امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب:
عید غدیر روز عهد، برهان و آزمون است
کرمانشاه ـ خطیب جمعه شهرستان سرپل ذهاب عید غدیر را روز عهد و پیمان و روز برهان و امتحان دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام سیدمحمدعلی ساداتی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان سرپل ذهاب با اشاره به هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش اظهار داشت: هفتم تیرماه یادآور شهادت آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام(ره) است که به دست منافقین کوردل در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و شهادت این شخصیت اثرگذار و ماندگار در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بنام روز قوه قضائیه نام گرفت.
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب افزود: خاصیت طبیعی شهادت، ایجاد برکت و تداوم و گشایش در حرکت به سمت تعالی و کمال است و اینکه خداوند متعال در قرآن کریم، شهید را زنده معرفی میکند و در عرف اسلامی و اصطلاح متشرعه به کشتهی راه خدا - شهید یعنی شاهد، ناظر و حاضر گفته میشود به این معناست که خون شهید ضایع نخواهد شد، شخصیت شهید که تبلور همان آرمانها و آرزوهای اوست از میان مردم رخت بر نخواهد بست این خاصیت شهادت است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شهدای هفتم تیر، از برترین شهدای انقلاب هستند ادامه داد: برای آن کسانی که این حقیقت را از بُن دندان درک کرده و تصدیق کردهاند، کشته شدن در راه خدا به هیج وجه ضایعه به حساب نمی آید بلکه یک افتخار و یک اقبال بزرگ است و آن را از خدا می طلبند، آن را به عنوان یک حاجت بزرگ در مناجات خود با خدا بیان می کنند و شهدای هفتم تیر از جمله برترینهای این راه بودند که حقیقتاً جان برکف دست داشتند و آماده شهادت بودند، اگر به آنها خبر میرسید که در این راه شهید خواهند شد، نه فقط مرعوب و خائْف نمیشدند، بلکه خرسند میشدند و خبر شهادت برای آنها بشارت بود.
حجت الاسلام ساداتی در ادامه به خصوصیات شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: در رأس همهی شهدای هفتم تیر شهید آیتاللَّه بهشتی بود که انسانی معتقد، مومن، مخلص، صادق و جدی در کار بود، به آنچه می گفت معتقد بود و به آنچه معتقد بود در عمل ملتزم بود، خطر را هم میشناخت و میدانست هر ساعتی بیم از دست دادن جان هست اما در عین حال بیمحاباء با نگاه به هدف در این راه پیش میرفت و نمیهراسید.
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب افزود: شهید بهشتی منطقی، پایبند به اصول و مبانی و یک اصولگرای به معنای حقیقی کلمه محسوب میشد، بر سر اصول با کسی ملاحظه نمیکردو بعضیها سعی میکردند با حیله و ترفند و روشهای متعارف و معمول او را جذب کنند یا از مواضع خود تنزل بدهند واو را وادار به مماشات کنند ولی او بر سرمواضع خود محکم ایستاده بود.
وی در ادامه به برکات شهدای هفتم تیر اشاره کرد و بیان داشت: اثر فوری این شهادت این بود که نظام اسلامی در آن واحد، هم خلوص بیشتری پیدا کرد، هم حقانیت او ثابت شد، و هم واقعیت او درجامعه استقرار پیدا کرد. خاصیت این شهادت اين بود که نقابها از چهرهها افتاد، منطق مستحکم جمهوری اسلامی و منطق امام بزرگوار تثبیت شد و نظام نوپای جمهوری اسلامی، آن روز استحکام پیدا کرد و توانست حرکت کند.
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب افزود: در آن شرایط دشوار در حالی که دشمن متجاوز بخش مهمی ازمنطقهی حساس خاک جمهوری اسلامی را در اشغال داشت، این شهادت تأثیر بسیار سازنده و عظیمی را بر انقلاب گذاشت تا وقتی در قاموس و فرهنگ و منطق ما شهادت بر همین سطح از اعتبار وجود داشته باشد، بدانید هیچ قدرتی، چه قدرتهای مستکبر کنونی و چه به مراقب قویتر از اينها نخواهد توانست بر جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران فایق آید.
