۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۳۸۵۷۳
آیت الله مهدوی:

ارزش انسان به میزان تعقل در خداشناسی است

ارزش انسان به میزان تعقل در خداشناسی است
اصفهان ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی که فقط به دنبال لذت جویی باشد، عقل دارد اما آن را تعطیل کرده است، انسان باید از عقل خود برای رسیدن به خداوند استفاده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در غدیریه اصفهان، با بیان اینکه ارزش هر انسانی به برکت فکر او است، گفت: جسم انسان هم ارزش دارد اما جسم با حیوان مشترک است، لذا اگر کسی فقط شبانه روز زندگی خود را به نیازهای جسمی اکتفا کند نمی‌تواند ادعا کند که اشرف از حیوان است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: در آیه 12 سوره مبارک محمد(ص) می‌خوانیم که کسانی که کافر هستند لذت‌رانی می‌کنند از این جهان و یک نمونه از این لذت‌رانی خوردن است. انسانیت ما به وسیله لذت‌رانی تحقق پیدا نمی‌کند، انسانیت فوق حیوانیت است، اگر کسی تنها به دنبال تفریح و لذت باشد زندگی او حیوانی است. قرآن کریم می‌فرماید چنین اشخاصی مانند حیوانات هستند و اگر عمل انسان کافر را مثل حیوان می‌بینید باید بدانید رتبه او از حیوان پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه خداوند به انسان کافر عقل داده اما او تعقل نکرده است، اظهار کرد: انسان کافر سرمایه شناخت خداوند را داشته اما آن را استفاده نکرده است. ارزش انسان به ایمان او است و کسی که ایمان داشته باشد خداوند را خواهد شناخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان باید از عقل خود برای رسیدن به خداوند استفاده کند، خاطرنشان کرد: کسی که فقط به دنبال لذت جویی باشد و اهل خداشناسی نباشد عقل دارد اما آن را تعطیل کرده است، معیار انسانیت زندگی بر مبنای لذت جویی نیست.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: رشد تکنولوژی و امکانات در جامعه انسانی معیار تفاوت انسانیت ما با حیوانات نیست، معیار تفاوت میان انسان و حیوان کفر و ایمان است، قرآن کریم می‌فرماید بسیاری از اجنه و انسان‌ها جهنمی خواهند شد برای اینکه برای اینها عقل گذاشته شده بود اما تعقل نکردند، قوه فکر داشتند اما تفکر نمی‌کردند، نیروی فهم داشتند اما تفهم نمی‌کردند.

وی در ادامه به محدود شدن عقل اکثر انسان‌ها به بهره برداری دنیایی اشاره کرد و گفت: قدم اول ما شناخت خداوند است و هرکاری می خواهیم انجام بدهیم از این مسیر است، کسی که خداوند را نشناسد ارزش ندارد، انسان اگر خواست یک قدم از حیوان جلوتر برود در نخستین قدم باید خدا را بشناسد و راه دیگری هم نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه، اظهار کرد: آیه 12 سوره طلاق می‌فرماید ما آفریده شده‌ایم که خداوند را بشناسیم، هدف این است که علم و قدرت بی نهایت خداوند را که در این جهان آثار آنها را می‌بینیم بشناسیم. اینکه کسی خالق این عالم را نشناسد یعنی اینکه عقلش را تعطیل کرده است.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند چقدر قبیح است که شخصی 50 سال عمر کند اما خالق خود را نشناسد. کسی که به خداشناسی نرسد بسیار متضرر شده است. امام حسین(ع) تمام وجودشان خداوند است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات