۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۷۵۸۵۵۲
آیت الله اعرافی:

تمدن مقاوم، شعار اصلی و روح انقلاب اسلامی است/پیوست تخصصی خانواده مقاوم تدوین شود

تمدن مقاوم، شعار اصلی و روح انقلاب اسلامی است/پیوست تخصصی خانواده مقاوم تدوین شود
وی با بیان این که تمدن مقاوم شعار اصلی و روح انقلاب اسلامی است، گفت: انقلاب اسلامی تنها پدیده ای است که در چند قرن اخیر به روند جهانی طعنه زده است.

آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه همایش بین المللی «خانواده مقاوم و چالش های اخلاقی جهان متحول» که به همت پژوهشکده زن و خانواده بعدازظهر امروز پنجشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳ در سالن همایش آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، بر اهمیت ترسیم گنجینه مناسبی از ادبیات و مفاهیم مرتبط با خانواده توسط حوزه های علمیه اشاره کرد و اظهار داشت: همواره قدردان تمام زنان و مردان و همه عزیزان در غزه مظلوم و مقاوم و در فلسطین و کسانی که در دفاع از تمدن اسلامی و جریان مستصعفان عالم فعالند، هستیم.

خانواده مقاوم خانوده ای است که از مختصات تربیت مقاوم برخودار باشد

مدیر حوزه های علمیه کشور بر اهمیت شکل گیری اقدامات و حرکت های علمی و عملی در امتداد همایش تصریح کرد و افزود: وقتی که سخن از خانواده مقاوم به میان می آوریم روشن است که این ذیل یک مفهوم بالاتری به عنوان تربیت مقاوم قرار می گیرد و این مقوله را باید ذیل مفهوم تربیت مقاوم قرار دهیم، چرا که خانواده مقاوم خانوده ای است که از مختصات تربیت مقاوم برخودار باشد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که تربیت مقاوم ذیل مفهوم عام‌تری قرار می گیرد و فرهنگ مقاوم هم ذیل مفهوم بنیادی تر و ریشه ای تر به عنوان تمدن مقاوم قرار می گیرد، ادامه داد: سلسله مراتب عمیق تر خانواده مقاوم؛ تربیت مقاوم و فرهنگ مقاوم است که زیر پوششِ تمدن مقاوم قرار می گیرد.

وی بیان داشت: در ادامه مباحثی که استمرار خواهد داشت، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ما در خانواده مقاوم، اصول و راهبردها و قواعدی که تولید می کنیم به دو نوع است که بخشی ویژه خانواده مقاوم است و بخشی اصول و راهبردهای جنسی و بالاتر از این مقوله است و رشته بحث نباید از آن تمدن مقاوم قطع شود.

اهمیت تولید ادبیات و نظام سازی مباحث پیرامونی خانواده

آیت الله اعرافی بر اهمیت تولید ادبیات و نظام سازی مباحث پیرامونی خانواده تصریح کرد و گفت: در ارتباط با تمدن مقاوم به عنوان اساس حوزه های مقاومت باید به اهمیت فوق العاده آن توجه داشته باشیم، در روزگار و عصری قرار داریم که مواجهه منصفانه ای با یک تمدن غربی وجود دارد که خواسته و ناخواسته در یک رویارویی قرار گرفته ایم که بسیار عمیق و ریشه‌دار و ذواطرف است.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی تمام معادلات فکری و معرفتی و اخلاقی را در دنیا تغییر داد و این درخت تنومند بر همه زوایای زندگی بشر سایه افکنده است، خاطرنشان کرد: وقتی در اندیشه رهبر معظم انقلاب سخن از مقاومت و منظومه ادبیات پیرامونی آن به میان می آید؛ اگر بخواهیم به مقاومت و ابعاد آن در خانواده و تربیت و اضلاع دیگر توجه کنیم باید به مقاومت تمدنی توجه داشته باشیم.

مقاومت دستمایه ای برای اثرگذاری فعال باشد

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر این که مقاومت باید دستمایه ای برای اثرگذاری فعال باشد، اظهار داشت: از مهم ترین مختصات و مؤلفه های انقلاب اسلامی این است که تمدن اسلامی، دینی و شرقی را از انفعال و وادادگی به سمت مقاومت سوق داده است و این کار بزرگ انقلاب اسلامی بود و عنصر مقاومت در روح تمدن اسلامی دمانده شد.

وی پدیده شوم اسرائیل را زاییده جنگ جهانی دوم دانست و با بیان این که در این جنگ تمام ذخایر گذشته بر روی تمدن غربی چیده شد، افزود: وقتی جنگ جهانی به پا شد، جهان اسلام در این رویارویی بزرگ جهانی غایب بود و هیچ حضوری نداشت و پیروزی هرکدام از طرفین هیچ ثمری برای جهان اسلام نداشت.