حجت الاسلام ساداتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن عید غدیر اظهار داشت: عید در نگاه نخست، یادآور مناسبتهای شاد است و شادی و سرور اولین رنگی است که از معنا و مفهوم عید در ذهنها متبادر میشود و اما وقتی به ماوقع اعیادی همچون عید جمعه، فطر، قربان، غدیر، مبعث و حتی نوروز نگاه میکنیم میبینيم که شادی اعیاد نتیجه و ثمره رویداد مبارکی است که درآن روز عید رخ داده است.
وی افزود: عید علاوه بر معنای شادی، از نظر لغوی معنای رجوع و بازگشت را هم دارد، عید آهنگ بازگشت را در ذهن و ضمیر انسان پژواک میدهد، همه اعیاد به نوعی نماد و نشانه بازگشت آدمی به اصالت و فطرت خویش است، عید آن روزی است که حقیقتی از عالم غیب و نشانهای از طرف خدا می آید تا بابی به سوی توحید به روی ما باز شود، بنایراین عید خلاصه در خوشحالی ظاهری و دنیایی نمیشود بلکه روزی عید است که در آن سودی واقعی نصیب حقیقت انسان شود سود واقعی انسان نیز جز در بندگی و طاعت الهی معنا پیدا نمیکند، وقتی انسان احساس میکند که وظیفه خود در رابطه با بندگی خدای متعال را به درستی انجام داده و خداوند آن را پذیرفته است نشاطی درونی در او به وجود می آید که در ظاهر او نیز نمایان میشود.
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب در ادامه با اشاره به اعیاد جمعه و فطر اذعان داشت: جمعه را به این دلیل عید نامیده آمد چون جمعه را روز آفرینش انسان خواندهاند و جمعه یادآور عهد الستی است که انسان به "قالوا بلی" مفتخر گردید، عید فطر نیز یادآور گذر از ماه صیام است، ماه مبارکی که امتحانات دشوار آن حتی شامل لب فرو بستن از اولین نیازها و دست شستن از خوردن و آشامیدنیها است.
این استاد حوزه ادامه داد: عید قربان یادآور گذشتن از تعلقات اعتباری، محدود، موقت و مقید برای تعلق حقیقی، بینهایت، ابدی و مطلق یعنی خدای متعال است.
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب افزود: در میان تعلقات اعتباری، محدود، موقت و مقید انسان، هیچ تعلقی به فرزند دوستی نمیرسد چون مهمترین تعلق آدمی حب بقا است و پدران بقا خود را در وجود فرزندان مییابند، براستی حضرت ابراهیم(ع) در آن فرمان، به قربانی کردن خویش ماموریت یافته بود و حضرت اسماعیل (ع) همه وجود ابراهیم بود و حضرت اسماعیل نیز همه وجود ابراهیم بود و لذا ابراهیم گویی به قربانیکردن خویش دستور گرفت و چون سرفراز از بریدن سر تعلقات خویش بیرون آمد، شادمانی آن که محصول مجاهدت پدر است، پسران و مسلمانان را نیز شادمان و ترغیب به الگوگیری از آن حضرت میکند.
وی تاکید کرد: خداوند در روز عرفه اول به زائران امام حسین (ع) مینگرد و سپس به حاجیان خود و روز عرفه باب الورود عید قربان است به این دلیل است که قربانگاه اصلی کربلاست که در آن انسان از همه تعلقاتش گذشت و دامن تکانید که دیگر چیزی ندارد و آن دامن و جامه نیز قربانی شد.
حجت الاسلام ساداتی در ادامه به عید مبعث اشاره کرد و گفت: عید مبعث زمانه برانگیختگی انسان و رهیدن از پستی، جهل و ظلمت به تعالی عقل و نورانیت است در کلام امام خمینی رضوان اللّه علیه آمده است که زمانها خودشان هیچ مزیتی ندارند و شرافت یا نحوست زمانها به واسطه قضایایی است که در آنها واقع میشود و روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر از ازل تا ابد روزی شریفتر از آن نیست؛ برای این که حادثهای بزرگتر از این حادثه اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد زیرا که بزرگتر از رسول اکرم در عالم وجود غیر از ذات مقدس حق تعالی وجودندارد و حادثهای بزرگتر از بعئت او هم نیست.
