۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۵۷۵۳۲
گزارش؛

موافقان و مخالفان تعطیلی روز شنبه؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

موافقان و مخالفان تعطیلی روز شنبه؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک
تعطیلات دو روزه آخر هفته اگر چه در مجلس با تعطیلی شنبه به تصویب رسید اما همچنان در سطح نخبگانی و جامعه موافقان و مخالفانی دارد که باید در تصویب روز شنبه بارنگری صورت گیرد.

مقدمه: ساماندهي تعطيلات رسمي به دليل آثار فرهنگي و اقتصادي آن، از ابتدا در قالب قوانين كار مورد توجه كشورهاي مختلف بوده و عموما در دهه هاي اخير به صورت قوانين مستقل در كشورهاي جهان به تصويب رسيده است.

کشور عزیز ما ایران از جمله کشورهایی است که با توجه به مراسمات ملی و مذهبی از تعطیلات بالا و متنوعی برخوردار می باشد و این تعطیلات علاوه بر تعطیلی های آخر هفته- روز جمعه- و تعطیلی پنجشنبه در کلان شهری همچون تهران است، اما موضوع تعطیلی از یک روز به دو روز در هفته مطرح شده است که برهمین اساس به بررسی ابعاد و زوایای تعطیلات دوروزه می پردازیم.

سیر تحولات تاریخ کشور ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی:

تعطيلات رسمي در ايران در قالب سه گروه تعطيلات ملي، مذهبي و سياسي دسته بندي مي شود و به جهت قدمت و تمدن تاريخي و همچنين اهميت اسلام در نظام سياسي و اجتماعي ايرانيان، انتظار مي رود كه تعطيلات رسمي در ايران بيشتر باشد. نخستين قانوني كه به طور رسمي تعطيلات عمومي كشور را بيان كرده است، قانون اجازه اجراي گزارش كميسيون پيشه و هنر و بازرگاني مربوط به كارگران و كارفرمايان مصوب 17 خرداد 1328 است كه طي آن 7 روز تعطيل سالانه رسمي مقرر شده بود: عيد نوروز، سيزده فروردين، عيد قربان، روز كارگر، روز عاشورا، روز 21 رمضان و روز جنبش مشروطيت. نخستين قانون كار كشور مصوب 21 آبان 1336 اولين اصلاحيه بر تعطيلات رسمي بود به نحوي كه سه روز: عيد غدير، روز تولد شاه و روز رحلت پيامبر اسلام (ص) و امام مجتبي (ع) به تعطيلات رسمي كشور اضافه شد و مجموع تعطيلات رسمي كشور به 10 روز رسيد. ديگر قوانين مصوب تا پيش از انقلاب اسلامي، در مجموع 15 روز تعطيل رسمي براي كشور تعيين كرده بودند.

موافقان و مخالفان تعطیلات آخر هفته؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

پس از پيروزي انقلاب اسلامي هيات وزيران در تاريخ 28 اسفند 1357 روزهاي اول تا پنجم فروزدين را نيز به عنوان تعطيلات رسمي براي كارگران تعيين كردند. چهار ماه بعد در تاريخ 16 تيرماه 1358 نيمه شعبان نيز به اين فهرست اضافه شد. شش ماه بعد شوراي انقلاب در «لايحه قانوني برابري ساعات كار كارگران و كارمندان و تعيين تعطيلات رسمي كشور» كه در 2 دي ماه 1358 مصوب شد، روز 12 فروردين، 22 بهمن، 14 خرداد، عيد مبعث، عيد فطر، ميلاد پيامبر اسلام (ص)، روز تاسوعا، ولادت امام علي و امام رضا (عليماالسلام ) و شهادت امام صادق (ع) و 29 اسفند ماه روز ملي شدن نفت را به فهرست فوق افزود و در مقابل روز پنجم فروردين و روز كارگر را حذف كرد. آخرين مصوبه شوراي انقلاب در تاريخ 8 تيرماه 1359 با اضافه نمودن روز اربعين حسيني، مجموع روزهاي تعطيل رسمي كشور را به 23 روز رسانيد كه بالاترين تعداد تعطيلات رسمي تا آن زمان به شمار مي رفت. فهرست فوق تقريبا تا سال 1377 ثابت ماند. البته طبق مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در قانون كار مصوب 1369، روز 11 ارديبهشت به عنوان روز كارگرتنها براي كارگران تعطيل اعلام شد. تعطيلي روز 14 خرداد مصادف با رحلت امام خميني بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران.

