۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۷۵۹۵۷۰
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم عنوان کرد؛

وضعیت خوب آبرسانی استان قم نسبت به میانگین جهانی/قمی ها در مصرف آب صرفه جویی کنند

وضعیت خوب آبرسانی استان قم نسبت به میانگین جهانی/قمی ها در مصرف آب صرفه جویی کنند
نظر زاده گفت: متوسط هر نفر در قم طی یک شبانه روز حدود ۲۴۰ لیتر آب مصرف می کند که این میزان با توجه به شرایط خاص این استان باید کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی نظر زاده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد، با اشاره به فعالیت های متنوع خدمت رسانی دولت سیزدهم اظهار داشت: در زمان دولت شهید رئیسی در عرصه آب رسانی به روستاها و مناطق محروم، فعالیت ها و برنامه های مختلفی انجام شد و بحث آبرسانی به 10 هزار روستا را با جدیت پیگیری کرد.

وی در این نشست که به مناسبت هفته صرفه جویی برگزار شد افزود: ما تلاش داریم در حوزه صرفه جویی در مصرف آب استان برنامه های صرفه جویی مختلفی را به اجرا گذاریم. متوسط هر نفر در قم طی یک شبانه روز حدود ۲۴۰ لیتر آب مصرف می کند که این میزان با توجه به شرایط خاص این استان باید کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان داشت: امروز ۴۲ درصد از نیاز برق شرکت آب و فاضلاب استان را خودمان تولید می کنیم و در زمینه استفاده از لجن فاضلاب ها تعداد ۲۰ جلسه برگزار کردیم که اقدامات لازم در این راستا درحال انجام است.

 وی افزود: مجموعه فاضلاب ها در شهر قم را به گونه ای طراحی کردیم که به تسویه خانه رسیده و فرایند تسویه آن انجام شود.

نظر زاده ابراز کرد: 100 درصد جمعیت شهری و 96 درصد جمعیت روستایی در قم به آب سالم و بهداشتی دسترسی دارند. که این موضوع نشان دهنده وضعیت خوب آبرسانی در این استان نسبت به میانگین جهانی است.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش تخصیص آب از منابع خارج استان، امیدواریم در تابستان کیفیت آب قم حفظ شود و شاهد افزایش شوری آن نباشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم بیان داشت: بیشتر میزان آب مورد نیاز قم با صرف هزینه و تلاش بسیار از منابع خارج استان تامین می شود و همین نکته لزوم صرفه جویی در سرانه مصرف آب در قم را به خوبی نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم ادامه داد: متوسط هر نفر در قم طی یک شبانه روز حدود 240 لیتر آب مصرف می کند که این میزان با توجه به شرایط خاص این استان باید کاهش یابد.

وضعیت خوب آبرسانی استان قم نسبت به میانگین جهانی / قمی ها در مصرف آب صرفه جویی کنند

نظرزاده گفت: در زمینه وضعیت فاضلاب شهری، در قم نسبت به میانگین کشوری عقب تر هستیم و لازم است با تخصیص هرچه بیشتر اعتبارات و افزایش فعالیت‌ها در این خصوص عقب‌ماندگی ها را با سرعت بیشتری رفع کنیم، نقشه جامع فاضلاب شهر قم نیز در همین رابطه طراحی شده و در حال اجراست.

 وی با اشاره به عملی شدن استفاده از فاضلاب برای آبیاری فضای سبز در قم تصریح کرد: هم اکنون دانشگاه قم در حال استفاده از فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز خود است.

نظرزاده ادامه داد: در حوزه صنعت نیز به خوبی می‌توان از پساب تصفیه شده استفاده و فعالیت‌های تولیدی مورد نظر را انجام داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم بیان کرد: در بخش فرآوری پسماند فاضلاب شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام‌ تحقیقات هستند و قم در این زمینه به عنوان نمونه کشوری مشغول فعالیت است.

وی افزود: در حوزه استفاده از انرژی‌های پاک، آبفا قم‌ پیشگام است و حدود نیمی از برق مورد نیاز خود را از طریق استفاده از سلول‌های خورشیدی و توربین‌های آبی تامین می‌کند.

نظرزاده افزود: در همین رابطه در استان قم نیز آبرسانی به روستاهای جاده قدیم قم - تهران به خوبی دنبال شد و همچنان در ادامه خط قیام‌ ادامه دارد.

ارسال نظرات