۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۷۵۸۲۸۸
معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه مطرح کرد؛

شعر؛ وسیله جهاد تبیین و بازخوانی شخصیت شهدای خدمت/شعر و تبلیغ باید به هم گره بخورد

شعر؛ وسیله جهاد تبیین و بازخوانی شخصیت شهدای خدمت/شعر و تبلیغ باید به هم گره بخورد
حجت الإسلام والمسلمین ملانوری زبان شعر را وسیله جهاد تبیین و بازخوانی شخصیت شهدای خدمت برشمرد و گفت: شعر پرمحتوا می تواند تیری بر کانون قلب دشمنان باشد، حوزه و شعر باید به هم گره بخورد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در محفل شعر شهیدجمهور که به مناسبت هفتمین روز آسمانی شدن رئیس‌جمهور و هم‌پروازان گران‌قدرش در سالن اجتماعات مدرسۀ دارالشّفاء برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت گفت: شهید رئیسی الگوی بزرگ برای زندگی همه ما مردمان عادی و مسئولان کشور است؛ همه ویژگی های شخصیتی ایشان از مردمی بودن، ایثار و وفاداری تا ولایت مداری شان را باید برای مردم تبیین کرد و این محفل گامی در این مسیر است که امیدوارم تداوم پیدا کند.

وی با اشاره به ضرورت شعر و رسالت شعرا ابراز داشت: وقتی آیات ۲۲۴ تا ۲۲۷ شعرا نازل شد، شخصی خدمت پیامبر رسید و گفت خدا شعرا را مذمت کرده است. پیامبراکرم پاسخی فرمودند که رسالت شاعران تبیین می کند، حضرت فرمودند "مومن هم با جان و هم زبان جهاد می کند" این‌ مومن در کلام پیامبر (ص) شاعر است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه رسالت شاعر را مبارزه با کانون دشمن دانست و تصریح کرد: پیامبر (ص) فرمودند قسم به خدایی که جانم‌ در اختیار اوست شعر و بیان شعرا در دفاع از حریم مکتب و حمله به کانون دشمن تیرهای تیزی است بر قلب دشمنان اسلام.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) نفرمودند شاعر دفاع و جهاد تبیین می کند بلکه اشعار شاعر تیری برقلب دشمن است. رهبر معظم انقلاب خطاب به مبلغان رعایت سه اصل جهادی،توجه به نیاز مخاطب و حمله به کانون های فکر دشمن را ضروری برشمردند که در این روایت نیز پیامبر (ص) به این مورد اشاره دارند.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری با بیان اینکه شعر سلاح جنگی است، اظهار داشت: رابطه حوزه با شعر و شاعری باید قوی شود؛ هرگاه رابطه حوزه و شعر کم رنگ شده دوخسارت بی محتوایی شعر از مضامین دینی و اهل بیت و عدم بهره مندی حوزه از زبان قدرتمند شعر در بر داشته است؛ به لطف خدا در این سال های اخیر با مدیریت آیت الله اعرافی شورای شعر حوزه، ستاد راهبری شعر و ادب حوزه و مدیریت هنر و رسانه شکل گرفته است که محفل های ادبی شعر حجره و اشراق حاصل این نوع نگاه در حوزه علمیه است.

وی با اشاره به اینکه شعر و تبلیغ باید به هم گره بخورد، خاطرنشان کرد: شعر حس زیباگرایی مخاطب را متبلور می کند و مخاطب با ما همراه می شود، از سوی دیگر پیام‌ را‌ ماندگار می کند، چه کتاب های مهمی نگاشته شده که کمتر مورد مطالعه واقع می شود، اما دیوانهای شعر تا به امروز امروز ماندگار مانده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در پایان اضافه کرد: در منابر باید از شعری استفاده شود که محتوای صحیح داشته باشد، محوریت را قرآن و اهل بیت و در کنارش شعر متقن و رسا و نافذ استفاده شود، اگر مبلغان قصد موفقیت دارند در جمع شعرا حضور پیدا کنند.

ارسال نظرات