۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۷۵۹۳۲۳

فیلم «جنگ داخلی» بازنمایی فروپاشی امپراتوری آمریکا است

فیلم «جنگ داخلی» بازنمایی فروپاشی امپراتوری آمریکا است
رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه فیلم «جنگ داخلی» بازنمایی فروپاشی امپراتوری آمریکا است گفت: هالیوود همواره جامعه ای آرمانی از آمریکا به تصویر کشیده است اما «جنگ داخلی» آشفتگی اش را به خوبی نمایان می کند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، روح الله رفیعی، رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در نشست تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «جنگ داخلی» از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی که در قالب برنامه «سینما اندیشه» از سوی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در سالن سینمای این معاونت برگزار شد، گفت: فیلم جنگ داخلی محصول سال 2022 از شرکت I24 که خیلی از عمر آن نمی گذرد و حدود 10 سال است تأسیس شده اما از برخی کمپانی های هم دوره اش نیز قوی تر کار کرده است.

وی افزود: دانش نشانه شناسی تأکید می کند بر اینکه ما به نشانه های مختلف موجود در یک فیلم توجه نماییم. این فیلم درباره خبرنگاری است که می‌خواهد در جنگ جهانی دوم آمریکا آخرین مصاحبه را از رئیس جمهور آمریکا ضبط کند و وارد مسیری می شود تا به مقصد برسد.

رفیعی با اشاره به اینکه فیلم «جنگ داخلی» راجع به جنگ داخلی آمریکا، مستندسازی بحران یا اتوپیایی که تا پیش از این در فیلم های مختلف آمریکایی دیدیم، نمی باشد، اظهار کرد: این فیلم در واقع در تضاد با همه فیلم های آمریکایی است که تاکنون دیده ایم و جامعه آمریکا را جامعه ای آرمانی، با سطح رفاه بالا و گل و بلبل نشان می داد اما در این فیلم یک ویرانه از آمریکا را می بینیم.

وی ادامه داد: نشانه هایی که در این فیلم دیده می شود، در واقع به ما می گوید که سیر تحولات شرق به غرب را نظاره میکنیم و همواره مجذوب غربی شده ایم که با چالش ها و بحران های مختلفی مواجه است. در دو سه هزار سال پیش امپراتوری های غرب همواره در حال تغییر و تطور بوده اند؛ عکس این موضوع را در مشرق زمین می بینیم که همواره در کشورهایی همچون ایران امپراتوری همواره وجود داشته و به جای دیگری انتقال پیدا نکرده است.

رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی فیلم «جنگ داخلی» را حامل نکته ای کلیدی و مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: از ابتدا تا انتهای فیلم پرچم آمریکا را می بینیم که در احتزاز است و در طول این فیلم نماد آمریکا که پرچم آن است همچنان با طراوت و برقرار مشاهده می شود.

وی بهشت متصوَر در اذهان مردم دنیا در مورد آمریکا را پوشالی دانست و بیان داشت: در فیلم «جنگ داخلی» دیستوپیای آمریکایی به وضوح به تصویر کشیده شده است. اما باید دانست که تولید کننده این فیلم در عین اینکه در طول آن دیستوپیای آمریکایی را نشان می دهد اما همچنان نیز از آن اتوپیای آمریکایی اش به طور کامل کوتاه نمی آید.

رفیعی افزود: فیلم «جنگ داخلی» شامل جنگ داخلی آمریکاست، اما در عین حال یک جنگ جهانی را به تصویر می کشد که در مورد تلاش کشورهای مختلف برای در آمدن از زیر سلطه ی آمریکاست.

وی در ادامه این نشست یادآور شد: «جنگ داخلی» در گام بندی که در آن می بینیم به بحرانی می پردازد که هم برای حاکمیت آمریکایی حامل پیام است و هم برای جامعه جهانی حرف های مهمی دارد. یکی از این پیام ها تأکید بر نگاه نژادپرستانه در آمریکاست که در دیالوگی مهم به این موضوع پرداخته می شود و این مسئله ویژه یهودی هاست.