آیت الله اعرافی با بیان این که متفقین بعد از پیروزی، تمام ظرفیت های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان را میان خود تقسیم کردند، به بخشی از مصادیق چپاول ثروت های جهانی توسط متفقین اشاره کرد و گفت: در حوزه خانواده طراحی به گونه ای است که برداشتن گام های بعدی نیازمند مقاومت و پایداری است.

تمدن مقاوم شعار اصلی و روح انقلاب اسلامی است

وی با بیان این که تمدن مقاوم شعار اصلی و روح انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی تنها پدیده ای است که در چند قرن اخیر به روند جهانی طعنه زده است؛ انقلاب اسلامی روح مقاومت تمدنی است که با همه ذخایر معرفتی شکل گرفته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر این که اکنون جهان در کارزار بسیار سنگینی است که عبور از این کارزار بزرگ تمدنی نیازمند هوشمندی و فعالیت همه جانبه است، خاطرنشان کرد: مقاومت در مسیر اهداف درست و با روش های درست و هوشمندانه در حال حرکت است.

وی تأکید کرد: خانواده مقاوم ذیل تربیت مقاوم، فرهنگ مقاوم و تمدن مقاوم در حال آمادگی برای پیشرفت و صیانت از اندیشه و هجمه های فکری و معرفتی است.

آیت الله اعرافی با بیان این که منطق اسلام در خانواده مرکب از چند عنصر اصلی است و بحث خانواده در اسلام منطقی دارد که باید بدان توجه داشته باشیم، اظهار داشت: اسلام در بحث زن و خانواده مصالح ۵ گانه زن، مرد، فرزندان، هیئت ترکیبی جمع و جامعه را با هم دیده است؛ توجه متناسب و متوازن به همه این موضوعات برآیند مصالح اسلامی در حوزه خانواده است.

همه مصالح خانواده را باید مبتنی بر نیازهای روحی و عاطفی دید

وی با اشاره به این که همه مصالح خانواده را باید مبتنی بر نیازهای روحی و عاطفی دید و ازدواج و تعامل زن و مردم مقوله‌ای فراتر از تأمین نیازهای معمول و متعارف است، خاطرنشان کرد: غفلت غرب از نگاه متوازن و متعادل به تمام مصالح خانواده، مبدأ تولید اندیشه و نظامات حقوقی شده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران به عقل و اراده به عنوان پایه های اصلی تربیت اسلامی اشاره کرد و با بیان این که افزایش توانایی برای انتخاب و دوری از هضم شدن مقابل امواج، روح تربیت اسلامی است، تصریح کرد: هضم نشدن در امواج و تصمیم درست گرفتن مسئله ای بسیار مهم و ضروری در تربیت اسلامی است که مبتنی بر عقل و اراده و مقاومت دنبال می‌شود.

وی با بیان این که مقاومت و اراده مقاوم در چند بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی دنبال می شود، خاطرنشان کرد: برای توجه به مقاومت جمعی باید همه طراحان، سیاست‌گذاران و دستگاه ها بدان توجه داشته باشند، این کار شما می تواند آغازی برای سوق دادن حوزه و دانشگاه، دولت و مجلس و دستگاه های گوناگون فعال در اداره کلان جامعه به سمت پیوست خانواده و خانواده مقاوم در همه اندیشه ها باشد و این پیوست تربیت و خانواده مقاوم در تمام نهادها و بین همه تصمیم‌سازان، طراحان و مدیران انعکاس پیدا کند.

ضرورت تدوین پیوست تخصصی خانواده مقاوم برای تک تک دستگاه‌های کلان حکمرانی

آیت الله اعرافی بر اهمیت تدوین پیوست تخصصی خانواده مقاوم برای تک تک دستگاه های کلان حکمرانی تصریح کرد و ادامه داد: با استمرار اندیشه‌ورزی و تدوین نقشه جامع باید رسالت تک تک دستگاه ها و نهادها و مجموعه ها برای شکل دادن تربیت مقاوم و خانواده مقاوم به خوبی ترسیم شود.

وی تئوری پردازی و نظریه پردازی را اقدامی علمی بر دوش حوزه و دانشگاه دانست و بیان داشت: استواری اندیشه مقاومت نیازمند نظریه، فکر و تئوری است که امتداد آن حوزه و ساحت های مختلف زیست بشری را در بر گرفته و باید روح خانواده مقاوم در آنها دمیده شود.

جایگاه حوزه خواهران در ساخت کلان تمدنی و ترسیم شبکه ای هوشمند خانواده مقاوم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود به جایگاه رفیع حوزه خواهران در ساخت کلان تمدنی و ترسیم شبکه ای هوشمند اشاره کرد و بیان داشت: بحث خانواده مقاوم بحثی اسلامی، ادیانی و انسانی به معنای عام است.

ارسال نظرات