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب در ادامه به عید نوروز اشاره کرد و گفت: در فرهنگ ایرانی نوروز باستانی را عید مینامیم چون طبیعت پس از ماههای طولانی زمستان، در حال طرب و شکوفایی و زیبایی است.
وی عید غدیر را عید الله الاکبر دانست و اذعان داشت: مرحوم آیتالله بهجت علت این که عید غدیر اعظم اعیاد الله است به این اعتبار است که «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست»، به اعتبار این که کسی که قائل به ولایت است، قائل به اسلام است و بالعکس، کسی که اين روز را عید بداند، عید قربان، فطر و روز جمعه راهم عید میداند و بلعکس و از طرفی، خاص بالاتر از عام است عظمت عید غدیر به آیه اکمال است، بنابراین موضوع تمام اعیاد حقیقی و الهی انسان است و هرکدام از این اعیاد، در تحقق حقیقت انسانیت بیشتر نقش داشته باشد عیدتر است تمام حقیقت انسان تنها با مفهوم ولایت معنا و عینیت مییاید بنابراین عید غدیر عید اللّه الاکبر است.
حجت الاسلام ساداتی هر عید را دارای شکرانه ای دانست و افزود: هر موهبتی شکرانه دارد و هرچه نعمت بزرگتر باشد شکر آن ضروریتر است و چون نعمتی بزرگتر از ولایت نیست، روز تحقق آن بزرگترین عید است و شکر آن از همه نعمتهای الهی واجبتر و ضروریتر می باشد شکر نعمت غدیر این است که در کاروان امام زمان عجل الله تعالی قرار بگیریم و در چارچوب طرح آنحضرت حرکت کنیم و در مقابل طرح آن حضرت طرح دیگری مطرح نکنیم، قافله سالار این کاروان علوی و مهدوی هم در این عصر هم کسی جز ولیفقیه نیست.
خطیب جمعه شهرستان سرپل ذهاب در ادامه عید غدیر را روز عهد و پیمان و روز برهان و روز امتحان دانست و گفت: پیمانی که پیامبر(ص) پس از گرفتن اقرار و اعتراف از مردم مبنی بر این که پیامبر حتی از خود مردم نسبت به خودشان، بر آنها اختیار و حق دارد و مردم نیز آن را تأیید کردند و سپس فرمودند: من کنت مُولاه قعلیٌ مَولَا، عید غدیر روز برهان است چون قرآن کریم، یهود و نصارا را که مدعی انحصار بهشت بودند و میگفتند جز ما کسی به بهشت نمیرود محکوم میکند و آنان را به استدلال فرا میخواند و میفرماید: روز غدیر، یوم البرهان است، یعنی دلیل حقانیت اهل امامت و ولایت است و دلیل و برهانی است که تاریخ، حدیث و تفسیر گواه آن است. دیگران اگر مدعی هستند باید اقامه دلیل کنند و برهان بیاورند عید غدیر همچنین روز آزمون است «محنت» بهمعنای آزمودن است و «امتحان» نیز از همين باب است. روز غدیر روز آزمایش بزرگ است وقتی در ابتدای رویداد حجهٌ الوداع جبرئیل نازل شد و گفت امروز روز امتحان الهی است پیامبر پرسید امتحان چیست و جبرئیل فرمود ولایت علی علیه السلام است.
امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب با بیان اینکه عید غدیر روز اصیل و جانشینی پیامبران الهی است، افزود: شیث؛ جانشین حضرت آدم، ادریس پیامبر بعد از حضرت نوح، یوشع جانشین حضرت موسی و شمعون جانشین حضرت عیسی شد روز غدیر یادآور نقاط حساس در نبوت و جانشینی پیامبران الهی در طول تاریخ بشریت است و یکی از ابعاد اینکه غدیر عید الله االاکبر است این است که غدیر به نوعی عید تمام ادیان الهی است./1400/
ارسال نظرات