۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۷۵۹۴۹۰
پورمحمدی:

طولانی‌ترین رئیس اطلاعات خارجی دنیا بودم

طولانی‌ترین رئیس اطلاعات خارجی دنیا بودم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در سال ۱۳۶۹ به عنوان رئیس اطلاعات خارجی منصوب شدم و طولانی‌ترین رئیس اطلاعات خارجی دنیا بودم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، برنامه «صف اول» امروز 25 خردادماه با حضور مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ساعت 17:30 پخش شد.

پورمحمدی در ابتدای این برنامه اظهار کرد: خداروشکر می‌کنم در این موقعیت حساس و عرصه سخت قرار گرفتم و امیدوارم با امید خدا و دعای خیر مردم و با نیت خوب بتوانیم وظیفه خود را انجام بدهیم. من 15 سالم بود درگیر مسائل انقلاب شدم و تحت تربیت شهید قدوسی و بزرگان حوزه بودم. انقلاب را از نزدیک درک کردیم و در صحنه‌های سخت انقلاب حضور داشتیم.

وی گفت: از روزهای اول انقلاب درتحصن انقلابیون در دانشگاه تهران حضور داشتم در ستاد استقبال از امام ره بودم. چند روز در ستاد بودم و ماموریت‌ها را انجام دادم در اسفندماه که رای ب جمهوری اسلامی بود تعدادی از طلبه‌ها اعزام شدند که بنده به بندرعباس اعزام شدم و 8 روزی تا 12 فروردین این کار انجام شد و ناظر برگزاری انتخابات در قشم و اهل سنت قشم بودیم.

پورمحمدی گفت: خردادماه یک آموزش حزبی وتوجیه کار تشکیلاتی در تهران تحت آموزش آیت الهه بهشتی و باهنر بودیم. مسئول آموزش و تشکیلات حزبی در زنجان بودیم. در کردستان برای آزادسازی شهرها از عناصر ضدانقلاب بودیم. مرحوم شهید قدوسی دادستان کل انقلاب بود اواخر شهریور دعوت کردند که به کار قضایی بپردازم. 24 شهریور 58 کارمند دادستان مشغول به کار شدم و تحقیقات و پژوهش می‌کردیم.

وی ادامه داد: چند بازرسی در مازندران و شیراز داشتیم و مسائلی در زندان عادل آباد شیراز داشتیم که بدرفتاری با زندانیان صورت گرفته بود. در اوایل زمستان 1358 به عنوان دادستان مسجد سلیمان منصوب شدم که مشکلاتی وجود داشت که  به عنوان نمونه فرمانداری را آتش زده بودند. 7 ماه نگذشته بود که جنگ شروع شد که شهریور 59 بود. پیوسته روزانه بمباران هوایی داشتیم. هم مراکز نظامی و هم پایگاه هوانیروز بمباران می‌شد. تا خرداد 60 در خوزستان بودم.

پورمحمدی گفت: خرداد 1361 دادستان مشهد شدم بعد دادستان انقلاب خراسان شدم که کارهای مهمی در آن مقطع صورت گرفت. به عنوان مثال یک پرونده مهمی بود که در سطح ملی دو بازپرس و قاضی نیاز داشتیم که من و قاضی شرع از مشهد را فراخواندند. حضرت امام نیز گزارش می‌خواستند. یک ملاقات 45 دقیقه‌ای صورت گرفت که طولانی‌ترین جلسه با امام (ره) بود. صادقانه به امام گزارش دادیم و برخی شنودها و اتفاقات افتاد که خطاب به فرزندشان گفتند که احمد یادم بیانداز که چیزی بنویسم و چند روز بعد فرمان 8 ماده‌ای امام خمینی(ره) صادر شد.

وی تصریح کرد: در اواسط تابستان 1366 توسط مرحوم ری شهری به معاون ضدجاسوسی و بعد از رحلت امام (ره) به عنوان رئیس بررسی استراتژیک امنیت ملی کار انتخاب شدم. سال بعد در 1369 به عنوان رئیس اطلاعات خارجی منصوب شدم و طولانی‌ترین رئیس اطلاعات خارجی دنیا شدم و البته فقط یک نفر در فرانسه بود که 10 سال رئیس اطلاعات خارجی بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در سطح عالی تحصیل کرده بودم و در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق تحصیل می‌کردم. در سال 1380 در دفتر رهبری به عنوان مسئول گروه سیاسی و اجتماعی دفتر انتخاب شدم. در سال 1384 به عنوان رئیس جمهور نهم انتخاب شدم و برنامه‌ نوشتم که در نهایت وارد وزارت کشور شدم و 33 ماه خدمت کردم. 5 سال رئیس سازمان بازرسی بودم و سپس توسط آیت الله لاریجانی به عنوان وزیر دادگستری دردولت یازدهم انتخاب شدم.