در سال 1377 روز شهادت امام رضا (ع) جايگزين روز ولادت آن حضرت، تعطيل اعلام شد و در تاريخ 25 مردادماه 1378 روز شهادت حضرت زهرا (س) نيز به اين فهرست اضافه و تعطيلي روز 29 اسفند لغو شد كه در فاصله كوتاهي يعني در 18 آبان ماه 1378 مجددا به تعطيلات رسمي كشور اضافه شد. در حال حاضر مجموع تعطيلات رسمي سالانه ايران 25 روز است. همانگونه كه مشاهده مي گردد تقريبا تمامي قوانين و مصوبات پس از انقلاب اسلامي در جهت افزايش روزهاي تعطيل بوده و طي سي سال اخير تعداد ايام تعطيل رسمي حدود 67 درصد افزايش يافته، يعني از 15 روز به 25 روز رسيده است كه با احتساب روز جهاني كارگز (11 ارديبهشت مصادف با اول ماه مي ميلادي) 26 روز خواهد بود.

در اين ميان تركيب تعطيلات رسمي ايران ( به جز روز جهاني كارگر) به صورت زير است:

 تعطيلات ملي ايراني: 5 روز (اول تا چهارم فروردين و روز 13 فروردين)

تعطيلات سياسي: 5 روز (29 اسفند، 22 بهمن، 14 و 15 خرداد، 12 فروردين)

تعطيلات مذهبي 15 روز كه شامل 4 روز عيد (فطر، قربان، غدير و مبعث)، 3 روز ميلاد معصومين (پيامبر (ص)، امام علي (ع) و حضرت مهدي (عج)، 6 روز وفات معصومين (پيامبر (ص) و امام مجتبي (ع)، امام علي، حضرت زهرا (س)، امام حسين (ع)، امام صادق (ع) و امام رضا (ع) و 2 روز تاسوعا و اربعين حسيني است.

طبق بررسي هاي انجام شده توسط مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، تعداد تعطيلات ملي ايران در حد متوسط جهاني (17/5 روز در سال) و تعطيلات سياسي و حكومتي ايران اندكي بيش از متوسط جهاني (69/3 روز در سال) است و بيشترين فاصله مربوط به تعطيلات مذهبي است كه متوسط جهاني آن 26/3 روز در سال است. بدين ترتيب مجموع تعطيلات رسمي كشور ما حدود 150 درصد بيش از متوسط جهاني است.

موافقان و مخالفان تعطیلات آخر هفته؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

آغاز یک تغییر در تقویم کاری:

دی ماه 1401 بود که دولت به ‌منظور ساماندهی تعطیلات لایحه‌ای را تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد که بر اساس آن در مرحله اول قرار شد پنجشنبه‌ها در سراسر کشور تعطیل شود.

دولت معتقد بود در زمان حاضر یک‌سری ادارات و وزارتخانه‌ها در روز‌های پنجشنبه در تهران تعطیل و در شهر‌های دیگر فعال هستند؛ لذا برای اینکه بتوانیم وضعیت کشور در تعطیلات را با دنیا قیاس کنیم باید باید تعطیلات در سراسر کشور یکسان شود.

اما این پایان ماجرا نبود و پس از گذشت چند ماه کش و قوس، تعطیلی پنجشنبه و جمعه مخالفان و موافقانی پیداکرد و مخالفان پیشنهاد جمعه و شنبه برای تعطیلات دادند و هر کدام از این دو دسته دلایل و استدلال های خود را مطرح کردند.

بالاخره در روز چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 مجلس با تعطیلی شنبه موافقت کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه صحن مجلس در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته با تصویب تبصره ۳ لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

تبصره ۳- تمامی دستگاههای اجرائی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستانها مراکز بهداشتی درمانی مراکز بهزیستی بانک ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم نمایند فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

اما این طرح قبل از اینکه به شورای نگهبان برسد با سرو صداهای موافقان و موافقان خود دوباره به صدر اخبار پیوست و حواشی داشت که تا چندین روز سوژه رسانه ها شد.

دلایل مخالفان و موافقان تعطیلی در روزهای پنجشنبه یا شنبه:

موافقان و مخالفان تعطیلات آخر هفته؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

مخالفان تعطیلی شنبه:

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز در مخالفت با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه معتقد بود که تعطیلی پنجشنبه‌ها با در نظر گرفتن مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت است و ضمن اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها در درازمدت در کشور نهادینه شده است.

پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده، این در حالی است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک با هم ندارند. ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ۱۰ کشور است که اکثر آنها مسلمان هستند. از طرف دیگر اکنون عصر ارتباطات است و عملاً روز تعطیلی و غیرتعطیلی معنایی ندارد.

علی‌اکبر علیزاده، نماینده مجلس نیز می گفت ۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است، مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان بوده و ربطی به پنجشنبه و شنبه ندارد. اکنون در دنیای ارتباطات قرار داریم کما اینکه گمرک هم اعلام کرده در تمامی ایام باز است و به تعطیلی کار ندارد البته برخی موضوع ثبت سفارش را می‌گویند. سؤال این است که مگر همین الان هم بلافاصله ثبت سفارش صورت می‌گیرد، چند ماه طول می‌کشد. اگر به فکر دین مردم هستیم پنجشنبه‌ها تعطیل باشد. اکنون عرصه اقتصاد دیجیتال است، موضوع اقتصاد به تغییر تعطیلی ارتباط ندارد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم دلیجان و محلات هم به عنوان مخالف تعطیلی شنبه اذعان داشت  اصل ۱۷ قانون اساسی به صراحت می‌گوید که مبدأ تاریخ رسمی کشور هجرت است و تاریخ هجری شمسی و قمری هر دو معتبرند اما مبنای کار ادارات دولتی، هجری شمسی است و تعطیل رسمی هفتگی نیز روز جمعه است. الان پنجشنبه‌ها تعطیل نیست و نیمه رسمی است و با مصوبه مجلس درباره تعطیلی روز شنبه، تعطیل رسمی شده است که به صراحت با اصل ۱۷ قانون اساسی مغایرت دارد. از سویی دیگر کل تجارت خارجی ایران حدود ۱۱۵ میلیارد دلار است که از این میزان ۳۵ میلیارد دلار مربوط به نفت و ۲۵ میلیارد دلار مربوط  به پتروشیمی است که در مجموع می‌شود ۶۰ میلیارد دلار؛ حدود ۴۵ میلیارد دلار از ۵۵ میلیارد دلار باقی مانده نیز یا مربوط به آپشن‌ها، یا مربوط به ال سی یا مربوط به فیوچرها است که اصلا با تعطیلی شنبه یا پنجشنبه ارتباطی ندارد. در شرایطی که فقط حدود ۹ تا ۱۱ میلیارد دلار سایر موارد تجارت است، چرا داریم خود تحریمی می‌کنیم؟ در سالی که جهش تولید است این روش مشکل ایجاد می‌کند؛ این مباحث مربوط به ۲۰ الی ۳۰ سال پیش است.

در یک نگاه کلی بحث فراتر از تعطیلی پنجشنبه و شنبه بود چرا که اصلاح طلب ها و رسانه هایشان به دنبال تعطیلی شنبه و اصولگراها و رسانه های این طیف نیز پافشاری بر تعطیلی پنجشنبه دارند و هیچکدام نیز از اصول و مبانی خود کوتاه نمی آیند.

موافقان و مخالفان تعطیلات آخر هفته؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

موافقان تعطیلی شنبه:

محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، می گوید با تعطیلی روز پنجشنبه عملاً چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود. کسانی درباره تعطیلی پنجشنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌مان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟

تعطیلی روز شنبه کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین کار برای عرصه اقتصاد است. بنده در این مورد از دفتر مراجع سؤال کردم دیشب هم با دفتر آیت‌الله جوادی آملی صحبت کردم که متن استفتای دفتر ایشان بدین شرح است: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستدهای اقتصاد جهانی است و مؤثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه‌بر روز جمعه مانعی ندارد.»

اکثر کشورهای منطقه روز شنبه را تعطیل کردند، چرا که آنها برای منافع اقتصادی کشورشان برنامه دارند پس با احساسات تصمیم‌گیری نکنیم و در راستای کمک به اقتصاد حرکت کنیم. اگر اشکال فقهی هم به این موضوع وارد باشد، شورای نگهبان بررسی می‌کند. ما باید به فعالان اقتصادی، تولید‌کنندگان و سرمایه‌گذاران احترام بگذاریم و کاری نکنیم که افراد مهاجرت کنند. باید همه تلاشمان حضور پررنگ اقتصاد باشد و اگر اقتصاد اصلاح شود، سفره مردم هم اصلاح می‌شود.

البته باید از جناب پیرهادی سوال کرد وقتی ما شورای نگهبان داریم که شش فقیه در راس آن هیئت هستند چه نیاز به استفتاء و پیگیری که لزوم و ضرورتی ندارد؟!

