارش آمده است: نیروی دریایی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هر دو موشک کروزی را در اختیار دارند که قرار است توانایی آن‌ها برای حمله به کشتی‌ها در منطقه را افزایش دهد. این موشک «ابومهدی» نام دارد و گفته می‌شود که یک موشک کروز دریایی با دقت بالا است.این روزنامه با بیان این‌که موشک ابو مهدی برد هزار کیلومتری دارد، افزود: رونمایی از این موشک در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌های دریایی افزایش یافته و ایالات متحده هواپیماها و کشتی‌های جنگی بیشتری را به خلیج فارس ارسال کرده است.
جروزالم پست در ادامه با اشاره به این‌که موشک و پهپاد اصلی‌ترین ابزار ایران در زمینه دفاع دریایی است، نوشت: این اعلامیه برای ایران اهمیت زیادی دارد. امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در مراسم رونمایی از موشک گفت که موشک کروز ابومهدی قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک و سیستم‌های راداری را دارد و از هوش مصنوعی برای ترسیم مسیر بهینه پرواز خود استفاده کرده است.
 
این روزنامه صهیونیستی درباره قابلیت‌های موشک ابومهدی تصریح کرد: این موشک ساخت داخل می‌تواند پدافند دریایی ایران را گسترش دهد و همچنین منطقه‌ای را که ایران می‌تواند، تهدید کند و همچنین برد عملیاتی ایران را گسترش دهد.جروزالم پست با تاکید بر اینکه «موشک‌های کروز گاهی اوقات می‌توانند از آب عبور کنند و بنابراین تشخیص آنها برای رادار دشوار است»، یادآور شد: رونمایی از این موشک به عنوان پاسخی به تحرکات آمریکا در منطقه تلقی می‌شود. بنابر گزارش رسانه‌های داخلی، ایران اخیراً از موشک بالستیک خیبر با برد ۲۰۰۰ کیلومتر که قابلیت حمل کلاهکی به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم را دارد، رونمایی کرده است. ایران می‌گوید که موشک مافوق صوت جدیدش می‌تواند به سراسر منطقه برسد و اسرائیل و اروپا را تهدید کند.
خبرگزاری آناتولی در گزارشی با اشاره به رونمایی از موشک کروز «ابومهدی» از تولیدات صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در گزارشی نوشت: ایران پس از آن که وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در روزهای اخیر اعلام کرد نیروهای بیشتری از جمله جنگنده و ناو جنگی به منطقه می‌فرستد، روز سه‌شنبه از یک موشک کروز جدید که با یاد یکی از فرماندهان شهید عراقی نامگذاری شده است، رونمایی کرد.این خبرگزاری در ادامه نوشت: موشک ساخت داخل «ابومهدی» به طور رسمی و با حضور محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و سایر مقامات ارشد نظامی به نیروی دریایی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده شد.
در ادامه این گزارش آمده است: این موشک دور برد با برد هزار کیلومتر که در آن از فناوری هوش مصنوعی نیز استفاده شده، توسط کارشناسان صنایع هوافضای ایران، یکی از شاخه‌های وزارت دفاع آن، ساخته شده است. در این موشک که به گفته رسانه‌های داخلی ایران، در سر جنگی آن مواد منفجره با قدرت تخریب بالا به کار رفته است، قابلیت عبور از سامانه‌های دفاع هوایی و حمله به اهداف مورد نظر را دارد.
این گزارش همچنین با پرداختن به اظهارات سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در رونمایی از این موشک به نقل از او نوشت که «اگر شناور هزار کیلومتر در عمق حرکت کند و هزار کیلومتر هم برد شلیک داشته باشد، ناو هواپیمابر دشمن باید هزار کیلومتر دیگر هم عقب‌نشینی کند و در این صورت دیگر هواپیماهای دشمن کارایی نخواهد داشت.»
ارسال نظرات