پورمحمدی گفت: در قوه قضاییه به عنوان مشاور فعالیت کردم. دردوران شهید رئیسی بنا شد به عنوان رئیس گروه مشاورین فعالیت کنم اما گفتم تا زمانی که شما باشید من هستم.

وی تصریح کرد: من با مسائل حقوق شهروندی و رعایت حقوق متهمین و مشکلات قضایی جامعه و نیازمندی‌های آنها آشنایی و تجربه زیادی دارم 8 سال قاضی بودم 4 سال وزیر دادگستری بودم و در همکاری و همگامی با قوا بسیار مهم است. در وزارت اطلاعات نیز کارهای مهمی کردم. پرونده‌های زیادی داشتیم که بزرگترین شبکه جاسوسی عراق که به جبهه‌ها لطمه زیادی وارد می‌کرد نابود کردیم.  یکی ازکارهای مهم ما مقابله با جنایت‌های منافقین‌ بود.

ابعاد جنایت‌های منافقین برای مردم آشکار نشده است

پورمحمدی گفت: من با عمق جنایت‌های منافقین‌ خیلی آشنا نبودم البته دردادگاه انقلاب با اینها سرو کار داشتیم اما یکی از خبیثانه‌ترین کارهایی که یک گروه جنایتکار می‌تواند علیه ملت خود انجام دهد را منافقین انجام دادند. تمام نقاط ضعف و پنهان ما، نتیجه موشکباران،‌ لو دادن عملیات‌های جنگ و... توسط این گروه جنایتکار انجام شد. هنوز ابعاد جنایت‌های منافقین برای مردم آشکار نشده است. خود منافقین اعتراف کردند که ما 78 هزار نفر را به قتل رسانده یا زخمی کردیم که فقط 17 هزار نفر ترور شهری بوده است. سال آخر جنگ 2300 اسیر توسط منافقین گرفته شد.

وی ادامه داد: عملیات مرصاد می‌خواستند یک میلیون را به قتل برسانند که فروغ بی فروغ شد.

پورمحمدی تصریح کرد: بیش از 30 جاسوس آمریکا در دستگاه‌های مهم وزارت خارجه، وزارت نفت،‌اقتصاد،‌ بانک مرکزی را گرفتیم. آمریکایی‌ها بعد از 20 سال اعتراف کردند بزرگترین عملیات برعلیه ما عملیات دستگیری جاسوسان ما بود که اواخر عمر حضرت امام صورت که گزارش این عملیات را خدمت مقام معظم رهبری رساندیم.

وی با اشاره به شعار محوری خود با توجه به سوابق کاری خود گفت: شعار من خرد،‌ شادی و شادمانی قرار دادم. جامعه با خردمندی پیش خواهد رفت. جامعه ما بایستی حالش خوب و خوش بوده و شکوفا شود. باید در فرهنگ و صنعت و علم  بایستی بستر شکوفایی فراهم شود. مدیر خادم بایستی سر قرار خود بماند به همین دلیل شعار خود را قرار گذاشتیم.

پورمحمدی گفت: یه تعبیری می‌شود که ما آمده‌آیم که آواربرداری کنیم که این تعبیر صحیح نیست. ما به قرارهای خود با مردم پایبند هستیم. اولویت‌های ما یک عدالت است و عدالت خواسته اصلی جوامع و انسان‌ها است و انسان‌ها از بی عدالتی و تبعیض رنجیده‌اند. نکته دوم کشور برای توسعه باید ثروتمند باشد و باید این ثروت توسط مردم شکل بگیرد مردم ثروتمند باشند تا دولت ثروتمند شود یعنی درآمد سرانه رشد کند و تولید ناخالص ملی رشد کند.

وی تصریح کرد:‌ هدف سوم قدرت است که قدرت نرم و سخت است. برای ایجاد قدرت باید حواسمان با حقوق مردم باشد و قدرت بایستی برای دفاع از مردم باشد. عدالت هم قدرت و هم ثروت را تنظیم می‌کند.

پورمحمدی تصریح کرد: من شعار خود را متناسب با مشاغل گذشته و تجربیات گذشته تنظیم کردم و امروز نیز نیاز جدی کشور است.