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در موافقت با شنبه‌ها اعتقاد دارد بیش از ۱۰ سال است که رهبر انقلاب در انتخاب شعار سال بر اقتصاد تاکید دارند و اگر قرار است میزان مبادلات اقتصادی ما با دنیا تقویت شود و نگاه تخصصی به این موضوع داشته باشیم باید به تعطیلات جهانی توجه کنیم.

میزان حضور فیزیکی کارکنان نشان‌دهنده افزایش بهره‌وری نیست و اگر قرار است بهره‌وری را افزایش دهیم باید به معیارهای جهانی در این زمینه توجه شود و بدانیم با تعطیلی پنجشنبه و جمعه ارتباط ما با دنیا چهار روز قطع می‌شود ولی با تعطیلی جمعه و شنبه این تعطیلی به یک روز می‌رسد و این فرصتی برای تقویت حوزه اقتصادی کشور است.

موافقان و مخالفان تعطیلات آخر هفته؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

در همین راستا خبرگزاری رسا نیز با نشستی که چند تن از اساتید و صاحب نظران این حوزه داشت به بررسی ابعاد و زوایای تعطیلی دو روزه پرداخت.

دکتر علیرضا مومن‌آرانی پژوهشگر مطالعات اجتماعی با تعطیلات اضافی مخالف بود و علتش را این می دانشت که با تغییر زمان بسیاری از جهات زندگی انسان‌ها تغییر و به تبع آن در بلند مدت هویت جامعه تغییرمی کند؛ در سال‌های گذشته تعطیلی در گذشته به معنای خوش گذرانی در فرهنگ اجتماعی ما نبوده ولی اکنون تعطیلی مساوی خوش گذرانی است.

قطعا با افزایش تعطیلات، نظم جامعه به هم می‌خورد؛ زیرا فهم ایام هفته در بین مردم تغییر می‌کند و مناسبت‎‌های عرفی جامعه تحت الشعاع قرار می‌گیرد؛ مردم همیشه در ایام خاصی، مراسمات خاصی مانند صله رحم، خواستگاری و عروسی داشته‌اند.

با تغییر تعطیلات منطق جدیدی در فهم ایام در جامعه ایجاد می‌شود که روز‌ها را به صورت دیگری می‌فهمند؛ روزی که باید کار کرد و روزی خستگی کار را برطرف کرد.

دکتر محمد امین خوانساری استادیار اخلاق پژوهشگاه قرآن و حدیث مخالف اصل تعطیلی و سپس تعطیلی روز شنبه بود چرا که اگر تعطیلی روز شنبه را به تعطیلات کشور اضافه کنیم درحدود یک سوم زمان کشور به تعطیلی می‌گذرد و اگر بین‌التعطیلات را هم به این تعطیلات اضافه کنیم زمان زیادی را در بر می‌گیرد.

دولت اگر به دنبال ایجاد تفریحات سالم برای مردم می‌باشد، با روش‌های دیگری غیر از تعطیلات رسمی می‌تواند این کار را انجام دهد؛ افزایش تعداد روز‌های مرخصی کارمندان دولتی در بیشتر شدن تفریحات مردم موثر است.

حجت الاسلام محمد رضا غریبی، موافق تعطیلی شنبه بود چرا که با مضمون روایات ما که یوم الشروع را یکشنبه می‌داند هم خوانی دارد، معمولا رسم اساتید حوزه این است که روز یکشنبه درس را شروع کنند، زیرا در روایات تصریح شده به اینکه دو روز «یوم الشروع» می‌باشد؛ روز یکشنبه و روز چهارشنبه؛ و اینکه این دو روز در روایات ما «یوم الشروع» است حتما وجهی دارد.

دکتر امان الله فصیحی پژوهشگر و سیاستگذار فرهنگی مخالف تعطیلی شنبه بود و گفت: اصل طرح تعطیلی اگر برای هم‌رنگی با جامعه جهانی باشد باز هم من مخالف هستم و اگر قرار باشد که روز تعطیلی به روز‌های هفته اضافه شود؛ بهتر است که با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی روز پنجشنبه تعطیل شود.

اگر روز شنبه را به تعطیلات اضافه کنیم بازهم تعداد تعطیلات هفتگی کشور ما از تعطیلات هفتگی کل دنیا یک روز بیشتر خواهد بود واین تعداد روز تعطیلی به اقتصاد و تولید کشور ضربه می‌زند.

.

موافقان و مخالفان تعطیلات آخر هفته؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

پیرهادی استفتاء کرد؟!

