۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۷۵۷۰۰۳

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» روانه بازار نشر شد

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» روانه بازار نشر شد
کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» نوشته هژیر فتحی فعال رسانه‌ای با همکاری فائزه تقی‌پور چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» اثر «هژیر فتحی» و همکاری «فائزه تقی‌پور» به همت سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی در 180 صحه چاپ و منتشر شد.

در این کتاب کوشیده شده تا سناریوهای محتمل آینده که در مواجهه شبکه های اجتماعی مجازی با رسانه های سنتی ایران رخ خواهد داد، با روش علمی شناسایی و تبیین شود تا هم فعالان حوزه رسانه به ویژه مطبوعات از آن بهره ببرند و هم متولیان رسانه‌ای کشور درک بهتری از جایگاه آینده شبکه های اجتماعی در فضای رسانه‌ای کشور داشته باشند.

فتحی نویسنده این کتاب درباره اهمیت رویکرد آینده پژوهی گفت: مسئله مهمی که در آینده پژوهی شبکه اجتماعی وجود دارد، این است که از جایی به بعد تولیدات رسانه‌های رسمی ما با نیازها و خواسته مردم فاصله گرفت. یعنی در جایی تولیدات رسانه‌ای جریان اصلی و نیازهای مردم مسیر جدایی را طی کردند، تا جایی که مردم معتقد بودند رسانه‌های سنتی خواسته‌های مردم را نمایندگی نمی‌کنند. در نتیجه مردم باید از طریق شبکه‌های اجتماعی نیاز خود را برطرف می‌کردند. این استفاده از فضای اجتماعی که بی‌زمان و بی‌مکان بود و خود مردم تولید کننده محتوای آن بودند، خوشنودی از مصرف آن را به مردم می‌بخشید.

وی افزود: این خشنودی باعث شد که فاصله بین مردم و رسانه‌های سنتی باز بیشتر شود؛ در نتیجه به این سمت رفتم که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، شبکه‌های اجتماعی رسانه مردم می‌شوند.

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» روانه بازار نشر شد

 فتحی درباره روش نگارش کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» گفت: در بین تمام روش‌های آینده پژوهی، سناریو نویسی را دنبال کردم که به سناریوهای مختلفی برای آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی در ۱۰ سال آینده رسیدم. در همین راستا یکی از مواردی که بررسی کردم؛ سلیقه مصرف رسانه‌ای کاربرها، نیاز آنها و خوراک ارائه شونده از سمت پلتفرم‌ها به آنها که موجب خوشنودی آنان می‌شود، بود.

وی که در کتاب خود به آینده رباتیک رسانه پرداخته است، درباره این امر گفت: در کتاب چهار سناریو محتمل پیش بینی کردیم که ممکن است به وقوع بپیوندند. در این سناریوها مشخص شد شبکه‌های اجتماعی مسیر خود را با قدرت بیشتری ادامه می‌دهند و روزنامه‌ها هم اگر به لحاظ محتوایی همین روند را داشته باشند، فعالیت خود را ادامه خواهند داد. روزنامه‌نگاری رباتیک فعلا امکان فعالیت ۱۰۰ درصدی را ندارد ولی می‌تواند یک دستیار هوشمند خیلی خوب برای روزنامه نگاران باشد و به این صورت روزنامه نگاران می‌توانند دسترسی بهتر و دقیق‌تری به منابع داشته باشند.

 

ارسال نظرات