ساماندهی به نظام دیوانی کشور جزو اولین کارهای من است

وی خاطرنشان کرد: من 22 سال در قوه مجریه بودم. 16 سال در قوه قضاییه بودم و 5 نیز کارهای علمی کرده‌ام. ما یک کشوری هستیم ک تفکیک قوا داریم اما مرزهای متداخل نیز داریم هم ریاست جمهوری داریم هم پارلمانی هستیم اما هیچکدام کامل نیست! یک سامان سیاسی احتیاج داریم تا پارلمانی خوب شکل بگیرد. بخشی از کاستی‌ها با جدی و پیگیری جدی سامانه سیاسی تحزب انجام بدهیم. دیوان سالاری ما معیوب است. ما از بروکراسی ناقضی از قبل از انقلاب داشتیم و بعد از انقلاب نیز برخوردار نبودیم معتقدم جزو اولین کارهای من ساماندهی به نظام دیوانی کشور باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات کشور ناشی از ضعف دیوانی کشور است و متاسفم مدیران ما از پایین رشد نکردند. من پله پله رشد کردم و با حوزه‌های کارشناسی جدی درگیر شدم و با نظام اداری کاملا اشنا هستم و یکی از ضعفهای جدی ما ضعف نظام دیوانی و بروکراسی ما است.

لزوم جراحی بزرگ برای نظام اداری کشور

پورمحمدی گفت: دولت بزرگ و لخت شده است و بهره وری به شدت کاهش پیدا کرده است که اینها مشکلات جدی است که گریبانگیر نظام اداری شده است. رئیس جمهور رئیس نظام اداری کشور است و ما به یک جراحی اساسی نیاز داریم.

برای ایجاد شفافیت به دولت الکترونیک احتیاج داریم

وی تصریح کرد: من 8 سال پیش جلسه‌ای با مدیران ارشد دستگاه‌ها داشتم که همه مسئولان اصلی حوزه ضدفساد بودند. من اعلام کردم که تجربه ضدفساد زیادی دارم و به این نتیجه رسیدم که یکی از راهکارهای اصلی مبارزه با فساد شفافیت است و برای ایجاد شفافیت به دولت الکترونیک احتیاج داریم که البته این دولت الکترونیکی که امروز داریم در بعضی مواقع نیز مزاحم است! اگر شفافیت و دولت الکترونیک به شکل صحیح محقق شود حتماً فساد به شدت کاهش پیدا خواهد کرد که یک تجربه جهانی است.

خبرنگاران و رسانه‌ها در دولت من آزادند

وی گفت: یک از ارکان شفاف‌سازی، آزادی و تبادل اطلاعات است. کارگزار و فعال و میدان‌دار شفافیت نیز رسانه و خبرنگاران است. بایستی به گزارشگران احترام گذاشته و آزادی بدهیم. من امروز یک قرار میگذارم که خبرنگاران و رسانه‌ها آزادند هرنوع که می‌خواهند از دولت گزارش بدهند و حتی اگر به دروغ گزارش بدهند سعی می‌کنیم که گزارش بدهیم. تجربه نشان داده است که اگر آزادی عمل در اطلاع رسانی و گردش اطلاعات داشته باشیم به خود ما بیشترین کمک را می‌کند.

پورمحمدی درباره نقش اعضای ستاد انتخاباتی خود در دولت بعدی گفت: من بنا ندارم با آدم‌های ضعیف کار کنم. از لذت کار کردن با آدم قوی خودم را محروم نکردم. معتقد هستم بایستی کار را به افراد توانمند بسپارم. من مدیر جدی و قاطعی در کار هستم و به مدیران کارشناس و مجرب و بادانش و متعهد و مردمی و کاربلد جدی با هر سلیقه و گرایشی اطمینان می‌کنم. من در هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهم که سلیقه بر امور حاکم شود چرا که من رئیس جمهور همه مردم هستم.

وی ادامه داد:‌ من بعد از دولت اصلاحات در دولت اصولگرا وزیر کشور شدم. همه استانداران در دولت اصولگرا اصلاح طلبان تندرو بودند. من به آقای احمدی نژاد گفتم که این استانداران از اول انقلاب خدمتگذار بودند و من 10 تا پست مشاور وزیر داشتم و از ایشان 20 پست مشاور وزیر خواستم که آقای احمدی نژاد قبول کردند و من 20 مشاور از استاندار از دولت اصلاحات به عنوان مشاور  وزیر در کنار خودم گذاشتم و بیشترین خدمت را به وزیر کشور کردند و تمام قوانین از صدر مشروطه را بازنویسی کردند.

پورمحمدی تصریح کرد: ما چون حزب نداریم در شناسایی نیروها مشکل داریم اما چون من در همه دولت ها بودم با خیلی از مدیران ارشد آشنا هستم و با کارشناسان زیادی درکشور آشنا هستم و فکر می‌کنم چینش بنده بسیار تحول آفرین در نظام اداری کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانید تعدادی از افرادی که در کابینه به کار می‌گیرد را نام ببرید گفت: من فکر می‌کنم شرایط خیلی برای اسم بردن از افراد مناسب نیست چرا که نیاز به مشورت فراوان و نظرخواهی های خاصی دارد و طبعاً امکان بازگویی نیست.