محسن پیرهادی عضو هیأت‌رییسه مجلس شورای اسلامی  برای اینکه تعطیلی شنبه ها را زودتر عملیاتی کند به فکر جمع آوری استفتاء از دفاتر مراجع می افتد و این شروع حواشی دیگر شد.

البته او می گوید: به‌رغم مانور و اتهام تراشی برخی منتقدان و مخالفان، پس از بررسی‌های دقیقی که صورت گرفت عیان شد، تغییر تعطیلی از «از پنج شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» منع شرعی و قانونی ندارد و تصمیمی حاکمیتی محسوب می‌شود که صرفاً نیاز به یک عزم و رویکرد اصلاح بر اساس منافع و مصالح کشور دارد.

۱۵ سال پیش عمده کشورهای اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای بهره مندی بیشتر از تعاملات بین المللی، در تصمیمی واحد روزهای تعطیلات پایان هفته خود را از «پنج‌شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر دهند. اقدام مشترکی که موید اهمیت همگامی با تعاملات و مراودات بین المللی و منطقه‌ای است.

 بسیاری از فعالان اقتصادی به‌ویژه فعالان حوزه تجارت بین‌الملل، جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور تحمیل تعطیلی ۳ روزه در روند کاری‌شان گلایه‌مندند؛ چراکه تلاقی تعطیلی جمعه در ایران با تعطیلات شنبه و یکشنبه قاطبه کشورهای دنیا خسارات زیادی را متوجه فعالیت‌های آنها کرده است حال آنکه با تعطیلی پنج شنبه این تعطیلات تحمیلی به ۴ روز افزایش خواهد یافت.

مواضع مراجع تقلید در تعطیلی پنجشنبه یا شنبه:

موافقان و مخالفان تعطیلی روز شنبه؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است. 

موافقان و مخالفان تعطیلات آخر هفته؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

حضرت آیت الله جوادی آملی با توجه به توضیحاتی که به ایشان و دفتر این مرجع تقلید داده شده بود در جوای چنین بیان کردند: از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و داد و ستدهای اقتصادی جهانی است و مؤثر در حل برخی از مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه، علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد.

موافقان و مخالفان تعطیلات آخر هفته؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

حضرت آیت الله سبحانی با تعطیلی شنبه ها مخالف ضمنی کردند و از از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه دانست و تعطیلی شنبه ها را دارای ملاحظاتی برشمردند.

موافقان و مخالفان تعطیلی روز شنبه؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

آیت الله خاتمی: از مجلس گلایه دارم و تعطیلی شنبه را تخریب اقتصاد می دانم در سال جهش تولید با تعطیلی شنبه استیلاء فرهنگی دشمن را می خواهید رقم بزنید، به فضل خداوند و با درایت نمایندگان چنین نخواهد شد.

موافقان و مخالفان تعطیلات آخر هفته؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

در کنار مخالفان تعطیلی شنبه باید از امام جمعه موقت تهران حجت اللاسلام والمسلمین حاج علی اکبری نیز یاد کرد که در خطبه نماز جمعه این هفته از شورای نگهبان درخواست و مطالبه بازنگری در خصوص تعطیلات آخر هفته را داشتند.

موافقان و مخالفان تعطیلات آخر هفته؛ نگاه پیشرفت اقتصادی تا بحث ایدئولوژیک

تعطیلات دو روزه به مناظرات صداوسیما رسید

تعطیلی دو روز پنجشنبه و جمعه آنقدر در فضای مجازی و رسانه داغ و نقل محافل شده است که برنامه بالاتر شبکه خبر از ساعت 15 و به صورت زنده با حضور حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی استاد حوزه و دانشگاه و آقای علیرضا مناقبی رئیس مجمع واردکنندگان بر روی آنتن رفت که در ابتدا رئیس مجمع واردکنندگان که در جایگاه موافق تعطیلی روز شنبه حضور داشت با این استناد که پنجشنبه‌ها نیمی از کشور تعطیل و نیمی سر کار هستند و در عمل پنجشنبه‌ها تعطیل است، گفت که در اصل موافق تعطیلی روز شنبه نیست، اما از آنجا که نمی‌توان تافته جدابافته از اکثریت جهان بود، باید با همه تعامل داشت.

دو روز در کشور تعطیل است و به محض اینکه می‌خواهیم وارد کار شویم اکثریت غریب به اتفاق کشورهای جهان شنبه یا یکشنبه تعطیل هستند که اگر پنجشنبه‌ها تعطیل شود در عمل یک روز ارتباط ما با اکثریت کشورهای جهان قطع خواهد شد و از جهت رفاه حال عمومی کشور و اینکه بهبود اقتصادی چه در بخش واردات و چه صادرات پیدا کنیم، نیاز داریم با دیگر مردم دنیا ارتباط برقرار کنیم؛ بنابراین باید از حداکثر زمان ممکن از این مسیر استفاده کنیم تا زمان بهتری برای تبادلات تجاری و اقتصادی داشته باشیم.

استدلال موافقان تعطیلی شنبه ایدئولوژیک است
در ادامه حجت‌الاسلام موسوی به عنوان مخالف تعطیلی روز شنبه‌ با طرح این سئوال که مدافعان تعطیلی شنبه از تغییر تعطیلی روز جمعه به دو روز جمعه و شنبه چه استدلالی دارند و آیا باورپذیر هست یا خیر؟ این استدلال‌های مطرح‌شده از سوی آنان را ایدئولوژیک دانست و خطاب به آقای مناقبی پرسید که آیا تا به حال ثبت سفارش از ایران می‌کردید یا ثبت سفارش از امارات است؟

عزیزانی که مدعی هستند تجارت ایران را می‌خواهند رونق دهند، بخش اعظم ابعاد اصلی صادرات و واردات کشور را به دوش نمی‌کشند، بلکه عمده واردات و صادرات دست دولت، خصولتی‌ها و تجار بزرگ است، اما به گونه‌ای تصویر کرده‌اند که اگر کالای من در جمعه عرضه نشود، دیگر نمی‌توانم خرید و فروش کنم!

فرایند فروش محصولات یک روز و دو روزه نیست بلکه چندماهه است، لذا این یک دعوای ایدئولوژیک است. اگر یک عده خاصی در حال تجارت بین‌المللی هستند و ترخیص کالا را انجام می‌دهند هفت روز هفته گمرک و بنادر باز است؛ شما اگر بخواهید درهم به امارت حواله کنید روز جمعه هم می‌توانید.

می‌خواهند کمر تولید را در سال جهش تولید بشکنند
این پیشنهاد به دنبال این است که در سال جهش تولید کمر تولید را بشکند و بازارهای خُرد کشور را نابود کند. به قول آقای مناقبی پنجشنبه نیمه تعطیل است، حال شما یک روز هم به این روز اضافه کنید و در اصل سه روز تعطیلی پیش خواهد آمد.

مردم در بازار منتظر نیستند که دولت فرمان دهد و کار خود را تعطیل کنند؛ همان‌طور که می‌بینیم پنجشنبه و جمعه هم بازار باز است و بسیاری سر کار هستند. فهم اجتماعی در این قصه نیست و وقتی نتوانیم در زیست عمومی مردم تعطیلی شنبه را به جای پنجشنبه جا بیاندازیم، با ادعاهای اقتصادی می‌خواهیم اظهارنظر کنیم با این تصور که سبک زندگی مردم به این راحتی عوض می‌شود.

با پیشنهاد تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه در عمل به سه روز تعطیلی می‌رسیم زیرا همین الان پنجشنبه‌ها هم تعطیل و یا نیمه‌تعطیل است و نه تنها به تولید کمکی نخواهیم کرد بلکه کمر تولید را که پس از کرونا در حال ترمیم است، خواهیم شکست.

در گذشته یهودی‌ها روز شنبه و مسیحی‌ها روز یکشنبه تعطیل بودند و کار را هریک به تناسب تلقی دینی خود در یکی از این دو روز حرام می‌دانستند، بر همین اساس با هم توافق کردند که روز شنبه و یکشنبه را تعطیل کنند تا مشکلی پیدا نشود. اما ما تا چه حدی الزام داریم که همرنگ جماعت شویم؟ لذا پافشاری بر تعطیلی شنبه یک بحث ایدئولوژیک است و موافقان باید راست و حقیقت را به مردم بگویند.جریان سرمایه‌داری خود را پشت دعواهای بی‌ارزشی مانند حجاب و تعطیلی جمعه و شنبه قایم کرده است تا یک اتفاق فرهنگی را در کشور رقم بزند، باید پاسخ‌گو باشد.

امیدواریم تعطیلی کشور به بهترین وجه آن بگونه ای که هم به نفع اقتصاد و هم فرهنگ و هویت ملت ایرانی اسلامی باشد، رقم بخورد.

تهیه و تنظیم: حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات