۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۵۹۹۴۰
گزارش؛

از تبیین شاخصه‌های انتخاب اصلح تا وظایف حوزه علمیه در انتخابات

از تبیین شاخصه‌های انتخاب اصلح تا وظایف حوزه علمیه در انتخابات
شماری از نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گفت‌وگوهای جداگانه ای با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، لزوم توجه مردم به معیارهای رئیس جمهور اصلح را مورد توجه قرار دادند.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجج اسلام طاحونی، نماینده طلاب و فضلای جیرفت و عنبرآباد، دهقان، نماینده طلاب کازرون و نورآباد ممسنی، عمادی، نماینده طلاب ساری، زنگویی، نماینده طلاب تربت جام، تایباد، خواف و رشتخوار، گودرزی، نماینده طلاب بروجرد و گرمابی، نماینده طلاب سبزوار، خوشاب، جوین، داورزن، نقاب و جغتای در گفت‌وگوهای جداگانه ای با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت گسترده مردم در انتخابات به اهمیت این رویداد پرداخته و بر لزوم مشارکت بالا و انتخاب فرد اصلح تاکید کردند.
م/
شاخصه‌های انتخاب اصلح
 
حجت الاسلام طاحونی، نماینده طلاب و فضلای جیرفت و عنبرآباد گفت: انتخابات مظهر حضور مردم و نماد مردم سالاری دینی و مایه قدرت و ابهت بین المللی است. انتخابات آبروی ملی، شاخص رشد ملی و وسیله برای عزت ملی و سرمایه گذاری عظیم ملت ایران در عرصه های اجتماعی و اقتصادی است. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می دهد؛ چراکه انتخابات با سرنوشت مردم سر و کار دارد.
 
وی افزود: انتخابات پرشور در تمام دنیا، مظهر زنده بودن و حضور با اراده و عزم راسخ یک ملت در عرصه هاست و در نظام مقدس اسلامی ایران نیز نشان دهنده اتکای نظام به مردم و اعتماد مردم به نظام است و با هر انتخاباتی، خون تازه ای در رگ های کشور تزریق می شود. انتخابات ریاست جمهوری باید در تراز انقلاب اسلامی به لحاظ انتخاب اصلح مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی باشد.
 
نماینده طلاب و فضلای جیرفت و عنبرآباد ابراز کرد: مصادیق مهم در عرصه انتخاب اصلح: انقلابی بودن، ولایی بودن، جهادی بودن، مردمی بودن در تراز خدمات صادقانه و ذخیره اعتماد مردمی به نظام اسلامی از سوی رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی مبتنی بر " أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم " می باشد.
 
م/
 
 نقش گفتمان انقلاب اسلامی در انتخاب فرد أصلح
 
حجت الاسلام دهقان، نماینده طلاب کازرون و نورآباد ممسنی گفت: گفتمان انقلاب در مقابل گفتمان انفعال و ارتجاع همواره می بایست پیش‌قراول تمامی فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشد. گفتمان انقلاب، یعنی گفتمان اسلام ناب،  گفتمان حاکمیت مستضعفان، گفتمان ساده زیستی، گفتمان عدالت طلبی، گفتمان تولید علم، گفتمان پیشرفت، گفتمان اقتصاد مقاومتی، گفتمان مقاومت و استکبار ستیزی. 
 
وی افزود: این گفتمان وقتی مورد تأیید و حمایت مردم قرار بگیرد، جان تازه ای می یابد و مطابق با تقسیم بندی رهبر معظم انقلاب، آماده برای دولت اسلامی، نظام اسلام و تمدن اسلامی خواهد شد. وقتی مردم حمایت کردند، این فرد أصلح هست که می تواند از این گفتمان در نظام سازی صیانت کند؛ ضمن اینکه عملکرد گذشته‌ی افراد، معیار قضاوت ما درباره فرد اصلح است. وظیفه همه ماست که با تمام توان از گفتمان انقلاب اسلامی دفاع نموده و همه باید ضمن شرکت گسترده در انتخابات، به فرد اصلح رأی دهیم تا ان شاءالله با گفتمان انقلاب، تا گفتمان جهانی حضرت حجت ارواحنا فداه پیش رویم.
 
م/
 مسئولیت همگانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 
 
حجت الاسلام عمادی، نماینده طلاب ساری گفت: مرحوم شهید ثانی در کتاب ارزشمند منیه المرید ص ۳۸۱ روایت کرد:
وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:  كُلُّكُمْ  رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ . بر اساس این فرموده رسول اکرم (ص) همه ما در برابر هر چیزی که به ما سپرده شده و در حفظ این نظام مقدس که با خون بهترین جوانان این مرز و بوم آبیاری شده مسئول هستیم.
 
وی افزود: از آن روزی که این نظام همانند یک نهال در برابر حوادث ضعیف بود تا به امروز که همانند یک درخت تنومند اصلها ثابت و فرعها فی السماء با همت و مجاهدت مردان شجاع و صبوری و متانت ملت شریف از پیج تاریخی طوفان الاقصی و حمله وعده صادق به اسرائیل کودکش با اقتدار شکوهمند عبور کرده است اما ناگهان با شهادت رئیس جمهور محبوب و همراهان صادق و مخلص مواجه شد؛ اگرچه ملت غیور با تشییع پیکر آنان حماسه سیاسی باشکوه خلق کرده است لکن اکنون با یک آزمون بزرگتر دیگری مواجه است و آن انتخاب رئیس جمهور دیگر که ادامه دهنده راه شهید جمهور باشد و در این راستا، نکات مهمی وجود دارد.
 
نماینده طلاب ساری بیان داشت: اول اینکه همه ما باید در این انتخابات شرکت کنیم و خدای ناکرده مشکلات اقتصادی سبب قهر ما از صندوق انتخابات نگردد که چه بسا ضرر شرکت نکردن قابل جبران نباشد و حضور دیگران این تکلیف را از دوش ما بر نخواهد داشت. دوم اینکه همه ما در برگزاری هرچه باشکوه تر این انتخابات مسئولیم و همه باید در تحقق این امر مهم ایفای نقش کنیم و دیگران را نیز به شرکت در این انتخابات تشویق نماییم.
 
حجت الاسلام عمادی افزود: سوم اینکه با گفتگو و مشورت، فرد اصلح را شناسایی کنیم سپس او را با روش پسندیده اسلامی بدون تخریب دیگر نامزدها به اطرافیان خود معرفی کنیم. برای شناخت فرد اصلح باید به نکته مهم توجه کرد: مرحله اول باید شناسایی کنیم کدامیک از نامزدها، شایستگی لازم «دانش و تقوی و توانمندی» برای ریاست جمهوری را دارند، به تعبیر حضرت یوسف (ع) کسی میتواند این منصب را عهده‌دار گردد که «حفیظ و علیم » باشد؛ هم دانا به مشکلات؛ هم دانا به راهکارهای حل آن و هم توانمند در مقام اجرا و هم پاکدست و امین باشد و در این صورت یک وظیفه متوجه همه نامزدهاست که اگر فردی را صالحتر از خود دیدند باید به نفع او از میدان رقابت خارج گردند؛ اما اگر هر کدام از آنان خود را اصلح می دانند، مردم و آگاهان موظف هستند از دیگر نامزدها محترمانه و به روش معقول نه تحمیل و تخریب بخواهند به نفع فرد اصلح کنارگیری کند.
 
وی ابراز کرد: فراموش نکنیم تمام کسانی که برای تصدی منصب ریاست جمهوری مورد تایید شورای محترم نگهبان قرار گرفتند سرمایه ملی محسوب می شوند؛ لذا تخریب آنان تخریب سرمایه های ملی کشور و کاری ناصواب است. چه بسا در میان نامزدهای فعلی، فردی از دیگران به لحاظ موقعیت فردی برتر و اصلح باشد اما به لحاظ برخی شرایط و با توجه به میدان نتوانست اعتماد عمومی را جلب کند، پس فرد دیگری که در رتبه بعدی قرار دارد، برای پیروزی در رقابت با رقیبان، فرصت بیشتر و بهتری از فرد اصلح دارد و او اصلح دوم و مقدم بر اصل واقعی است.
 
