۰۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۷۵۸۸۷

عاشورانامه در پنج جلد منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ پنج جلد نخستین دانشنامه امام حسین(ع) با عنوان «عاشورانامه»، توسط مرکز مطالعات راهبردی خیمه منتشر شد.
عاشورانامه



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «عاشورانامه»، گزیده‌ای از بهترین مقالات درباره شخصیت امام حسین(ع) در چندین بخش، گنجانده شده است.

مقالاتی که به حیات و قیام امام حسین(ع) می‌‌پردازد و از هر گونه تحریف و خرافه به دور است. در این دانشنامه بر هدف‌شناسی آن حضرت از قیام تمرکز شده و رویکردهای مختلف در‌باره فلسفه قیام امام را بررسی کرده است.

برخی از این مقالات ویژه کتابشناسی و یا درباره یک تک‌نگاری مهم است که در آن به پیرایه‌زدایی از قیام امام حسین(ع) پرداخته شده و نمونه‌هایی از تحریفات و مجعولات، به صورت مستدل و مستند، نقد شده است.

در این دانشنامه پنج جلدی، آثار اندیشمندان معارف و نویسندگانی چون جلال‌الدین فارسی، حسین عندلیب، ابراهیم بیضون، محمد ابراهیم آیتی، حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای، جلال‌الدین همایی، محمدتقی شریعتی، بهاءالدین خرمشاهی، علی شریعتی، جلال آل‌احمد، غلامرضا گلی‌زواره، محمد جعفر محجوب، محمد صحتی سردرودی، فاطمی موحد، محمد اسفندیاری، محمد باقر بهبودی، امام خمینی، مرتضی مطهری، جواد محدثی، رحیم‌پور ازغدی و ... به چشم می‌خورد.

جلد نخست این دانشنامه به «حیات و قیام امام حسین(ع)»، جلد دوم آن به «اهداف و آثار قیام امام حسین(ع)»، جلد سوم آن به «عزاداری و بایدها و نبایدهای آن»، جلد چهارم به «کتابشناسی و مقتل‌نگاری» و جلد پنجم به «مطالعات موردی و پراکنده» در این حوزه پرداخته است.

در مقدمه این دانشنامه پنج جلدی آمده است: «این کتاب شامل نزدیک به هفتاد مقاله از میان هزاران مقاله است و کوشیده شده بهترین آنها برگزیده شود. معیار ما برای گزینش مقالات عبارت است از غنای علمی و اشتمال آن بر توصیف جامع یک مطلب، تحلیل و نظریه‌پردازی و مطالعه انتقادی یک موضوع، نوآوری و ابداع و ارائه نگرشی جدید، گزارش دقیق و بی‌طرفانه از یک موضوع»

این دانشنامه که به اهتمام محمد اسفندیاری فراهم شده است، با هدف گردآوری مهمترین مقالات درباره عاشورا بوده تا تحقیق در این امر برای عاشوراپژوهان تسهیل شود. /916/ن601/ع

ارسال نظرات