۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۷۵۷۹۶۸
پژوهشگر ارشد رسانه مطرح کرد؛

تأثیر آرایش هدفمند رسانه‌ای در خنثی سازی روایت‌های انحرافی

تأثیر آرایش هدفمند رسانه‌ای در خنثی سازی روایت‌های انحرافی
حجت الاسلام جلالی بر لزوم هدفمندی و گسترش آرایش رسانه ای به منظور مقابله با روایت های انحرافی رسانه های معاند و دشمنان تاکید کرد.

در پی حادثه‌ای که منجر به شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان شد موجی از اخبار داخلی و خارجی در فضای رسانه‌ای منتشر شد، علی رغم خبررسانی‌های دقیق و سریع رسانه‌های ضعف‌هایی در انتشار اخبار وجود داشت که زمینه را برای حاشیه سازی رسانه‌های معاند و خارجی فراهم کرد؛ خلاء‌های خبری در ۲۴ ساعت ابتدایی حادثه اخیر فرصت مناسبی برای سوء استفاده رسانه‌های دشمن فراهم کرد.

از این‌رو حجت الاسلام عبدالله جلالی پژوهشگر ارشد رسانه در مصاحبه با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت فقدان رئیس جمهور محبوب و مردمی جمهوری اسلامی با تاکید براینکه پوشش رسانه‌ای حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان در رسانه‌های داخلی قابل تقدیر بود؛ گفت: تمام شبکه‌های صدا و سیما برای نهایی شدن خبر شهادت رئیس جمهور بسیج شدند و به موقع اخبار را پوشش دادند.

پژوهشگر ارشد رسانه با تاکید بر اینکه رسانه‌ها اجازه ورود در مسائل امنیتی را ندارند، اظهار داشت: رسانه ملی به عنوان تنها مرجعی که وظیفه پوشش اخبار رسمی را برعهده داشت ملاحظات امنیتی را رعایت کرد و همین مسئله باعث شد اخبار دقیق ماجرا منتشر نشود؛ البته صدا و سیما برخی مواقع از شبکه‌های رقیب عقب افتاد ولی با این وجود توانست روایت اول را به دست گیرد و عملکرد مناسبی داشته باشد.

حجت الاسلام عبدالله جلالی با انتقاد از اینکه فضای رسانه‌ای کشور سال‌ها با کم کاری و نداشتن پایگاه میدان دار پوشش خبر‌ها، فضای عموی کشور را رها کرده، افزود: اگر مجموعه رسانه‌های کشور با محوریت صداوسیما قرارگاه خبری تشکیل دهند و با تقسیم کار در موضوعات مختلف آرایش رسانه‌ای بگیرند در تاثیرگذاری بر مخاطب در فضای رسانه‌ای موفق‌تر خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه لازم است مدیران رسانه‌ای به ابعاد، وظایف و تقسیم کار قرارگاه رسانه‌ای کشور توجه داشته باشند، گفت: آرایش رسانه‌ای هرچقدر هدفمند و گسترده‌تر باشد دست دشمن در حوزه اثربخشی بر افکار عمومی جامعه کوتاه‌تر خواهد شد و ترویج روایت‌های انحرافی دشمن در فضای عمومی جامعه کمتر خواهد شد.

حجت الاسلام عبدالله جلالی با تاکید بر ضرورت توجه به افکار عمومی از سوی اهالی خبر و مسئولین رسانه ملی، تاکید کرد: اهمیت و نقش جهت دهی به افکار عمومی رسانه نیاز به بازخوانی مجدد از طرف مسئولین امر دارد و مسئولین باید توجه کنند بعد از منافع ملی کشور افکار عمومی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است.

پژوهشگر ارشد رسانه با اشاره به اینکه توجه به نیاز مخاطب و بیان جزئیات دقیق حوادث، اولویت اول مخاطب است، اظهار داشت: اگر مخاطب احساس کند که رسانه‌های داخلی و ملی می‌توانند به نیاز‌های او پاسخ دهند و به معرفت افزایی او کمک کنند قطعا گرایش به سمت رسانه‌های خارجی پیدا نخواهد کرد؛ رسانه‌های داخلی وظیفه افزایش جذابیت‌های خبری و توجه به نیاز‌های مخاطب برای افزایش آگاهی و تحلیل ماجرا را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های داخلی با تحلیل دقیق ماجرا ضعف‌های خبری را پوشش می دهند و مخاطب را همراه می کنند، ابراز کرد: اگر تحلیل خبری با استفاده از ظرفیت کارشناسان به خوبی صورت گیرد تاثیر زیادی در جذب مخاطب خواهد داشت و الحمدلله کارشناسان ظرفیت متخصص فضای مجازی و جنگ رسانه‌ای وجود دارند.

ارسال نظرات