حجت الاسلام عمادی اظهار داشت: اگر با انصراف او به نفع اصلح واقعی آرای او به سبد اصلح نمی رود، انصراف او به مصلحت نیست بلکه در این شرایط، اصلح همان فرد دوم است نه اصلح واقعی؛ در این صورت لازمه تقوای اصلح واقعی این است همانند دیگران از دومی بخواهد در میدان بماند و همه او  را یاری کنند. اگرچه در شرایط فعلی به نظر میرسد درصد مشارکت از دفعه قبل بهتر است؛ اما در عین حال همه باید بکوشیم با مشارکت بالا یک رئیس جمهور قوی را انتخاب کنیم تا با اعتماد عمومی قوی تر در مجامع بین المللی ظهور و بروز داشته باشد.
 
وی افزود: اکنون که صدای زوال تمدن منحط غرب و استکبار جهانی به گوش می رسد و امید در دل همه محرومان جهان زنده شد، نگذاریم با سستی ما آمریکا به عنوان دشمن بشریت، جانی دوباره بگیرد و زحمت یکساله ملت مظلوم فلسطین که با ده ها هزار شهید و صدها هزار مجروح و  آوارۀ چشم به حمایت ملت غیور ایران دوخته ناامید و مایوس گردد.
 
م/
وظایف حوزه علمیه برای انتخابات ریاست جمهوری
 
حجت الاسلام زنگویی، نماینده طلاب تربت جام، تایباد، خواف و رشتخوار گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی دستاورد خون هزاران شهیدی است که جان عزیز خود را در راه خدا برای حفظ نظام اسلامی و ایران عزیز فدا کردند؛ پس حفظ این نظام وظیفه همه ماست و همه ما باید  در حفظ این  شجره طیبه تلاش کنیم. اگر چه مردم ما در همه صحنه ها چه در به پیروزی رساندن این انقلاب و چه در حفظ این نظام همیشه حضور داشته اند و در همه زمانها حتی از جان خود برای این انقلاب مایه گذاشته اند و در این حماسه ای که در پیش داریم، مردم ثابت خواهند کرد که با گذشت چهل و پنج سال از انقلاب پای انقلابشان هستند و خواهند بود.
 
وی افزود: مردم همیشه تلاش دشمنان را نقش بر آب نموده اند و حوزه های علمیه مثل همیشه نقش بسیار زیادی در حضور مردم در انتخابات می تواند داشته باشد و امروز وظیفه همه علما، فضلا و روحانیون است که مردم را برای یک حماسه دیگر در انتخابات ریاست جمهوری  دعوت نمایند. دشمنان قسم خورده ملت ایران با خودشان عهد بسته اند که نگذارند این انقلاب مسیر خودش را طی نماید؛ ولی امروز در جنگ شناختی که علیه ملت ایران به راه افتاده، حوزه های علمیه با جهاد تبیین خود مثل همیشه به وظیفه ذاتی خود یعنی هدایت مردم عمل نماید.
 
نماینده طلاب تربت جام، تایباد، خواف و رشتخوار ابراز کرد: همه ما در حوزه علمیه وظایفی داریم که از جمله آن: اولا حضور و مشارکت حداکثری را دنبال کنیم. ثانیا یک انتخاب خوب داشته باشیم که انتخاب خوب باعث آرامش جامعه خواهد شد و برخی اوقات در انتخابات گذشته ثابت شده که انتخاب بد ونابجا چه مشکلات زیاد و جبران ناپذیری برای مردم و انقلاب ایجاد نموده است. ثالثا در انتخاب شخص رییس جمهور که چه کسی باشد.
 
وی افزود: هر چند شهید آیت‌الله رییسی با تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیری خود، سطح توقع مردم را برای ریاست جمهوری بالا برد؛ ولی ملاک‌هایی را باید برای شخص منتخب برای مردم بیان کرد: الف: ایمان و انقلابی بودن. ب: مدیریت وکفایت لازم. ج: مردمی بودن و درد مردم محروم را چشیدن و د: داشتن امید بالا و دوری از افسردگی.
 
