۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۷۶۰۰۱۵
مجموعه کتاب های روش شناسی سخنرانی دینی:

مخاطب‌شناسی ضرورت‌ هرگونه فعالیت تبلیغی است

مخاطب‌شناسی ضرورت‌ هرگونه فعالیت تبلیغی است
حجت الاسلام سلمه‌ای تأکید کرد: پدیده مخاطب‌شناسی اگرچه صبغه جامعه‌شناختی و روان‌شناختی دارد، اما اکنون از ضرورت‌های هر گونه فعالیت تبلیغی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود سلمه‌ای در سلسله نشست های علمی تبیین فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مسئله تبلیغ با موضوع «انواع مخاطبان در تبلیغ» که در مجتمع آموزش شهید آیت الله صدوقی(ره) قم برگزار شد، اظهار کرد: قبل از هر چیز سخنران باید بداند برای چه کسی می خواهد سخن بگوید؟ مخاطب کیست؟ شرایط او چگونه است؟ چه ویژگی هایی دارد؟ میزان فهم او چقدر است؟ چه اعتقادات و باورهایی دارد؟ آنگاه درباره نوع پیام و ابزار کارآمد بیاندیشد. ناآگاهی از دنیای درونی و پیرامونی مخاطب، سخنران را در انتخاب محتوا، پیام و شیوه‌های پیام‌رسانی به خطا می اندازد.

استاد حوزه ادامه داد: اگر سخنران به هر دلیلی شرایط را برای ایراد سخن مناسب نمی یابد، نباید اصرار به سخنرانی داشته باشد چرا که امیر بیان علی بن ابی طالب(ع) فرمود: «لاتَتَکَلَّمَنَّ إذا لَم تَجِد لِلکَلامِ مَوقِعا»؛ وقتی برای گفتار، زمان مناسبی نمی بینی سخن مگو.

مؤلف مجموعه کتاب های روش شناسی سخنرانی دینی افزود: هدف از سخنرانی دینی، انتقال مطلوب پیام دین به مخاطب است. اگر مخاطب که مهم ترین عنصر در تبلیغات دینی و به ویژه سخنرانی دینی است آمادگی شنیدن سخنرانی را ندارد، نباید به این مهم اقدام کرد. حضرت امیر(ع) در کلامی دیگر می فرماید: «مَنْ لَمْ یَنْشَطْ لِحَدِیثِکَ فَارْفَعْ عَنْهُ مَؤُنَةَ الاْسْتِماعِ مِنْکَ؛» هر کس برای سخن تو نشاط نشان ندهد، زحمت شنیدن را از او بردار.

به گفته حجت الاسلام سلمه ای، مبلغ برای شناخت بهتر مخاطب از یک سو به روان‌شناسی رشد نیازمند است و از سوی دیگر به مطالعات اجتماعی، زیرا کنش‌ها و واکنش‌های گروه‌های انسانی در مواجهه با پیام‌ها و آموزه‌های نظری، به تناسب نظام تعلیم و تربیت و زیستگاه‌ها و محیط‌های خانوادگی و اجتماعی در اقوام و جوامع مختلف متفاوت است.

استاد حوزه در پایان تصریح کرد: پدیده مخاطب‌شناسی اگرچه صبغه جامعه‌شناختی و روان‌شناختی دارد، اما اکنون از ضرورت‌های هر گونه فعالیت تبلیغی است.

ارسال نظرات