رئیس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: نباید تصور کرد که هر نشانه ای که در فیلم «جنگ داخلی» به کار گیری شده است الزاماً حامل پیام است. زیرا برخی از این نشانه ها از نگاه فیلمساز تراوش می کند و در فیلمش جاری می شود.

وی با اشاره به اینکه در فیلم «جنگ داخلی» فروپاشی آمریکا به تصویر کشیده شده، ادامه داد: در انتهای این فیلم نیروهای موسوم به WF رئیس جمهور آمریکا را دستگیر کرده و او را خلع ید می کنند. بخش عمده ای از ساختمان کنگره نیز که نماد دموکراسی است تخریب می گردد. 

رفیعی گفت: در این فیلم خیلی می گویند که اخلاق آمریکایی مورد تحریف قرار گرفته است و این در حالی است که فیلمساز معتقد است فقط واقعیت ها را به تصویر کشیده است.

وی با بیان اینکه دیالوگ هایی که در فیلم «جنگ داخلی» استفاده شده است از ادبیات رهبران مقتدر شرقی نشأت گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از این دیالوگ ها آن زمانی است که رئیس جمهور آمریکا برای سومین بار به ریاست جمهوری رسیده است و می گوید که "ما به قله نزدیک شده ایم" و این قبیل دیالوگ ها را بیشتر در ادبیات رهبران مقتدر مشرق زمین شاهد هستیم تا اینکه رهبران غربی چنین دیالوگ هایی را به کار ببرند.

این کارگردان مستندسازی ادامه داد: برآورد خود آمریکایی ها از جنگ ارزی و سقوط ارزش دلار آمریکا یکی دیگر از نکات مورد اشاره کارگردان در این فیلم است. این نکته آن جایی دیده می شود که ارزش یک باک بنزین را 300 دلار عنوان می کنند و پس از تصریح بر بی ارزش بودن این رقم گفته می شود که منظور 300 دلار کانادا است.

وی با مطلوب برشمردن تاریخ نگاری در فیلم «جنگ داخلی» اظهار داشت: این فیلم به خوبی توانسته است با تاریخ نگاری و روایت تاریخ بر اساس نگاه خودش، گامی در راستای تاریخ سازی بر پایه مکتب فکری مورد نظرش بردارد.

وی افزود: شخصیت اصلی در این فیلم یک دوربین عکاسی است و این امر می تواند بر مستند بودن هرچه بیشتر وقایع بیفزاید. زیرا در عالم خبرنگاری عکس هایی که با نگاتیو به ثبت می رسند جنبه مستند بودن دارند و این در حالی است که عکس های دیجیتال از جایگاه استنادی بالایی برخوردار نیستند. در این فیلم جسی را میتوان نماد آمریکا دانست و لی را نماد آنگلوساکسون.

وی فیلم «جنگ داخلی» را یک اثر مطلوب از نظر فیلمبرداری دانست افزود: این فیلم دارای قاب بندی های درست و بجایی است که به خوبی می تواند مفاهیم و مقاصد فیلمساز را به مخاطب منتقل کرده و پرش های مفهومی صحیحی داشته باشد.

رفیعی با بیان اینکه در عالم رسانه، بی طرف بودن فقط یک ادعاست گفت: هیچ رسانه بی طرفی وجود ندارد زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم فرد رسانه ای اندیشه ها و گرایشاتی دارد که در انتخاب نشانه ها و حتی قاب بندی های دوربین از سوی او دخیل می‌شود.

وی اظهارداشت: آمریکا دارای نمادهایی است که پارلمان آن نماد دموکراسی و رئیس جمهورش نماد قدرتش می باشد و در فیلم «جنگ داخلی» می بینیم که این دو از بین می روند و فقط پرچمش در احتزاز باقی می ماند که نماد مردم آن است.

این مدرس دوره های مستندسازی خاطرنشان کرد: در واقع فیلم «جنگ داخلی» در مورد سقوط هژمونی نظام سیاسی ایالات متحده آمریکاست، نه شکست ملت آمریکا!

لازم به ذکر است، سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی هر هفته از سوی میز اسلامی سازی علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه این دفتر در سینما اشراق این معاونت برگزار می شود و حضور عموم هنرمندان و علاقه مندان به هنر در این سلسله نشست ها آزاد است.

ارسال نظرات