حجت الاسلام زنگویی بیان داشت: امروز بدون تعارف ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد و باید یک چهره جهادی انقلابی را به مردم معرفی کنیم که با روحیه جهادی وانقلابی هم به مردم امید دهد و هم از گرفتاری های اقتصادی و معیشتی مردم گره‌گشایی کرده و هم گفتمان انقلاب و مقاومت را دنبال نماید.
م/
 
با بصیرت و آگاهی کامل در انتخابات هشتم تیرماه شرکت کنیم
 
حجت الاسلام گودرزی، نماینده طلاب بروجرد گفت: خدا را شاکریم در زمانی به دنیا آمدیم که شمه ای از حکومت معصومین(ع) را تجربه می کنیم؛ حکومتی که برای تشکیل آن، دو رکن اساسی به نام امام و امت کنار هم قرار گرفته اند؛ لذا جامعه بدون امام همچون بدن بدون سر است و اگر در کنار امام، امتی نباشد و حمایت و پشتیبانی صورت نگیرد، همچون زمان وجود مقدس امیرالمؤمنین علیه السلام، حکومتی شکل نخواهد گرفت. 
 
وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتد این دو رکن اساسی را در کنار هم تجربه کرده است که ثمره آن استقلال و آزادی کشوری است که دشمنان قسم خورده دارد؛ اما بالاترین رتبه امنیتی را در منطقه و در دنیا داراست؛ لذا بنیانگذار انقلاب اسلامی فرمود: «پشتیبان ولی فقیه باشید تا آسیبی به این مملکت نرسد» و شرکت در انتخابات، حمایتی بی بدیل از ولی فقیه است.
 
حجت الاسلام گودرزی ابراز کرد: نظام مقدس ما پستی ها و بلندی ها، شادی ها و غم های فراوانی را در مدت 45 سال تجربه کرده است؛ تجربه های تلخی که اگر در کشور دیگری اتفاق می افتاد، شیرازه خود را از دست می‌داد. حادثه اخیر شهادت رئیس جمهور مغتنم و یارانشان، ضایعه ای عمیق بود که از یادها نخواهد رفت؛ به همین جهت انتخابات زودهنگامی را باید تجربه کنیم و جا دارد همه مردم عزیز را به حضور در پای صندوق های رأی دعوت کنیم؛ پس با بصیرت و آگاهی کامل با توجه به راهنمایی های رهبر حکیم انقلاب در روز هشتم تیرماه، حماسه ای دیگر را در تاریخ این مرزوبوم به ثبت خواهیم رساند.
م/
 
اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ اﺑﺰار ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻦ اراده ﻣﻠﺖ در اداره ﺳﺮزﻣﻴﻦ
 
حجت الاسلام گرمابی، نماینده طلاب سبزوار، خوشاب، جوین، داورزن، نقاب و جغتای گفت: ﻳﻜﻲ از ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎي اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎفتگی در دنیای کنونی، ﻣﻴﺰان ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻣﺮدم در ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺧﻮدﺷﺎن اﺳﺖ و ﺣﻀﻮر ﻣﺮدم در اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ آن، از ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎي پیشرفت و ﺧﻴﺰش ﺑﺮاي اﺟﺮا و ﺑﺮآورده ﻛﺮدن ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﻣﺮدم اﺳﺖ.
 
اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ در اﻳﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻘﻄﻪ ﻋﻄﻔﻲ ﺑﺮاي ﻧﺸﺎن دادن ﻣﻴﺰان ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻣﺮدم در اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت اﺳﺖ و ﺑﻌﺪ از اﻧﻘﻼب اﺳﻼمی ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﺮدم هیچگاه ﻣﺘﻮﻗﻒ ﻧﺸﺪه و اﻳﺮاﻧﻴﺎن ﺑﻴﺶ از چهار دﻫﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر در اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت، ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ و اداره ﻛﺸﻮر را ﺑﻪ دﺳﺖ اﻓﺮاد ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺧﻮد می‌سپارد. 
 
وی افزود: اﻳﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻛﺸﻮرﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت و ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﺮدم در آن وﺟﻮد دارد، ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دﺳﺖﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺳﻄﻮح ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ، اﻗﺘﺼﺎدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و فرهنگی ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﻳﻦروﻧﺪ، ﺷﻜﻞگیری اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻜﻤﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻫﺮچند ﺗﺎ دﺳﺖﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺟﺎیگاه ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎفتگی در ﺳﻄﺢ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ، ﻓﺎﺻﻠﻪ زﻳﺎدي وﺟﻮد دارد، وﻟﻲ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪﻳﺎفتگی ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺟﺎیگاه ﺧﻮد را در اﻳﺮان پیدا ﻛﻨﺪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻣﺮدم در ﺣﻜﻮﻣﺖ و اداره ﺳﺮزﻣﻴﻦ، اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت، ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ اﺑﺰار ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻦ اراده ﻣﻠﺖ در اداره ﺳﺮزﻣﻴﻦ اﺳﺖ.
 
حجت الاسلام گرمابی ابراز کرد: بر اﺳﺎس آگاهی ﻣﺮدم داراي ﺣﻴﺎت اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮپذیری از ﺷﺮاﻳﻂ و ﻣﻘﺘﻀﻴﺎت ﻫﺮ دوره زﻣﺎﻧﻲ، ﺷﻜﻞ ﺧﺎﺻﻲ ﺑﻪ ﺧﻮد می‌گیرد و رﻓﺘﺎر اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﻲ مردم از اول اﻧﻘﻼب ﺗﺎﻛﻨﻮن، ﺑﻪ ﻳﻚ ﺻﻮرت ﺑﺎﻗﻲ ﻧﻤﺎﻧﺪه اﺳﺖ. من جمله ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﻴﻼت، رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدي و رﻓﺎه ﻣﺮدم، آگاهی ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻣﺮدم از ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪي تأثیرگذار ﺑﻮده اﻧﺪ. ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺑﺪون درگیر ﺷﺪن ﻓﻌﺎل ﻣﺮدم ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ اﺳﺘﻤﺮار ﻧﺪارد ﺑﻠﻜﻪ واروﻧﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﻣﺮدم ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﻛﺖ در اﻣﻮر ﺟﻮاﻣﻊ ﺧﻮد و ﺗﺼﻤﻴﻢگیری درﺑﺎره آن در واﻗﻊ ﺳﺮزﻣﻴﻦ ﺧﻮدﺷﺎن را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ و پیشرفت ﺳﻮق ﻣﻲدﻫﻨﺪ و ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﻛﺖ در اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت، در ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺧﻮدﺷﺎن و ﺷﻴﻮه ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ اداره ﻛﻨﻨﺪه ﺳﺮزﻣﻴﻦﺷﺎن دﺧﺎﻟﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
 
وی افزود: ﺑﺎ ﺗﻮجه ﺑﻪ الگوي ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺷﻜﻞ گرفته در گستره ﺳﺮزﻣﻴﻨﻲ اﻳﺮان، اﻳﻦ مسئله ﺗﺎﻛﻨﻮن در راﺳﺘﺎي اﻫﺪاف ﻣﻠﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ و با توجه به اهمیت انتخابات ﺣﻀﻮر اﻗﻮام در اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت چهاردهمین رﻳﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮري، ﺣﻀﻮر پررنگی را ﻧﺸﺎن خواهد داد. در پایان از تمام مردم سزمین ایران اسلامی با هر نوع گرایش دعوت می‌شود که حضور حداکثری در انتخابات داشته تا موجب ناامیدی و مایوس شدن دشمنان شویم.
 
از بیان نقش گفتمان انقلاب اسلامی در انتخاب فرد أصلح تا مسئولیت همگانی در انتخابات رئیس جمهور 
انتخابات ریاست جمهوری امتحانی بزرگ برای امت حزب‌الله است
 
حجت الاسلام عادلی، نماینده طلاب خرم آباد گفت: راه نورانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر شهدای خدمت با انتخاب رییس جمهور اصلح استمرار خواهد یافت. آیت الله رئیسی در 33 ماه  رییس جمهوری موفقیت های زیادی به دست آورد و خدمات ارزشمندی برجای گذاشت و خدمات کم نظیری نسبت به سایر دولت ها از ابتدای انقلاب تاکنون داشته که به شهید خدمت شناخته شد.
 
وی افزود: انتخابات عصاره ملت و مظهر اقتدار ملی و یکی از مهم ترین عرصه های تجلی مشارکت مردم در اداره کشور است. رئیس جمهور باید به آبروی نظام بیفزاید؛ کسی که رئیس جمهور می‌شود میراث دار شهید جمهور و زیر ذره بین افکار عمومی است و اصلح کسی است که بتواند راه، روش و منش  شهید جمهور را ادامه دهد. وجه تمایز این انتخابات با انتخابات های قبل، امتحان مهم و بزرگی آن برای امت حزب الله است؛ باید در ایام تبلیغات و بعد از انتخابات الگویی برگرفته از اخلاق اسلامی ارائه دهند تامردم سالاری دینی به مقصدش نزدیکتر شود.
 
حجت الاسلام عادلی ابراز کرد: با مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب فرد اصلح علاوه بر اقتدار ایران اسلامی، اقتدار جامعه شيعه در سطح بین‌الملل نیز افزایش می‌یابد.
 
از بیان نقش گفتمان انقلاب اسلامی در انتخاب فرد أصلح تا مسئولیت همگانی در انتخابات رئیس جمهور 
 مشارکت در انتخابات تقویت‌کننده پایه‌های نظام است
 
حجت الاسلام ابراهیمی، نماینده طلاب تاکستان گفت: در آستانه یکی از حساس‌ترین دوره‌های انتخاباتی کشورمان قرار داریم. انتخاباتی که می‌تواند دسیسه های دشمنان قسم خورده و طماع  داخلی و خارجی را نقش بر آب نمایدو بر سرنوشت جامعه‌مان تأثیرگذار و راه پیشرفت و تعالی ایران اسلامی را با انتخاب اصلح وکمبود های آن را جبران نماید. 
 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب بر اهمیت مشارکت همگانی و آگاهانه در این دوره تأکید فراوانی داشته‌ و دارند و ان شاءالله با حضور پرشور خود در پای صندوق‌های رأی، به جهانیان نشان خواهیم داد که مردم قهرمان و مومن، ایران همواره در صحنه‌های مهم تاریخی حضوری فعال و تعیین‌کننده دارند. حضور ما نماد اراده و عزم ما برای ساختن ایرانی سربلند و آینده‌ای روشن است و مشارکت ما، تعیین کننده قدرت و اراده ما دربین قدرت های دنیاست.
 
حجت الاسلام ابراهیمی ابراز کرد: با افتخار و امید در انتخابات شرکت خواهیم نمود و با انتخابی درست، آینده‌ای بهتر برای خود، خانواده‌مان و نسل‌های آینده رقم خواهیم زد و مشارکت در انتخابات تقویت‌کننده پایه های نظام است. طبیعتاً با انتخاب اصلح، قدردان همه خدمت گزاران، مخصوصا خون مطهر شهدا و به ویژه شهدای خدمت و شخص شهید جمهور و همراهان گرامی شان و خانواده های معظم همه شهدا خواهیم بود.
 
از بیان نقش گفتمان انقلاب اسلامی در انتخاب فرد أصلح تا مسئولیت همگانی در انتخابات رئیس جمهور 
 انداختن هر برگه رأی به صندوق، رأی به نظام جمهوری اسلامی است
 
حجت الاسلام عبداللهی، نماینده طلاب و فضلای بلوچستان گفت: انتخابات رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است و همه باید در انتخابات شرکت کنیم . (مقام معظم رهبری حفظه اللّه) اصل مردم در جمهوری اسلامی ایران همواره ارزشمند ترین رکن حاکمیت بحساب آمده است و قطعا نقش و حضور مردم باعث دوام و بقای این نظام و توفیق و پیشرفت روز افزون آن بوده و جایگاه امروز کشور در عرصه های مختلف مرهون آن می باشد. همچنان که شرکت در انتخابات یک وظیفه است، گزینش خوب و آگاهانه نیز یک وظیفه می باشد.
 
وی افزود: امروز هر برگه رأیی که به صندوق انداخته می‌شود، در حقیقت رأی به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است و این برای کشور بسیار با ارزش و با اهمیت است. زیبایی و ماندگاری انتخابات قطعاً با حضور همگانی تجلی خواهد یافت و شکوه و عظمت این پیمان ملی و تجدید عهد با آرمانهای والا و الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شهدای والا مقام این سرزمین آسمانی سپری در برابر مکر و حیله دشمنان و بدخواهان خواهد بود. از همه انتظار می رود با حضور در این فرصت ارزشمند و تبیین و انتخاب افرادی توانمند و وفادار، در برگزاری انتخاباتی پرشور و انتخاب شخص اصلح کمک نماییم.
 