پورمحمدی گفت: یک کاری که در ابتدای دولت خود خواهم کرد گزارش‌گیری از وضعیت موجود خواهد بود. ما درحوزه‌های مختلف باید وضعیت خود را بسنجیم. بانک مرکزی، مرکز آمار و سازمان ها آماری مختلفی ارائه می‌دهند. ما در ابتدای دولت بایستی یک وضع موجودی را بیان کنیم. حتماً ما باید فصلی و 100 روزه و به شکل‌های مختلف گزارش‌ها را ارائه کنیم. از گزارش شکست و عدم توفیق هراسی ندارم و بایستی گزارش درست بدهیم. مردم از درست نگفتن ناراحت هستند و اگر به مردم بگوییم که اشتباه کردیم نصف راه را رفته‌ایم.

وی ادامه داد: این قرار را میذارم که حتماً گزارش فصلی ارائه می‌دهیم و نقاط ضعف را نیز خواهیم گفت. اگر در ریاست جمهوری مستقر شوم از سازمان بازرسی و دستگاه‌ها خواهم خواست تا آخرین وضعیت کشور را به دقت و به آمار اعلام کنند و ما آن را تجمیع می‌کنیم.

طولانی‌ترین ملاقات را با صدام حسین داشتم

پورمحمدی تصریح کرد: من تجربه‌های سنگینی در فضاهای مختلف دارم به عنوان مثال من 9 سال رئیس دیپلماسی پنهان کشور بودم و بخش زیادی از مشکلات کشور را که از طریق عادی و آشکار نمی‌توانستم تأمین کنم از طریق پنهان تامین کردم. چند دور ملاقات طولانی با صدام حسین داشتیم و طولانی‌ترین ملاقات را صدام حسین داشتم که 2:40 دقیقه ملاقات ما با صدام به طول کشید. صدام حسینی که ازش نفرت داشتم و 2 برادرخانم‌ها، داماد بنده و دوستان و خویشاوندان من را شهید کرده است.

وی ادامه داد: من برای آزادسازی اسرا ماموریت داشتم تا با صدام حسین ملاقات کنم. یک مذاکره سنگین بر سر قطعنامه با صدام داشتم. من نماد میدان و دیپلماسی را در آن جلسه دیدم چراکه خودم هم مرد میدان دیپلماسی بودم و هم مدیر دیپلماسی پنهان بودم و این ترکیب در آنجا باعث شد کار فوق العاده‌ای انجام شد. من با روسای سرویس‌های بزرگ دنیا مذاکره و ملاقات داشتم. انتقال فناوری و دانش کار بزرگی است که سرویس‌های اطلاعاتی انجام می‌دهند و ما در آمریکا به عنوان چند کشوری مطرح هستیم که در رقابت سنگین در انتقال تکنولوژی از آمریکا مطرح بود.

پورمحمدی تصریح کرد: در وزارت کشور اولین تجربه کارت سوخت را داریم و در وزارت کشور با همکاری وزارت نفت انجام دادم. ما 120 میلیون لیتر مصرف بنزین داریم درحالی که ترکیه زیر 20 میلیون لیتر در روز مصرف داریم درحالی که رفاه خودش را نیز دارد و بایستی این مورد اصلاح شود.

وی گفت: بنده اولین تجربه انتخابات الکترونیک را دارم. زمانی که به سازمان بازرسی آمدم 2300 دستگاه را آنلاین و برخط گزارش می‌گرفتم. امروز اگر شعار دولت الکترونیک را می‌دهم شعار نیست. امروز در مرکز اسناد 3 پروژه هوش مصنوعی سنگین مطرح شد که یکی از آنها به عنوان گزارش نمونه انتخاب شد. زمانی که از هوش مصنوعی و دولت الکترونیک صحبت می‌کنم در این کار مجرب هستم.

پورمحمدی تصریح کرد: با این حادثه‌ای که برای برادر شهیدم (شهید رئیسی) اتفاق افتاد متاثر شدیم. ایشان سنت‌های زیادی را از خود برجای گذاشتند. خوش رفتاری و خوش اخلاقی و سفرها و پیگیری‌ها و به مردم احترام گذاشتن، سجایای اخلاقی است که بایستی تثبیت شده و ماندگار شود. با این حادثه‌ای که اتفاق افتاد احساس می‌کنم که مسئولیتی بر دوش بنده است و باید این مسیر را با قدرت ادامه بدهیم.

ارسال نظرات