۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۷۵۳۸۶۸
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

اهمیت درک توحید افعالی در زندگی

اهمیت درک توحید افعالی در زندگی
اصفهان ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: توحید افعالی یعنی بدانیم سرچشمه تمام کارهای جهان به اراده خالق جهان است و تا خداوند اراده نکند کاری انجام نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در جلسه شرح صحیفه سجادیه، با اشاره به دعای چهل و سوم از صحیفه سجادیه، گفت: این دعا مربوط به زمانی است که امام سجاد(ع) هلال ماه مبارک رمضان را رؤیت می‌کردند، امام جریانات طبیعت را تحت عنوان خلقت یاد می‌کنند و زمانی که ماه را می‌بینند از خداوند نام می‌برند.
 
آیت الله مهدوی در ادامه افزود: امام سجاد(ع) غرق در توحید بوده است و یاد ما می‌دهند که هرچیزی که می‌بینیم را وصل به خالق کنیم، امام سجاد(ع) هنگام رؤیت ماه می‌فرمایند از خداوندی که رب من و رب تو و خالق من و تو است و انداه گیری وجود من و تو را اندازه گیری کرده و برای من و تو صورت بندی کرده تقاضا می‌کنم که درود خود را بر چهارده معصوم(ع) نازل کند و ماه رمضان را ماه برکت قرار بدهد، برکتی که گذشت ایام آن را نابود نکند و پایدار باشد.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در این دعای خود هم سلامتی جسم و هم پاکی از گناهان را از خداوند تقاضا می‌فرمایند، در این دعا امام به ما یاد می‌دهد که چگونه راضی‌ترین و پاکیزه‌ترین باشیم و در میان عبادت کنندگان سعادتمندترین باشیم.
 
وی با بیان اینکه نعمت اصلی بندگی خداوند است، اظهار کرد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند خداوند نعمت خودش را بر ما تمام کند به واسطه بندگی خودش، این فرمایش ایشان به این دلیل است که اغلب افراد نعمت را صرفا در امور مادی می‌بینند.
 
آیت الله مهدوی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه در شرایطی توسط امام سجاد(ع) مطرح شد که ائمه اطهار(ع) امکان فعالیت علنی و رسمی در جامعه به دلیل فشار حاکمان ظالم نداشتند، تصریح کرد: ما باید یقین و باوری داشته باشیم که بدانیم هرچه به ما می‌رسد از راه تقدیر و باور تو است، نتیجه این موضوع پرهیز از بدی کردن و رسیدن به مرحله توحید افعالی است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری، عنوان کرد: توحید افعالی یعنی بدانیم سرچشمه تمام کارهای جهان به اراده خالق جهان است و تا خداوند اراده نکند کاری انجام نخواهد شد، حضرت عیسی به مردم می فرمایند من مرده را زنده می‌کند اما این به اذن پروردگار است و اراده از خداوند صادر می‌شود.
 
وی ادامه داد: خداوند اراده می‌کند و پیامبر او معجزه را صادر می‌کند تا مردم به خداوند متعال ایمان بیاورند، لذا وقتی دعا می‌کنیم انبیاء و اولیاء را مؤثر مستقل و دارای استقلال در امور خود نمی دانیم، بلکه ایشان را واسطه می‌کنیم، توحید افعالی به همین معنا است که بدانیم هرآنچه وجود دارد به اراده پروردگار متعال است و همه اینها به توحید برمی‌گردد./1304/
متین فیروزآبادی
ارسال نظرات