از بیان نقش گفتمان انقلاب اسلامی در انتخاب فرد أصلح تا مسئولیت همگانی در انتخابات رئیس جمهور 
 
انتخابات نمادی از عظمت و شکوه ملت ایران است
 
حجت الاسلام جمالی، نماینده طلاب اردبیل گفت: ملت ایران با حضور پُرمعنا در انتخابات، حاکمیت رأی خود را بر امور کشور تثبیت نموده و این فرصتی است تا آینده‌ای را که می‌خواهند برای خود و نسل‌های آینده بسازند، ترسیم کنند. انتخابات نمادی از عظمت و شکوه ملت ایران است و اگر با خوبی و شکوه برگزار شود، دستاوردی بزرگ برای ملت ایران خواهد بود. این رویداد فرصتی است برای اثبات اینکه ملت ایران، حتی پس از حوادث تلخ، همچنان متحد و مصمم به پیشبرد اهداف و آرمان‌های خود است. 
 
وی افزود: انتخاب یک شخصیت مردمی و عالی‌قدر، مزین به پرهیزکاری و خردمندی و دارای سوابق درخشان در مدیریت، نشان از عزم راسخ ملت برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب است. این انتخابات، بار دیگر تعهد ایران به اصول دموکراتیک و ارزش‌های انقلابی را به جهانیان نشان می‌دهد.
 
از بیان نقش گفتمان انقلاب اسلامی در انتخاب فرد أصلح تا مسئولیت همگانی در انتخابات رئیس جمهور 
رسانه‌ها باید از دوقطبی سازی در فضای انتخابات دوری کنند
 
حجت الاسلام حیادر، نماینده طلاب اهواز، دشت آزادگان، سوسنگرد، هویزه و بستان گفت: مشارکت آحاد مردم در انتخابات از ضروریات است و در آموزه های دینی و حقوقی ما نسبتی وجود دارد  بین حق و تکلیف یا حق و وظیفه که هر حق و حقوقی، تکلیف یا تکالیفی برای دیگران ایجاد می کند و هر مکلفی نیز دارای حقوقی است که باید مورد احترام دیگران قرار بگیرد. اصل ششم قانون اساسی تأکید می کند که همه ارکان و جایگاه های سیاسی و اداره کشور توسط مردم و با مراجعه به آرای آنان شکل می گیرد و این هم حق است هم تکلیف و این مشارکت در تحقق عدالت اجتماعی بسیار می تواند نقش آفرین باشد.
 
وی افزود: نکته مه بعدی در بحث انتخابات، مسئله اعتمادسازی عمومی است یعنی مشارکت مردم در انتخابات اعتماد عمومی را بازسازی می‌کند و مشارکت سیاسی در واقع یکی از نشانه های اعتماد مردم به سیستم سیاسی کشور است. مسئله بعدی ثمره این مشارکت است که جزو ضروریت‌های مشارکت به حساب می‌آید وآن بحث قدرت رایزنی بین‌المللی و سیاست خارجی است  که در صورت مشارکت  قابل قبول بلکه حماسی مردم در انتخابات، منتخب مردم  قدرت رایزنی بین المللی بالایی خواهد داشت و می‌تواند از حقوق بین‌المللی مردم و کشور به خوبی دفاع کند و حقوق به یغما برده شده توسط قدرت های سیاسی را استیفا نماید.
 
نماینده طلاب اهواز، دشت آزادگان، سوسنگرد، هویزه و بستان ابراز کرد: ضرورت کار رسانه‌ای برای جلب مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری نیز از دیگر ضروریات بوده و یکی از کارکردهای انتخابات بحث ایجاد وحدت عمومی است. مردم در انتخابات نسبت به هم احساس یکدلی و همدلی بیشتری می‌کنند و می‌شود از این فرصت برای تقویت روحیه وحدت ملی به خوبی استفاده کرد و نقش رسانه در این خصوص بی بدیل و تعیین کننده‌ خواهد بود. رسانه ها نباید دو قطبی در جامعه ایجاد کرده و اغراض سیاسی و جناحی خود را ملاک عمل  قرار دهند؛ حتی رسانه های حزبی نیز باید همت خود را صرف معرفی نامزد خود نموده و از هرگونه دوگانه سازی های بی مورد اجتناب کنند.
 
