۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۷۳۲۵۵۴
آیت الله مهدوی:

خداوند عالم را بخاطر ۱۴ معصوم خلق کرده است

خداوند عالم را بخاطر ۱۴ معصوم خلق کرده است
اصفهان ـ عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: خداوند جهان را برای چهارده معصوم(ع) خلق کرده و به برکت وجود ایشان جهان ارزش خلقت پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در غدیریه اصفهان، با اشاره به آیه 30 سوره بقره، این آیه را مربوط به خلیفه خداوند عنوان کرد و گفت: تعیین خلیفه الهی با خداوند است نه اینکه بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) سقیفه شش نفر جمع بشوند و بگویند به نظر ما خلیفه فلان شخص است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن فرموده است که تعیین خلیفه با پروردگار است، سؤال کردن از انسان به دلیل اینکه ممکن است خطا کند ایراد ندارد اما سؤال کردن از خدای متعال در خصوص دستوری که داده است خطا است، خدای متعال وقتی می‌گوید قرار دهنده خلیفه من هستم، از آنجایی که اسم فاعل در عربی زمان ندارد، این یعنی در همه زمان‌ها تعیین کننده خلیفه خداوند است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه جایگاه خلیفه الهی بسیار بالا است، خلیفه یعنی کسی که جای خداوند نشسته است، اظهار کرد: تعیین چنین جایگاهی کار ما است، خلیفة الله یعنی کسی که بجای خداوند است و تمام وجود او باید پاکی و عصمت باشد. چنین شخصی را خداوند متعال به خوبی می‌شناسد و در هرزمانی یک نفر از میان مردم را برای این کار برگزیده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خداوند 124 هزار پیامبر دارد که 313 نفر از میان ایشان رسول هستند، تصریح کرد: رسول یک مرتبه بالاتر از نبی است، رسول علاوه بر آگاهی و علم نبی، فرستاده‌ای است که باید از مردم دستگیری کند. وقتی ملائکه به خداوند اعتراض کردند که چرا می‌خواهی انسان را خلیفه قرار بدهی، حدس ما این است که ملائکه انتظار داشتند خودشان خلیفه خداوند بر روی زمین باشند.

وی در ادامه افزود: علت این حدس من این است که وقتی خداوند اعلام کرد می‌خواهد انسان خلیفه او روی زمین باشد ملائکه گفتند خدایا ما هیچ عیبی نداریم و نه اهل خون ریزی هستیم و نه خطایی می‌کنیم و تسبیح تو را هم می‌گوییم. ملائکه نمی‌دانستند خداوند به دنبال 14 نفر معصوم است که خطا و اشتباهی نمی‌کنند.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: خداوند جهان را برای چهارده معصوم(ع) خلق کرده است و به برکت وجود ایشان جهان ارزش خلقت پیدا کرده است، همه انبیا انتظار خلقت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را می‌کشیدند و ما خار و خاشاک این گلستان هستیم که در کنار ایشان آفریده شده‌ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خداوند همه چیز را به حضرت آدم تعلیم داد، تصریح کرد: اسماء چهارده معصوم(ع) را حضرت آدم نمی‌دانست، خداوند این اسماء را به حضرت آدم آموزش داد و از ملائکه خواست تا این اسماء را بگویند، اما آنها گفتند ما نمی‌دانیم مگر آن چیزی که تو به ما آموزش داده باشی و ما این اسامی را بلد نیستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: شاید اینکه انسان خونریزی و فساد خواهد کرد را هم خداوند به ملائکه آموزش داده است. از این آیات متوجه می‌شویم منشأ علم پروردگار متعال است اما علم خداوند منشأ ندارد، علم هرکسی از خداوند است و علم خداوند از منشأ خودش است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر اینکه خداوند به هیچ چیزی نیاز ندارد، گفت: خداوند نه به کسی و چیزی نیاز دارد و نه هرگز دچار عجز خواهد شد، گاهی ما خیال می‌کنیم مؤثر در بقای اسلام هستیم، اگرچه در این خصوص وظیفه داریم اما حقیقت این است که اسلام و خداوند به ما نیازی ندارد اما رشد ما در گرو این است که به اسلام و به خداوند خدمت کنیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات