۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۷۵۸۷۹۸
یادداشت؛

جلوه های اجتماعی سیاسی امام خمینی

جلوه های اجتماعی سیاسی امام خمینی
رجوع و مطالعه جلوه های اجتماعی سیاسی امام خمینی(ره) و اندیشه های سیاسی این فقیه والا مقام می‌تواند بسیاری از معضلات و مشکلات در جامعه اسلامی رفع کند. 
 به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نتیجه تفکرات بی نظیر و برگرفته از مبانی اسلام ناب امام راحل و عظیم شأن است‌؛ اهمیت مطالعه اندیشه های مختلف امام خمینی ره به ویژه ویژگی های و جلوه های اجتماعی سیاسی ایشان بسیار با اهمیت است.
 
رجوع و مطالعه جلوه های اجتماعی سیاسی ایشان و اندیشه های سیاسی این فقیه والا مقام می‌تواند بسیاری از معضلات و مشکلات را در جامعه اسلامی رفع نماید. 
 
در ادامه به بیان چند نکته از جلوه های اجتماعی سیاسی امام خمینی ره می‌پردازیم. 
 
1. انتخاب الگو برای مشی سیاسی
 
یکی از  مهمترین عوامل موثر در ورود به جامعه سیاسی انتخاب الگو است، انتخاب الگو برای مشی سیاسی می‌تواند طرز فکر انسان را کامل و با توجه به تجربیات آن راه صحیح ورود به سیاست را برای انسان روشن نماید. 
 
حضرت علامه مصباح در کتاب سیری در ساحل می فرماید: حضرت امام خمینی ره با شرکت در جلسات مجلس شورای ملی و توجه به سخنان و نطق های شهید مدرس و برخوردهای سیاسی ایشان توجه خاص می‌کرد و از ایشان سرمشق می گرفتند. 
 
خداوند متعال امکانات لازم را در دنیا به گونه ای در اختیار بشر قرارداده که انسان قادر است جهان درون و برون خویش را به شایستگی بشناسد و شرایط مساعد و مناسب برای ورود به جایگاه های مختلف خود را شناسایی و فراهم کند، و چنانچه در این کار تعلل ورزد و استعدادهای خود را کشف نکند، مسلماً نمی تواند در جهت باروری آن برنامه ریزی کند؛ و در نتیجه، سیر زندگی پرمشقت و رنج آوری خواهد داشت. مهمترین و کاربردی ترین نوع شناخت و یادگیری در همه دوران، «سرمشق گیری و الگوپذیری» است.
 
2. ذکاوت و آدم شناسی 
 
ذکاوت و آدم شناسی از دیگر نکات مهم در جلوه‌های اجتماعی سیاسی امام خمینی ره است، فردی که دارد وارد مسائل و مناصب حکومتی می شود باید با بصیرت و آدم شناس باشد تا به دام افراد فرصت طلب نیفتد و از جایگاه فرد به نفع خوشان سوء استفاده ننماید. 
 
یکی دیگر از جلوه های اجتماعی سیاسی امام خمینی ره ذکاوت و آدم شناسی ایشان است، ایشان با بصیرت و فراست خاصی داشتند و در گفتگو با دیگران در همان جملات اول متوجه می‌شدند که دنبال چه هستند. و با این ذکاوت و آدم شناسی پاسخ صحیح ودر شأن فرد ارائه می‌دادند. 
 
3. شناخت دشمن اصلی 
 
از دیگر ویژگی های اجتماعی سیاسی امام خمینی ره شناخت دشمن اصلی است، یک مسئول سیاسی باید شناخت کامل از دشمن اصلی داشته باشد، شناخت از دشمن اصلی، یعنی کسی که میخواد اصل نظام و انقلاب نباشد خط مقدم دشمن شناسی است. 
 
امام خمینی ره از اول می‌دانست ریشه هر فتنه و فسادی در کشور زیر سر شاه است و زمانی که شاه بر ضد مقدسات اقدام کرد، امام خمینی نیز جلوی شاه ایستاد؛ این واکنش امام نشان دهنده دشمن شناسی و شناخت ریشه اصلی دشمنی است. 
 
لذا در زمانه ما دشمن اصلی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است که باید توجه داشت هر کجا آنها به طرفداری برخی اقدامات در داخل نظام توجه دارند، آنجا محل فتنه و هدف دشمن است که باید از آن دوری و در مقابل آن ایستاد. 
 
4.مرجعیت سیاسی
 
آخرین نکته از جلوه های اجتماعی سیاسی امام خمینی ره مرجعیت سیاسی ایشان بود. ایشان ذوب در خداوند و احکام و اخلاق اسلامی بودند و غیر از رضایت خدا فعلی و حرفی نمی‌زدند. 
 
این منش و رفتار ایشان باعث شده در آن زمان اوایل نهضت انقلاب اسلامی طلاب و فضلای حوزه از رفتار و اهداف امام پیروی می‌کردند و ایشان با پیشنهاد به علمای قم به برگزاری جلسات هفتگی اقدام کرده و اطلاعیه مشترک صادر می‌کردند. 
 
امروز نیز رهبری معظم انقلاب اسلامی مرجعیت سیاسی تمام عیار هستند و باید در تمام رفتار و منش سیاسی از سخنان و رفتار ایشان پیروی نمود، زیرا رهبر انقلاب مانند امام خمینی ره ذوب در خداوند و احکام و اخلاق اسلامی هستند و یقینا رفتار و کردار ایشان مورد رضایت خداوند است. 
 
با بیان این 4 نکته از جلوه های اجتماعی سیاسی امام خمینی ره، راه و منش در امرو اجتماعی و سیاسی در جامعه برای ما روشن گردید و با توجه به این نکات می توان تصمیمات و رفتار مناسب داشته و طبق سیره امامین انقلاب اسلامی حرکت نمود و از خط انقلاب و اسلام جدا نشد. 
 
حامد میرزاخان 
ارسال نظرات