۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۷۵۸۷۴۲
یادداشت؛

شهید آل هاشم؛ روحانی واقعی و امام جمعه تراز انقلاب

شهید آل هاشم؛ روحانی واقعی و امام جمعه تراز انقلاب
معاون اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی طی یادداشتی به تبیین شخصیت شهید آیت الله آل هاشم و ذکر خاطراتی از وی پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، محمدباقر خراسانی معاون اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در یادداشتی به شخصیت آیت الله آل هاشم امام جمعه فقید و شهید تبریز و ذکر خاطراتی از وی پرداخت.
 
وی با اشاره به سابقه آشنایی خود با آن مرحوم، به خاطراتی از همکاری مجمع عالی حکمت با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اشاره کرد.
 
متن این یادداشت به شرح ذیل است:
 
آشنایی ما با شهید والامقام آیت الله سید محمد علی آل هاشم به اواخر سال ۱۳۹۶ بر می گردد، یعنی چند ماه پس از انتصاب ایشان به عنوان نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز. در اون مقطع هم درگیر برگزاری همایش ملی حکیم طهران؛نکوداشت آقا علی مدرس زنوزی بودیم و هم در حال برنامه ریزی جهت راه اندازی شعبه جدید مجمع عالی حکمت اسلامی در تبریز، گرچه از مدتی قبل برای راه اندازی شعبه اقداماتی شروع شده بود، ولی بعلت عدم تعامل و همکاری برخی مسئولین محلی، کارها نه سرعت داشت و نه امیدی برای ما جهت تحقق اهداف. با حضور آقای آل هاشم در استان بارقه امیدی بوجود آمد که سفر ایشان از تبریز به قم برای اختتامیه همایش ملی حکیم طهران، امید برای همکاری و فعالیت در آذربایجان شرقی، چند برابر شد. به فضل خدا و با همت و عزم ایشان هم شعبه تبریز فعال گردید که اتفاقا در جلسه ای با حضور ایشان پیشنهاد شد شعبه تبریز تبدیل به شعبه آذربایجان شود، لذا تصویب شد: مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان.
 
همکاری ها و تعاملات بسیار خوب و صمیمی، با برنامه ریزی منظم و دقیقی شکل گرفت. از آبان ۱۴۰۰ که تصمیم به برگزاری کنگره بین المللی علامه طباطبایی گرفته شد، بسیار جدی همه مسئولین استان را به خط همکاری آورد و دبیرخانه تبریز جهت برنامه ریزی و پوشش برنامه های کنگره در غرب و شمال غرب کشور شکل گرفت که در نهایت برنامه ای بسیار باشکوهی در روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ با محوریت ایشان در تبریز برگزار و حضور جمع زیادی از فرهیختگان از استان های آذربایجان غربی و اردبیل و حتی کشور ترکیه، حکایت از عزم جدی این عزیز مردمی و سخت کوش داشت.
 
آخرین دیدار ما به عصر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت،دقیقا یک ماه قبل (۱۸ روز قبل از شهادت) برمی گردد که جلسه مجمع عومی و انتخابات دومین دوره شورای برنامه ریزی شعبه آذربایجان در دفتر ایشان و با سخنرانی آیت الله هاشم همراه بود. در همان جلسه فراوان مشمول لطف ایشان قرار گرفتم و جملات زیبایی را فرمودند که از آن همه لطف شان همچنان شرمنده هستم. همواره بیاد آذربايجان و تبریز بود، یادم هست ۱۷ آبان‌ ۱۴۰۲ هنگام دیدار دست اندرکاران کنگره علامه طباطبایی با مقام معظم رهبری، صندلی حقیر کنار صندلی این شهید بزرگوار قرار گرفته بود، قبل از ارائه گزارش با همان لحن شیرین و لبخند همیشگی فرمودند: هنگام گزارش برنامه همایش در تبریز را که فراموش نمی کنید و حتما بیان می کنید؟ عرض کردم حتما. یادم نخواهد رفت.
 
نکته حایز اهمیت اینکه آیت الله هاشم وقتی وارد جلسات می شدند با هریک از افراد حاضر به مقتضای خودشان بسیار خوش و بش داشتند، شوخی می کردند و متواضعانه با همه برخورد می کردند و احوالپرس.حس صمیمیت، دوستی، صداقت و دوست داشتن فضای مجلس را پر می کرد، از این رو هنگام اعلام جلسات با ایشان، هر یک از اعضا از هر نقطه استان که بود خود را می رساند.در محیط دانشگاه صمیمانه با جوانان، دختران و پسران برخورد می کرد، می ایستاد احوالپرسی داشت، گرم گرفتن با همه افراد، دوری از تکبر و اشرافیت، برخورد صمیمی با همگان، توجه به همه افراد، حضور در میادین مختلف ورزشی، هنری، بازار، مراسمات مختلف ترحیم و شادی مردم، توجه ویژه به خانواده معظم شهدا و جانبازان و رزمندگان و ... از ایشان شخصیتی محبوب و معتمد ساخته بود که افراد بدون وابستگی به جریان حزبی و فکری و سیاسی، آقاسید محمد علی آل هاشم را پدر خود می دانستند و صادقانه مطالبش را پیگیری و اجرا می کردند. رابطه ای مستحکم وجود داشت و وقتی در محفل رسمی و غیر رسمی نام ايشان و حمایت ایشان را بیان می کردیم، تمام قد همگان همکاری می کردند. کاش رسم و راهش الگویی برای همه ما شود.
 
گرچه شهادت اجر واقعی مردان مخلص،صادق، با صفا و خدایی است،اما واقعا این روزها جای ايشان بسیار خالی است.
 
الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ
 
محمد باقر خراسانی 
۱۲ خرداد ۱۴۰۳
ارسال نظرات