وی افزود: اما درباره تاثیرگذاری این انتخابات بر حل مشکلات اقتصادی مردم باید گفت که انتخاب فرد اصلح و شایسته می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی کمک شایانی بکند و به نظر می رسد یکی از شاخص‌های مهم رئیس جمهور آینده کشور تسلط ایشان بر برنامه هفتم توسعه کشور و برنامه داشتن برای تحقق آن و مراقبت از اهداف و سیاست‌های اقتصادی مصوب کشور باشد. حضور پرشور و جدی مردم در این انتخابات به جهت تفاوتی که با انتخابات قبلی دارد هم از حیث زمان برگزاری و هم اتفاقات جدید کشور و مسائل آن و هم جریانات و اتفاقاتی که در دنیا در حال رخ دادن است، می‌تواند معنایی خاص داشته باشد و جایگاه کشور را در تحولات دنیا و حتی تصمیم گیری‌های مجامع بین المللی در رتبه بالاترقرار دهد و دوستان ما را در دنیا امیدوار و دشمنان ما را ناامید و تسلیم اراده مردم ما خواهد کرد.
 
از بیان نقش گفتمان انقلاب اسلامی در انتخاب فرد أصلح تا مسئولیت همگانی در انتخابات رئیس جمهور 
فردی را انتخاب کنیم که ملتزم به مبانی و اصول انقلاب باشد
 
حجت الاسلام کثیری، نماینده طلاب نور گفت: موقعیت و شرایطی که هم اکنون امت اسلامی در آن قرار دارد، بسیار حساس و تعیین کننده است و خداوند متعال می فرماید: إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ(سوره رعد آیه ۱۱) شاید بتوان ادعا کرد انتخابات تجلی گاه دو نوع بلوغ برای یک جامعه است. (تکوینی و تشریعی) با این توضیح که همیشه برای دانستن بهترین تصمیم و رفتار می‌بایست فهم دقیقی از شرایط، موقعیت و جایگاهی که در آن قرار گرفته‌ایم، داشته باشیم و شناخت موقعیت و جایگاه را به تعبیری می‌توان شناخت «حال» قلمداد کرد. 
 
وی افزود: بلوغ تکوینی به این معناست که یک امت به این حد از شناخت دست یابد که برای تعالی و رشد، ناگزیر از انتخاب است و چنانچه قصد دارد به کمال مطلوب و آن جامعه‌ی آرمانی واصل شود، می‌بایست انتخاب کند. خواستن و اراده کردن، قدرتیست که خداوند به تک تک ما انسان‌ها داده و لکن تغییر و تعالی یک جامعه در گرو خواست و اراده ی مجموعه‌ی افراد آن جامعه است. بلوغ تکوینی برای یک جامعه زمانی محقق می‌شود که آحاد مردم آن جامعه و آن روح جمعی به این سطح از شناخت دست یابند که اگر بناست تغییری اتفاق بیفتد، این مهم امکان پذیر نیست مگر به اراده و انتخاب تمامی آنها و یکصدایی و هم‌نوایی تمامی افراد برای وقوع این اتفاق.
 
حجت الاسلام کثیری ابراز کرد: مرحله‌ی بعدی در مسئله انتخابات، انتخاب درست است؛ زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که این انتخاب جمعی، انتخابی درست و به تعبیری بهترین انتخاب است که در مسیر شکل‌گیری و بستری برای تحقق ظهور حضرت حجت (عج) باشد. این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه آحاد جامعه ملتزم به مبانی اسلام و اصول توحیدی باشند و در جامعه‌ای که مردم‌سالاری دینی حاکم است، این مهم زمانی محقق می‌شود که فردی به عنوان مدیر انتخاب شود که ملتزم به این مبانی و اصول باشد. رئیس جمهور امام زمانی برای مردم امام زمانی باید عدالتخواه و ظلم ستیز، انقلابی، شجاع ، ولایی به تمام معنا و ادامه دهنده کارهای خوب دولت مردمی ، خدوم و پرکار شهید آیت الله رئیسی باشد.
 
 
 
ارسال نظرات